Informační technologie Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava Zprávy

Dopravci si v příštím roce za mýto připlatí, schválila vláda

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Celkové výnosy z mýta by se zavedením nové struktury měly zvýšit o 1,6 miliardy oproti roku 2019.

(Aktualizováno 17:00) Dopravci si v příštím roce za mýto připlatí. Stát plánuje zavedení nových sazeb mýtného, což by mělo zvýšit příjmy zhruba o 1,6 miliardy korun. Vyplývá to z návrhu ministerstva dopravy, který dnes schválila vláda. Změny se ovšem nelíbí podnikatelům. Návrh dále zavádí také změny platnosti dálničních známek, roční viněty budou místo kalendářního roku platit po dobu 365 dní.

Resort dopravy pro výpočet výnosů mýta z nových sazeb vycházel z plateb za rok 2019. Tehdy stát od dopravců vybral 10,94 miliardy korun. Vedle toho příjmy zvýší i letošní rozšíření systému o dalších 900 kilometrů. Tuzemští dopravci se na příjmech z mýtného podílejí z necelé poloviny.

Nové sazby mýta chce stát vypočítávat podle několika různých kritérií. Mezi ta základní by měl patřit typ pozemní komunikace, dále kategorie vozidla, počet jeho náprav, třídy podle hmotnosti auta, období dne a emisní třída vozidel. Návrh počítá také se zrušením odlišných sazeb mýta pro páteční odpoledne a mění i hodnoty pro výpočet slev z mýtného.

Celkové výnosy z mýta by se zavedením nové struktury měly zvýšit o 1,6 miliardy oproti roku 2019. Tato částka se ovšem sníží o nové sazby pro autobusy, které by nově měly ušetřit zhruba 38 milionů korun. Nový výpočet slev by podle propočtu měl dopravcům uspořit také asi 43 milionů korun.

Návrh se ovšem nelíbí dopravcům a podnikatelům. Hospodářská komora a Svaz průmyslu a obchodu nesouhlasí s navýšením sazeb a považují jej za příliš vysoké. Nelíbí se jim například rozlišení sazeb podle průjezdu ve dne a v noci nebo výpočet podle počtu náprav. Struktura sazeb je navíc podle nich zbytečně komplikovaná.

Návrh ministerstva zahrnuje také úpravy platnosti dálničních známek. Roční viněty dosud platily pouze pro daný kalendářní rok (s přesahem do prosince a ledna celkem 14 měsíců), nově budou platné po dobu 365 dní od nákupu. Dále se změní i poplatky pro vozidla na zemní plyn a biometan. Změny by měly fungovat už v novém elektronickém systému dálničních známek. Digitální viněty od příštího roku nahradí papírové kupony.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
leviathan

Více náprav, lepší rozložení dymanické zátěže. Což takhle zvýšení ceny dálniční známky pro osobní vozu nad pohotovostní hmotnost 1,75 t? při své rychlosti ničí vozovky stejně jako menší náklaďák, zvláště v místech i malých nerovností vozovky či dilatací.

Kráťa

Celkem nuda, další paskvil. Mýto by pochopitelně mělo být pro vozidla nad 3,5t zavedené plošně po celé republice, a to nikoliv paušálně, ale procentem z tržby – podobně, jako například DPH.

JiVe

Ať zvedají, to je v pořádku. Ale ať kamiony nestojí v zákonné pauze na nájezdech u dálnic a tím po celou jejich minimálně 9 hodinovou pauzu nejsou nebezpeční komukoliv.

Radim

Tak jim postavte parkoviště.

medvěd

Jako v USA – zboží zdražilo a rozdíl (poplatky) zaplatil koncový zákazník. Jen nevím, proč mám platit na D5 u Rokycan směr Praha, když jsem si na zvedlé vozovce málem ukousl jazyk.

