Dopravci vs. ETCS 0:1. Výhradní provoz není diskriminace, odmítl ÚOHS menší firmy

Začátek úseku s ETCS, příjezd do Veselí n. L. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZačátek úseku s ETCS, příjezd do Veselí n. L. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Se všemi subjekty bylo zacházeno rovnocenně, a nemohlo tak dojít k diskriminaci, tvrdí ÚOHS.

110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Je zajímavé jak lze rozdílně a emotivně vnímat dost jednoduchou formulaci a popravdě jsem přesně takovou odpověď ÚOHS čekal..

Vyžadovat při výhradním provozu mobilku ETCS od VŠECH je logicky nediskriminační, protože platí bez výjimky všechny. Naopak vymýšlet výjimky, by byla diskriminace těch co investovali.

Leinad

Diskriminace je i nepřímá, diskriminující nemusí jmenovat když dělá opatření taková, která se každého dotknou jinak.
Dopad na menší firmy je větší – bastlení do menších sérií mašin je dražší.

Y.K.

To si nemyslím, všechno se každého dotýká jinak. Nejen firem. Když nabídnete rovné podmínky, tak je to fér a nediskriminační, i když život fér být nemusí (třeba nemáte na to).

Otázka je jak dobře je MD organizované spolufinancování OBU z peněz EU, ale to už je jiná otázka, než přístup k infra.

Leinad

U soudu už byly případy, kdy se nepřímá diskriminace prokázala. (Zaměstnavatel nejmenoval paní xx, ale schválně dělal školení v termínech kdy nemohla)
Ohledně toho, jestli je i výhradní provoz schválně proti Augustovi 😀 asi není, ale jeho argumenty dávají smysl.

Kozor24

ETCS mimo hlavní tratě je totální kravina a dojná kráva pro pár firem

Johnny Cash

A ty nezabezpečené tratě zabezpečíme jak? Nijak a bude furt jezdit na živáka?

David

Aplikace v mobilu co by hlásila polohu a rychlost by vám nestačila? Já jen, že to stačí u autobusu, taxíku, rozvozu…

Petr David

Jako zabezpečení nestačila. Lze se do ni nabourat.

Jiří Kocurek

Prdlajs nabourat…

Jak asi tak bude číst návěstidla? Je tam volno, je tam Stůj, nechá to appku klidným, nebo bude řvát na fíru jak hysterická baba, ale všecko marné… fíra je mimo. Velvěty, Světec, Bohumín (Pendolíno nemělo mobilku), to se prostě opakovat nemůže.

Leinad

Aby nespolehlivý pomocný bazmek uměl sahat do brzdy, to není takový problém, umělo to už TRS.
Když to zrovna chytne paket „stůj“ tak stojí.

Dominik

Rozhodně nestačila, potřebujete něco, co zabrání kolizi (nebo její pravděpodobnost sníží na maximální minimům), ne jen počítač, který bude řvát stůj, stůj, jede proti tobě vlak.

David

Jo aha a všechno tohle potřebujete mimo hlavní tratě, protože teď je tam bez toho armagedon? Takže je bezpodmínečně nutný mít v každý mašině systém za miliony a i desítky mega?

Pořád bych viděl hlavní problém přejezdy, než to,že nebudu znát přesnou polohu vlaků či se na lokální trati budou míjet 4x za den

Petr David

To, že mobilní část stojí 10 milionů a více pochopitelně vyvolává otázku.

Jiří Kocurek

Mno není moc firem, které by to uměly a ještě se nedali dokupy ti, kteří prohlašovali cosi o sto tisících za instalaci, aby to dělali výrazně levněji.

Petr David

Já se jen ptám, co je na tom tak drahého?

Y.K.

Protože to musíte dostat na starý škopek, kterých máte jen pár kusů a někdo musí namalovat projekt, někdo musí udělat zástavbu a kabelizaci (ETCS rack do strojovny, pulty, snímače, radar, antény), musí se to odladit schválit!!! což je kopec papírování a ježdění zkoušek… A tyhle všechny poměrně vysoké náklady rozpustíte do pár desítek kusů série v lepším případě (v horším do šesti nebo sedmi).

