Dopravci Železnice

Dopravci prodali za měsíc přes dva tisíce jednotných jízdenek na vlak

Jednotky RegioPanter a RegioShark v Chomutově. Foto: České dráhy
Jednotky RegioPanter a RegioShark v Chomutově. Foto: České dráhy
Zájem o jízdenku pro více dopravců předčil očekávání, nejvíce lidí si ji koupilo v testovacím provozu mezi Českou Lípou a Rumburkem.

První měsíc zkušebního provozu na dvou tratích ukázal, že mezi cestujícími je zájem o jednotnou jízdenku umožňující využívat na jedné trase služeb více dopravců na jeden doklad.

Státní podnik Cendis zveřejnil první data o prodaném počtu jízdenek za první měsíc provozu: na dvou tratích prodal celkem 2498 kusů jízdenek.

Výsledek nás velmi příjemně překvapil, čekali jsme podstatně menší zájem,“ řekl Jan Paroubek, který je pověřen řízením státního podniku.

Testovací provoz probíhá na trasách Česká Lípa – Rumburk a Plzeň – Most. Větší zájem je o jízdenky mezi Českou Lípou a Rumburkem, kde bylo prodáno celkem 70 % všech jednotných jízdenek. Na trase jezdí České dráhy a Arriva. Mezi Plzní a Mostem jsou čtyři různí dopravci, (České dráhy, GW Train Regio, RegioJet ÚK a Die Länderbahn CZ). Do systému je zapojeno celkem 146 spojů pěti dopravců.

Testování má odhalit možné chyby a doladit vše tak, aby byl Systém jednotného tarifu v ostrém provozu plně funkční. Cestující podobný způsob odbavení znají z krajských integrovaných systémů. Systém jednotného tarifu bude od poloviny prosince se změnou jízdního řádu povinný pro všechny dopravce na spojích v závazku veřejné služby, u komerčních spojů bude záležet pouze na nich, zda se k němu připojí, či ne.

Mapa tratí, kde se začne testovat Systém jednotného tarifu. Foto: Cendis
Mapa tratí, kde se začne testovat Systém jednotného tarifu. Foto: Cendis

V první fázi mají dopravci nový systém v přenosných pokladnách i ve svých prodejních systémech. Během léta by mělo dojít ke spuštění e-shopu a prodeje přes mobilní aplikaci.

Zájem Cendis překvapil i proto, že systém jednotného tarifu je většinou dražší než jednotlivé jízdenky u dopravců. Ministerstvo dopravy chce zatraktivnit cestování s chystaným jednotným tarifem o nový věrnostní systém, který za roční poplatek 530 korun umožní nákup jízdenky o čtvrtinu levněji.

Věrnostní systém zatím s pracovním názvem SJT 25 Ministerstvo dopravy navrhuje ve dvou verzích: za 220 korun na 90 dní a za 530 korun na rok. Měl by fungovat prakticky stejně, jako IN25 u Českých drah, jízdenku automaticky zlevní o čtvrtinu. Součástí tarifu budou i síťové jízdenky v různé délce platnosti od týdne až po rok nebo traťové jízdenky.

Jsme si vědomi toho, že velká část jízdenek se na železnici prodává levněji a ne podle kilometrického tarifu. Vytváříme však systém ucelených přepravních smluv, kdy doprava na určité trase může být provedena různými dopravci, s rozdílnou kvalitou nabízených služeb. Z logiky věci pak je flexibilní tarif dražší než cenové nabídky dopravců na konkrétní spoje. Do již nastavených cen SJT nezasahujeme, jenom rozšiřujeme nabídku pro pravidelnější cestující,“ řekl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

No, jel jsem z Budišova do Ostravy a musel jsem si koupit při jedné cestě dvě jízdenky u dvou dopravců. Není divu, když jeden spoj od ČD objednává kraj a druhý RegioJet ministerstva. Ale pokud se setká více paralelních spojů na stejné trase od více dopravců a objednávky JEDNOHO subjektu, pak nevidím důvod, proč by tomu tak nemohlo být, objednatel si přece může žádat podmínky prodeje jízdného. Stejně tak nevidím důvod, proč by k již existujícím regionálním spojům objednávky krajů nemohlo ministerstvo dopravy objednat regionální spoj na celou trať, nebo se dohodnout s příslušnými krajskými úřady. A nebo můžou přece… Číst vice »

Blacklist

Kdo ze zde přítomných disutujících už v praxi jízdeku SJT kupoval popř. na ni i cestoval?

