Česká obsese dopravními značkami hyzdí města. Vznikla příručka, jak se jich v ulicích zbavovat
Příklady vizuálního smogu dopravního značení z příručky pro obce. Zdroj: MMR

Ministerstvo vydalo novou příručku pro obce. Vyvrací četné omyly a mýty.
Obecně by nebylo od věci, aby úředníci, kteří o umístění dopravních značek rozhodují, byli alespoň držiteli řidičského oprávnění. O logickém myšlení ani nemluvě, protože pokud jedna značka zakazuje vjezd vozidlům nad 3.5 tuny, ta druhá, která pro jistotu zakazuje i vjezd těm nad 12 tun, je opravdu zbytečná.
Ty dva příklady ohledně autobusových zastávek by se taky měly dostat do povědomí veřejnosti (VDZ snižující efektivitu zákazu zastavení a nutnost drahých stavebních úprav na zálivové zastávky).
Je to business, jsou firmy co znacky vyrabeji, další je dodávají a instaluji a pak statni, obecni apd. úředníci, kteří inkasují. Vnimam už řadu let, rozdil v poctu znacek u nas, v řade případů zcela zbytečných, a na západě, kde jsou převážně pouze ty výstražné…
Každý takový audit skončí instalací dalších značek (ty stávající nanejvejš nahradí novými, nevybledlými a nezezavými).
Jediné, co hodně zmizelo jsou směrové tabule, které říkají kudy kam a jak je to daleko, což dneska v době navigací a aplikací nemělo moc smysl. To je snad jediný druh značek, které opravdu zmizely. Jinak se značky rozmnožujou.
Některé značky jsou s prominutím pro blbce. U nás ve vsi, kde nikdy nebylažádná kolize a kterou prochází jen jedna regulérní silnice a do ní ústí jen několik úzkých cest, některé jen prašné, postupně přibylo několik značek. Napřed ty cesty osadily značkami Dej přednost (s tabulkou s tvarem křižovatky), na jednu prašnou dokonce stopku. A letos na tu jednu skutečnou silnici dali značky Hlavní silnice, s dodatkovou tabulkou tvar křižovatky. Pak řidič snadno nabude akorát dojmu, že dopravní značky jsou jen pro blbce.
Ještě bych hlasoval pro to, že když je někde 70 cm široký chodník, tak se tam V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NESMÍ umístit 60 cm široká přenosná značka, která se nedá obejít ani přelézt.
kdyby jen dopravní značky, ony se tam často mrsknou i kontejnery na odpad, protože na silnici -chraňbože – přece překážet nesmí a vybudovat pro ně záliv je moc práce a peněz
Předpokládal jsem, že všechny dopravní značky schvaluje dopravní inspektorát PČR a ten by tomu měl zamezit. Buď nefunguje jak má a nebo si z toho někdo dělá „cochcárnu“ 🤔
Dopravní inženýr, tedy zaměstnanec dopravního inspektorátu se, bohužel k umístění DZ pouze vyjadřuje, přičemž jeho stanoviska není závazné.
Pokud tedy nesouhlasí , neznamená to, že DZ nebude instalováno.
Dodatkové tabulky je náhodou dobré číst. Je to dobrá zábava. Když si například autor myslí, že řidiči jsou blbci a nevidí kruhový objezd hned za značkou. https://mapy.com/cs/letecka?pid=78858654&newest=1&yaw=4.685&fov=0.635&pitch=0.089&x=14.0436477&y=49.9507272&z=18&ovl=8
Třeba by někdo začal přemýšlet trochu jinak, až by občas policisté narazili na nějaké auto delší dobu stojící u dopravní značky s dod. tabulkou:
„Pane řidiči, proč tady stojíte?“
„Čtu si dodatkovou tabulku….“
Tak zrovna tady by to bylo jedno, má to stát kvůli kongesci, nebo kvůli čtení. 😀
Přitom to samé https://mapy.com/cs/letecka?pid=85959092&newest=1&yaw=1.741&fov=0.635&pitch=0.019&x=14.8958974&y=49.7101842&z=17&ovl=8
se dá vyřešilt pomocí LDO (Lehce Dementního Obrázku) jaký mají třeba ve Vlašimi https://mapy.com/cs/letecka?pid=85959099&newest=1&yaw=1.930&fov=0.635&pitch=0.019&x=14.8964486&y=49.7101551&z=17&ovl=8 (teda slušně zarostlý https://mapy.com/cs/letecka?pid=85959101&newest=1&yaw=1.741&fov=0.635&pitch=0.019&x=14.8963120&y=49.7101694&z=17&ovl=8 ), a řidič ani nemusí umět česky a porozumí tomu.
A stejná situace v Benešově https://mapy.com/cs/letecka?pid=81389574&newest=1&yaw=5.440&fov=0.785&pitch=0.027&x=14.6809052&y=49.7932540&z=17&ovl=8 a řidiči, poraď si sám, žádná nápověda (vem to přes kruhák nebo druhou stranou) se nekoná.
