DPO má nový nabíjecí uzel pro elektrobusy v centru města, rychlonabíjení zabere 6 až 10 minut

DPO uvedl do provozu novou rychlonabíječku pro elektrobusy na ulici Valchařská v centru města. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýDPO uvedl do provozu novou rychlonabíječku pro elektrobusy na ulici Valchařská v centru města. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

„Valchařská“ bude nově nejkapacitnější nabíjecí uzel v síti DPO.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lxxxx

Tvrdit, že Valchařská je v centru města je podobné jako říkat, že Ostrava je v Beskydech. A pánové z DPO by mohli doplnit kolik z těch šestadvaceti zmíněných elektrobusů každý den skutečně jezdí a kolik toho denně ujedou.

Lxxxx

A ještě by se slušelo doplnit, že ony ty elektrobusy mají „výfuk“ např. v Třebovicích nebo v Dětmarovicích………

PetrD

Z černého uhlí je v ČR jen 3% elektriny

Twix

A budeme k tomu taky psát kde mají celou dobu výfuky všechny ostravské tramvaje?

dopravak

Klasický elektromobilní mýtus. Z principu ano, pokud bychom veškerou elektřinu vyráběli z uhlí, tak to fakt smysl nedává, ale z uhlí máme zhruba polovinu elektřiny a podíl neustále klesá. Zároveň má elektrické vozidlo mnohem nižší spotřebu, takže je ten „komín jinde“ minimálně výrazně menší. Za druhé, komín elektrárny určitě nevypouští zrovna nic neškodného, ale na rozdíl od výfuku auta/busu se to nefouká přímo na chodník lidem rovnou do plic, ale nečistoty se rozptýli vysoko v atmosféře. Takže j to sice částečně pravda, ale tvrzení je to značně manipulativní.

Jiří Kocurek

Plus to umí při brždění rekuperovat, což je 20 – 30 % spotřeby dolů při takhle častém zastavování a rozjezdu. Nafťák je ekonomický, pod jede stále pod zatížením a to se moc nemění (dálnice, lokomotiva, loď…)
A pak úspory z rozsahu. Jsou místa kde se dokonce vyplatilo mít elektrocentrálu na naftu a vyrobenou elektřinou pohánět elektromotory v okolí, než mít každý stroj s nádrží na palivo.

jal

Dětmarovice jedou jen občas, když je problém v jiných elektrárnách, případně se potřebuje prodat víc elektriky do Německa apod.
Třeba teď stojí.

Jiří Kocurek

Mám za to, že Dětmarovice jedou v kogeneraci, čili elektřina a vytápění.

jal

To by musela aspoň z jedné chladicí věže jít pára.

abc123

To je jak tvrdit, že metro nebo elektrické vlaky jsou neekologické…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Panoramix

To se nám ta elektromobilita pěkně prodražuje. Kvůli pár elektrobusům takové investice. Pokud by jich bylo více, bude se muset postavit taková obluda za 20 mega na každé konečné. Plus podstatně vyšší cena samotných elektrobusů a riziko výměny baterií po pár letech. Opravdu není lepší provozovat klasické trolejbusy i přes počáteční investice do stavby a běžné údržby trolejbusové trati?

dopravak

Jako trolejbus má své výhody, parciál dokáže síť ještě rozšířit, ale zase si ty trolejbusové trati nemalujte úplně na růžovo. Zejména vyjet někam mimo město už znamená poměrně značné investice jak do vedení, tak do napájecích stanic, které musí být poměrně nahusto. Tohleto okrasa sice taky není, ale je to pořád zkousnutelnější, než drátovat celou linku kompletně trolejbusovým vedením.

Jan T.

Autobus vyměníte za elektrobus okamžitě. Ale pro stavbu trolejí v celé délce linky, ve městě to už počítáte dlouhé roky na projekt, povolení, dohadování se s majiteli pozemků, přesvědčování veřejnosti že ty dráty v jejich ulici jsou opravdu potřeba a tak dále. Pak to klidně může skončit tak, že než budete mít tu trasu zatrolejovanou tak ten elektrobus už dojíždí druhou sadu baterií a je pomalu zralý na vyřazení. No a tu infrastrukturu pro ebusy můžete částečně využít i k napájení trolejbusů.

Jiří Kocurek

Kdyby se tam stavělo trolejbusové vedení, tak nejspíš včetně měnírny a ta nebude nejlevnější. Nejsou to jen troleje.

Vojtěch

Každá taková nabíjecí stanice ale obsahuje nějakou měnírnu.

dopravak

tak samořejmě, ale je rozdíl postavit jednu a x po celé délce trati.