JirkaM

Asi nikdo, u nás je to dražší než nejdražší tarif dopravce.

Blacklist

Zkoušeli jste někdo vrátit nevyužitou jízdenku na pokladně jiného dopravce než ČD? Mně se to nepodařilo.

Miroslav

Tak zrovna u relace Česká Lípa – Rumburk jdou vyšší počty prodaných jízdenek SJT očekávatelné. Na výběr tam máte TR 10, IDOL s kartou a bez karty, tarif Arriva a SJT. Když přijdete k pokladně a nevyznate se v tom (většina občasných cestujících), je SJT rozumným řešením.

Adamgolias

Trochu z mého pohledu vada na kráse ( nepodstatná samozřejmě) je pro nadpoloviční většinu české populace je poanglicteny název . Třeba by nedalo velkou práci vymyslet univerzální název slovem v češtině používaným . Mezinárodnost názvu asi nebude správný argument . Mezi Jaroměři a Chrudimi moc inostrancu s poptávkou jednotné jízdenky nejezdí ( relace vybraná náhodně pro ilustraci používání jízdenky ) v Praze nacpane turisty vymysleli ,,lítačku,, a přežili to . Už vidím zmatené Němce jak na oloupané samolepce na vlaku vyluští ,,ohne ticket ,,a budou se dožadovat jízdy zdarma . Jsme v Čechách ,tak proč za každou cenu prznit cestinu… Číst vice »

Roman

Čeština přebírá anglicismy víc jak 200 let a mnohé jsou jenom obtížně nahraditelné

Gwann

Fakt…a který tu máme 200 le(?

Bob

No nevím… našel jsem si nějaké práce věnující se anglicismům, a tam jsou jako příklady nejstarších uváděny tramvaj a manšestr, obojí až ve 2. polovině 19. století. Mezi podobně staré patří i klub nebo bil (ten už z češtiny vymizel).

Gwann

A to byl Jungmann rodem Sasik…

Guláš

Jednotný tarif je jen chabá náplast za likvidaci síťovosti a návaznosti spojů.

Dalibor

zaklínadlo síťovosti…. hmmmm… návaznosti….. hmmmm…. a jakže si tu síťovost a návaznost představujete?

Od lesa

Že bude režijka platit všude….
No dobrá, už nebudu provokovat.

Gwann

Vy jste ale potah pluhu…

xxx

Na jednu jízdenku sem šel z Břeclavi cez Kolín do Mnichova Hradište a zpátky cez Prahu do Břeclavi.

Guláš

Tak jak to fungovalo tedy připoje a návaznosti spoju ne že přijedu na hranici kraje a pak se můžu jít klouzat. S tím nemá erka nic společného. Pane Dalibore

tondovo

Nechcete doufám tvrdit, že liberalizace zlikvidovala návaznosti spojů.

Iva D.

No pokud nečekají přípoje, což ne, tak ano.

Dalibor

nečekají na sebe ani vlaky ČD navzájem…

Bob

ČSD a ČD se někde staraly o síťovost a návaznost na ostatní druhy dopravy, než je k tomu začaly nutit kraje?

Leinad

Kde chybí síťovost, návaznost?
Nečekají panťáky s intervalem 15 minut. (Ale ve Stránčicich stejně čeká autobus na „svůj“ panťak). 🙂

HonzaEM

A co kombinace vlak+ bus, vždyť to kolikrát provozují ti samí dopravci (Arriva, RJ,…)?

Taky by mohla být obdoba IN 100.

Bob

Před dvěma lety se tvrdilo, že v dalších fázích by měl systém zahrnout i autobusy a integrované dopravní systémy.