Nejednou jsem viděl 70 a ani ne 200m za ní 50. Že by tam nějaký jouda dával obě dvě ve stejnou dobu? Proč? A kdyby s odstupem času: to někdo neví, že už na tom místě jedna taková značka je, aby ji při instalaci nové zrušil….?
Zrovna tyhle značky dávají smysl – postupné zpomalování je pro plynulost provozu lepší. Tedy samozřejmě pokud řidiči značky dodržují, jinak opravdu smysl nemají.
V tomhle smyslu jsem to sice viděl taky, ale taky jsem viděl, že se k té 70 přijíždělo Z PADESÁTKY a za tou 70 (nekecám!!!) NA DOHLED 50!!! Ne víc než 200m za 70!!! Dělá si někdo z řidičů p___l nebo neví, kde všude jaký značky má….?
Jo, taky vím o přenosných značkách umístěných tak, že je tam 50, pak před ostrou zatáčkou 70 a o asi 100 m dál zase 50. Tohle smysl fakt nemá.
mám takový pocit, že existuje norma, která přikazuje že úprava rychlosti v obci je možná pouze v krocích o 20 km/h a mimo obec o 30 km/h (četl jsem to někdy hodně dávno, takže už nic takového možná ani neplatí)
„Příručka také zmiňuje například českou obsesi s obsáhlými dodatkovými tabulkami u značek. „Ty za jízdy nelze stihnout přečíst a pochopit, značení je tedy řidiči ignorováno, čímž ztrácí smysl“
Např. „romány“ ohledně vyhrazených pruhů na Praze 6, psané samozřejmě tak malým písmem, že při 50 km/h se to sotva stihne přečíst.
Věřím, že příručka obsahuje i řešení, jak se bez takové podtabulky obejít a přitom zajistí správnou funkci.
Často se bez ní obejít lze, ale pak tu bude někdo prskat, proč má jet 30 v době, kdy to nemá smysl.
Tak třeba zákaz vjezdu do slepé ulice mimo dopravní obsluhu je docela zbytečný. Čímž jsem se teda vyhnul problému tím, že jsem odstranil značku celou…
Už mi to ani nevadí, vyvinula se u mě „selektivní slepota“… v podstatě vnímám jen semafory a hlavní/dej přednost… těsně před parkováním hledám zákazy stání/zastavení, zbytek je mi jako řidiči osobáku k ničemu. Žiju ve městě, takže je tu prakticky všude 50km/h, na okruhu 80km/h. Poslední dobou tu začala móda, že se do všech bočních uliček začali cpát zóny 30… to mi museli říct kámoši, protože jsem to vyignoroval :-D… a víte co? Zjistil jsem, že jsem tam pravděpodobné nikdy víc než 30 nejel, protože to díky šířce, rozhledovým poměrům přes zaparkované auta a přednosti z prava stejně nejde. Takže… Číst vice »
V tom s Vama naprosto souhlasim, ale je mi lito te energie a penez ktere se na stupidni znaceni vynaklada
K té Anglii: Ono je hezké ukázat, že to jde i bez lesu značek o přednosti v jízdě, ale je potřeba uvědomit si, že je to v kontextu úplně jiných pravidel provozu. Tam je totiž zavedeno, že co je na silnici namalováno, TO PLATÍ, a ne jako u nás, kde vodorovné dopravní značky neznamenají nic. To znamená, že když v Anglii jedete podél vodicí čáry, jste na hlavní a máte přednost, když se blížíte ke příčné čáře, musíte dát přednost. U nás neplatí ani jedno a navíc s pravidlem, které hlavní ukončuje každou křižovatkou to znamená, že ty značky tam… Číst vice »
Ovšem když to vodorovné značení zapadá sněhem nebo se ojezdí (nemusíme si dělat iluze, jak často se obnovuje, že?), tak potom nevím, podle čeho bychom se tady bez značek orientovali. A přednost zprava? Z té už si vůbec řada řidičů dělá dobrej den…
Přebýval jsem v Londýně v zimním období, kdy napadlo asi 10 cm sněhu a ty čáty to zakrylo. Nebyl to problém, lidi jezdili opatrně, pouštěli se atd. A to tam kolikrát je i kruhový objezd značený pouze VDZ. Je to o lidech.
V Anglii bych tomu ještě věřil. Tady, aspoň podle některých článků, se dá usuzovat, že jsou individua, která si myslí, že přednost určuje něco docela jiného než pravidla silničního provozu uvedená v příslušném zákoně (např. pořizovací cena nebo stáří vozidla)
Kruhový objezd bez svislého značení znamená, že vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu dává přednost vozidlům přijíždějícím na něj.
No, ale nikoliv v levostraném provozu v Anglii o kterém je řeč. Tam platí to kouzlo, že je úplně jedno jestli je kruháč označenej nebo ne, tak jako tak dáváš přednost zprava.
V Anglii ne – tam to funguje normálně.
V levostraném provozu je nadbytečný kruháč označovat, tak jak tak dáváš přednost zprava.
