Dovoz ojetin začal klesat, na trhu přibývají mladší použité vozy z českého trhu
S poklesem trhu s novými auty začalo na českém trhu ubývat i nově dovezených ojetin ze zahraničí. Klesá i průměrné
S poklesem trhu s novými auty začalo na českém trhu ubývat i nově dovezených ojetin ze zahraničí. Klesá i průměrné stáří aut, která do Česka míří k novým zákazníkům.
Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů za první tři měsíce letošního roku. Registrace dovážených ojetých osobních automobilů v období 1‑3/2019 poklesly meziročně o 1,1% na 41 964 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,1 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 50,61%. Ještě na konci roku bylo průměrné stáří 10,3 let, podíl desetiletých a starších dosáhl 51,64 %.
Souviset to může i s čím dál větší nabídkou mladších ojetin na českém trhu. Na něj upozornila společnost Aures Holdings, která provozuje sítě autobazarů AAA Auto a Mototechna. Podle dat z jejich analýzy počet inzerovaných ojetých vozů do 4 let stáří s nízkým nájezdem a vysokým stupněm výbavy se během prvního čtvrtletí vyšplhal v České republice na 32 028 a oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku vzrostl o 7,3 %. Nájezd kilometrů na tachometru klesl o 6,7 % na 14 240 kilometrů a věk aut se snížil o 0,2 na nejčastější hodnotu 1,0 roku.
Podle dat z Aures Holding zažívá trh s mladšími ojetinami velké oživení, které může souviset především s končící vlnou levných operativních leasingů, která výrazně zamíchaly trhem s novými auty a následně pak ojetými vozy.
Citelný nárůst zaznamenala nabídka vozů poháněných benzínovými motory. Během posledního čtvrtletí vzrostl počet benzínových zánovních automobilů o 12,7 %, zatímco inzerované dieselové agregáty zaznamenaly nárůst o 2 % v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2018.
„Zánovní automobily se na trhu nabízí stále mladší, což koresponduje i s poptávkou v našich autocentrech. Vysokým tempem roste především zájem o půlroční vozy, které mají najeto okolo devíti tisíc kilometrů. Vozy jsou stále v záruce od výrobce, ale jejich cena je často až o čtyřicet procent nižší než v případě nových automobilů,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, která značku Mototechna provozuje.
Zánovní vozy nabízené na celém českém trhu mají nejčastěji nájezd 14 240 km a jsou rok staré. Nejčastější cena těchto automobilů v tuzemsku stoupla o cca šest tisíc korun na 454 900 korun, což je vzhledem k implementaci nejrůznějších technologických a bezpečnostních vymožeností a smart technologií pochopitelné.
„Dovoz zánovních automobilů do ČR klesá na úkor starších ojetin, které se k nám stále hojně dováží. Novější nebourané dovozovky nemohou svojí cenou konkurovat tuzemským automobilům s prokazatelnou historií,“ doplnil Vaněček.
V nabídce zánovních automobilů na českém trhu vedla jednoznačně značka Škoda s modely Rapid, Fabia, Octavia a Superb. Svého dalšího zástupce, Citigo, má tuzemský výrobce na sedmém místě, pětku obsadil Hyundai i30. Na šestém, respektive osmém místě se umístily vozy Volkswagen s modely Golf a Passat. Na devátou příčku se dostala Kia Ceed a desítku uzavírá Škoda Kodiaq.