Michal Šafránek

..dle oficialniho webu „jedne jizdenky“ budou i sitove jizdenky, od 7 po 365 dnu.. 🙂

roman

na to většinou myslí regionální IDS, kdy mužete jet na jednu jízdenku vlakem,autobusem,tramvají

Tomáš Záruba

Tak časem snad ještě SJT 50 a bude to dobrý. Teda dokud se bavíme jen o železnici, další skok pak bude doufejme kombinace „vlak+MHD“ s nějakou aspoň malou slevou. Akorát mě pořád mrazí z toho, jak se nikde nepíše o dětské (popř. důchodcovské) verzi jinak než za jednotlivé jízdné.
Jestli nebude fungovat SJT 100 za 25% „dospělé“ ceny (vzhledem k aktuálnímu „babišnému“, později třeba jiný poměr), tak to bude dost na houby.

-TR-

Proč by to mělo být na houby? Jízdné se slevou 75 % je tak směšně nízké, že není nutné z toho dělat nějaké další slevy. Maximálně klasické traťové jízdenky pro konkrétní trasu, aby si žáci a studenti nemuseli pokaždé kupovat jízdenku.

Tomáš Záruba

Takže vy těch 25 nebo kolik tisíc za SJT 100 považujete za „slevu“? 🙂

Jan Sova

No pořád lepší než IN100, která je jen do dvojky a v některém kraji ani neplatí.

Tomariero

Mimochodem SJT je také jen pro druhou třídu, a In 100 platí ve všech vlacích CD (i v jihomoravském kraji, je to totiž bráno jako celositova jizdenka)

ušatá

Je i do jedničky, když se připlatí.

noerf

Cca 100 lidí v pracovní dny není nic extra. U regionálních tratí to bude mát výhodu, že si koupíte jizdenku a pojedete prvním vlakem co pojede kolem. Otázka zní, kolik lidí systém vyzkoušelo během prvního týdne kolik je pravidelných cestujících.
U dálkových tras budou naopak výhodnější pro cestující jednotlivé jízdenky s místenkou

roman

skoro nikdo protože většina pravidelných cestujících má nějakou dlouhodobou jízdenku

Josef J.

Když cestují pravidelně s týdenní či měsíční frekvencí, nemusejí mít.

Vít Jůza

Koukám, že jednotlivá jízdenka Česká Lípa – Rumburk SJT i ČD shodně 76 Kč ((Arriva 55-65 podle „prodejního kanálu“)

-TR-

Je to tak. Když lidé nadávají, že SJT je předražený, poukážu na to, že to stojí stejně jako obyčejné jízdné ČD (TR 10) bez jakýchkoliv slev. Předražené jízdné je např. mezinárodní tarif NRT, ale nikoliv TR 10. Samozřejmě, dá se jet za mnohem nižší cenu než TR 10, kombinací IDS, akčních jízdenek apod. Ceníky IDS se zpravidla pohybují někde mezi obyčejným jízdným ČD a slevou IN 25. Z toho pohledu bude mít SJT význam, protože v něm bude právě také sleva 25 %. Bude to levnější než IDS, ale nebude to mít výhodu integrované jízdenky s použitím např. v autobusu… Číst vice »

Radek Janata

Obyčejné kilometrické jízdné TR10 předražené je, o čemž svědčí fakt, že na velké většině relací ho ČD nahradily Včasnou jízdenkou (a i když na relací není včasná jízdenka vyhlášena, e-shop to zamaskuje jako včasná + obyčejná).

Kilometrický tarif podlé délky kolejí je nesmyslný už proto, že atraktivita relace je tím větší, čím jsou ty koleje kratší oproti vzdušné vzdálenosti. Tak proč by to mělo naopak stát více?

Když už kilometrický tarif, tak podle vzdálenosti vzdušné.

Vít Jůza

Bejvávalo …. krom toho, že současná obdoba včasné jízdenky se jmenuje už zas nějak jinak, tak kromě několika nejprofláklejších relací ČD poslední dobou nabízejí kilometrický tarif, nebo jen malé slevy.

Tomas

až se budeme bavit o předraženosti, zkusme se podívat, kolik stojí jízdenky v zahraničí …. a to nejen na západ od nás.

