Ostrava po roce opět soutěží velkokapacitní tramvaje, cena vzrostla o půl miliardy

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava. Zdroj: DPOTramvaje Dopravního podniku Ostrava. Zdroj: DPO

DPO požaduje dodávku a servis až 25 tramvají.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Raquac

Vezměte rozum do hrsti – kdyby chtěl DPO vyjebat s konkurencí Škodody a dát jí pořádně nažrat, tak by akceptoval jejich nabídku už v roce 2023 – tak jako u výběrka co skončilo 39T. Tady vidím snahu tu konkurenci opravdu zapojit. Je s tím spojený přístup na infrastrukturu k údržbě, jak se píše v ČS Dopraváku. To se asi nějak bude muset pořešit, jinak to skončí jako posledně bojem Škodovky se Škodovkou a tohle cvičení je na nic. Pokud jde o tu váhu údržby – taky to úplně nechápu, bo se de-facto soutěží údržba jen na 10 let, tedy třetinu… Číst vice »

jarmil

Ruku na srdce, opravdu je v tomto státě takový bordel, že někdo si dovolí takhle okatě nastavit veřejnou soutěž? Vždyť to jsou naše peníze. Náš všech. Já nemám nic proti novým tramvajím od Škody, jsou tiché, hezký design… Je to taková česká oktávka… Ale všichni víme kolik stojí oktávka. I ti, co si ji můžou dovolit pouze jako ojetou… A to samé je u nákupu tramvaje. My chceme oktávku, ale tlačí se nám tu hundai. My náhodou máme servis Škoda na dvoře. Hundai má někde v tramtárii a musel by to vozit na přívěsu. Hmmm, to bude asi dražší, že… Číst vice »

jarmil

sorry za překlepy… Ale tam nejde o češtinu, ale o význam textu.

Dusmor

Bohužel, MHD je místní monopol placený z dotací. Chcete-li férové podmínky, musíte usilovat o zrušení dotací.

Poskok

Fascinující, že cena těžké údržby (1x SP a 1x VP) tvoří 30% hodnocení a cena samotných vozů poté 40% hodnocení, přičemž v realitě bude cena za údržbu odpovídat cca 10% ceny tramvaje.

A to dává smysl (zejména teda Škoda Group 🙂 )

Raquac

Z čeho dovozujete těch 10%?

Dusmor

A do těžké údržby jde tramvaj jen jednou za celý život?

Jirka

No protoze cenu udrzby bude mit nejnizsi jedna nejmenovana firma, ktera ma tuhle zakazku dostat 🙂
Uz se tesim, az to bude zase zruseno, jelikoz je to zadano na miru teto nejmenovane firme.
To si fakt ti odbornici z dpo mysli, ze vsichni jsou tak moc hloupi, jak oni jsou chytri?
Blbe je, ze ta vylucna naklonnost k jedne firme neni jen u elitnich odborniku z dpo, ale i u elitnich odborniku na dopravu z kraje, to se pak nehneme z mista…

Michal Bartoníček

Co si Ostrava přestavuje pod pojmem „velkokapacitní“? 😄

Ondra K.

Víceméně to, co je v ČR aktuálně obvykle považováno za velkokapacitní tramvaj. Tzn délka max 32,4 m, celková obsaditelnost min 240 lidí při 5 osobách na m2 a počet míst k sezení 30 % z celkové obsaditelnosti.

janik

No tak trochu sklepnou cenu za servis, když už koupili za babku dílny dopravního podniku a sumu o kterou ten servis sklepnou, přilepí k ceně za servis ostatního, DPO zaplatí co si poví. Jak se před rokem psalo, za 5 let zdražily opravy o 100% a to se vyplatí.

Jirka

Rad bych, aby se jednalo o skutecne velkokapacitni tramvaje. Ne ze do strednekapacitni pridaji 4 sedadla a vydavaji to za velkokapacitni jako minule a pak se knuci, ze se musi pridavat spoje a nabirat dalsi ridici a zdrazovat…
Nahrada za KT8D5 musi byt kapacitne stejna nebo vetsi !

Filkoo

Přesně tak ✌🏻

Ondra K.

Podle zadávací dokumentace je požadována kapacita minimálně 240 osob/m2. Pro srovnání u 39T udává DPO kapacitu 200 osob/m2.

smasska

Kapacita 240 osob/m2 to opravdu nebude 🙂

Ondra K.

Aj, správná formulace měla být 240 osob při 5 lidech na m2.

Ve výsledku to asi povede na nějaký jednosměrný ekvivalent plzeňské 40T, která má délku 29 m.

