DPP hledá prodejce jízdenek do nových tramvají 52T. Rozhodne výše provize

Validátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMBValidátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMB

Provozovatel bezkontaktního placení může požadovat maximálně 2,5 % z ceny jízdenky.

Pražský dopravní podnik DPP vyhlásil soutěž na zajištění provozovatele jízdenkových terminálů pro objednané nové tramvaje Škoda 52T. Podle informací na profilu zadavatele od něj požaduje zajištění finančních transakcí bezkontaktního nákupu jízdenek až pro 400 kusů terminálů.

Nabídky budou hodnoceny podle nejnižší ceny v podobě výše provize z ceny prodaných jízdenek v Kč bez DPH. Maximálně však může dodavatel požadovat 2,5 procenta z ceny jízdenky.

To je pro představu například u nejprodávanější 40korunové jízdenky na 90 minut jedna koruna. V případě, že by více dodavatelů nabídlo stejnou výši provize, rozhodne losování.

O prodej jízdenek v tramvajích 52T se bude vítěz tendru starat až do konce roku 2030.

Minimálně 80 terminálů

V současné době má DPP uzavřenou smlouvu na nákup 40 tramvají 52T s opcí na dalších 160 vozů. Každý vůz bude osazen 2 kusy validátorů.

Zatím se tak kontrakt bude týkat jen 80 kusů validátorů, o zbylých 320 se rozhodne až po případném využití opce.

Samoobslužné kartové terminály na jízdenky se v pražských tramvajích objevily v roce 2016. Na jejich zavedení spolupracovala ČSOB a firmy MasterCard a Mikroelektronika.

Umožňují nákup krátkodobých jízdenek (na 30, 90 minut nebo 24 hodin), platí se pouze bezhotovostně a bezkontaktně. Jízdenky jsou automaticky označeny časovým razítkem a pásmem vydání. Není tedy nutné je dále označovat.

Trendy jsou jinde

Přestože Praha považuje tento způsob nákupu jízdenky za pohodlný a moderní, v porovnání s ostatními metodami používanými v jiných metropolích je již značně zastaralý a komplikovaný.

Vyžaduje totiž nutnost manuálního výběru vhodné papírové jízdenky a neřeší případné prodloužení či zkrácení plánované cesty, což je zejména pro turisty nepraktické.

Například alternativní čipový systém tap-in/tap-out využívá také platební karty, avšak pouze pro označení začátku a konce cesty přiložením k validátoru. Systém pak automaticky vybere nejvhodnější jízdenku a sám její cenu strhne z účtu. Využívá ho například integrovaná doprava v Londýně nebo v tuzemsku v Ostravě.

Za nejmodernější způsob placení v MHD je pak považován systém Mobile Pay-As-You-Go (MPAYG). Uživatelé si před cestou spustí mobilní aplikaci a „odemknou“ ji (check-in), a po ukončení cesty „uzamknou“ (check-out). Aplikace automaticky detekuje polohu a vybere nejvýhodnější jízdenku na základě ujeté trasy, včetně přestupů. To vše bez nutnosti fyzických validátorů.

Tagy dpp papírové jízdenky platba kartou validátory
54 komentářů