Vojtěch

To záleží na mnoha parametrech, rozhodně to nelze říct takhle od stolu. Samozřejmě že v případě Hlučína tam nikdo nebude tahat troleje, ale rozhodně nelze říct, že elektrobus je vždy automaticky levnější. Tady je jedna měnírna na Valchařské, druhá v garážích na Hranečníku. Kdyby se měla dělat trolejbusová trať (jen hypoteticky), byla by jedna měnírna v Petřkovicích a druhá v Hlučíně. To jsou taky dvě. Rozdíl je v trolejích na jedné straně a ceně vozidel na straně druhé, což je ale vrtkavý jazýček na vahách, který se přikloní na jednu či druhou stranu až podle konkrétních provozních parametrů. Nerad bych… Číst vice »

Jiří Kocurek

Však ano, to nerozporuji. Jen podotýkám, „klasické trolejbusy…“ by nevyšly nijak výrazně levněji, jelikož velkou část nákladů spolknou zařízení nutná k tomu, aby v troleji byla elektřina.

Pedro72

V SSSR to uměli. Taková trasa z Urgenče do Chivy v dnešním Uzbekistánu, to je zážitek. Třeba když se tam srazí povoz s bavlnou s trolejbusem. 😉

jal

Linky, kam ty busy jezdí, nemá smysl trolejovat. Maximálně do Hlučína, ale bez problémů s „tetkami z tetčic“ by se dalo bez problémů udělat tak kolem 3 km. Za 5 minut jízdy by se to stejně nedobilo.

Něco jiného by bylo, kdyby začínaly na hl.n a trolej by se vedle tramvajové tratě natáhla do Petřkovic- Hornické muzeum a od Ludgeřovice kostel do Hlučín pneuservis, už by to smysl mělo.
Ovšem stavba nabíječky na Valchařské je neskonale levnější.

Teo

Ano, je to hezké,ale už tak to bylo strašné tady bydlet. Z jedné strany triskani a hodně hlučné tramvaje, a zadruhé strany hlučné autobusy. Ať je léto, zima nechávají túrovat autobusy min.10 minut i více a i když máte řádně utěsněné okna a zavřené tak jste v bytě přes den i v noci stále v dusotu. Je to hodně nepříjemné. I ve dne když chcete poslouchat při zavřeném okně rádio či tv tak je to hodně nepříjemné. Kdysi nám DPO sliboval, ze se tím bude zabývat,ale nic se nedělo. A teď autobusu bude více a řidiči autobusů budou dál autobusy… Číst vice »

dopravak

tak ty elektrobusy už snad nikdo túrovat nebude 😉

Ondra

Více? Autobusů na Valchařské bude pořád stejné množství…

Ondřej

Elektrobusy v tom případě nebudou zhoršením současné situace, ale zlepšením (hluk elektromotoru je mnohem menší, odpadá túrování

názor

Ten obrázek nechtě ukazuje „efektivitu“ elektrobusů. Zatímco autobus i trolejbus by mohl jezdit celý den, elektrobusy musí část dne trávit dobíjením. Ale když se člověk podívá na ty prořídlé jízdní řády, tak je to asi už stejně jedno.

Ondra

I ten trolejbus (resp. jeho řidič) musí mít přestávky a při těch probíhá to dobíjení 😉 🙂

Jiří Kocurek

Jak píše Ondra, autobus i trolejbus zcela běžně stojí 10-15 minut na konečné, protože má řidič přestávku. Stejně tak tramvaje. Někdy si na nějakou konečnou zajeďte a pozorujte, co se tam dějě.

Hynek

Víte, ono i v té Ostravě už před několika lety objevili efekt střídaných přestávek. To znamená, že na stejný počet řidičů či spojů stačí menší počet vozidel. Proto je váš komentář mimo.

Pako

Musím uznat, že tohle vypadá mnohem víc sexy než ty opuštěné kousky trolejbusové tratě v Praze v designu 1980.

Frantisek

Tyhle obludné sloupy? Připomíná mi to dálniční tabule na městských třídách. Zlaté dráty na sloupech pouličních lamp, kde navíc odpadají složité operace s bateriemi a rychlým nabíjením. Do MHD většina lidí nechodí za sexem, a ohledně elegance má toto velké rezervy. Jo, je to „moderní“, toť asi tak vše.

Jiří Kocurek

Touha spojit s automobilismem všecko co se mi nelíbí … to asi není normální, ne?

dopravak

ale tady tohle postavíte jednou, zadrátovat musíte celou trasu, takže každé řešení má svá pro a proti. Trolejbusy včetně parciálů DPO hojně používá, ale taky se nehodí absulutně všude.

Pražec

Na „desing 1980“ bych radši nenadával, nebo se toho někdo chytí a budou se zase stavět kotasoviny.

David (Komi)

Nějak nechápu. Stavby pana Kotase rozhodně rok 1980 nepřipomínají a naopak vypadají velice vzhledně a vkusně. Jejich pořizovací cena je pak věc druhá. Ale design? Tady není o čem…

dopravak

trať na Barrandov po pár letech vypadá naprosto příšerně. Ty jeho šílené konstrukce plné skla, nerezu a lesklých, tmavých obkladů v těchto místech není schopen normálně udržovat, natož udržet v čistotě. Kotasovy věci vypadají dobře možná tak na vizualizaci. Kvalitní design má vypadá i po letech v provozu dobře, což se o Kotasovinách rozhodně říct nedá.

Jiří Kocurek

ámen

abc123

To množství oceli na to, aby neslo jednu žárovku fakt není elegantní design, ale neskutečně mrhání matriálem a prostředky.