To není tak úplně pravda – jednak stejně musíte označit, že je to kruháč a nemá se to projíždět v protisměru, jednak v Anglii přednost zprava není, kromě právě kruháčů. Dokonce si trochu z nás Evropanů utahují, co to používáme za zastaralá pravidla.
Ale celé je to o tom, že všechno tohle jde vyznačit vodorovně.
Když si nejste jistý a přednost není zřejmá, tak máte jet opatrně. Přednost zprava radši pro podobné situace nepoužívat, protože není kompatibilní s tím, že to někdo zná a ví, která je hlavní. Což je další věc, která je v Anglii jinak. Ohledně obavy o zasněžené silnice myslím, že jsou přehnané. Fakticky jde o kolik, 3 dny v roce? Zbylé dny jsou silnice aspoň upravené a nějaké čáry vidět jsou. Samozřejmě, to že vodorovné značení vyznačuje přednost, neznamená, že svislé značení je zakázané. Někde na křižovatce v polích se pro lepší zvýraznění použít můžou, klíčové je řešení té většiny značek… Číst vice »
Navrhuji všechna místa, kde se značky podle příručky protřídí, označit značkou „Pozor! Zóna bez značek!“
Na té fotce je skutečně všechno typické pro český venkov (vtip):
Přehnaně značek, neudržované zelené keře u chodníku, rozpadající se chodík, vybydlený dům s rozbitými okny pokrytý do maxima soláry, přerostlé stromy lezoucí do drátů, neudržovaná předzahrádka s rozbitou brankou, betonové sloupy elektrického vedení s dráty cik-cak, posprejovaná fasáda, neexistující VDZ kromě cykropruhu, žádní cyklisté, pochmurné počasí…
Pokud by někoho zajímalo, kde je to místo na fotce, tak tady, v Břeclavi:
https://mapy.com/s/habasutotu
Jedna typicka cesko-venkovska vlastnost na foto chybi, a to je chodnik (resp. to co z nej zbylo), pripadne travnik, obstaveny postarsimi az vylozene nepojizdnymi auty.
„Zároveň je třeba se vždy ptát, jestli lze dodržování omezení (dostatečně) kontrolovat a vymáhat“
Tohle je z mého pohledu klíčové. Protože pokud už tam ten les značek někdo nasekal, a pak se stejně ignoruje, protože nulová schopnost kontroly a vymáhání (moc by mě zajímalo, kolik pokut přinesly nové značky na koloběžky na Malé Straně v Nerudovce), tak stejně existují zbytečně.
Jsem moc rád (a moc překvapený), že se za téma postavilo i samotné MD, které jinak dělá docela pitomosti (150 na D3, inhrentní nebezpečnost provozu na dráze)
nejsou některé z těch značek i třeba něco jako „alibi“. Třeba zákaz vjezdu kamionů do úzké uličky, kde se kamion nevytočí/nevycouvá. Kdyby tam značka nebyla, kamion tam vjel a uvízl, nevymáhal by pak po správci komunikací nějaké odškodné?
Tedy nejde až tak o to vymáhat po kamioňákovi, že vjel někam kam neměl jako ochrana před tím, aby mě kamioňák žaloval za to že jsem ho nevaroval aby tam nejezdil.
Ale nejsem odborník, spíš jen mě tohle jako první napadlo.
Na té úvodní fotce
1) Cykloukazatel kam? To je na tu křižovatku na konci nebo mám odbočit někam do dvora?
2) Zákaz zastavení – proč, jasný vjezd do dvora.
3) zákaz doleva – tam mě poslal ukazatel 1. Platí na tu křižovatku nebo nesmím doleva na chodník (což by šlo vyznačit plnou čárou)
4) Stopka a komu dávám přednost ještě před tím přechodem? (Proč to není na stejném sloupu)
5) Přechod třikrát, z toho dvakrát reflexní.
Nečitelná značka schovaná za stopkou.
6) T křižovatka s předností zprava. (Značku 4 jsem dávno zapomněl)
1) Pro tu křižovatku, a upřímně považuji za lepší, když jsou návěsti před křižovatkou dávány s určitým odstupem, než když jsou přímo na ní. I když na křižovatce se stopkou je to jedno. Že je to do zákazu je samozřejmě chyba. 2) Protože platí i kolem toho domu. 3) Plná čára rozhodně neznamená zákaz vjezdu na chodník! (i jiné místo mimo komunikaci…) Obecně, značení v Česku strašně trpí tím, že ho navrhují asi autisté, kteří nechápou smysl přiměřenosti, a pro toto místo to platí také. Ale pokud se značky interpretují stejně autisticky, jako ve vašem příspěvku (zákaz odbočení na chodník…),… Číst vice »
1) jo je lepší když mám směr rozhodnutý už před křižovatkou. Ale jelikož znám i cykloukazatele platné mimo křižovatku (odbočení na kolmou cyklostezku či úplně mimo PK) tak nějaké ujištění typu „za xx metrů“ by se k ukazateli hodilo. 2) kolem domu může být žlutá čára, ale je to blízko přechodu. 3) Dvojitá plná čára znamená zákaz přejíždění (i kdyby to bylo pro odbočování) takže prakticky nemožnost jet doleva. Pokud se zákaz odbočení vzahuje až k té křižovatce, měl by být na stejném sloupku jako ta stopka. A ta by měla být na úrovni přechodu nebo až za ním, rozhodně… Číst vice »
Stopka se dá kombinovat jenom s přechodem nebo směrovou značkou, takže ten zákaz určitě pod ní. A přechod není potřeba, když je tam ještě 2x svisle (a samozřejmě vodorovně).
