egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Dopravní podnik Ostrava mění jízdní řád. Přidá spoje mezi Porubou a centrem

Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik Ostrava (DPO) změní od 1. března jízdní řády některých linek. Největší změny čekají především obyvatele Poruby. DPO na lince číslo 8 navýší počty spojů, na nejvytíženější trať nasadí nová vozidla.

Změny dnes DPO oznámil v tiskové zprávě. Linku 8 přejmenoval na 8+. Ve špičce má být díky tomu spojení z Poruby do centra každé čtyři až pět minut, večer a o víkendech každých 10 minut. Na trasu chce DPO nasadit vždy nízkopodlažní vozidla s klimatizací, kamerovým systémem a wi-fi připojením. Na všechny denní spoje má být nasazena tramvaj Stadler Tango. Úplně skončí linka 9, která jede po téměř stejné trase jako linka 8.

Od linky 8+ si DPO mimo jiné slibuje zvýšení cestovní rychlosti mezi Porubou a centrem a také lepší rozložení přepravní poptávky. „Chceme na naší nejvytíženější trati nabídnout našim cestujícím ty nejkratší intervaly a zároveň nejmodernější vozidla. Pevně věříme, že by to mohl být další důvod, proč na cestě z Poruby do centra nechat auto definitivně doma,“ říká generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys. Do budoucna DPO počítá také se zvýšením rychlosti spojů ve vybraných úsecích až na 80 km/h.

Hlavní změny v rámci sítě DPO od 1. března 2020

Linka č. 8
Interval spojů v pracovní dny ve špičce posílen na 4 až 5 minut, večer a o víkendech na 10 minut.
Vybrané spoje ve směru z/do centra (především o víkendech) s přejezdem na linku/z linky č. 5 bez nutnosti přestupu.
Denní spoje vedeny z Poruby, Vřesinské střídavě na dvě konečné zastávky: Hlavní nádraží nebo Přívoz, Hlučínská.

Linka č. 48
Dopolední spoje končící na zastávce Hrabová, Tesco prodlouženy na konečnou zastávku Hrabová, PZ sever.

Linka č. 78
Nově zavedená autobusová linka spojující Porubu a průmyslovou zónu v Hrabové jedoucí v trase Poruba, Opavská – Duha – Fakultní nemocnice – Hrabůvka, Benzina – Hrabová, PZ jih.

Linka č. 5
Vybrané spoje ve směru z/do Zátiší (především o víkendech) s přejezdem na linku/z linky č. 8 bez nutnosti přestupu.
Vybrané ranní spoje ve směru do Zátiší (nájezdy z vozovny) nově navíc obsluhují zastávky Rektorát VŠB, Hlavní třída a Fakultní nemocnice.

Linka č. 3
V pracovní dny mimo přepravní špičku a o víkendech pokračují spoje vedené z Dubiny ze zastávky Mariánské náměstí dále jako linka č. 11 na konečnou zastávku Zábřeh.

Linka č. 9
Plně nahrazena linkou č. 8 včetně nočních spojů.

Linka č. 11
Změna trasy linky: Zábřeh – Mor. Ostrava, Plynárny a zpět.
Linka neobsluhuje zastávky Křižíkova, Muglinovská, Sad B. Němcové, Důl Odra a Přívoz, Hlučínská.
V pracovní dny mimo přepravní špičku a o víkendech spoje vedené ze Zábřehu pokračují ze zastávky Hulváky dále jako linka č. 3 na konečnou zastávku Dubina.

Linka č. 17

Změna trasy linky: Dubina – Poruba,vozovna a zpět.
Linka neobsluhuje zastávky Rektorát VŠB, Hlavní třída, Fakultní nemocnice a Poruba, Vřesinská.

Změna názvu zastávky
Hotel. dům Hlubina mění název na Náměstí Ostrava-Jih.

 

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nikol

Výborně, 17 je jediná tramvaj, která jede z Dubiny k fakultce bez přestupu. Nebo alespoň byla. Zas měl někdo „úžasný“ nápad. Teď se tam bude parádě jezdit…

robert

V Ostravě je přelinkováno, o tom žádná. Je podle mě pitomost, aby Ostrava (menší než Brno) měla víc linek než Brno. Nápad s páteřními linkami a krátkým intervalem je dobrý, ale tahle úprava se mi moc nelíbí. Linka 3 pojede v sobotu jinak než ve středu? Fakt mi to nedává smysl.