Petr David

Jsou tady lokomotivy, kterých je mnoho desítek ks, takže jednoduchá mat. Navíc celá škála starších lok je v podstatě to samé. V tom, co popisujete to asi není.

Y.K.

V podstatě to samé nic neznamená, buď je to schválené jako stejný typ a nebo není.

A několik desítek v ideálním případě je pořád docela málo, protože to prototypování je hlt darda.

Nicméně jistě se na tom podílí i nízká konkurence, nikdo české specifické stroje dělat nechce, když k nim nemá know how a tlak na termín, kdy jsou organizace vytížené na doraz a tak si cenu za retrofit napálí, protože proč ne když je převis poptávky.

Petr David

„A několik desítek v ideálním případě je pořád docelamálo, protože to prototypování je hlt darda.“

Nemůžu si pomoct, ty předlistopadové mašiny jsou všechny stejné, tedy nejde jen o desítky kusů. Jediné rozdíly byly v motorech (310, 240…., skříních, převodech. Ano, lišily se Sergeje, ale ty už tady nejsou. Předlistopadový režim si toto hlídal. Takže rozdíly v milionech jsou pro mne dále záhadou.
Souhlasil bych s vaši poznámkou o nízké konkurenci.

Leinad

Je nesmyslně vyšroubovaná poptávka datem výhradního provozu.
Stejná lokomotiva s ETCS versus bez něj – varianta s ETCS není o moc dražší. Ale přebastlit starou holt něco stojí.

Dominik

Ano potřebujeme, jiný použitelný skutečný zabezpečovač bohužel nemáme. Nebo chcete opakovat Pernink?

Jiří Kocurek

„stačí u autobusu, taxíku, rozvozu…“

… se jezdí podle rozhledu. To chceš zavést všude jízdu podle rozhledu, i v noci a v mlze? To bys ty tratě zabil.

Tomáš Záruba

Nahradit D3 DOZ s návěstidly u každé koleje by přinejmenším u lokálek myslím opravdu stačilo. Jiná věc je, ze potřebu mít milionovou krabičku na všech vozidlech by ani toto neřešilo, protože úplně mimo síť “aspoň trochu hlavnejsich” trati se prakticky nic nepohybuje, snad kromě Bechynky.

Dominik

Nestačilo, v tom případě byste potřeboval doplnit VNPN, na HV vymyslet technické zařízení, které by při projetí zasáhlo do brzdy, na tratích s GSMR bude sice vysílačka psát stop, ale fíra musí zabrzdit sám, a dát to na takovou vzdálenost, aby nedošlo k minutí Danger point (když si vypůjčím názvosloví s ETCS), tedy k minutí námezníku.
Počkat ono vlastně je vymyšlené, jmenuje se to ETCS L1 STOP.

Tomáš Záruba

To si pravé myslím, ze by v těch konkrétních případech potřeba nebylo. Prakticky všechny velké nehody na D3 byly ve stylu “fira zapomněl zavolat / počkat”, což by ta svítící červená řešila.

Dominik

Samozřejmě ono totiž se nestali MU, že se fíra prostě v čase odjezdu rozjel a projel stůj. Mimořádné křižování, atd…
Prostě bezpečnost něco stojí, spoléhat se jen na lidský faktor, v době kdy všude okolo se něco pro to děje, jen strojvedoucí na too furt budou sami?

