DPP hledá prodejce jízdenek do nových tramvají 52T. Rozhodne výše provize
Validátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMB

Provozovatel bezkontaktního placení může požadovat maximálně 2,5 % z ceny jízdenky.
Provozovatel bezkontaktního placení může požadovat maximálně 2,5 % z ceny jízdenky.
Probohaa ať už v Praze zavedou zmiňovaný tap-in, tap-out!!! Nejlépe Praha i celý Středočeský kraj, člověk by konečně nemusel řešit nesmyslný tarifní systém, který je tam nastaven. Navíc s nástupem všemi dveřmi by toto dávalo obrovský smysl!
Chápu, že tento systém je velmi nákladný, ale až by ho lidé plně využívali, věřím, že by se stal velmi oblíbeným způsobem odbavení.
To zase vypadá na tunýlek, kdo kdy viděl tak vysokou provizi při tak velkých objemech?
Víte co znamená maximum?
Už se těším, co vymyslí v Olomouci.
Ať v Praze radši zruší papírové jízdenky a ať umožní nákup krátkodobých jízdenek například 24hodinovou na Lítačku tedy do plastové kartičky jako identifikátor pro revizory kdyby se vybil telefon.
Bude to konečně umět vnější pásma?
Terminály se v tramvajích DPP neobjevily v roce 2016, ale 2019. Čas letí rychle, ale zas tak rychle ne:d
„Rozhodne výše provize,“ to je v kontextu zakázek dopravního podniku běžná praxe, ne?
Hlavně to chce dát na výběr víc než tři druhy jízdného. Nedej bože když chce jet člověk za Prahu, ale začíná cestu u zastávky tramvaje, to pak musí kupovat na dvakrát nebo musí použít aplikaci či automat. DPP se tváří jako by tramvaje nebo městské busy byly izolované od zbytku PID a cestující nepotřeboval přestupovat k jinému dopravci.
Víte o kolik zpomalíte odbavení pro minimálně 95% cestujících? Pro cizince všechny, klikat do aleluja a u každého zařízení 2 lidi na obsluhu – jednoho znalce IT a druhého tarifu PID. Navíc jízdenka z validátoru v tram platí i jiných dopravců, ale asi jsme měl na mysli v pásmech za Prahou. Na to tento systém fakt není určen
Taky jsem nad tímhle přemýšlel a původně si myslel to samé. Ale pak jsem si říkal, že by to šlo určitě vymyslet tak, aby tam byla nějaká záložka, kam se člověk musí preklikniut, aby koupil více pásem. Turisti nebo těch 95% cestujích, o kterých píšete, by využili základní zobrazení, které by bylo defaultně zobrazené a zbytek by se pak jen preklikl do jiné obrazovky s větším výběrem.
Neboli podobně jako to má Plzeň: https://images.app.goo.gl/32wQV
A co zkusit apku v mobilu? Jde to hned a kamkoli.
Ivo Rittig by to zvládnul
„Každý vůz bude osazen 2 kusy validátorů…“
A není to málo, Antone Pavloviči? To má každý vůz jen dvoje dveře pro nástup? 😀
Upřímně, při cestách tramvají to pozoruju a celkem to stačí, zájem zas není tak velký, jsou to max jednotky prodaných jízdenek na jednu delší cestru tramvají, pokud vůbec něco.
Zřejmě to lidé kvůli nutnosti výběru jízdenky moc nepoužívají. V Brně jsou u každých dveří a už jsem párkrát viděl i frontu na pípnutí.
Ono to dost záleží na lince. Třeba na 15 to jsou kolikrát desítky jen ze žižkova k hlaváku a od Republiky další a další.
U delších tramvají mi dva přijdou jaoo vyhovující, navíc to je „záloha“ při poruše jednoho, což také vídám ne zrovna málo (asi papír nebo co) a teda způsob komunikace těch současných není nic moc. Jen tý-tý-tý a nepodělí se kupujícím co je špatně, jestli problém v autoamatu nebo v transakci. A tržby mezi tím unikají.