Zrzek

Ja jako řidič nejsem schopný ovlivnit dobu v kterou použiji komunikaci, ovlivněno min. dobou jízdy, pracovní dobou na vykládkach a nakládkach (už vidím jak všude budou po-pá nonstop. Tranzit zdraženy tarif naráží na nařízení EU o rovném přístupu. Viz Německo a jeho pokus o zvýhodnění vozidel s D registrací v dálničních známkách do 3,5t. Nejsou už dnešní sazby rozděleny podle počtu naprav, emisních tříd. Mýto je stejně jako DPH, celní poplatky, platba, kterou platí konečný spotřebitel tj. každý z nás. My už to nemáme kam promítnout. Stát je neefektivni moloch, kde 100 Kč vydaných stojí dalších 80 Kč, které stojí… Číst vice »

Radovan Komínek

Připomínám, že s desátkem bylo spojeno nulové zdravotní pojištění, nulové důchodové pojištění, žádná veřejná dopravní obslužnost, žádná školní výuka a nástup do války kdykoliv kamkoliv.

Zrzek

A vy si myslíte, že tímto stylem bude za 40let na důchody? S tím nástupem do války bych se moc neodháněl. 19 a povoláváni mediků je zdatným příkladem toho, že když státu teče do bot udělá cokoliv a když bude nejhůř důchod se zruší a můžete chodit do smrti do práce.
Ano je to dotažené do absurdna.

Zrzek

P.S. ono politikům a úředníkům jde o lidi jen ve chvíli, kdy jim hrozí, že budou muset začít vůbec pracovat za mnohem míň peněz.

Otakar

Tady v diskuzi je krásně vidět, kdo o dopravě něco ví a kdo je pouze teoretik.

Greta

Kdo v dopravě pracuje, je obvykle ve střetu zájmů, pokud jde o její negativní dopady a jejích omezení.

Zrzek

Tak ať kaštani nekupují kraviny a nebude potřeba tolik přeprav.

nedulezite

Vy žijete na stromě a potravu jíte syrovou? Pak se Váš postoj dá pochopit.

Otakar

To je zrovna jeden z těch teoretiků.

Radovan Komínek

Škoda, že k článku není připojeno porovnání s mýtem v okolních státech, kde kromě Polska máme stále co dohánět a 10% je šplouchnutím rukou v napuštěném rybníku. Nevím ale, jestli pro silniční síť by nebylo v první fázi výhodnější striktní vynucování legislativy v nákladní dopravě, zejména stále nedostatečná kontrola hmotnosti. Shodou okolností jsem byl v minulém roce u několika namátkových kontrol a narazit na vozidlo nesplňující předpisy je otázka minut. Já vím, že se to nedaří už několik vlád různých barev, ale nemělo by se někdy začít?

Honza

To byste ale taky musel doplnit, kolik kilometrů a v jaké kvalitě se v jiných státech staví a provozuje. Přetížená vozidla, když pominu dodávky, jsou přetížení určitě v naprosté většině dřevaři nebo stavební hmoty. To není úkol pro vládu, ale pro místní policii a celníky, co jim brání v tom se na vytipovaná místa postavit? Na přetížených autech nevydělává dopravce, právě naopak.

Viki

Jakékoliv zvýšení cen mýta zaplatíme my všichni. Dopravci už nemají prostor zlevňovat. Vy všichni kteří voláte po zdražení, odneste každý peníze do státní kasy, je to to samé. Ale???? To už se vám nechce co???

cikcak

… tranzit bych rozhodně vyšší taxou zatížil, takhle zas dotujeme bulharské zelináře. Českým dopravcům určitě lze ulevit jinými kompenzacemi. Ale jestli je to tak jednoduché, jak to vidím, nevím.