Jouda

Pánové, drtivá většina zde z vás diskutujících nemá ani nejmenší ponětí evidentně o tom, jak hluboký problém celé ETCS je ! To by vas mělo napadnout už i jen podle toho, jak mimořádně a silně a dlouho toto téma budí emoce. Za další, kdo nikdy na železnici nepodnikal, nevíte vůbec nic o tom, jak mimořádně těžké je vůbec profitovat finančně, natož si „odhodit“ pár desítek, mnohdy i stovek milionů bokem na ETCS. Tak trochu pokory při kritizovaní, že na to dopravci měli spoustu času. A není to o čase, ale o financích A ti co jsou tedy připraveni, tak v… Číst vice »

noerf

Máme nějaké zabezpečení na železnici, které by fungovalo automaticky?
Problém železnice je, že jsou zde velmi drahé lokomotivy, vagóny. Jednotný zabezpečovač a do budoucna i jednotná trakce by mohli zlevnit mezidanordni provoz a snížit cenu.

Jaaa

Jednotný zabezpečovač, který je technologicky zastaralý a (i tím) nesmyslně předražený, je opravdu to, co skutečně potřebujeme?

Johnny Cash

Existuje nějaký lepší a modernější?

Michal M

V ideálním světě šotouška Jááá ano.

Y.K.

Frázičky. V čem je zastaralý a nevyhovující?
Ano vlakový zabezpečovač skutečně potřebujeme. Na TEN-T koridorech navíc interoperabilní.

Michal M

Je zastaralý tím, že používá vytáčené připojení (CSD) a ne paketová data (GPRS/LTE). Ale tento aspekt je nějak v řešení…

Y.K.

Vytáčení připojení to není, je to network switching system (NSS), základní způsob funkce GSM sítí. https://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%AD%C5%A5ov%C3%BD_spojovac%C3%AD_subsyst%C3%A9m

Tedy není to vlastnost ETCS, ale sítě GSM-R (tedy součástí širší ERTMS).

GPRS je paketová nadstavba nad tím, která rozhodně má přínosy v kapacitě, ale zase nemůžete průmyslovou síť měnit tak často jako se mění ty spotřební. Nicméně se s tím leckde experimentuje, ale mám dojem to není zapracováno do standardu ERTMS. Přednost asi dostane budoucí FRMSC s využitím 5G technologií, což asi bude užitečnější, když už měnit radiové moduly, tak ať už to stojí za tu investici.

Y.K.

Odtud asi pochází záměna s vytáčeným připojením (protože v nich se přepojované okruhy začaly používat).

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99epojov%C3%A1n%C3%AD_okruh%C5%AF

Jiří Kocurek

Co je na něm zastalé? Že se bude převádět komunikace na drážní obdobu LTE namísto EDGE?

Původní Pražák

Mohl byste prosím rozvinout myšlenku, že bezpečnost na posledním místě? Je možné, že tomu tolik nerozumím, ale mám pocit, že hlavním důvodem pro tlak na ETCS je právě to, že žádný opravdový zabezpečovací systém tady nemáme.

qwertz

Tohle není argument. Nebo snad máte zkušenost s implementací jakékoliv podstatné změny nějakého systému, která se nesetkala s výrazným odporem stávajících uživatel? 🙂

jva

Na straně jedné chcete jezdit bez zabezpečení na oné trati obvyklým (nebo-li udržovat tam zastaralé technologie a škrábat se levou rukou za pravých uchem, aby si systémy rozuměly), na straně druhé se vyhazují desítky milionů na zabezpečení přejezdů na polňačkách, protože „když to zachrání jediný živod, vyplatí se“…

Granja

A jak dlouhý čas by jste si představoval, aby i ten poslední subjekt ty peníze stačil nashromáždit? I ten ryze český podnikatel, pokud chce podnikat v něčem tak „velkém“, jako je železniční doprava, by si měl umět spočítat, zda vůbec na to má (fandovství je jedna věc, realita jiná). Tedy z hlediska očekávaného vývoje v oboru, protože jezdit s prehistorickými drážními vozidly, jejichž nejvyšší technickou metou z hlediska zabezpečení jízdy vlaku je „barvičkovač“, rozhodně nemůže znamenat absolutní technický strop. A až se ta vozidla stářím rozpadnou, budete jezdit s čím, když vše stejně bude už jen s ETCS???

Karl vB.