Já zas pozoruju, že před tím automatem bývá fronta a lidi pokaždé marně hledají jak koupit jízdenku u pouhého označovače. Doposud je ve tramvajích snad jen jeden na celý vůz. Oproti tomu v menších městech je běžné mít u každých dveří jeden nebo rovnou dva strojky na jízdné (spíš tedy to stylem pípni a jeď). Proč to nejde v Praze?
Je to opravdu tak?
V Brně jsou hojně užívané, a to jsou u každých dveří.
Asi princip tap and go je mnohem pohodlnější, takže i víc využívaný.
Z čeho vyplývá: Praha by podobný systém měla zavést taky.
No, pokud bude tramvaj nasazena na linku 22, tak to bude mnohem víc…
Co se týče celkově odbavování a tarifů tak by se měla Praha a Středočeský kraj inspirovat v Moravskoslezském kraji a Ostravě tedy v ODIS. Například zdejší čipová karta ODISka toho dokáže mnohem víc než pražská Lítačka. K tarifům bych chtěl říct že mi přijde pásmový tarif PID jako nespravedlivý, cestujú třeba jen dvě zastávky a zaplatím jako bych jel i 10 nebo 20 zastávek. Zatímco v ODISu zaplatím jenom za to co jsem ujel takže jel jsem jen 5 kilometrů tak zaplatím za 5 kilometrů ne za 3 zóny na 30 minut.
Jak funguje toto odbavení ve vlacích MS kraje?
Když je ve vlaku automat, tak si v něm zvolíte stanici kam jedete a koupíte. Jinak je i možnost normálně na nádraží u okénka.
Ještě dodám že v automatu lze platit pouze ODISkou nebo platební kartou.
A také Zetkou, což je taková ODISka pro Zlínský kraj a krajské systémy si je vzájemně uznávají.
To mi teda oproti PID jako pokrok nepřijde. Měl jsem na mysli čistě elektronické odbavení, pokud se má PID v MS kraji inspirovat.
Mají vlaky v PIDu automaty? Ne. Lze si v MHD v Praze jednoduše koupit jízdenku bez složitého přemýšlení a plýtvání papírem? Ne
Jde, v aplikaci Litacka.
Vlaky v PID automaty nemají, a to zcela záměrně, protože těch souprav, které v rámci PID můžete využít, je neuvěřitelné množství. Mimochodem byste jimi musel vybavit i všechny rychlíky, co se pohybují po Středočeském kraji, o osobních a spěšných vlacích ani nemluvě. A výsledkem by byla zase jen papírová jízdenka. Takhle já si pokrok nepředstavuju.
Vlaky v PID automaty mají, na tratích, kde se jezdí bez čety, byť zatím ne všude. Od prosince by již všechny vlaky bez čety měly mít automat = bez obtěžování strojvedoucích.
A existují i sms jízdenky….
Tap as you go, jen při nástupu a nazdar.
asi tak … a pokud nekdo vystrida vic prostredku/jede casteji, tak se mu pak zapocita nejaky vyhodny/celodenni tarif. Taky by to konecne uz mohlo odstranit zony, aby treba vylet do satelitu (treba Pruhonice) nebyl za nejaky prirazky … bych spis bych jako byl rad, aby lidi ze satelitu jezdili VHD a nemeli tam tarifni prekazky.
Tak tohle už je parametrické nastavení tarifu. Nikdo nemusí nad ničím přemýšlet, systém si vše vyhodnotí a když někdo bude hrabat do cen, tak prostě hrábne a z karty se odečte, co je potřeba. Tohle je jednoduché, moderní a flexibilní.
Jen při nástupu by to znamenalo, že se bude platit celá trasa spoje. Tedy když někdo pojede jen kousek za Prahu, tak zaplatí až třeba do Příbrami. Pokud by se pípal i výstup, tak pořád silně hrozí, že si člověk při výstupu zapomene odpípnout a zase to zaplatí celé.
