DPP chystá instalaci klimatizací do 124 tramvají 15T, posudek ČVUT pomohl Škodě
Cestující v pražské MHD by se mohli vbrzku dočkat více klimatizovaných tramvají. Představenstvo Dopravního podniku hl. města Prahy před pár
Cestující v pražské MHD by se mohli vbrzku dočkat více klimatizovaných tramvají. Představenstvo Dopravního podniku hl. města Prahy před pár dny schválilo plán instalace klimatizací do 124 tramvají 15T ForCity. Zakázku na montáž nejspíše získá Škoda Transportation, konečné slovo mají mít do dvou týdnů pražští radní.
K závěru se tak blíží téměř rok dlouhé debaty o montáži klimatizace do první série tramvají ForCity, které jsou sice nízkopodlažní a moderní, ale v létě je v nich až příliš velké horko. Cestující je poznají jednoduše: mají na přední masce šedý pruh. Tramvaje ForCity se žlutým pruhem už mají klimatizaci. Šlo tehdy o výsledek jednání primátora Tomáše Hudečka se Škodou Transportation.
Plán zatím počítá se zahájením montáže letos v srpnu; instalace by měla běžet tempem 8 tramvají za měsíc. Hotovo by tak mělo být na konci příštího roku.
Představenstvo DPP plán schválilo poté, co si nechalo vypracovat posudek od ČVUT, který řešil, zda může klimatizaci dodat a namontovat do tramvají jiný dodavatel než Škoda Transportation. V posudku akademici ověřovali, zda je technicky možné, aby jiná klimatizace než od Škody Transportation byla kompatibilní s vozem 15T, a jestli existují technické důvody bránící tomu, aby montáž provedl někdo jiný než Škoda. „Postupujeme s péčí řádného hospodáře, proto jsme si nechali zpracovat odborný posudek u ČVUT a externí advokátní kanceláře, jaký postup v tomto případě můžeme zvolit,“ řekl Daniel Šabík z tiskového oddělení DPP.
Podle posudku je sice možné, aby klimatizaci dodal někdo jiný, bylo by to ale spojeno s mnoha neznámými úpravami a zásahy do konstrukce tramvaje, což by znamenalo další náklady. Autoři posudku navíc upozornili na to, že finální připojení klimatizace je do řídícího systému vozidla, ke kterému DPP nemá přístup. „ Nejdůležitějším závěrem posudku je konstatování, že DPP nevlastní výrobní dokumentaci tramvají 15T, která je nutná pro případné úpravy a zásahy do konstrukce. Montáž jednotek je bez souhlasu Škody Transportation problematická a téměř neproveditelná,“ dodal Šabík.
Výsledkem je, že DPP si klimatizace sám nainstalovat nemůže, protože nemá k tramvajím technickou dokumentaci. Škoda, která dokumentaci vlastní, cizí klimatizace do tramvají nenainstaluje, a i kdyby s tímto řešením souhlasila, nepřevezme za něj záruku. DPP tak nezbývá nic jiného než zakázku realizovat formou jednacího řízení bez uveřejnění, což potvrdila i právní analýza. Současné vedení doplácí na své předchůdce, kteří tramvaje objednali bez klimatizace. První dodávka tak byla vybavena pouze levnější ventilací. Na druhou stranu, standardy kvality veřejné dopravy vyžadují od dopravců klimatizaci v dopravních prostředcích pouze v několika posledních letech.
Škoda Transportation si montáž klimatizace nacenila na 434 milionů, tedy 3,5 milionu korun za tramvaj. Letos Škoda snížila cenu na 398 milionů korun.
DPP má aktuálně klimatizaci ve 226 autobusech a 127 tramvajích.