1. „Konec konců krome ČD, jsou zde vsichno osobni dopravci z venku a sosají… “ Asi mi něco uniklo, ale nějak si nevybavuju, že by pan Jančura někomu prodal svůj RegioJet. 2. Léta tady v diskusích čtu, že na našich tratích, na rozdíl třeba od Německa, neexistuje systém zabezpečení jízdy vlaků, takže to asi bude ten důvod, proč se v Česku vyvíjí větší tlak na zavedení ETCS. Cílem je, aby tady po dlouhé době už koněčně něco funkčního, zajišťující bezpečnost jízdy vlaků, bylo. 3. Své názorové oponenty univerzálně nazvat českými „závistivci“ a „osly“, to může leda tak nějaký frustrát… 4.… Číst vice »

David

Prostě bude víc autobusů a náklaďáků…

Johnny Cash

Jste si jist, že budete moci po 1.1. 2025 bez ETCS po tratích s ETCS jezdit a budete tam moci podnikat?

Y.K.

Tlačí jen ČR? Na to jste přišel jak? U nás se to liší jen v tom, že nemáme adekvátní národní vlakový zabezpečovač.

https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/rail/ertms/state-play_en

Surio Mario

Mám firmu = musím se přizpůsobovat změnám legislativy, anebo to zabalit. Blíží se platnost NIS2, to bude teprve něco, protože tam nebude problém „nechce se nám do toho investovat“, ale „na trhu je málo specialistů a za 100k měsíčně nikoho neseženeme“. A taky se s tím firmy budou muset nějak srovnat.

J.K.

No vždyť, silnice odveze všechno, nevidím důvod pumpovat miliardy do byrokratické parodie na přepravní mód…

bkv

Takže na silnicích například zrušíme emisní normy?

J.K.

Nebo je zavedeme na dráze?

M152

Na dráze jsou. Ale stejně jako na silnici můžou jezdit vozidla stará.

Jiří Kocurek

Co tak zrušit crash testy NCAP, povinnou výbavu jako je ABS, stabilizace, hlídání odstupu u kamionu… a podobně?

Ano, kamiony si musí umět hládat odstup od vozidla vepředu a musí to umět automaticky brzdit.

Tonda Sehnal

Chápu to správně, že si stěžoval majitel Kredence, na jehož dovybavení bude jedno z nejdražších a na jehož dovybavení získal jednu z nejvyšších dotací v dějinách jednotného zabezpečovače? Chápu to správně, že? 😃

Bez přezdívky

Jak jsem říkal, Langusta to projel na celé čáře.

Bram

On už proběhl rozklad a je znám jeho výsledek?!?

Johnny Cash

To ne, ale házení vidlí jde vašemu manšaftu skvěle.

Leinad

Rozhodnutí o rozkladu bude, až si to přečtou právnici dopravců.

Bram

Jednak bych se velice divil, kdyby ho nedali, ale měl jsem na mysli situaci, kdy bude rozhodnuto o výsledku již podaného rozkladu.

Granja

A když ho dají, změní se co? Pochybuji, že někdo dá přednost dosavadnímu stavu před navýšením bezpečnosti.

Staňa Míček

Podle mě správné rozhodnutí. VŠICHNI měli STEJNÝ čas na přípravu.

Erik

Rovny pristup by byl, kdyz stat neco vynucuje, aby si to zaplatil.. ale nezijeme v idealnim svete, chapu.

Pája

A kdyby to náhodou ustáli, tak ještě přijde digitální spřáhlo a to už neustojí určitě…..

Johnny Cash

Nepřijde. Zcela určitě nepřijde.

Jan T.

Když stát vynucuje elektrotechnické normy pro výrobu a provoz technických zařízení, tak těm firmám něco platí? Nikoliv.

Leinad

Kdo má verk vyrobený a schválený před změnou normy, může ho vesměs připojovat do zásuvek a používat, dokud se nerozpadne. A aut nesplňujících Euro6 je na silnicích hodně.