V Praze je rozdíl ceny listku ba 30 a 90 minut 10czk. Ti co jezdí častěji mají roční/měsíční kupóny. Fakt stačí mít pipnutí jen při nástupu a celé to zjednodušit.
Nemluvím jen o Praze, nýbrž o kompletní PID. Proč to dělat jen pro Prahu a opět zavádět další rozdíly oproti SČK (jako je to u SMS, které jsou jen pro Prahu)? Z hlediska rychlosti by to dávalo smysl právě hlavně při cestách po kraji nebo mezi Prahou a krajem. Člověk by nemusel lovit jízdenku v hloubi automatu a přemýšlet o pásmech, prostě by jen pípal kartou. Ale je tam právě to riziko, co jsem zmínil.
Hledáte problém, který neexistuje. V Brně funguje tap and go jen při nástupu. Pokud jenom přiložíš, defaultně to znamená 60 minutovou jízdenku vrámci města. Pokud chceš někam za Brno, na validátoru si najdeš tu jízdenku, kterou potřebuješ, a až pak přiložíš kartu. Pro všchny jezdící jenom vrámci hranic města, co je např. u šalin a trolejbusů velká většina, stačí jenom přikládát. Žádný problém.
Ale v rámci PID by to dávalo velký smysl právě i pro vnější pásma – že by to člověk nemusel řešit pásma ani čas, jen by si pípl nástup a výstup, ono by to samo vybralo jízdenku (s tím, že kdyby se neodpípl výstup, byla by to jízdenka až na konečnou toho spoje).
Za mně je v pořádku vydat papírovou jízdenku – člověk má nějaký důkaz, že jízdné skutečně zaplatil. U pípání nemá člověk v ruce nic – ani se třeba na kartě neudělá ihned korunová blokace s kódem transakce v poznámce. Pokud vám pak revizor bude tvrdit že tam nic nevidí, nemáte jak se bránit. Všeobecně by všechny jízdní doklady měly být takové, aby jejich kontrola byla možná i offline.
Myslím, že řešíte problém, který reálně nenastává
Mariánské Lázně, 2 dny stržená blokována 1kč na kartě, Wroclaw 24hodin žádná transakce pak byla o 40kč levnější než 4 stejné papírové jízdenky z automatu na konečné, takže v prvním případě vůbec nevíš,co jsi kde platil a za kolik a ve druhém jsi v podstatě nic nezaplatil a nemáš žádný argument o platbě ,validátor kód nákupu jsem nestihl ani vyfotit.asi se hádat na kameře jsem platil, a jazyk neumím, taky dobrý CO
Takhle to normálně funguje – nejdřív to strhne kačku, jestli karta funguje, a vyučtování to udělá až se zpožděním, za celý den. Nevím jak kde, ale v Brně je možnost si na validátoru zobrazit, jaké platné jízdenky jsou ke kartě přiřazené. Na display je na to extra volba “Informace o kartê”. Pro fanoušky expresidenta – vlevo dole…
Ono se do toho nikomu nechce, ale PID by měl začít chystat přechod na tap and go a pásmově-relační tarif. Současný systém už je dávno přežitý a vyhovuje tak maximálně revizorům.
Bojím se, že pak je to o výměně všech validátorů. Jelikož jsou jiné v tram i bus a jiné budou i v 52T 😔
On tu v Čé eR dodává validátory ještě někdo jiný než Mikroelektronika?
Dva na celý vůz? A není to málo, Antone Pavloviči?
Navíc papírové jízdenky? Tap-in/tap-out je úplně jiná liga služeb, navíc dovoluje zastropování ceny jízdenek podle časových tarifů nebo počtu jízd. Asi je pro Prahu ostuda učit se od Brna, Londýna nebo New Yorku.
Mimochodem, Brno má v Bretani partnerské město Rennes, kde mají taky tap-in/tap-out. Náhoda?
