Dozvuky ošizených oprav silnic. První firma uznala reklamace
Frekomos se k naší reklamaci postavil velmi prozákaznicky a čelem, pochvaluje si hejtman.
V případu nezákonného ovlivňování veřejných zakázek pro dopravní stavby v kraji loni policie obvinila 13 lidí. Je mezi nimi i bývalý hejtmanův náměstek a někdejší krajský šéf ODS Michal Zácha. Na seznamu obviněných jsou také zástupci Správy silnic Olomouckého kraje a zaměstnanci stavebních firem. Organizovaná zločinecká skupina podle předběžné kalkulace policie způsobila škodu 50 milionů korun. Aktéři kauzy, mezi kterými je podle Deníku N i bývalý manažer stavebního koncernu Porr, získávali finanční prospěch pomocí šizení stavebních prací z pohledu použitého materiálu a technologických postupů, nesprávné likvidace nebezpečného odpadu a část peněz i pomocí nadhodnocení ceny.
Odborníci na žádost krajského úřadu prověřili zakázky na opravu šesti krajských silnic, u kterých bylo v souvislosti s případem podezření na nedodržení technologických postupů. Nedostatky zjistili u pěti silnic. Frekomos podle Suchánka poskytne kraji slevu na opravu silnice II/440 z obce Trhavice do Města Libavá, kde kontrola odhalila drobné nedostatky. Stavbaři zároveň na žádost kraje opraví silnici III/44316 z Velké Bystřice do Mrskles na Olomoucku. „Firma Frekomos se k naší reklamaci postavila velmi prozákaznicky a čelem. S jejím přístupem jsem spokojený. Byly to menší zakázky, takže náprava nebude až tak drahá. Bude se jednat o jednotky milionů korun,“ uvedl hejtman.
Firmu Porr zástupci kraje na předběžné konzultaci podle Suchánka informovali o zjištěných nedostatcích na kontrolovaných silnicích II/570 Slatinice – Olomouc, II/449 v Litovli na Olomoucku a silnice III/44924 ve Slatinkách na Olomoucku. „Předali jsme jim kompletní výstupy z analýz, které ukázaly, že tam chybějí konstrukční vrstvy. Nebo když tam jsou, tak nemají parametry, které by měly mít,“ řekl Suchánek. Podle něj kraj při reklamačním řízení s firmou Porr bude požadovat celkové nebo částečné rekonstrukce problematických úseků těchto silnic.
Například ve Slatinkách podle výsledků analýzy chyběly tři vrstvy silnice, vozovka navíc měla špatnou tloušťku. Zjištěné nedostatky podle odborníků neohrožují bezpečnost silničního provozu, můžou mít ale negativní dopad na délku životnosti opravených silnic.