Aby člověk všechny značky umístěné v intervalu 8 metrů poctivě vnímal, musel by jet tak 10 km/h
a ještě si dělal poznámky…
Doporučuji tvrdé desky. Mně se můj řidičský notýsek s měkkými špatně opírá o volant a propiska pak vynechává. Když dojedu na konec ulice nepřečtu poznámky ze začátku.
A skončí to tím, že Vás chytnou kvůli nevěnování se řízení….
Pochybuji, někde je potřeba i zastavit a odhrnout roští. 😀
Neviditelná, třeba větveni zakrytá značka je neplatná, takže vás nemusí zajímat.
Takových je. Zejména začátky obce schované za stromy.
Brněnská vlečka na Výstaviště je už měsíc vytrhaná a zalitá asfaltem. Přesto značky „Pozor přejezd“ ani výstažné kříže nikdo nesundal. Reálně se polovina značek u nás ignoruje a jezdí se podle zvyku a okolního provozu, což je špatně. Značky jsou velmi častou pouze alibismus správců komunikací.
Njn, ano značka je (z mého pohledu a věřím že spousty jiných řidičů taky) především k tomu aby v případě nedodržení existoval nějaký právní podklad na jehož základě je možné udělit pokutu… sice se to stává „jednou za uherský rok“ ale kdyby to nebylo explicitně vyjádřené, tak se kdekterý čech bude „vymlouvat“… To taky souvisí s duplikováním vodorovného a svislého značení (krásný příklad ta značka přechod vs. zebra), protože aspoň občas se někdo bude vymlouvat že vodorovné značení bylo neviditelné kvůli sněhu…
Zapomenutých značek po různých akcích a zrušených nebezpečích je spousta, to je častý problém. Taky jsme měli neodvezenou 30 a zúženou vozovku (oprava mostu), obousměrně. Starosta to řešit nechtěl, v jeho kompetenci to přece není, přestože uznává, že už tam ty značky nemají co dělat. On to řešit nebude.
Jedné vlahé letní noci značky prostě zmizely a nikomu nechybí 🙂 Ale jsou z hliníku, takže na zakrytí sudu na zahradě vydrží léta, takže ještě budou užitečné.
Někdy je prostě potřeba neřešit to s úřady a vzít to doslova do vlastních rukou, když se s tím nikdo oficiálně párat nechce…
Značky totiž mají zápornou cenu. Tím pádem u každé akce platí, že čím více značek se použije, tím celá akce vyjde levněji. Pokud však budete chtít něco prodat za zápornou cenu, už to není výhodné, protože byste musel platit kupujícímu. A tak nezbývá, než ty značky nechat na místě. Zajímavé ovšem je, že se ta záporná cena nejspíše netýká značek, které ukončují omezen, ty asi nikdo nevyrábí a nedají se sehnat. Není tedy problém někde umístit značky s omezením, ale je obrovský problém to omezení ukončit (však stačí, že za 5km bude křižovatka). To si fakt nedokážete představit, jak je… Číst vice »
Zrovna Brno není dobrý příklad. Možná časem, až sem dorazí jevy jako zelená vlna..
U cyklostezek to dosahuje absurdních rozměrů, kdy na každém křížení s nějakou účelovou komunikací s 2 auty za hodinu musí být začátek a konec cyklostezky. Takže těch značek jsou na par kilometrech desítky.
Nebo oblíbení cyklisto sesedni z kola, které se v ČR aplikuje místo výstražných značek.
Jo to je přímo „předprogramované“ pro „alej“ značek… a nejsou ty značky úplně levné, ono se to nezdá jedna značka řádově 10kKč…
Mě nepřestává fascinovat série těchto značek:https://mapy.com/s/lusotavepo
Pro místně neznalé upřesňuji, že je to vše uprostřed lesa a že těch dvojic značek začátek/konec cyklostezky tam opravdu pět je. Mezi třemi brody (na fotce nejsou vidět, jsou za zatáčkou) je přitom tak asi dvacet metrů.
A co to vlastně má znamenat? Že cyklista má ty brody překonat pěšky, nebo že nemá přednost (jako by na cyklostezcce snad přednost měl…)? Nebo že v tom brodu můžou použít cyklostezku i vodní vozidla? Nechápu (tedy ani v jiných případech, ale tady obzvlášť).
Čistě ze sedla mě napadl jedině jeden praktický důvod: brod je vydlážděn dost velkým lomovým kamenem (nic proti tomu), takže se tam může dost kolistů zrakvit a možná se na zranění mimo cyklostezku bude pojišťovna dívat jinak.
