Dopravci: Vyšší mýtné zdraží zákazníkům od března silniční dopravu, nejvíce u dodávek
Nový systém dopravce podle Česmadu tlačí k pořizování vozidel s menším standardem komfortu.
Navýšení mýtných sazeb o poplatky za emise CO2 přinese od března zdražení přepravy zákazníkům. Uvedlo to sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia. Zvýšení sazeb vychází ze směrnice Evropské unie.
Dopravci upozornili především na kategorii dodávek o hmotnosti 3,5 až 7,5 tuny, kde zvýšení mýtných sazeb bude „v řádu násobků“.
„Ministerstvo toto razantní navýšení mýtného pro dodávky zdůvodňuje narovnáním jejich dosud disproporčního zpoplatnění. Sazby v této kategorii budou od března možná spravedlivější, ale je třeba také lidem říci, že doprava těmito vozidly po zpoplatněné síti bude nyní o dost dražší,“ uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
V nejrozšířenější kategorii kamionů s emisní normou Euro VI bude činit nárůst mýtných sazeb 13 procent, tedy asi 65 haléřů na kilometr.
„Vláda zvyšuje mýtné na základě implementace evropské směrnice, jejímž cílem je zpoplatnit emise CO2 v silniční dopravě, tedy zdražit dopravu klasickými dieselovými vozidly, a motivovat tak zákazníky k využívání služeb lokálně bezemisních vozidel, u nichž se přirážka neuplatňuje. Ta v omezené míře v podobě elektrických bateriových vozidel naši dopravci svým zákazníkům nabídnout sice již mohou, ovšem vzhledem k jejich trojnásobně vyšší pořizovací ceně, kratšímu dojezdu a omezené dobíjecí infrastruktuře zatím ani náhodou nemohou plně nahradit vozidla se spalovacími motory, jestli vůbec někdy. Proto je nutné od 1. března počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy. Dopravci musejí navýšení promítnout do cen od prvního dne platnosti nových sazeb,“ řekl Hromíř.
Dopravcům také vadí zařazování vozidel do tříd podle CO2. Dvě vozidla se stejnými užitnými vlastnostmi a Euro kategorií, ale třeba jinou kabinou a také pořizovací cenou jsou v různých třídách. A to tak, že dražší vozidlo s větší kabinou spadá do třídy s vyšší mýtnou sazbou.
„To narušuje logiku investování a počítání nákladů dopravců, kteří tak budou tlačeni k pořizování vozidel s menším standardem komfortu,“ dodal Hromíř.