Greta

Já peníze do státní kasy odnáším každý měsíc a 3krat ročně přidávám extra nášup, takže mám splněno. Dopravci si po zvýšení možná spočítají, že nemají jezdit přes Česko a ti co musí, ti to rozúčtují objednatelum a ti si zase spočítají, že se vyplatí část přeprav omezit. A bude líp.

tomáš

zase to odnesou řidiči , dopravci maj sotva na vyplaty, já pracuji jako řidič od nedělo od 22hod do soboty MKD, 400 až 500hodin za měsíc, a to vše za 35000kč pulka přiznana 15000kč 20000kč diety, nevidím vubec rodinu, pokuty,policajti,celníci ,,se na to asi vykašlu a pujdu dělat asi skladníka budu mít jako skladník za 220hodin 28000kč čistého a všě přiznané,žádné pokuty,kriminál, a budu každy den doma

kulhán

To máš Tomáši při 400h necelých 90kč/h to má obsluha u mekáče víc.
Proč to proboha děláš?

Greta

Už jste se na to měl vykašlat dávno, děti vás nebudou znát, žena si najde jinýho a vy budete mít minimální důchod. Proč to děláte?

michalspina

máte odbory?

Od lesa

Nejlíp OSŽ)))).

Od lesa

Ty jsi chtěl dělat kulaté řemeslo, nikdo tě nenutil.

Otakar

Však také dělá, nenatahuje ruku ke státu, ať mu zaplatí homeoffice.

Vladimír Bílý

Zaveďme mýto okamžitě i na všechny dvojky a trojky a výnos posílejme majiteli komunikace ať má peníze na údržbu! Na co ještě čekáme, když máme vítězoslavně ten satelit?

Zrzek

Až si půjdete koupit kg cukru za 50, kilo brambor za 100, kg rajčat za 250 tak nebrečte. Někdo to musel dovést do distribučního centra a někdo odtud do obchodu. Někdo musel dovést řepu do cukrovaru+ jiné suroviny, někdo pytlíky na zabalení, někdo dřevo do papíren. Brambory taky nenaskaci sami do pytle.

Od lesa

To je právě pitomost, která se tvrdí. Mýto tvoří malé ceny procento ceny zboží. Největší podíl na ceně má nenažranost marketů.
A to, že vláda otálí se zavedením mýta všude se jmenuje spotřební daň z paliiv.

Zrzek

Nákupní cena + 100% + DPH obchodnický standart, kde ve 100% jsou komplet režijní výdaje. Když to nevychází zvedne se a čeká se jestli se bude prodávat. V potravinách a jiném určitém sortimentu je to úplně jedno o kolik se zdraží jíst se musí.

Vladimír Bílý

Vy tvrdíte, že doprava dělá většinu z ceny zboží??? Nestrašte tady s takovýma bludama! Mýtné netvoří ani podstatnou část ceny dopravy, natožpak ceny zboží. Pořád stejná písnička diskutovat tady jako ekonom s kde jakým řidičem:-(

Zrzek

Netvrdim, že mýto tvoří podstatnou část dopravy, ale pohybuje se kolem 15% ceny za přepravu, nafta tvoří plus mínus 35% ceny a to počítám s hodně ideální přepravou s minimem nájezdových a přejezdových km. Čím víc vstupů s mýtem tím větší cifru dělá. Ne procentuálně. Nyní je vidět i podíl daní na 1l nafty. I kdyby jí rafinerie dávala zadarmo. Stát si vezme přibližně 18 Kč z litrů v podobě daní.

petr

Mýtné je zhruba 18 procent z ceny dopravy k tomu si dej 56tis ročně silniční dan

kulhán

Některá rajčata už jsou aktuální za 250/kg 😁

JiVe

Nesmysl. Váha cukru na tranzitu přes republiku je netto 23.000kg. cena dopravy přes repuliku +-10.000,- Na ceně v kg se přeprava projeví v desetinách haléřů