Ryby a plavidla mají přednost. 🙂
Já hlavně nechápu, jak mohl někdo celý tento paskvil vyprojektovat, postavit a hlavně zaplatit. Cyklostezka z krásného hladkého asfaltu, ovšem kvůli nesmyslně provedeným brodům nesjízdná na jiném, než terénním kole, a to ještě nesmí být mokro, protože kameny kloužou. Přitom nic nebránilo tomu udělat brody z asfaltu nebo cemetobetonu (i panely) a vůbec nemusely být tak strmé. Nemluvě o tom, že trasování je dost nešťastné, jelikož z údolí se musí vyjet cca 20% stoupáním na rušnou silnici a po ní sjet zpět do stejného údolí. Vyhozené peníze za nesmysl, dle mého názoru. Projektoval někdo čistě podle mapy bez vrstevnic bez… Číst vice »
Já bych to zase až tak nedramatizoval. Ten prudký kopec má asi 100 m, takže starci a malé děti mohou bicykl v klidu vytlačit. Brody asi fakt na silničku nejsou, ale na obyčejném trekovém kole jsou v pohodě sjízdné, i když tam teče půl metru vody (osobně vyzkoušeno).
A k těm kamenům. Kolem jsou cedule o revitalizaci potoka; asfalt či cementobeton nebudou úplně přírodní materiály. Takže ta cyklostezka se možná musela přizpůsobit potoku. Mně osobně to nikterak nevadí; na rozdíl od toho lesa značek.
Jinak soráč za off topic.
Na trekovém kole ta cesta šla v pohodě projet i před úpravou.
Kameny jsou zalité v čem? Ano, v betonu.
Není žádný důvod, proč by měly být tak křivé a tak strmé.
Další problém je ten, že za šera při vyšší rychlosti ty brody nejsou vůbec vidět, asfalt za brodem navazuje v přesně stejné výšce a geometrii oblouku. Je to jako neoznačený výkop uprostřed dálnice. Past.
No, je hezké, jak se všichni shodnou, že je značek moc, ale obávám se, že u konkrétních případů už by taková shoda nebyla. Ten nápad neznačit hlavní a vedlejší silnice (mimo zóny s předností zprava) už mi tedy přijde o hubu, zejména v zimě. Nápad neznačit zákazy pro velká vozidla – vzpomeňte, jak vypadala diskuse po nehodě na přejezdu v Dolní Lutyni. Jak chcete nahradit to značení vyhrazených míst, viz níže v diskusi, to by mě také zajímalo. Ale jinak ano, podle mého by tak čtvrtinu značek šlo sundat hned, čtvrtinu po stavebních úpravách, ale že by to šlo zredukovat… Číst vice »
Potřebuju značit vyhrazená místa svisle? Vyznačí se modrou čárou, kdo má zaplaceno ten to ví. Místo pro zásobování má svou vodorovnou značku.
Přejezd v Lutyni měl blbě udělaný nájezd, mohl se tam seknout i autobus. Ale obecně beru, zákaz vjezdu třeba na most být musí, a když je tak by mělo být upozornění i na poslední „velké“ křižovatce, ne že dojedu k tomu a budu se otáčet.
Kdo jede z vedlejší, musí vidět značku (a v zimě lepší i svislá), ale na hlavní nemusí být značka. Když nevím že sem na hlavní, tak prostě neohrozím.
V Česku je jiné počasí, než v Anglii, kde sníh vidí, jen když vyrazí do Alp. Tady opravdu musí být vodorovné značení nanejvýš doplňkem.
Mně osobně nejvíc štvou třicítky u nějakých oprav čehosi, které zásadně nejsou ukončené. Takže by člověk měl správně držet třicítku několik kilometrů krásné silnice. Přitom by na to stačila jedna věta v dopravních předpisech.
Na hlavní skutečně nemusí dle norem být značka, pokud je vedlejší (jenom) zleva. Proč ten důvod existuje, za domácí cvičení.
Nemám auto a ani nejsem řidič, takže běžně většinu dopravních značek ni nevnímám (a to ani při cestách VHD), ale když mě občas někdo veze autem, tak žasnu, kolik značek na řidiče všude číhá. Přesto si ovšem nemyslím, že těch, které by bylo možné zrušit, aniž by to přineslo zvýšení počtu i fatálních dopravních nehod, by bylo nějak extra mnoho, a ani náhrada těch svislých pouze vodorovným značení by u nás nefungovala tak dobře jako v zemích přímo sousedících s Golfským proudem, protože u nás bývá sněhu a marastu i na silnicích daleko víc a déle než tam.
Devil is in the detail… 🙂
Jo, principiálně se shodnou téměř všichni.
Ad. Dolní Lutyně. Před podobně blbě udělaným přejezdem se objevila zákazová značka s patnáctiřádkovou (!) dodatkovou tabulí.
Panu Markovi patri dik za snahu, ale obavam se, ze tohle je prilis maly stripek do naseho zkostnateleho dopravackeho systemu. Uz jen povolovaci proces, kde vsechny esa v rukavu ma prislusnik dopravni policie, je potreba nejdrive zmenit.