Michal Dvořák

Naopak aut bez zadní mlhovky už tolik na silnici není.

tarten

To není pravda. Například plynové kotle třídy 1 a 2 už provozovat nesmíte. Jste asi zhýčkaný móresama v silniční dopravě.

Jiří Kocurek

Protože ten požadavek je na nově vyrobená vozidla. A na železnici to platí úplně stejně, ty emisní normy.

M152

Byly/Jsou na dodělání ETCS do starších vozidel dotace, že část firem čekala co bude a dotace končí je problém daných firem. Jsou tu firmy, které to využily ve velkém.

Opavák

Nechápu, proč by měl stát něco dotovat, když to vyžaduje?? Když nařídil jezdit v zimě na zimních pneumatikách, taky všem kdo si je koupil, to proplatil?? Ne!! Chceš jezdit, tak si je kup a jezdi. A když na to nemáš, tak nejezdi.

Jiří Kocurek

Dokonce ani nezadotovali lákárničku.

bkv

Např. emisní normy EURO má taky stát zaplatit?

Jan

A zakazuje jezdit vozidlům, která nesplňují tu nejnovější?

bkv

Ano, do některých měst mají auta s určitou emisní normou zakázaný vjezd

Jakub P

Na tohle stat vypsal pomerne velkoryse dotace a stezovatel ji bez problemu ziskal i na vozidlo, u ktereho je uzitecnost teto investice s velkym otaznikem. Takze co vic by (jste) jeste chteli?

Peter

Jenže ta dotace pokryje stěží nárůst ceny mobilky před začátkem dotací vůči dnešním cenám. I po odečtění dotace to stojí miliony.
Přitom by stačilo na novostavbách tratí výhradní provoz ETCS, na současných tratích smíšený provoz a dopravny D3 vybavit návěstidly hlídalícími volnost trati.
U smíšeného provozu by ten co jede pod ETCS měl zvýhodnění v ceně za dopravní cestu a třeba i ve výši povinného pojištění, aby to motivovalo k montáži, ale zároveň nezakázalo jízdu bez.
Zkusil už někdo udělat statistiku počtu nehod a způsebené škody, kterým by ETCS zabránilo a porovnat ty škody s náklady na zavedení ETCS?

Tom

Ale každý jinou ekonomickou možnost. Navíc je zde až moc okatě vidět nevýhoda malých už jen v tom, že prototyp je mnohem dražší, než další kusy. Když se menší chtěli domluvit, že udělají jeden společný prototyp na 742, zase jim to zezhora zatrhli…. Něco tady dost smrdí.

Dusanh

Kdo jim co zezhora zatrhnul? Ony se malé firmy nemohou smluvně sdružovat? Jestli to zase nebude nějaká fáma z fírcimry…

Tom

Fáma to není, je to fakt.

bkv

A něco na potvrzení vašeho tvrzení?

Flatt1

Lžete, ani poledne nedržíte. Zrovna momentalne jedno takové smluvní sdružení existuje.

Karl vB.

A mohl byste prosím ten váš „fakt“ podepřít něčím, co by bylo alespoň trochu přesvědčivé?

Jan

Ti zezhora… Reptiloidi? Zednáři? Bytosti žijící uvnitř duté země?

Tom

Že by třeba drážní úřad?

Jan

Tak to tak napište rovnou. Ideálně i s odkazem na dané rozhodnutí toho úřadu. Teda pokud chcete, aby vás ostatní brali vážně. „Drážní úřad“ zní rozhodně víc seriózně než „ti zezhora“.

Dominik

A můžete to něčím doložit?

