DPO napodruhé uspěl a kupuje antikolizní systém pro tramvaje Stadler, za vyšší cenu

Tramvaj Stadler Tango NF2 na tramvajové smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Gruntz0101/Wikimedia CommonsTramvaj Stadler Tango NF2 na tramvajové smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Gruntz0101/Wikimedia Commons

Dopravní podnik Ostrava završuje svou snahu osadit jako první tuzemský provozovatel MHD tramvaje antikolizním systémem. Z druhého výběrového řízení vzešla

Dopravní podnik Ostrava završuje svou snahu osadit jako první tuzemský provozovatel MHD tramvaje antikolizním systémem. Z druhého výběrového řízení vzešla jako dodavatel švýcarská firma Stadler Bussnang, která systémem osadí až 40 tramvají Stadler Tango NF2. Cena je ale vyšší, než dopravce při vypisování tendru čekal. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných zakázek a registru smluv. Podle písemné zprávy zadavatele byl Stadler Bussnang jediným zájemcem.

Předpokládaný cenový rámec činil 16 milionů korun bez DPH, skutečná cena je ale téměř 27 milionů korun bez DPH. Tolik podnik zaplatí v případě, že nechá osadit všech 40 svých tramvají značky Stadler. Práce jsou rozděleny na dvě etapy. V první dodavatel vybaví dvě tramvaje a do šesti měsíců od podpisu s nimi vyjede do zkušebního provozu. Podmínkou je jejich schválení Drážním úřadem. Tato první etapa vyjde DPO na 4,88 milionu korun bez DPH.

Předmětem druhé etapy bude zbylých 38 tramvají. U nich si dopravní podnik vymínil ve smlouvě, že počet objednaných antikolizních systémů může být v rozmezí 0 až 38. Osazení jednoho vozidla vyjde na 578 tisíc korun bez DPH, v případě osazení všech tramvají se pak celkové náklady vyšplhají na zmíněných téměř 27 milionů korun bez DPH. Pro montáž zařízení do vozidel budou podle smlouvy odstaveny vždy maximálně dvě tramvaje denně.

Systém by měl pomocí kamer rozeznávat překážky na kolejích a automaticky bránit hrozící srážce. Ostrava bude prvním tuzemským městem, které antikolizní systém ve větším měřítku do svých vozidel osadí.

Dopravní podnik Ostrava nakupuje systém až na druhý pokus, první tendr začátkem loňského léta pro nezájem dodavatelů nevyšel. O podobném systému uvažuje i Dopravní podnik hl. m. Prahy, který zatím novinku pouze testoval.

Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.

Tagy antikolizní systém dopravní podnik ostrava Stadler Bussnang Stadler Tango
18 komentářů