regio-vlak

Dozvuky tragédie ve Washingtonu. Úřad omezuje lety vrtulníků v oblasti, problémy s nimi byly už dříve

Záchranná akce na řece Potomac ve Washingtonu po srážce letadla s vrtulníkem. Foto: US Coastal GuardZáchranná akce na řece Potomac ve Washingtonu po srážce letadla s vrtulníkem. Foto: US Coastal Guard

Křížící se letové koridory jsou jedním z několika faktorů, které mohly přispět k nejtragičtějšímu leteckému neštěstí.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) omezuje na dobu neurčitou lety vrtulníků v okolí washingtonského letiště Ronalda Reagana, sdělil dnes agentuře Reuters nejmenovaný činitel úřadu. Opatření přichází poté, co se v blízkosti letiště vojenská helikoptéra ve středu srazila s přistávajícím dopravním letadlem. Deník The Washington Post (WP) napsal, že lety vrtulníků kolem letiště opakovaně ohrožovaly komerční spoje.

Zástupce FAA řekl Reuters, že většina helikoptér bude mít nyní zakázáno využívat části dvou tras pro vrtulníky vedoucích v blízkosti letiště na okraji americké metropole. Do oblasti mezi areálem na břehu řeky Potomac a nejbližšími mosty budou moci létat jen policejní a zdravotnické vrtulníky, uvedl stejný zdroj.

Ve středu večer se tam s letadlem srazil vojenský vrtulník, jehož posádka byla na rutinním tréninkovém letu. Oba stroje se zřítily do řeky a podle úřadů nepřežil nikdo ze 67 lidí, kteří byli na palubách obou strojů.

Dva podobné případy před středeční nehodou

Potápěči a záchranáři dnes pokračovali v prohledávání daného úseku řeky ve snaze nalézt všechny oběti a černou skříňku vojenského vrtulníku. Do dnešního rána se jim podařilo zajistit 41 těl, řekl podle deníku The New York Times (NYT) mluvčí washingtonských záchranářů Vito Maggiolo.

Americká média podotýkají, že vzdušný prostor je v dané oblasti velmi rušný a poměrně často tam dochází k situacím, kdy hrozí kolize. List WP popisuje dva takovéto případy z týdne před středeční nehodou. „Tato dvě odložená přistání (dopravních letounů) během jednoho týdne ilustrují zvýšené nebezpečí v podobě častých letů vojenských vrtulníků vedle rušného letiště, které byly roky zdrojem riskantních situací a obav ze srážek,“ napsal deník.

Křížící se letové koridory jsou jedním z několika faktorů zmiňovaných americkými médii, které mohly přispět k nejtragičtějšímu leteckému neštěstí v USA za více než 20 let. Oficiální vyšetřování je teprve na počátku a může trvat měsíce, dosavadní informace ale nasvědčují souhře pochybení a dlouhodobých systémových problémů.

Vrtulník mimo nahlášenou trasu

Podle zjištění deníku NYT byl vojenský vrtulník v době středeční kolize mimo svou předem nahlášenou trasu, která vedla nízko nad zemí podél východního břehu řeky. Letěl také ve větší výšce, než měl, uvedly nejmenované osoby obeznámené s případem. Stroj byl více než 90 metrů nad hladinou řeky, jakkoli podle předpisů se měl držet pod 60 metry.

Blackhawk letěl moc vysoko, o hodně,“ uvedl dnes americký prezident Donald Trump, který už na čtvrtečním brífinku spekuloval o tom, že nehodu způsobili vojáci. „Byl vysoko nad limitem 200 stop. To fakt není tak těžké pochopit, že ano?“, pokračoval.

Trump ve čtvrtek také bez důkazů spojoval nehodu s politikou na podporu diverzity mezi pracovníky Federálního úřadu pro letectví (FAA) a obviňoval své předchůdce v úřadu, že snížili standardy v řízení letového provozu. Ve skutečnosti ale americká vláda za Trumpova prvního mandátu ponechala v platnosti pravidla pro nabírání nových pracovníků z roku 2013, která prezident na brífinku prezentoval jako něco nového, vysvětluje WP. „FAA nadto za Trumpova úřadování v roce 2019 spustil program náboru dispečerů podle stejných kritérií, která na své tiskové konferenci odsuzoval,“ pokračuje deník.

Americká letiště se dlouhodobě potýkají s nedostatkem letových dispečerů, který pramení i z doby pandemie covidu-19, kdy letecká doprava zažívala obrovské výkyvy. Deník NYT na problém upozorňoval už v roce 2023 v rozsáhlém textu o tom, že incidenty, při nichž se téměř srazí dvě letadla, jsou na amerických letištích výrazně častější, než bylo do té doby známo.

Podle NYT má nedostatek pracovníků i řídicí věž na washingtonském Reaganově letišti. WP uvádí, že kvůli silnému provozu vrtulníků v jeho okolí tam FAA vytvořil samostatný post dispečera, který se věnuje pouze těmto strojům, zatímco druhý dispečer má na starosti dopravní letadla. V době středeční srážky ovšem obě činnosti podle zjištění amerických médií vykonával jediný člověk. Zda to souviselo s nedostatkem pracovníků nebo například s přestávkou jednoho z dvojice dispečerů, nebylo ihned jasné.

Hlavní ranvej areálu je přitom nejvytíženější přistávací dráhou v USA, napsal zpravodajský web Axios s odvoláním na správu washingtonských letišť. Americký Kongres podle něj minulý rok schválil navýšení počtu spojů na Reaganově letišti, navzdory obavám o oslabení bezpečnosti. „Tahanice o další lety poháněli aerolinky a členové Kongresu, z nichž mnozí chtějí přímé lety domů,“ dodává Axios.

Tagy AA5342 FAA Washington
Žádné komentáře