Jiří Kocurek

Dutozemi ne, tomu věřili nacističtí pohlaváři…

Staňa Míček

Já su jenom blbý výpravčí, ale zároveň i elektrikář, tak prosím předem o odpuštění tohoto příměru: Mám firmu na výrobu proudových chráničů s vypínacím proudem 100 mA, taková je přece norma a proudové chrániče se vesele instalují a mám zisk. Buch ho! Změna normy! Proudové chrániče už musí být 30 mA, ale já to tušil a v pohodě začnu vyrábět tyto chrániče. Za další desetiletí další změna normy. Chránič už nemůže být jeden pro jeden byt/dům, ale musí jich být víc! Začnu tedy vyrábět ještě více těchto chráničů a „rejžuju prachy“. Posléze přijde další norma, která povoluje tzv. jističochrániče a… Číst vice »

Jaaa

Ale tady nejde o vaši výrobu, ale o to, že všechny baráky se dle ní musí předělat z 10 mA na 30 mA, bez ohledu na to, jestli jde o pastoušku, nebo miliardářskou fabriku.

nowas

Což by nebylo na škodu… Ale skončí kotle 1. a 2. emisní třídy, byly na to dotace. Pro pastoušky i velké domy. A hotovo.

Staňa Míček

Právě že NEmusí. Staré baráky to „dojedou postaru“. ALE už si na takový barák např. nesjednáte pojistku, nikdo vám neudělá revizi, atd.
Prostě se musí člověk/firma přizpůsobovat aktuálním normám. A pokud jde o elektro normy, tak tam jde o zvyšování bezpečnosti. Nebude to náhodou tak, že i u ETCS jde o zvyšování bezpečnosti?

Petr David

Pro bezpečnost na železnici určitě ano, pro bezpečnost v dopravě (obecně), tam bych byl opatrný. Pokud bude ETCS předražené, tak zdraží provoz na železnici a mohou se i zavírat tratě s efekem dalšího přechodu na silnice.

Staňa Míček

Ano, mluvil jsem o bezpečnosti na železnici.
Silniční doprava se nezvýší jen tak naráz kvůli tomu, že železniční dopravce kvůli instalaci ETCS zvedl jízdné o 3%.
ETCS (ačkoliv mám výhrady) je opravdu krokem VPŘED, co se bezpečnosti železničního provozu týká.

Petr David

Netuším, kde jste vzal 3%, dopravce nezvýší na jízdném, věc bude zvažovat kraj, ten bude zvažovat celkové náklady. Kraj platí za dopravní obslužnost, ten rozhoduje.
Nerozporuju ani náhodou vliv ETCS na bezpečnost, jen mám obavy, že jde o předraženou záležitost.

Staňa Míček

Ty tři procenta jsem si vzal z (víte zkama). Bylo to jenom řečnické procento. 😉
Já se jenom snažím to ETCS trošku obhajovat co se týká bezpečnosti. To je přece to hlavní.
Že tam jsou nějaké penězovody, to je věc názoru (já myslím, že tam nějaké jsou). Ale jsou to jen internetové drby…
Pokud chceme VRT v ČR, musí si „opléskat hlavy“ aj ti nahoře. No a pokud OPRAVDU chceme VRT, musí se to nejdříve otestovat na kvalitním a fungujícím zabezpečovači. Což ETCS bezpochyby je, ne?
Jinak nic ve zlém, jasný? Jenom diskutujeme. 😉

Petr David

Tak já si myslím, že ETCS tady nikdo nezpochybňuje, otázkou je cena. Ta likviduje železnici jako takovou. Až budou autonomní auta, jejich cena bude muset být jejich taková, aby výrobce prodal, tedy celé auto stovky tisíc. Na železnici jde o několikanásobné sumy, což znamená zdražení služby a další snížení konkurenceschopnosti. 10 mega a více za mašinu. Tak nevím.

Y.K.

Mašina určitě nestojí o 10 mega více. Přestavby zvyšují ceny starých strojů.

A zase musíte vzít v úvahu, že ten kamion nebo návěs nebude sloužit 30 nebo taky 70 let. Spíše jednotky. Musí koupit nový a patřičně vybavený.

Po dokončení retrofitů, což je dočasná záležitost, to nebude mít zásadní finanční vliv.

Karl vB.

