lot
Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje

DPO napodruhé uspěl a kupuje antikolizní systém pro tramvaje Stadler, za vyšší cenu

Tramvaj Stadler Tango NF2 na tramvajové smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Gruntz0101/Wikimedia Commons
Tramvaj Stadler Tango NF2 na tramvajové smyčce Výstaviště v Ostravě. Foto: Gruntz0101/Wikimedia Commons

Dopravní podnik Ostrava završuje svou snahu osadit jako první tuzemský provozovatel MHD tramvaje antikolizním systémem. Z druhého výběrového řízení vzešla jako dodavatel švýcarská firma Stadler Bussnang, která systémem osadí až 40 tramvají Stadler Tango NF2. Cena je ale vyšší, než dopravce při vypisování tendru čekal. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných zakázek a registru smluv. Podle písemné zprávy zadavatele byl Stadler Bussnang jediným zájemcem.

Předpokládaný cenový rámec činil 16 milionů korun bez DPH, skutečná cena je ale téměř 27 milionů korun bez DPH. Tolik podnik zaplatí v případě, že nechá osadit všech 40 svých tramvají značky Stadler. Práce jsou rozděleny na dvě etapy. V první dodavatel vybaví dvě tramvaje a do šesti měsíců od podpisu s nimi vyjede do zkušebního provozu. Podmínkou je jejich schválení Drážním úřadem. Tato první etapa vyjde DPO na 4,88 milionu korun bez DPH.

Předmětem druhé etapy bude zbylých 38 tramvají. U nich si dopravní podnik vymínil ve smlouvě, že počet objednaných antikolizních systémů může být v rozmezí 0 až 38. Osazení jednoho vozidla vyjde na 578 tisíc korun bez DPH, v případě osazení všech tramvají se pak celkové náklady vyšplhají na zmíněných téměř 27 milionů korun bez DPH. Pro montáž zařízení do vozidel budou podle smlouvy odstaveny vždy maximálně dvě tramvaje denně.

Systém by měl pomocí kamer rozeznávat překážky na kolejích a automaticky bránit hrozící srážce. Ostrava bude prvním tuzemským městem, které antikolizní systém ve větším měřítku do svých vozidel osadí.

Dopravní podnik Ostrava nakupuje systém až na druhý pokus, první tendr začátkem loňského léta pro nezájem dodavatelů nevyšel. O podobném systému uvažuje i Dopravní podnik hl. m. Prahy, který zatím novinku pouze testoval.

Antikolizní systém ve vozidlech MHD se zatím prosazuje jen pomalu, průkopníkem je především Německo a město Duisburg. To si už koncem roku 2017 objednalo u Bombardieru 47 tramvají Flexity s nově vyvinutým systémem pro rozeznávání překážek, který má bránit srážkám s dalšími účastníky provozu. Ještě předtím Bombardier kamerami osadil i své starší tramvaje ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se systém v minulých letech testoval.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Těžko říct co DPO od toho antikolizního systému očekává. Osobně bych řekl, že takový systém může mít smysl tak maximálně jako prevence najetí jedné tramvaje do druhé, kdy bude mít systém dostatek času na vyhodnocení překážky a zastavení, nebo alespoň významné snížení rychlosti. S nehodami typu kdy chodec, či auto vleze/vjede před tramvaj ten systém pravděpodobně moc nezmůže, přece jen i za ideálních podmínek a při maximálním možném zpomalení je tramvaj schopná zastavit z rychlosti 40 km/h na vzdálenosti cca 25 – 30 m.

Martin V.

To by mě zajímalo, jestli (či s jakou návratností) se jim ta investice vrátí. Jednak ve zmenšení škod na vlastním majetku (tramvaji) a na zaviněných škodách na cizím majetku a zdraví. Platí tramvaje povinné ručení? Nebo mají odpovědnost za škodu pojištěnou jinak?

dopravák

Samotné tramvaje žádné „povinné ručení“ určitě neplatí, ale jejich provozovatel určitě v souladu se zákonem o drahách a návaznými právními předpisy nějak odpovědnost za škodu pojištěnou mít musí – jinak by nezískal licenci a příslušné koncese.