Jan

Mě vždycky fascinuje, jak když přijde změna, tak se najednou začne z internetů zdát, že Ostrava není nic jiného než hordy důchodců a maminek s kočárky pendlující zrovna z té Dubiny nahoru do Poruby. Jednu věc nechápu, proč už autobusy po ulici Rudné k rychlému spojení Dubiny a Poruby neslouží dávno. 17 to jede ze zastávky Josefa Kotase celkem absurdních 27 minut, to je jak jet do jiného města. Zavedl bych je každých 20 minut a ať se střídají s tramvají 17 po 10 minutách a ve špičce ji mohou doplňovat. Tudíž pojedou během hodiny devět spojů do Poruby.

jan

Přesně tak.

Leny

Třeba proto, že na Rudné jsou kvůli přetrvávajícím pracím už roky kolony s mnohaminutovým čekáním.

Vizionář

Změní se to, uvidíte.
Každá druhá 8 bude nakonec končit na Vozovně a 17 nechají na smyčku Vřesinská.

Ta smyčka prostě bohužel není nafukovací, kvůli navýšení frekvencí 8 a její občasné prodloužení místo 5 až do Kyjovic (opět z kapacitních důvodů smyčky) si vyžádá volnou kolej pro průjezd smyčkou a proto musí skončit jiný linka, č.17.

Ondřej

Místo čachrování s osmičkou (i když vybrané spoje do Kyjovic jsou super) mohli nehcta devítku z vozovny, a prodloužit ji na hlučínskou místo na plynárny.

Marian Kechlibar

Zahloubení křižovatek …

Vladimír tady schytává hodně mínusových bodů za svůj návrh zahloubit některé křižovatky, ale mám pocit, že toto je zrovna dobrý nápad a tramvajové dopravě by dost ulehčil.

Napadá mě minimálně Slovan, Nová Ves vodárna, ÚMOb Jih a Martinovská X Opavská, všechno místa, kde tramvaj typicky nějakou chvíli stojí.

Jiná věc je, jestli by taková akce za to stála finančně, aby to nebyl jen šotoušský sen. Máte někdo představu, na kolik peněz by vyšla třeba ta vodárna?

Jiri

Sotousky sen v ostrave se jmenuje METRO 😀

Halamus

Dneska je bohužel „správná otázka“, zda na to jde dostat dotace.

Jiri

Pokud se neumi nic udelat bez dotaci, tak je neco spatne.

jan

Tak u ostravské MHD je potřeba zrychlit. By mě zajímalo, jestli už mají hotovou tu prioritizaci tramvají na semaforech. Pořád se to nějak protahovalo. A pak taky topit. Pokud v těch tramvajích budou neustále vypínat topení, pak tím těžko bude někdo rád jezdit. Nedávno jsem po dlouhé době, je to stále stejné.. Již několik desítek stále stejná strategie. Jak ušetřit..ale vyhnat cestujíci.. Jsem si říka.. za co jim tou kartou platím.. Jediné město v celé ČR, kde jsem to viděl. A pak se strašně diví.. Že jim klesají cestující.. Management.. Jedině ve Stadleru se to zatím asi nenaučili pořádně vypínat.… Číst vice »

Zdeněk

Noooo, tady jsou to evidentně odborníci – prvni si nakoupí málokapacitní tramvaje a jak zjistí, že s nima nestačí zajišťovat poptávanou kapacitu přepravy, musí zkrátit interval. A pak zase zjistí, že je problém s kapacitou křižovatek a nedostatkem řidičů, tak místo řešení začnou krátit linky, které jezdí vytížené po celý den už několik desetiletí. Takto strategicky chybná rozhodnutí nedělá ani můj desetiletý syn, když hraje na počítači simulátor a tady to máme v přímém přenosu. Proboha co je to tam za lidi?! Zkrácená 17 je na přesdržku pokud ne rovnou zrychlený vyhazov všech odpovědných lidí. Používá tam vůbec někdo hlavu?… Číst vice »

Vladimir

A není náhodou přímý autobusový spoj z Dubiny do Podoby náhrada za tram? Pokud pojede zastávky na Dubine a poté sjede na Ruskou, tak ve fakultce budou všichni dříve jak za 45min. A kdyby se spoj ověřil, nebude těžké zvýšit jeho frekvence, vždyť je to autobus. Psali jasné linka 8 je pater a proto se i snažíme zatraktivnit.

Zdeněk

To jako ten bus 78, co jede 2x denně, nezastavuje ani u hlubiňaku, ani na umobu, ani na bělském lese a je koncipován svou časovou polohou jen pro porubáky, co pracují v Hrabové, protože opačně se to nedá použít, má být náhradou? Nejste náhodou z DPO?!

Jirka B.

Ne, asi myslí tu linku 78, která jede po zastávkách Hrabová,PZ jih – Hrabová,PZ střed – Hrabová,PZ sever – Hrabůvka,Benzina – Hrabůvka,kostel – Hrabůvka,Poliklinika – Náměstí Ostrava-Jih (neboli „hlubiňák“) – Sámova – Fakultní nemocnice – Hlavní třída – Pustkovec – Duha – Karola Šmidkeho – Ludvíka Podéště – Poruba,Opavská …

Zdeněk

Jo tak pardon, já netušil, že hlubiňák přejmenovali. Nicméně ani tak nemůže nikdo rozumný 2 spoje denně považovat za náhradu čehokoliv.

Jiri

Aneb jak o velkych zmenach rozhoduji nekompetentni lide, kteri v tramvaji ani nesedeli, o doprave nic nevi a chcou prevychovavat cestujici namisto prizposobovani se jejich pottebam. Ta 17 neni jen o nemocnici, prakticky cely den s ni jezdi hordy vysokoskolaku na vysokou skolu rovnou z dubiny. Dalsi zdrzeni v podobe noveho prestupu uz pri tak dlouhem plulhodinovem cestovani mohl vymyslet fakt jen clovek uplne mimo reallitu a jeste vetsi nouma to schvalil. Nejen u me je to jasny signal ve smyslu „pouzij auto, my diky stedrym mestskym dotacim zakazniky nepotrebujeme“… Uz by se meli soudruzi v dpo oprostit od hledani… Číst vice »

Leny

Zakládá se to vaše rozumování na nějakých datech? Ne? Aha… tak si do těch jiných měst se zastaralou MHD zajeďte, možná se vrátíte na zem.

Jiri

Kdyz uz vsechny cestujici vyhnali do aut, tak se holt bude vozit vzduch.

Zdeněk

Jo, takoví jsou nejlepší – sami se zeptají, sami si odpoví, ale že by nechali auto doma a šli si to vyzkoušet na vlastní kůži nehrozí 🙂

Marian Kechlibar

Vzhledem k tomu, kolik starších lidí jezdí z Ostravy-Jih do fakultní nemocnice v Porubě, mi zkrácení sedmnáctky nepřijde jako kdovíjak dobrý nápad.

Vladimir

Psali to jasně Poruba jezdí za praci do centra a chtějí aby lidi nechali auta doma. Já jsem pro i když v centru nepracuj, auta do měst nepatří a patřit nebudou, když se udělá vše pro to aby MHD nebyla pouze levná varianta cestování. A to že přidaly spoj do Hrabove je taky logické, protože vždy když jedu na F-M tak mám pocit, že tak opět postavili další halu. Neuvěřitelne rychle zde ta výstavba proběhla.

pozorovatel

Je ovšem zásadní otázkou, zda to řešení bude skutečně mít předpokládaný efekt, nebo zda nepřinese spíše víc škody než užitku …

Vladimir

A právě proto se musí udělat změna a pak se musí pozorovat její výsledek. Změny nejsou špatné, to že se něco dělá 40 let stejně neznamená, že se to dělá nejlépe jak to jen může být.

Tomi

Změny ve výsledku znamenají mírné navýšení kapacity v sedlech (vzhledem k intervalům) na úkor znatelného snížení kapacity ve špičkách (zejména vzhledem k plánovanému nasazení vozidel), což je zásadní. Jako bonus přibudou přestupy a cestující si budou muset dávat pozor, kam jedou, protože jedna osmička pojede na hlavák a jiná uhne na Hlučínskou a také ve špičce jedenáctka či trojka jede v celé trase, ale v sedle se cestou převlékne za tu druhou z těchto dvou a jede dál. Jediným plusem je více propojení linek, které už odněkud jedou (konkrétně linka 8) s linkou 5. Kdyby alespoň šly tramvaje Stadler spojovat… Číst vice »

Tomi

Omlouvám se, 3 spoje ze 4 obsluhují ještě další 4 zastávky v Bělském lese a Hrabůvce, i tak ale bývalá R48 měla přinejmenším stejný potenciál jako budoucí 78.

Vladimir

Super nápad. Svinov mosty je důležitý přestupní uzel a 17nacka muze opravdu končit na vozovne. Nad čím bych opravdu začal přemýšlet je zahloubeni křižovatek, minimálně v Porubě. Teprve pak, když se lidi dostanou do centra odhaduji o cca 5-7min dříve, tak opravdu doma lidi auta nechají a rádi se svezou tramvaji.

Michal80

Tak vymyslet takovou věc muselo dát spoustu práce. Za tu 3 a 17 fakt děkuji, je vidět, že MHD nejezdite. (Zde měla být nadávka ale nechci být smazán).

Martin OVA

Nejdříve v Ostravě postavili terminály Hranečník a Dubina, zakázali autobusům vjezd do města s cestujícími, ale auta můžou. Stává se, že autobus skončí na terminálu Dubina, jede prázdný jako Služební jízda do centra a cestující musí na tramvaj. Z terminálu Dubina jezdila na Fakultní nemocnici 17, která teď skončí na vozovně Poruuba a cestující bude muset přestoupit na 8, která pojede co 5 minut na konečnou Vřesinská. A pak se diví, že cestující jedou raději autem . Stačilo nechat 17 ve stávající trase, 9 z vozovny Poruba na Hlučínskou …. . Je třeba dokázat, že středně-kapacitní tramvaje Stadler stačí na… Číst vice »

Cestovatel

No to je katastrofa, pani Jonášová… já budu muset přestupovat…

vetchý stařík

Jsem zvědav (byť se toho samozřejmě sám už nemohu dožít), jestli to napíšete i v době, kdy vám v duchu textu jedné staré písničky „až mně bude sedmdesát sedm“ …

Zdeněk

Vážený pane Cestovateli, zkuste třeba cestovat ze směru příbor, brušperk a podobně. Dříve autobus dojel až na úan, odkud se dalo rozumně dostat kamkoliv. 1 přestup, rychle, efektivně. Dneska autobus končí na terminálu dubina (že jede stejně na úan parkovat dál prázdný jako SJ sem asi nepatří), kde čekáte 19 minut na tramvaj č.17 (protože dvouminutový přestup nestíháte, když má autobus zpoždění minutu a více a tramvaj ujede před nosem), kterou následně pojedete půl hodiny do porubské nemocnice. K tomu teď přibývá další zdržení a přestup na svinově/vozovně, který o víkendu taky bude s průměrně 5 minutovým čekáním. Co tam… Číst vice »

Ondřej

Ještě dva měsíce budu bydlet v Porubě, tak uvidím, jaké to bude. Každopádně v úseku který jezdím (Poruba,Vozovna – Karolina) kvůli zrušení linky 9 vlastně k žádnému posílení nedojde, akorát mi na Vozovnu přijede už nacpaná osmička, tak si nesednu. Ale jsem mladý, navíc se za chvíli stěhuju, tak to vydržím), linku 78 bych miloval před dvěma lety, pokud bude jezdit rychle po Rudné, ale teď už tím směrem nejezdím.

Adam

A zkrátí linku 17 která obsluhuje sídliště minimálně s 50tisici obyvatelý(Dubina a Hrabůvka) a znesnadní lidem s horší pohyblivosti cestu do nemocnice a přidá jim přestup navíc,logika jak hrom….To je tak když to dělá blbec od stolu…

Graylag

To je bohužel o neúprosné kapacitě křižovatky u Slovanu, pouze 36 souprav za hodinu v jednom směru. To znamená maximálně 6 za desetiminutový interval a to zase znamená, že pokud tam má být prostor na nějakou režiji a mimořádnosti, můžete zaplánovat maximálně 3 linky za deset minut. Dosud to byla 7, 8, 17. Pokud chtělo město a DPO posílit 8, musela ustoupit jedna ze zbývajících. A 17 si bohužel vytáhla Černého Petra. Pointa je, že to určitě nebylo myšleno jako zlý záměr vůči dosavadním uživatelům linky 17. Ale početně prostě někomu vyšla 8 jako důležitější. Pokud s tím něco chcete… Číst vice »

Vladimir

Tak zde se opět bavíme, že křižovatka u slovanu by měla být zahloubena a tím by se zvýšila kapacita prujezdu.

Daniel

Podle plánů při dodělání tramvaje na VII. obvod tam nasadí linky 17 a 9 takže ta 17ka je stejně ztracená.

jan

No jo no, kdyby blbci komunisti nechali i původní linku přes Svinov, nádraží, a starou Porubu..

Aleš

Pakliže někde ve vesmíru opravdu blbost kvete, pak je to právě a jedině v Ostravě. Ta Ostrava musí být plná květů i za třeskutých mrazů. Není tomu tak dávno, co byla po létech nekonečných peripetií uvedena do provozu prodloužená Rudná, takže invektiva týkající se kapacity a propustnosti křižovatky u Slovanu je tak trochu mimo mísu. Zkuste se alespoň jednou zamyslet… Já vím, myšlení bolí!!!

Graylag

Intenzita dopravy v křižovatce klesla, ale přestavěl někdo semafory? Odbočovací signál naskočí tramvaji jednou za 100 sekund na možná 10 sekund. I kdyby ta tramvaj stála celých 100 sekund na zcela prázdné křižovatce, stejně se nemůže rozjet.
Nemluvě o tom, že to je jen půlka problému. Druhá půlka je smyčka Vřesinská, která má jen dvě koleje a prakticky žádnou další odstavnou plochu.

Zdeněk

Kaoždopádně by bylo dobré problémy začít řešit a nejen vyhledávat, že proč nejde tohle a proč nejde onohle!

Garfield

A nedalo by se s kapacitou křižovatky u Slovanu pro tramvaje něco udělat? Přecejenom už pár měsíců funguje prodloužená Rudná, takže by křižovatka měla být o něco volnější.

Halamus

Také ta část personálu, co bydlí na dubině nebo v Hrabůvce a dojíždí na fakultku do práce se zblázní radostí. Jsem zvědavý na přípoje třebas na noční nebo z odpolední směny.

Ondřej

Tak z Hrabůvky to částečně pobere ta 78, ve výsledku to může být i o dost rychlejší spoj. Záleží jak často bude jezdit a jak velké ty autobusy budou

Ondřej

Hm, tak ne, spoj je to sice super, a bude to nejrychlejší způsob, jak se MHD dostat k nemocnici, ale jezdí 2x deně, to je jako nic.

Halamus

Pro většinu lidí to rychlejší nebude, když 78 pohede z průmyslové z=iny z Hrabové, pak po okraji Hrabůvky po Místecké přes zastávku Benzina a pak po Rudné a po 17. listopadu kolem fakultky. A beztak 78 pojede v časech, aby zavezla lidi do PZ ana šichtu a zpátky, podobně jako třebas 74.

Jirka B.

Tak ono to bude asi zkušební provoz a jsem si jistý, že pokud se osvědčí, tak spoje přibudou.

Ondřej

Bylo by to super, protože moc nechápu, proč po rudné nejezdí těch autobusů víc.45 j super spoj a bývá dost využívaný, kdyby z jihu jezdil nějaký rychlý bus k fakultce a rektroátu, myslím, že by byl též využivaný dost. Ideálně jako teď ta 78, už z Benziny, aby to nabralo lidi z autobusů ze směru od FM.