Otto

Případné zavedení mýta na dvojky a trojky (podotýkám nad 12 t) nezvedne ceny na uvedené cifry, to je blbost. Ceny se asi trochu zvednou, ale vždycky to je něco za něco. A nevšim jsem si, že by k nám do jednoty rohlíky, chleba a mléko vozil návěs, vždycky to je nějaký vehikl a la avia (kdo samozřejmě trochu zapláče, tak jsou řetězce, ale ty si to zase nahoní jinde). Naopak, ceny silniční přepravy jsou u nás až absurdně nízké, převáží se nic odnikud nikam. U nás je absurdní situace, že zpoplatňujeme silnice, kam kamiony chceme dostat (dálnice + první třídy)… Číst vice »

Zrzek

Jo ale z pole to obilí odvezte do síla dodávkou, že síla dojde pěšky do mlýna a mouka do pekárny přiletí? A například naše obchodní bilance v másle s Německem je export cca. 6400t import 6000t. Důvod je jeden jen se prekupuje.

Zrzek

Ale obilí z pole do síla že síla do mlýna a z mlýna mouka do pekárny dojde po svých.

Honza

Od motoristů a silničních dopravců stát ročně vybere víc, než se do silnic dává. Jen se zřejmě ty vybrané peníze používají buď neefektivně, nebo na něco jiného. Resp. platí obojí.

M H

Moc nechapu proc pocet naprav je podstatne kriterium…vaha, emise, hluk – to vse dava smysl. Ale pocet naprav? Ten mi pripada irelevantni…

Václav

Jediný důvod, který mě napadá je, že třínápravové návěsy více ničí asfalt v zatáčkách. Vlastně všechny vozidla, která mají více neřiditelných napravit za sebou.

Viki

To navrhoval nějaký dement od Babiše.
Když budu mít tříosý tahač a tříosý návěs, ale povezu lehčí náklad na dvouosý tahač, tak se váha rozloží a méně opotřebovávám silnici.

Zrzek

Od počtu náprav se odvíjí povolené zatížení.

Václav

To je ale už v parametru celková hmotnost vozidla

honza

Zavedl bych poplatek 500 Kč za průjezd státní hranice kamionovou dopravou, v ceně nákladu zanedbatelné, nezatíží nejmenší podniky ukotvené jen v českém rybníčku a možná o trochu omezí tranzit

Greta

Nelze, jsme v jednotném ekonomickém prostoru.

Kalanis

Chtělo by to rychlováhy na hranice každého kraje a státní hranici a na nejbližším dalším místě (třeba benzínka) kontrolovat natvrdo a pokutovat. Ale ne řidiče – ať to platí dopravce a objednatel. Jo a kontrolovat malé dodávky do 3,5 tuny. Policajti by si na sebe velmi rychle vydělali.

Otto

Jenže to se nechce . ČESMAD je velký pán.

David

Rozlišil bych v článku dopravce a dopravce.
„Nový výpočet slev by podle propočtu měl dopravcům uspořit také asi 43 milionů korun“
„Návrh se ovšem nelíbí dopravcům a podnikatelům.“
Předpokládám, že v jednom případě se jedná o autobusové dopravce a v druhém případě o nákladní dopravce.

Greta

Zvýšení o cca desetinu bych nenazyval zvýšením, ale valorizací. Na druhou stranu lepší než nic. Pokud to tak budou zvyšovat každoročně, tak snad přijdou lepší časy.

Kubrt

Konkrétně komu toto přinese lepší časy?

ABC

Pánovi vyšší ceny v obchodě, ale on si rád připlatí

Viki

Přesně tak, jen hlupák si může myslet, že to co teď stát utrácí nebude chtít od nás nazpátek.

Greta

Stát utrácí za mýto? Pozoruhodná myšlenka.

kulhán

Stát teď utrácí tím že nás zadlužuje, no a teď zdraží vše co půjde aby to dostal rychle zpátky.

Greta

Prakticky všem, všichni dýcháme zplodiny, každý ušetřený litr nafty je přínosem. Čím dražší bude silniční doprava, tím méně nákladů se bude vozit.