Cyklista

Tramvaje a trolejbusy jsou drážní vozidla, žádné povinné ručení nemají…

Ondřej

Mě by zajímalo, jeastli a o kolik by to bylo levnější, kdyby to objednali rovnou pro všech 40 tramvají.

pozorovatel

Do takové kompletní objednávky bez patřičného předchozího odzkoušení v místních podmínkách přece nikdo soudný ani jít nemůže – nehledě k tomu, že rozdíl v ceně by byl minimální či spíše opačný, než se domníváte, protože výrobce by se jistil před tím, že mu to odběratel po špatných zkušenostech všechno „hodí na hlavu“ a bude jej nutit, aby to zařízení zase demontoval.

Dáda

Já myslel, že kolizi má bránit hlavně řidič…. Asi jsem to myslel špatně.

Mirvald

Ale je to dobré. Každý zachráněný a nepřejetý chodec je plus.

Pavel P.

Naopak. Až se to rozkřikne, že tahle tramvaj mě nepřejede, tak pod ni lidi začnou lozit jak blbí a tramvaj nikam nedojede.
Ztratí to respekt, dopadne to jako s ABS a všemi ostatními dobře míněnými asistenty.

Graylag

To si nemyslím. Moderní výtah má taky spoustu systémů, aby pasažéra nepřivřel nebo jinak nezranil, ale kaskadérů kteří by se vrhali mezi zavírané dveře moc není. Někdo se vždy najde, to ano, ale většinu lidí pud sebezáchovy nepustí.

Pavel P.

Tak ono je to vidět denně v metru třeba. Kolik lidí denně strká ruce do zavírajích se dveří s klidem, protože jim nic nehrozí, dveře se zase otevřou…

Jiří Kocurek

Jakože po zavedení ABS a všech dobře míněných asistentů nehodovost rapidně vzrostla? Vždyť klesá i v absolutních číslech při výrazném nárůstu dopravy za posledních 30 let.
A pokud je někdo tak blbej, že vleze metr před jedoucí tramvaj/šalinu … tak odstrašujících případů bude dost.

Pavel P.

Ano po zavedení ABS nehodovost opravdu stoupla, protože lidi začli jezdit rychleji, něco jako mám ABS, tak můžu. Jenže pak když se něco stane, tak už to ani ABS nezachrání.

Jiří Kocurek

Ještě to zkuste očistit pomocí počtu najetých kilometrů za rok. V roce 1985 a v roce 1995 to jsou nesrovantelné hodnoty. Pak z toho grafu lezou nesmyslné závěry.
https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/styles/scale_1180/public/2046034-nehodysilnice.png?itok=bOxwU3Qe

Jiří Kocurek

Totiž v roce 1985 bylo registrováno cca 2 miliony vozidel, v roce 1995 už 3 miliony vozidel. A dovolím si střelit od pasu: Průměrný roční nájezd stoupl na dvojnásobek. Průměrný výkon motoru přinejmenším o polovinu. Na téže infrastruktuře.

Pavel P.

Prosím neplést počet nehod s počtem úmrtí. ABS has close to a zero net effect on fatal crash involvements. Fatal run-off-road crashes of passenger cars increased by a statistically significant 9 percent (90% confidence bounds: 3% to 15% increase), offset by a significant 13-percent reduction in fatal collisions with pedestrians (confidence bounds: 5% to 20%) and a significant 12-percent reduction in collisions with other vehicles on wet roads (confidence bounds: 3% to 20%). https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/811182 Nárůst vyjetí ze silnice o 9 % je způsoben právě spoléháním na vlastnosti ABS, které bohužel nemá. To že to zamezí nehodám jiným nehodám (třeba s… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jenže řidič jaksi nevidí do mrtvého úhlu. A nevidí ani do oblouku, jestli tam náhodou nestojí předchozí spoj. Stejně tak nevidí na 9. dveře soupravy tří T6, proto je tam kamera.

dopravák

A neplatí náhodou obecně ve všech provozech (nejen) veřejné dopravy pravidlo, že řidič má přizpůsobit rychlost pohybu vozidla dohlednosti tak, aby mohlo zastavit před případnou překážkou?