Objem nákladní silniční dopravy se možná zvýší, nebude to kvůli ETCS, ale spíš kvůli nedostačující kapacitě hlavních tratí pro ND, případně kvůli kvůli operativnosti a času přepravy „rampa-rampa“.

Flatt1

To je, bohužel, pravda a týká se to především nákladních dopravců. Náklady na ETCS, špalky, DAC nelze z důvodu jednotného trhu přenášet na zákazníky

Jiří Kocurek

Které tratě se budou zavírat, tam kde to drhne jedna 810, tam už to končí na nezájmu lidí. Náhrada je autobus. Že by autobusy okolo Mochova nějak často padaly ze srázu, to se zrovna říct nedá.

Neznamy Jarek

Tady není problém ve výrobci jističů. Tady je problém pro toho, kdo dodává to zapojení. Protože po něm chtějí, aby už nejezdil s dodávkou na ruční řazení, ale musí si koupit dodávku s automatem a nebo si do starý dodávky namontovat automat. I když to pro něj nemá ekonomický smysl. A zatím mu na křižovatkách a přechodech budou svítit ty semafory, takže by dojel i s dodávkou s ručním řazením.

Staňa Míček

Však super! Ten řidič si vybere, jestli to pro něj má ekonomický smysl, nebo ne.
Naprosto jednoduché tržní prostředí.

Surio Mario

Mně tohle srovnávání se silničními vozidly nepřijde adekvátní. Běžná dodávka je po 5 letech olítaná k nepotřebě, autobus totéž po 10 letech, osobní auto po 15 letech. V tom případě má smysl vyžadovat novinky jen od nových vozidel, protože obměna vozového parku je na silnici docela rychlá. Ale na železnici, kde v plné síle jezdí přes půl století staré lokomotivy, se stejný postup použít nedá, to by taková změna byla dárkem až pro přespříští generaci.

Dušan

To ano a všichni si mohli říct o dotaci, ale: 1) dotace není nároková, ne každý, kdo si požádá, ji opravdu dostane (firmě AŽD bylo skoro všechno o co žádala, zamítnuto), 2) i když ji dostane, tak ta kryje normativních 85 % ceny zástavby nezávisle na její skutečné ceně – čili ten kdo má pár vozidel od každé řady, tak ta zástavba je neuvěřitelně drahá – tím pádem nákladná a skutečný poměr krytí dotací je mnohem menší než u toho, kdo má třeba jen jednu řadu v počtu desítek kusů, 3) některé řady vozidel se vůbec nepovedlo vysoutěžit (např. řada… Číst vice »

Staňa Míček

Já tyto věci tak nějak chápu. Mám vlaky a železnici celkově v srdci. Jenže jde o malé dopravce, nebo různé spolky, co mají jednu dvě mašinky a chtějí jezdit po koridorech… Upřímně je mi to líto, že vlastně nebudou moct (např.) s Heroldem z Břeclavi do Ostravy. Myslím si ale, že toto se časem vyřeší nějakou „mimořádnou zásilkou“ nebo tak něco. A půjde to.
Co se týká trošku větších dopravců, tak tam jsem nekompromisní. Měli na to dostatek času se přizpůsobit.

Micky

Pro historické jízdy vypnout zabezpečovač a oživit starý.

PvvS

Tam už žádný jiný nebude..

Petr Šimral

A dále dotace nebyly vypsány pro vozidla registrovaná v jiných státech než CZ a v těchto státech začasto nejsou vůbec k dispozici dotační programy na pořízení ETCS. Například Slovensko.

Dušan

Ano, to je pravda – na to jsem úplně zapomněl, dík Petře.

Jaaa

Takže by to mohla shodit EK? 😉

Petr Šimral

To netuším…

Hasler

3. S RJ je to argumentační faul. Nešlo to vysoutěžit, protože má atypických 9 mašin, ze kterých chce zároveň udělat jiný podtyp aby nemusel platit novou dokumentaci a nikdo mu to nechce předělávat, ne instalovat ETCS .. 😉