Dopravci vs. ETCS 0:1. Výhradní provoz není diskriminace, odmítl ÚOHS menší firmy
Se všemi subjekty bylo zacházeno rovnocenně, a nemohlo tak dojít k diskriminaci, tvrdí ÚOHS.
Chystané zavedení výhradního provozu pod zabezpečovacím systémem ETCS, které na vybraných hlavních tratích nastane od příštího ledna, není v rozporu se Zákonem o drahách a nikoho nediskriminuje. Tak v první instanci rozhodl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ke kterému věc pohnala společnost KŽC Doprava.
Postupně ji přitom podpořily (a staly se účastníky řízení) i další menší firmy, například Kladenská dopravní a strojní, MBM Rail, IDS Cargo nebo Railway Capital. Úřad dal za pravdu Správě železnic. Proti rozhodnutí, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, lze podat do 15 dnů rozklad.
KŽC Doprava ve svém návrhu namítala rozpor Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2025 (a jeho přílohy G) se zákonem o drahách, konkrétně paragrafem 33 (odst. 1), kde se mluví o „nediskriminačních pravidlech pro přidělování a odnímání kapacity dráhy“.
„Lze shrnout, že námitky navrhovatele míří spíše na národní politiku v oblasti implementace ETCS, která dle navrhovatele vede ve výsledku k diskriminaci zejména menších dopravců v rámci přístupu na dráhu a přidělování kapacity dráhy na území České republiky,“ uvedl po podání návrhu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
„[…] oznámení zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS bylo oznámeno všem dopravcům stejně a bez rozdílu, přičemž možnosti spolufinancování byly dostupné pro všechny také bez rozdílu, je třeba konstatovat, že se všemi subjekty bylo zacházeno rovnocenně a nemohlo tak dojít v souvislosti se zaváděním výhradního provozu pod dohledem ETCS k diskriminaci […],“ uvedl mimo jiné ÚOHS ve svém rozhodnutí.
Stěžovatelé mohou do 15 dnů podat rozklad k předsedovi ÚOHS, zatím není jasné, zda tak učiní.