Narozdil od billboardu je v pripade dopravniho znaceni potreba nejdrive mnohem vic legislativnich zmen.
Policie nemá eso v rukávu. Úřad může stanovit značení i přes nesouhlas PČR, protože v §77 odst. 3 zákona 361/2000 Sb. je řečeno, že úřad návrh projedná, nikoliv že musí nechat odsouhlasit.
Je to jde často ruku v ruce s tím, že referent stavebního úřadu nechce převzít zodpovědnost a raději pak řekne, že to tam chtěla PČR či jiné dotčené orgány…
Přesně tak. Měl jsem PD už opakovaně předjednanou dvěma OD, krajským policajtem, správci komunikací, zástupci obcí. Přišel příslušný místní (okresní) policista a udělal mi z toho dopravní hřiště. A jelikož se to tam nemohlo dle legislativy vejít, požadoval přepracování celého projektu. Naštěstí mu to na společném jednání ostatní rozmluvili, protože nebylo kam se posouvat. Až se to postaví, bude tam stín ze značek.
Hele, žeby řešení stoupajících veder? 🙂
Toto je bohužel velká pravda.
Nesmí chybět legendární les značek v Berouně u nádraží:
https://imgur.com/a/vrk20WZ
A protože Praha nesmí být pozadu, tak MČ P22 teď udělala něco podobného na své nové lávce. Sice jde krásně projet na kole, ale někdo rozhodl, že přesně jen těch 30 metrů na mostě bude pěší zóna, a tak bum, čtyři značky!
A tohle znáte? https://mapy.com/s/lunodoropa
Řešilo se to už mnoho let nazpět… https://slovacky.denik.cz/zpravy_region/jarosov-dopravni-znacka-200711.html
Jj, tam soutěží s tím Berounem, kdo jich osadí víc na sto metrů. Je to jako kdyby se ty značky prodávaly po tuctech v Makru, jen bohužel jedna stojí nižší desítky tisíc.
Neuvěřitelné. Jak mohlo vůbec někoho napadnout takovou šílenost zrealizovat?
To nikomu nezablikala vnitřní kontrolka, že se jedná o úplnou pitomost?🤔
Hodně časté jsou zákazy zastavení a žluté čáry tam, kde se stejně zastavit nesmí už podle obecných pravidel. Někdo si myslí, že značky odradí od porušování. Někoho možná ano, ale leckdo si z toho stejně nic nedělá – zvlášť když ví, že PČR i MP to řeší jen výjimečně a většinou na udání.
Přesně, to je typické v centru Prahy, kdy nějaké dočasné omezení třeba kvůli výkopu znamená rozastavět tam na pár metrech čtverečních (kromě stabilních) i les přenosných značek zákaz zastavení. A hádejte co, stejně mezi nima někdo zaparkuje, nebo se je někdo snaží, odnést mimo, otočit atp. Někdo si myslí, že značkama se vyřeší nedodržování pravidel. No, nevyřeší. Samozřejmě je jednoduší v kanclu produkovat „řešení“, než makat v terénu na tom aby byla funkční.
Ty zlute cary maji vyznam prave pro ty policajty. Treba u nas ve meste mestaci otevrene deklaruji, ze obecna ustanoveni o zakazu stani pro prujezdny jizdni pruh 3 metry v kazdem smeru, nepokutuji ani na udani.
Podle me jsme se, alespon ve mestech, dostali do situace, ze by se zlute cary mely defaultne aplikovat vsude tam, kde nesmi auto zastavit. Nehlede na obecnou upravu. Kterou malokdo vymaha a dodrzuje. Rozhodne lepsi jednotnost ve zlutych carach nez les znacek.
Mělo by to být přesně naopak. Explicitně vyznačená by měla být pouze ta místa, kde zastavit či parkovat lze, všude jinde by to bylo ve městech zakázáno.
To by mnohde znamenalo mnohem víc značek než teď. A tam, kde to smysl má, už to většinou řešeno je (formou zónových značek).
Aspoň by to samosprávy motivovalo redukovat parkování ve veřejném prostoru a nesnažit se nacpat parkovací místo do každé volné skuliny. Navíc pokud ve městě platí ZPS, tak ty místa musíte vyznačit tak jako tak.
Je bezpečnější když někdo jenom zastaví a vyhodí druhého, než aby couval do parkoviště (couvat se musí při nájezdu nebo výjezdu). I zastávky autobusu v jízdním pruhu jsou příjemnější pro cestující.
A na zastavení je právě tolerance větší než stání.
Pokud příslušník PČR nebo MP úmyslně odmítá postihovat určité protiprávní jednání, páchá tím trestný čin zneužití pravomoci úřední osoby. Když to dělá MP, doporučuji obrátit se na starostu nebo jiného zastupitele pověřeného řízení MP, aby zjednal pořádek – a když to nezabere, předložit to jako připomínku na veřejném jednání zastupitelstva.
Třeba stejně jako MP v Praze neumí s pásmem :D. Ono se to totiž, i kdyby tam byl 1cm místa, musí změřit, že tam ty 3m nejsou.