Dusmor

Nemáte někdo odkaz na technické parametry dle zadávací dokumentace?
Požadovaná kapacita sedaček / cestujících celkem, počet míst pro kočárky, max. délka, počet dveří, rychlosti….

Filkoo

Tak hlavně aby to byly tentokrát opravdu VELKOKAPACITNÍ tramvaje…je opravdu potřeba zohlednit že budou evidentně jezdit na vytížené lince 1,2 místo Kachen a progresů a dle toho by měla vypadat délka a kapacita tramvaje

Šalina na Špilas

No vždyť i xxl šunka v Lidlu má 125g, takže v tomto duchu dodržuje DPO tradice inflace a zmenšování balení.

Filkoo

No jenže v tomto případě Dpo nic jiného nezbývá… jelikož na lince 1,2 jezdím tak vím jak to tam dost často vypadá s obsazeností a co si budem kolikrát má dosti na malé i ta kačena… takže jestli by se přišlo s něčím co má ještě menší kapacitu tak je ti lidi za tu cenu tramvají sežerou

duch

Ale nezapomeňte na Ostravské metro – 2 pojede po 5 minutách, tím se to vyřeší 🙂

Filkoo

Žádné metro v blízké budoucnosti nebude..jen tak někomu se do toho nechce protože by je lidi sežrali…jednou možná ano ale teď určitě ne

Zaerikk

Jsou se stávajícími Stadlery nějaký problémy, kvůli kterým by se mohl DPO snažit o to, aby příště neuspěli? Jinak tomu nerozumím, taky mám radši tramvaje od Škody, ale ten rozdíl není tak velký, aby mi dávalo smysl furt kvůli tomu vypisovat nové a nové soutěže. Však i to stojí dost peněz.
Nebo snad má Škoda schopnější vyděrači a korupčníky než lidi, co by měli zajistit konkurenceschopnost jejich výrobků ve férové soutěži?

Pavel Vavříček

Stadler tehdy těch 40 vozů vyhrál ve výběrku, kde se Škoda vůbec nepřihlásila. Druhým uchazečem byl tehdy Pragoimex s EVO2

Zaerikk

Díky za info, netušil jsem

_mm

Je ovšem známo, že Škoda a Pragoimex se proti sobě nikdy nehlásí.

Ondra K.

Škodovka vlastní Ekovu (bývalé ústřední dílny DPO) a smluvně zajišťuje pro DPO těžkou údržbu tramvají. Tato situace jakoukoliv férovou soutěž předem vylučuje.

Berhof

Jestli je na někoho Ostrava naštvaná, je to Škodovka, která velmi levně koupila haly v Martinově

Kubrt

A kdo konkrétně je v tomto kontextu ona „naštvaná Ostrava“? Mám dojem, že političtí činitelé v Ostravě i na tamním krajském úřadu mají ke Škodě jakousi příchylnost.

A. Mikulka

Počúvajtě, Kefalín, a čo si vy predstavujetě po takým slovom „Ostrava“? Tů istů Ostravu, čo im tie ďieľne predala, bohajeho?

_mm

Bohužel to tak vypadá (s tim vlivem na zakázky vs. kvalitou produktů). Třeba u trolejbusů měly Cegelec i Rail Electronics lehčí výzbroje, které umožňovaly mít sedadla na celé zadní řadě, přesto Škoda+SOR nabízí jen tu Škoda.

Šunka

Bohužel…

Dusmor

Z pohledu cestujícího vnímám mezi nOVA a 39T jeden zásadní rozdíl a to, že Stadlery se na úsecích s rychlostí nad 60 km/h docela výrazně vrtí.
Ale jak už psali jiní výše, z pohledu provozovatele je zásadním rozdílem údržba.

Lexter

Z pohledu řidiče, se některé kusy 39T začínají vrtět na vysokorychlostních úsecích mnohem více, než Stadler. Údajně je to nějakou specifickou údržbou pro tyto tramvaje s takto uspořádanými podvozky, která se jaksi nedělá nebo alespoň ne tak často jak by měla.

Ondra K.

Na to vrtění může mít vliv třeba profil kol, který se při opotřebovávání obručí postupně mění, a v nějakým intervalu je potřeba ho obnovovat.

Jirka

Tramvaj se vrtí kvůli sjetí kol.a je jedno jestli je to vario,progres,škodovka či stadler

Šunka

Kde se dá vsadit na vítězství Škody group? 🤣🤣🤣🤣

a8n

S kurzem 1,01 by to stejně bylo o ničem. 😉

Šunka

Vlastně pravda, no 😁