On to v zásadě nikdo moc nepotřebuje, v Praze má většina cestujících prostě kartičku v kapse, takže cpát tam hromady automatů nemá cenu, a nějaké tarifní složitosti v zásadě taky nejsou kdovíjak třeba, prostě si kupte 24h jízdenku a je to, ve většině případů je to optimální volba (a pokud se chcete hádat, že ve vašem případě ne, tak očividně víte jakou potřebujete a taky to nemusíte řešit).
Většina cestujících akorát tak ve špičce když jedou místní do práce nebo školy. Jinak tu jezdí spousta turistů a to i mimo centum (třeba ubytování na kolejích na Žižkově). Takže se koukněte třeba do devítky a uvidíte spoustu lidí, kteří si chtějí koupit jízdenku, ale marně hledají tu správnou tyč ve voze a u té je ještě fronta.
Proč by to měla být ostuda? Chytrý se učí od všech, kteří mají něco, co on zatím ne a mohl by to využít.
U každých dveří bude alespoň jeden hloupý štiplístek. Dva terminály pro zakoupení jízdenky přímo v tramvaji.
Přehledný terminál, dobře odlišitelný od štiplístku, jazykové možnosti a problém je vyřešen. Na totemech by mohl být QR kód s odkazem na nápovědu (ve více jazycích), stručný přehled pravidel a dobře označené dveře také výrazně pomohou.
To nemůže mít DPP jednoho provozovatele pro všechny terminály ve vozidlech? Aspoň? Ještě že se nesoutěží dodavatel pro každu jednu tramvaj (vozidlo) zvlášť.
Mohl by, když už třeba reklamu v rámci DPP prodává jedna firma (sice je to rozdělené na víc kategorií, ale všechno mají firmy jedné skupiny) 😉
Z pohledu cestujícího mě zajímá, jestli je systém jasný a funkční = měl bych najít terminál na stejném místě, měl by mít stejné nebo podobné ovládání a musí fungovat spolehlivě.
Jestli někde v pozadí provádí transakce ČSOB nebo KB nebo nebo kdokoliv jiný, to je mi buřt.
Jde o to, že bude li chtít dpp dělat úpravy či změny, tak musí řešit s několika firmami. Resp s dodavateli terminálů. Banky a karetní společnosti na to vliv nemají. Tram jiný než bus a jiný než 52T a nedivil bych se, kdyby ve vlacích byly také terminály od někoho jiného. Pokud by chtěla Praha změnit styl účtování, věřím že je to na výměnu všech terminálů. Například na to tap and go tap and off, bo jak se tomu říká. Jinak ano, terminál všude na stejném místě je důležitý, ale to je. Bohužel pro turisty, označovač jízdenek v 15T je… Číst vice »
Pokud je to nějaká řádně vypečená smlouva z minulosti (u DPP celkem časté), je to někdy lepší přesoutěžit.
Ale optimálně to přesoutěžit celé. I když samozřejmě ne vždy do jde, stará smlouva může být třeba napevno na 10 let a nehne se s tím.
Zase pokud je ta smlouva tak, že to dodavatel zajišťuje komplet včetně servisu po dobu životnosti (tedy ne jen namontuje a nazdar a počítá jen provize), tak to DP může být úplně jedno. A cestujícím také pokud to bude mít přiměřeně logické ovládání což se dá snadardizovat.
Už jenom to vypsání výběrového řízení stojí nemalé peníze. A možná bude chtít po skončení smluvní životnosti DPP zařízení odkoupit a provozovat sám nebo vysoutěžit nového dodavatele – a bude to řešit pro každý systém zvlášť. Nedejbože aby tam chtěl v průběhu životnosti nějaké úpravy, protože svět se posune dál, ve světě začne být běžné platit já nevím třeba otiskem prstu a DPP nezbyde nic jiného, než zprovoznit systém pay-as-you-go, aby to nevypadalo, že je sto let za opicema, ale jen paddesát.