První svislá dopravní značka, která nemusí být v žádné obci je zákaz zastavení, stejný význam má žlutá čára na kraji vozovky a dokonce řídiči přesně určuje úsek, kde nesmí zastavit a stát.
Pak by to chtělo do vyhlášky vymyslet značení zón placeného stání bez značky v každém bloku.
Tyto dvě úpravy by znamenaly omezení tak o třetinu.
Bohužel pro některé jsou vodorovné značky pouze malůvkami na asfaltu, které musí být duplikovány svislým značením.
Tak jim to má vysvětlit PČR.
Ty značky placeného stání tam často bývají i proto, že na nich je uvedeno číslo zóny pro placení v aplikaci. Ale pokud by se udělala jen jedna zóna v rámci města (pro krátkodobé parkování), nebylo by to potřeba.
A co až napadne sníh a ty žlutý čáry nebudou vidět? Na Vysočině je u krajnic sníh třeba celou zimu.
To je pravda no… ale tam zase až takový les značek nebývá… nejhorší je to ve městech a tam toho sněhu hodně ubývá, a když už napadne tak je za pár hodin rozježděný a prosolený a mizí…
Ono mít jiné předpisy pro velká města a jiná pro venkov, případně polohy nad 400 m nad mořem, je taky blbost, že?
Naopak, to by bylo zcela logické a přirozené, a v podstatě to tak i je. Mimo města se např. jinak vyznačuje hlavní. Nebo na dráze máte na horských tratích spoustu značek pro provoz pluhu, které na trati Praha-Beroun fakt nejsou.
No konečně to někoho napadlo..
Příkladem značkové ohavnosti budiž brněnské modré zóny… Tolik nesmyslných a hnusných cedulí, značek a tabulek. V Rakousku jsou modré zóny taky, ale zcela BEZ CEDULÍ. My máme značky každých pár metrů a leckde i kvůli samostatnému parkovacímu místu.
Jasný, pokud místo člověk zná, tak jsou cedule k ničemu. Situace se mění, když je někdo návštěvník. Třeba já jsem za parkovací značky rád, protože okamžitě vím, v jaké zóně parkuju.
A modrý zóny v Rakousku jsou pro cizince naprostý peklo – nikde není uvedený od kolika do kolika se může a nemůže parkovat. Rychlostní zóny v Rakousku to stejné (u vjezu do obce pouze nápis: rychlost 50, na vedlejších komunikacích 30), takže jen odhaduju, jakou rychlostí vlastně můžu jet. Zlatý cedule.
No zrovna v tom Brně já teda ty cedule moc nechápu, tam je psané cosi ve smyslu „od do“ ale není tam už pokud vím psané jestli teda se „od do“ platí nebo je to „od do“ zdarma.. takže i já jako místní pořád dost plavu, pokud nejsem někde kde jsem rezident.. a vizuálním smogu nemluvě, je to přesně jak popsal kolega předřečník..
No, tady souhlasím. Taky jsem musel na netu studovat, jestli ta zóna C platí přes den nebo v noci. Ale stejně jsem za cedule rád, protože při příjezdu kouknu na ceduli a vím, v jaké zóně jsem. A někdy se to opravdu hodí – třeba půlka Botanické je B a druhá půlka C. To samý ulice Veveří – z jedné strany ulice B a z druhé C. Což třeba znamená, že třeba když jdu na polikliniku Viniční a zaparkuju na Rybkové, tak platit nemusím, ale o 20 metrů dál na Zahradníkové ano.
Tohle bych řešil barevným lajnováním: Modré čary pro zóny C, zelené pro B a červené pro A.
Hm, v Praze jsou barvy zón přidělené podle dost jiného klíče, nebude to s něčím kolidovat?
Pokud zůstanou zóny jen tři, volil bych spíš třeba „dvojitá modrá“ „jednoduchá modrá“ „přerušovaná modrá“ v tom by byl i nějaký systém…
Předpokládám že myslíte polikliniku Zahradníkova, ale jinak jako chápu, navíc já většinou řeším napřed parkování auta a pak zónu, takže se musím vracet k ceduli co je na ní vlastně napsáno, jinými slovy cedule by mohly být z obou stran sloupů, ale chápu že to už je spíš detail a vizuální smog by to ještě zhoršilo.. 🙂
Jojo, Zahradníkova samozřejmě. S parkováním to mám stejný – prvně zaparkuju, pak procházka na začátek ulice, abych věděl kde vlastně parkuju…
Erm, Viniční, Vinařská nebo Vinohrady? Ale ani jedna není poblíž Rybkovy/Zahradníkovy…
Já bych se kolegy Pepy v tomto zastal, mě se někdy ty názvy poliklinik taky pletou 🙂
To už dávno neni jen virtuální smog , to je spíš “ pojistka úředníků “ a doslova les tyčí většinou na chodníku. U nás napřed zavedli zónu 30, což znamenalo asi 20 značek na vjezdech a vyjezdech ze zóny. Velkoplošných na kterých je zóna, dále průjezd zakázán, omezení váhy vozidel a výkřik, ze platí přednost zprava. Pak se po par letech rozhodlo zonu zjednosměrnit a dal “ zbezpečnit “ . Čili na každé křižovatce mrak značek a sem tam na zpomalování hrb. Odhadem 250 značkových tyčí a ještě více značek, navic jednosměrky tak šikovné, že dopravně přerušily dvě značené dálkové… Číst vice »
Přidám ukázku z okraje okresního města. Ulice v staré obytné zástavbě, pouze řadové RD, napojena do podobných ulic, vozovka šířky dvou pruhů, vozidla zaparkovaná (nepředpisově) na vozovce střídavě téměř po celé délce.