Zrzek

To by si tady nesmělo prodávat např. německé máslo a mléko z ČR vyvážet na zpracování do zahraničí. Potravinářský průmysl je toho příkladem jak se to tu rozj****o. Neříkal jistý profesor v 90.letech, že nemusíme vyrábět, ale dovezeme. Teď to tu máme a zase se to nelíbí.

kulhán

Tak to se prober, méně se jezdit rozhodně nebude, ale dražší zboží bude stoprocentně!

Otto

To není tak jednoznačné, myslím si, že je to spíš mýtus. V dopravě (silniční) je velká konkurence, a je tak levná, že se vozí kdeco, co by se nemuselo.

Marin

třeba ten mobil, co jste si objednal z eshopu přes zásilkovnu?

Od lesa

Hlavně ať ho konečně zavedou všude, po satelitu se dá krásně selektovat čas, typ silnice a podle toho výše mýta, ať už konečně přestanou drancovat silnice, kde mýto není!

MHD

A já bych dodal, aby se v době zákazu (pátek odpoledne a víkendy) automaticky zvýšila sazba na pětinásobek.

Honza D.

A co auta, na které zákaz jízdy neplatí (živá zvířata, rychle kazitelné zboží, cisterny na pohonné hmoty…..), tam by si také podle vás měli připlatit? Nebo když kamion uvízne na několik hodin na dálnici kvůli nehodě? Možná víc myslet před psaním.

MHD

A zapomněl jste JIT pro automobilky. Prostě by si priplatili za to, že si ulehčují logistiku.
V odůvodněných případech by mohla Celní správa po předložení všech povolení sazbu za danou cestu zpětně snížit.

Honza D.

a) – Celní správa pouze hlídá dodržování předpisů (dálniční známky, správně nastavené krabičky v kamionech), vybírá ŘSD
b) – Proč to dělat jednoduše když to jde složitě, že? Apropo, víte, proč zanikl starý Egypt a stejně tak i Řím? Státní systém a byrokracie dosáhly úrovně, že to už bylo neufinancovatelné a zahubil sám sebe. S vaším návrhem bychom k tomuto byli o krůček blíž.

Od lesa

Vše se dá vyselektovat a prokázat. Rychlé zboží i nehoda.

Od lesa

Samozřejmě, že čas lze regulovat též. Stejně tak lze selektovat, když vjede do úseku, kde nemá co dělat, nebo na most, který je na 10t, pak bych dal tarif třeba 50 000 Kč/km. Naopak v dopravním sedle a na dálnici by měly být tarify nejlevnější.

Zrzek

Teď si představte, že bydlíte za značkou zákaz vjezdu nákladních vozidel, potřebuje něco dovést domů a za dopravu budete platit 1500 Kč + 50000 Kč mýto a to co vám přivezou má hodnotu 15000 Kč. Další věc, že jsou města do kterých vede více cest, a na každé cestě je nějaký most s omezením. To chcete místní trestat za něčí lajdáctví, že si s každou věcí zaplatí poplatek za to, že nemají přístup vhodný pro zásobování.

Zrzek

Jo a povolenku, kterou jsme řešili vzhledem ke stavbě domu nám bylo na OÚ řečeno, že nám ji nemůžou dát a máme prý počkat na zasedání zastupitelstva.

Otto

To neprojde, v uvedených časech to hodně prohání AGF Logistics 🙂

Viki

Tak přestaňte kupovat nepotřebné věci a ono se tolik nebude jezdit. Nebo si myslíte, že řidič kamionu ráno vstane a řekne si: Dnes pojedu do Brna, tam jsem dlouho nebyl?

Greta

Když budou nepotřebné věci dražší, sníží se jejich spotřeba.

Zrzek

Když vám ukáži, co všechno k životu nepotřebujete, zjistíte, že rovnou můžete žít ve středověku.

Pražák

A zvýší nezaměstnanost, stát bude mít nižší příjmy (daňové výpadky za nevyrobené zboží, lidi co nemají práci) a zároveň se zvýší výdaje na sociální podpory. Problém levice je, že peníze jiných lidí vždy časem dojdou.