Adamgolias

A taky má v zahraničí ( pro tento případ na západ od nás) dělník na lince 25t čistého v Kč? Zkušenost s ,, na východ od nás ,, mám jen s uk a ro . A tam se sice nejezdí v peřinách , ale velmi levně. Ale neměnil bych .

kakov

přesně, až tu budou platy/mzdy jako na západě, pak se můžeme bavit o tom, že tu máme mít ceny jako na západě

Tomas

no… ono se tam zas tak moc levne nejezdi. specialne rumunsko je na tom s cenami jizdenek vicemene nastejno.

a ja bych to se zapadem klidne srovnaval a animdo toho netahal kupni silu – velka cast nakladu je dost podobna – elektrina, palivo, technika … stoji vicemene stejne pro cd jako pro db (resp db ma techniku casto jeste levnejsi, diky podstatne vetsim seriim).

a ani pro nemce neni cestovani vlakem v nemecku nejak levna zalezitost. a nejen pro toho delnika

Damián

Vzdušná vzdálenost Třemošnice – Prachovice jsou 4 km, ale vlakem je nutné jet Třemošnice – Čáslav – Kolín – Přelouč – Heřmanův Městec – Prachovice, což je tarifně 87 km.. to by si pak kdokoli na trase Čáslav – Kolín nebo Kolín – Přelouč kupoval tu 4kilometrovou jízdenku Třemošnice – Prachovice a jezdil extrémně levně, což by bylo dost nespravedlivé vůči jiným trasám.

Leinad

A musí jízdenka Třemošnice – Prachovice platit ve vlaku na téhle zmiňované trase?
Nestačilo by, aby jízdenka platila v přímém autobuse? (Zrovna tak jízdenka Praha-Olomouc nemusí platit v autobusech mezi Prahou a Olomoucí, zejména Brno-Prostějov-Olomouc)

Vít Jůza

Např. na 1 km je rozdíl 1 Kč, není to tedy vždy úplně stejné. Kéž by se dalo samozřejmě jet za mnohem nižší cenu než TR 10,, ale poslední dobou mi ČD většinou buď nic levnějšího nenabízí, nebo jen nepatrně (směr Praha lze jet třeba o hodinu dřív nebo později s Arrivou, směr Morava nikoli), IDS se nedá vždy navázat, někdy není navazovací stanice, někdy problém koupě jízdenky v pro druhý kraj a/nebo vlastnictví příslušné karty pro příslušný kraj. Tuzemské jízdné obecně není nějak absolutně předražené, ale je strategickou chybou, pokud často vlastní auto vychází levněji, než hromadná doprava, nemluvě… Číst vice »

On.

Až tak často vlastní auto není levnější. Reálné náklady na auto jsou od 3 spíše od 5 Kč na kilometr, náklady na palivo opravdu nejsou jediné náklady. Nehledě na šířící se různé parkovací zóny což opět zvedá náklady na jednu cestu. Ano někdy v konkrétních případech bude auto levnější a d aleko častěji rychlejší. Hromadná doprava se nemá podbízet jen nízkou cenou,ale spíše rychlostí, pohodlím a pod.

Josef J.

Rozhodující jsou dodatkové (nebo jak se to jmenuje) náklady, tedy o co více zaplatíte, když už auto máte, oproti tomu, když ho necháte zaparkované a nepojedete jím. U takového auta, kde výměny dílů, servisní zásahy a podobně jsou určeny více proběhnutím časové lhůty než proběhem kilometrů, vycházejí kolem 2 Kč/km.

On.

Přesně tak. Jednou auto koupím a pak ten náklad na kilometr už pak nepočítám. A cesta do servisu stojí tisíce a zbytek cest je jen za palivo, protože všechny ostatní náklady vlastně k autu nepatří. Ale reálně náklady na jednu cestu začínají už koupí auta, jen jsou rozloženy v čase jinak. Když poctivě spočítám všechny náklady na auto na každý ujetý kilometr tak zjistím že doprava u nás je opravdu levná. Ale počítat je těžké a nehodí se protože výsledky nejsou jaké člověk chce.

Paddy

Nežiju proto, abych žil jen pro slevy…
Smysl života mám někde jinde.

