Automobilový průmysl Automobily

Dovoz ojetin začal klesat, na trhu přibývají mladší použité vozy z českého trhu

Pobočka AAA Auto, ilustrační foto. Pramen: Aures Holdings
Pobočka AAA Auto, ilustrační foto. Pramen: Aures Holdings

S poklesem trhu s novými auty začalo na českém trhu ubývat i nově dovezených ojetin ze zahraničí. Klesá i průměrné stáří aut, která do Česka míří k novým zákazníkům.

Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů za první tři měsíce letošního roku. Registrace dovážených ojetých osobních automobilů v období 1‑3/2019 poklesly meziročně o 1,1% na 41 964 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,1 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 50,61%. Ještě na konci roku bylo průměrné stáří 10,3 let, podíl desetiletých a starších dosáhl 51,64 %.

Souviset to může i s čím dál větší nabídkou mladších ojetin na českém trhu. Na něj upozornila společnost Aures Holdings, která provozuje sítě autobazarů AAA Auto a Mototechna. Podle dat z jejich analýzy počet inzerovaných ojetých vozů do 4 let stáří s nízkým nájezdem a vysokým stupněm výbavy se během prvního čtvrtletí vyšplhal v České republice na 32 028 a oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku vzrostl o 7,3 %. Nájezd kilometrů na tachometru klesl o 6,7 % na 14 240 kilometrů a věk aut se snížil o 0,2 na nejčastější hodnotu 1,0 roku.

Podle dat z Aures Holding zažívá trh s mladšími ojetinami velké oživení, které může souviset především s končící vlnou levných operativních leasingů, která výrazně zamíchaly trhem s novými auty a následně pak ojetými vozy.

Citelný nárůst zaznamenala nabídka vozů poháněných benzínovými motory. Během posledního čtvrtletí vzrostl počet benzínových zánovních automobilů o 12,7 %, zatímco inzerované dieselové agregáty zaznamenaly nárůst o 2 % v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2018.

„Zánovní automobily se na trhu nabízí stále mladší, což koresponduje i s poptávkou v našich autocentrech. Vysokým tempem roste především zájem o půlroční vozy, které mají najeto okolo devíti tisíc kilometrů. Vozy jsou stále v záruce od výrobce, ale jejich cena je často až o čtyřicet procent nižší než v případě nových automobilů,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, která značku Mototechna provozuje.

Zánovní vozy nabízené na celém českém trhu mají nejčastěji nájezd 14 240 km a jsou rok staré. Nejčastější cena těchto automobilů v tuzemsku stoupla o cca šest tisíc korun na 454 900 korun, což je vzhledem k implementaci nejrůznějších technologických a bezpečnostních vymožeností a smart technologií pochopitelné.

„Dovoz zánovních automobilů do ČR klesá na úkor starších ojetin, které se k nám stále hojně dováží. Novější nebourané dovozovky nemohou svojí cenou konkurovat tuzemským automobilům s prokazatelnou historií,“ doplnil Vaněček.

V nabídce zánovních automobilů na českém trhu vedla jednoznačně značka Škoda s modely Rapid, Fabia, Octavia a Superb. Svého dalšího zástupce, Citigo, má tuzemský výrobce na sedmém místě, pětku obsadil Hyundai i30. Na šestém, respektive osmém místě se umístily vozy Volkswagen s modely Golf a Passat. Na devátou příčku se dostala Kia Ceed a desítku uzavírá Škoda Kodiaq.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Shouman
Host
Shouman

kdo by nechtel fleetovou ochcavku z operaku zeano, ale na vesnicach jeste jezdi felicie a podobne 20 let stare auta

Milan R.
Host
Milan R.

Koukněte se kolik stojí Superb v dieslu nový a 5 let starý, úplný cenový rozdíl – téměř polovina ceny. Všichni sousedi si myslí, jak jsem zámožný, ale přitom na to došáhne téměř každý. Domácí značce věřím a 130tis km na tachometru u diesla pro mě nění žádná velká hodnota.

Renda
Host
Renda

Všiml jsem si, že vozů s malým stářím a nájezdem v autobazarech přibývá, do nového auta jsem šel jednou a když jsem ho prodával s nemalou ztrátou, tak už volím jedině zánovní.

Abdul
Host
Abdul

nejlepsi jsou ti co si nechaji dovest nestocenou vonavku od turka z rise a do roka breci a auto nejede….

Víťa
Host
Víťa

Myslím, že je to dobře. Přeci jenom se jedná o kvalitní vozy. Já pořizoval u AAA trojkovou octavku s nájezdem necelých 10 tisíc KM a jednoduše paráda. Nemohu si to auto vynachválit, těch peněz rozhodně nelituji.

Milan Buk.
Host
Milan Buk.

Souhlasim, těch 10-15 tis. km a stáří do roka ideál. Už jsem obešel pár dealerů s novými vozy a ty ceny jsou kolikrát dost přemrštěné oproti zajetému.

Ludek
Host
Ludek

Já jsem kupoval v bazaru zánovní s kritériem do 10tis km a povedlo se mi sehnat v téměř nejlepší výbavě pěknou Octávu za nesrovnatelnou cenu oproti nové.

František
Host
František

Nafťáka už taky nechci, potřebuju na krátké dojíždění benziňáka, který je v tomto ohledu nejlepší. Spotřeba u zakoupené starší i30 taky pěkná – 6l průměr. Na starší auta jsem koukal dříve, ale po investicích do oprav jsem se začal řídit strategií – auto 1-2 roky staré a po 5 letech další zánovní.

Jan Winter
Host
Jan Winter
Milan Špírek
Host
Milan Špírek

To je blbost! Sám mám auto z AAA a jsem pokojený. Auto šlape jako hodiny už přes 2 roky, já bych třeba nikde jinde auto už nekoupil 🙂

Poudy
Host
Poudy

Jistě Milane, jen si tam pro auta choď dál 🙂

Kachna
Host
Kachna

clověk si musí auto prověřit než ho kupí, nějak vzrušující to není ono takovejch aut bude po bazarech mrtě, i mě se podařilo prodat bourané do výkupu u konkurence 😀

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll