regio-vlak

Dopravní podnik chystá velkou rekonstrukci vytížené tramvajové trati v Ječné

Neprůjezdná (pro tramvaje) Ječná ulice v roce 2020. Pramen: ROPIDNeprůjezdná (pro tramvaje) Ječná ulice v roce 2020. Pramen: ROPID

Jde o jednu z nejdůležitějších spojnic východní a západní části pražské tramvajové sítě.

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil řízení pro stavební povolení rekonstrukce tramvajové trati v pražské Ječné ulici. Po ní vede klíčová tramvajová tepna mezi Karlovým náměstím a Tylovým náměstím.

Na náměstí I. P. Pavlova trať křižuje magistrálu. V současnosti je úzkým hrdlem tramvajové dopravy v Praze a její přetíženost je jedním z hlavních důvodů nyní budovaného návratu tramvají na Václavské náměstí.

Podle vedoucího komunikace DPP Daniela Šabíka se žádostí o stavební povolení rekonstrukce v Ječné dopravní podnik připravuje s dostatečným předstihem na zprovoznění tratě přes Václavské náměstí a na navazujícím trianglu, který nad Národním muzeem přetne magistrálu v Legerově ulici (TT Muzeum).

Kolejový triangl nad Muzeem postaví Porr, cena klesla o 50 milionů

Jde o první přípravu, abychom mohli hned po zprovoznění tratě u Muzea navázat rekonstrukcí v Ječné,“ uvedl Šabík. Během rekonstrukce se tramvajová doprava z Ječné přesune z části právě na alternativní novou trať, jejíž zprovoznění se očekává v létě 2027.

Frekventovaná trať

Trať byla podle DPP naposledy ve větší míře rekonstruována v roce 1984. V roce 2004 DPP provedl výměnu panelů, další opravy probíhaly v roce 2023.

Jde o jednu z nejdůležitějších spojnic východní a západní části pražské tramvajové sítě, tudíž jednu z nejfrekventovanějších tratí, čemuž odpovídá i její opotřebení. V místech přejezdů přes magistrálu v Legerově a Sokolské ulici se k zatížení od tramvají přidává i zátěž od automobilové dopravy.

V centru Prahy nyní existují pouze dvě východo-západní spojnice tramvajové sítě – přes Vodičkovu, Jindřišskou ulici a Senovážné náměstí, která je vůbec nejvytíženější tratí, a právě Ječnou ulicí.

Úprava zastávky Štěpánská

Stávající konstrukce tramvajové tratě je tvořena kolejnicí ve velkoplošných panelech a v krátkých úsecích kolejnicí na betonových pražcích se zákrytem z velké dlažby.

Po rekonstrukci bude kolejnice na betonové desce systému W-tram s povrchem z litého asfaltu. Použijí se antivibrační a protihlukové rohože. Opraví se též stávající odvodnění tratě.

V úseku jsou tři zastávky – Karlovo náměstí, Štěpánská a I. P. Pavlova. Nástupní ostrůvek v zastávce Štěpánská ve směru z centra bude navržen jako bezbariérový, zastávka bude nově dostatečně široká, aby bylo možné v celé délce instalovat zábradlí a přístřešek.

Zastávky na chodníku – Karlovo náměstí ve směru do centra, Štěpánská ve směru do centra a I. P. Pavlova oběma směry se mají řešit samostatně podle koncepční studie Institutu pro plánovánování a rozvoj (IPR). Jejich opravu bude mít na starosti Technická správa komunikací.

Stávající trolejový drát a lanová nosná konstrukce budou zachovány, provede se pouze kontrola a případná výměna jednotlivých prvků.

Tagy dpp Ječná ulice rekonstrukce tramvajové trati
77 komentářů