M H

Ne každý řeší každou korunu při cestě. SJT má i své výhody:
– celá cesta na 1 jízdenku (měla by tudíž být nějaká garance dostání se až do cílové stanice)
– nevázání na konkrétní vlak (při ujetí přestupu či nestihnutí vlaku můžu jet čímkoli v dané trase)
– výhledově poté 1 eshop či 1 aplikace

Vojta

Docela by mě zajímalo to praktické řešení první odrážky – tj. s kým bych to měl řešit. Když mi ujede poslední přípoj ČD, zajdu na pokladnu, dostanu taxi do cílové destinace. Nefunguje to, úplně přímočaře, jednoduše a má to spoustu háčků – např. že není k dispozici taxi s autosedačkou pro cestování s dítětem, že možná nemusí být v době příjezdu poslední zpožděného vlaku již obsazená pokladna a nevím, jestli ČD linka je nonstop, že ochota je blízká nule a že tam je afaik nějaký finanční limit, který pro podstatnou část cest nebude stačit (nejtypičtěji situace, kdy první přestup ČD… Číst vice »

M19

Stačí se mrknout na stránky Cendisu, jsou tam i kompletní přepravní podmínky mimojiné…. https://www.oneticket.cz/podminky-a-pravidla

Radek Janata

„nevím, jestli ČD linka je nonstop, že ochota je blízká nule“

To jste opravdu zkoušel? Já volal na tu linku jen jednou a vcelku ochotně mi na moji žádost zařídili zastavení rychlíku místo odřeknutého osobního vlaku. Řekli že to zkusí zařídít a z pár minut volali zpět, že rychlík zastaví.

Vojta

Zkoušel jsem to na pokladně v Klatovech. Byla snaha se z toho vykecat – že prý jsem neměl do zpožděného vlaku vůbec nastupovat, když už přípojný vlak odjel. Což pro mě nebylo relevantní, neb v nástupní stanici jsem neměl žádné zázemí – jen mi tam vysadili kolegové z auta a pokračovali v cestě dále.

M19

To ovšem měly pokladní pravdu, za takových okolností vám nemusely ČD poskytnout nic, to vyplývá z příslušných evropských směrnic.

ABC

A co měl podle příslušných evropských směrnic správně udělat?

M19

Směrnice neřeší co máte či nemáte dělat, ale na co máte či nemáte nárok a za jakých podmínek. Nic víc, nic míň.

Adamgolias

No jo , směrnice…

Vojta

a jak jsem to měl vědět? Je povinnost mít internet v mobilu a sledovat babitron?

M19

Demagogicky to překrucujete. Neznalost neomlouvá, to je jedna ze základních právních zásad. ČD vám nemusely za takových okolností nic a je to jejich dobrá vůle pokud poskytly. Výše jste se vyjadřoval tak, že je evidentní, že ohledně poskytnutí náhradní dopravy máte zkušenosti a zjevně jste dával najevo, že i vědomosti o pravidlech. Těžko věřit, že jste to nevěděl, pokud by došlo z vaší strany k právnímu vymáháná, neuspěl byste.

Laborec425

Takže podle směrnic by jste raději vůbec neměl vlakem někam vyjíždět.

ABC

no konečně jste to pochopil! 🙂

§1 Nikdy se to tak nedělalo
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte

M19
ABC

A co máme studovat pokud neznáme konkrétní detaily, což Vy předpokládám ano? Vy víte že v daném případě bylo „důvodné očekávat, že zpoždění příjezdu do cílového místa podle přepravní smlouvy bude delší než 60 minut“ dle článku 16? A pokud nebylo, z jakého důvodu by neměl mít nárok na pomoc dle článku 18? Akorát pravda, ten hotel mu měli dle toho zaplatit už ve výchozí stanici.

M19

Nemusíte, to jsem nepsal.Z hlavy neznám, ale nemám problém si věci ověřit. Pokud ovšem vystupuje tak, že to zná a pak vlastně nezná… To už je účelové. Proč by se ho nemělo týkat ustanovení v čl. 17 „Cestující nemá nárok na odškodnění, je-li o zpoždění informován dříve, než koupí přepravní doklad…“? Sám napsal, že byl informován, že neměl nastupovat do prvního vlaku v okamžiku, kdy už mu ujel přípoj. