Dozvuky srážky vlaků na hlavním nádraží. SŽ poprvé řeší dobu obratů, aby nemuseli strojvedoucí běhat

Dopravci se mají vyjádřit, jak budou řešit rizikově krátké obraty.
Loňská srážka vlaků Českých drah na pražském hlavním nádraží může mít velké dopady do konstrukce jízdních řádů po celé české železnici. Správa železnic v reakci na závěrečnou zprávu z vyšetřování mimořádné události vyzvala dopravce, aby začali řešit rizikově krátké obraty. Vytipovala současně už více než stovku spojů, kde toto riziko vidí.
Drážní inspekce při vyšetřování loňské nehody zjistila, že doby od příjezdu vlaku do stanice a odjezdu opačným směrem (obrat) jsou někdy naplánované až příliš krátké. Strojvedoucí je mohou stihnout jen pokud mezi stanovišti při obratu běží.
Proto Drážní inspekce vydala bezpečnostní doporučení, v kterém požaduje po Drážním úřadu, aby u Českých drah a dalších dopravců zajistil vydání vnitřních předpisů pro minimální technologické časy potřebné na obrat vlaků při změně kabiny/stanoviště strojvedoucího.
Obraty nutí strojvedoucí běhat, ukázaly testy inspekce po nehodě. 6 minut nelze stihnout
Problematiky se nakonec chopila sama od sebe Správa železnic, jak ukazuje dokument připojený k návrhu jízdního řádu. Jeho součástí je kompletní seznam rizikových obratů. „Správa železnic se rozhodla přistoupit k této otázce aktivně předběžným vytipováním obratů mezi vlaky, potenciálně rizikových z tohoto hlediska,“ píše v dokumentu. Dopravci mají odpovědět, zda budou tyto obraty vyhovovat bezpečnostnímu doporučení a jak.
Příměstské linky i lokálky
Udržení stávající doby obratu může vést někdy ke zvýšeným nákladům. Dá se řešit například druhým strojvedoucím, který bude na opačném konci vlaku nebo nasazením další soupravy. V řadě případů prodloužení doby obratu bude mít zcela zásadní vliv na konstrukci jízdního řádu.
Nejde přitom zdaleka o problém jen velkých uzlů, ale také řady lokálek. Na seznamu rizikových obratů jsou například spoje linky S7 Praha – Beroun. V Praze jde o osm minut, v Berouně o devět minut. Z lokálek jde například o linku U12, kde mají jednotky Die Länderbahn v Oseku město na obrat 4 minuty.
Dopravci mají nyní čas se vyjádřit, jak budou bezpečnostní doporučení na jednotlivých tratích řešit. „Z pohledu konstrukce jízdního řádu a dlouhodobé stability navržených konceptů by nejvhodnějším postupem byla úprava vnitřních předpisů a postupů dopravce tak, aby byla takto předepsaná časová náročnost doby obratu snížena. V této souvislosti poukazujeme zejména na možnost současného obratu soupravy a střídání strojvedoucích takovým způsobem, aby se nemuseli setkat (odpadá doba chůze podél soupravy, úkony před opuštěním prvního, resp. po obsazení druhého stanoviště lze činit do jisté míry souběžně),“ navrhuje Správa železnic.
V dokumentu sama připouští, že dosažení ideálního stavu může přinést zvýšené nároky na zaměstnance, zúčastněné na přípravě jízdního řádu. Jak na straně Správy železnic, tak u dopravců či objednatelů dopravy. „Žádáme však o pochopení naší snahy předejít případné nutnosti postupovat ještě daleko intenzivněji a patrně za cenu mimořádných změn jízdního řádu, pokud by došlo k odkladu řešení problému na pozdější období,“ uzavírá Správa železnic.