Do asi roku 2010 žádné značky, přednost zprava. Jezdilo se 20-30 km/h obousměrně bez problémů.
Potom v celé oblasti osazeny značky „Zóna 30 + přednost zprava +omezení hmotnosti. Jezdilo se dál 20-30 km/h obousměrně bez problémů.
Po roce 2020 postupná stavební úprava oblasti, nové značky jednosměrek, přikázaných směrů jízdy, zpomalovacích prahů. Jezdí se 40-50 km/h jednosměrně, parkuje se sice předpisově, couvá se ale nepředpisově…
Snad to bude mít větší vliv než dokument IPR v rámci Prahy. Na ten se zřejmě v hlavním městě zapomnělo
Proč pro obce? Instalaci značky neschvaluje starosta, ale silniční úřad, který je buhvikde.
Něco by to chtělo taky vymyslet na téma rozdrobeného parkování.
Znám takhle okno/výlohu, kde by byl krásnej výhled na Mikuláše a Hradčany… ale místo nich zinkovanej plech. Zákaz zastavení, vyhrazené stání pro konkrétního invalidu, vyhrazené stání pro obecného invalidu, ZPS, hotel + parkoviště vpravo, zásobování, zákaz zastavení. Dohromady 7 sloupků s 8 značkami a 4 doplňkovými tabulkami. Na šedesáti metrech ulice. Zákazy a hotel jsou zbytečné úplně, pokácet, ale jak konsolidovat zbytek?
S myslenkou souhlasim. Ale jakou to ma pravni vahu? Nulovou. Nevydalo to ani ministerstvo dopravy, ani vnitra (pro PCR resici bezpecnost na komunikacich), ale pro mistni rozvoj. Znacky pritom nejsou dilem architektu, urbanistu, projektantu ani stavebnich uradu. Znacky se navrhuji tak, aby byl spokojeny policajt a odbor dopravy a ti se takove metodice vysmeji. Protoze cim vic znacek, tim vic alibismus.
No, Asi tak.
Oddělení dopravních inženýrů (to jsou ti policajti, co rozhodujou o dopravním značení) je obvykle to nejvíc ACAB oddělení široko daleko.
Stanoviska policie na DZ jsou (pokud dobře vím) sice jen doporučující, ale téměř nikdo si nelajzne proti nim jít, protože když bude průser, tak oni budou první s “my jsme to říkali!”
Právní váhu to nemá, ale je důležité o tom mluvit. Většina věcí ve městě (soukromých či státních) není pod žádným zákonem ale umisťuje se tam dle dohod. Pak je trochu problém s podnikateli parazitujícími na tom prostoru (viz Thajské masáže), ale zákony a předpisy prostě město řídit nelze.
Je předpis o účelnosti umisťování značek, na který se dokument odvolává. Je pravda, že téměř ve všech případech by se nějak změnila právní podstata dané situace, ale jak moc by to vadilo…
Radikální návrh. Udělat všude ve městě mimo vysloveně hlavnich ulic obytnou zónu. Místa na parkování vyznačit odlišným povrchem.
Ale k tomu čtení dodatkových tabulek: nemělo by platit, že tabulka značku jen zmírňuje. Takže když tabulku nepřečtu a zařídím se podle značky, neudělám přestupek?
K druhému odstavci: tento argument se zřejmě nelíbí odpůrcům dočasných buspruhů, kteří tvrdí, že řidiči jsou zmatení a neví kdy pruh ještě platí nebo ne.
No, ono taky když to časové omezení je všude jinak, dokonce se obávám že někdy ani není zaokrouhlené na celé hodiny!
Hm, tak jim nejvíc vadí na „značkovém smogu“ jeho estetická stránka?? To já bych teda spíš řekl že je problém v tom že je člověk „nestačí číst“ respektive kdybych měl číst (a vědomě vnímat, neřešit to podvědomím) tak víceméně nesleduji nic jiného než značky… obzvlášť s těma dodatkovýma tabulkama, to je textu a textu.
Takže další logický krok je, všude 20 km/h, aby jsme to stíhali číst.😁
Však je to tam napsáno 🙂
Text z článku: Příručka také zmiňuje například českou obsesi s obsáhlými dodatkovými tabulkami u značek. „Ty za jízdy nelze stihnout přečíst a pochopit, značení je tedy řidiči ignorováno, čímž ztrácí smysl,“ píše se v příslušné kapitole.
K tomu bych se pridal…