Dopravci spočítali mrtvé cestující za deset let. Železnice 7, silnice 5500

Srážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekceSrážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekce

Železnice je už dnes nejbezpečnějším módem dopravy, tvrdí svaz dopravců SVOD Bohemia.

Svaz železničních osobních dopravců SVOD Bohemia dnes přispěl do diskuse o bezpečnosti dopravy statistikami cestujících, kteří za posledních deset let zahynuli při nehodách. Svaz vycházel z dat ministerstva dopravy.

„Výstupy a informace zveřejněné v poslední době mohou vyvolat v laické veřejnosti dojem, že cestování vlakem není bezpečné. To však není pravda – železnice je už dnes nejbezpečnějším módem dopravy,“ uvedl šéf svazu Petr Moravec.

Dopravci spočítali, že za posledních deset let (bráno ke konci letošního prvního pololetí) zemřelo na českých silnicích 5,5 tisíce cestujících, ve vlacích sedm. Prosté srovnání vychází tak, že na silnicích zemřelo 785krát více cestujících než ve vlacích.

Průměrná úmrtnost pasažérů na železnici na miliardu osobo-kilometrů v letech 2012-2022. Zdroj: ERA

SVOD Bohemia nicméně vzal v úvahu i celkové počty cestujících. Vzhledem k tomu, že na železnici se přepravilo 1,8 miliardy cestujících a na silnici 26,5 miliardy cestujících, je poměr obětí na železnici 3,9 na 1 miliardu přepravených cestujících, na silnici 207,5 na 1 miliardu přepravených cestujících. Silnice tak na tom je 53krát hůře.

Podle železničních dopravců se cestování po železnici, zejména na vytížených tratích, už nyní opírá o „funkční a efektivní zabezpečovací systém“. Svaz nicméně podpořil zavádění nového evropského zabezpečovače ETCS.

ERA zveřejnila statistiky zemí v úmrtnosti na železnici. Česko se nemá čím chlubit

„Je žádoucí, aby současně s instalací traťové části ETCS proběhla i změna trakce, která umožní nasazení nových elektrických vozidel vybavených palubní jednotkou již z výroby. Dojde tak ke zvýšení bezpečnosti, které je navíc dlouhodobě ekonomicky udržitelné. Situace, kdy v dobré víře osadíte drahou palubní jednotku ETCS do odepsaného dieselového vozidla a za dva roky dojde k elektrizaci trati, je ekonomicky i morálně naprosto nepřijatelná,“ doplnil Moravec.

Výhradní provoz pod dohledem ETCS musí být podle něj „realizován předvídatelně a koordinovaně se všemi dalšími změnami na železniční infrastruktuře“.

Tagy dopravní nehody ETCS SVOD Bohemia
109 komentářů