Dostavba Kysucké dálnice začíná. Stavbaři dobudují II. profil mezi Oščadnicou a Čadcou

Po více jak 20 letech se dostaví i druhá roura tunelu Horelica u Čadce.
Ve slovenských Kysucích začala výstavba jednoho ze tří zbývajících úseků tamní dálnice D3. Nejdříve stavbaři dodělají II. profil úseku Oščadnica-Čadca, zasmluvněná už je i dostavba úseků Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica.
Dnes slavnostně zahájené práce počítají s výstavbou celkem 5,3 kilometru dlouhého úseku. Práce potrvají 1 675 dnů a zahrnou i druhou rouru tunelu Horelica u Čadce. Ten je v provozu od roku 2004, druhá roura se bude stavět za provozu té první.
Úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, II. profil zhotoví stejně jako úsek ze Žiliny do Kysuckého Nového Mesta sdružení společností Váhostav, Doprastav a Duna Aszfalt, první zmíněný vyjde na 230 milionů eur (5,6 miliardy Kč). Úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica vybuduje Skanska SK .
Dohromady vyjdou všechny tři úseky na přibližně 890 milionů eur bez DPH, což je v přepočtu asi 21,6 miliardy korun. 85 % nákladů půjde z eurofondů, zbytek zaplatí státní rozpočet.
„Zbývající dva úseky jsou na tom velmi podobně jako tento úsek. Po novém roce budeme pokládat základní kameny i na těchto úsecích a zhotovitelé se budou moci pustit do práce,“ upřesnil šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček.
Po dokončení Kysucké dálnice budou mít motoristé k dispozici souvislý tah D3 od Žiliny až po hranice s Polskem. Zároveň tak vznikne plnohodnotné dálniční propojení severu se jihozápadem Slovenska, takže tranzitní doprava pohodlně projede Slovenskem po dálnicích D1 a D3, aniž by zatěžovala silnice nižších kategorií a intravilány měst a obcí. Po současné silnici I/11 projede denně přes 20 tisíc aut. Kysucká dálnice poslouží i tranzitu z Třince na Žilinu.
„Třetina z celé trasy povede po mostech. Hotovo má být do roku 2029, do kdy jsou na stavbu alokované prostředky z Evropské unie. „Oproti odhadům se nám na těchto třech úsecích podařilo ušetřit dohromady téměř čtvrt miliardy eur,“ uvedl po ukončení soutěží slovenský ministr dopravy Josef Ráž. V přepočtu je to přes 6 miliard korun.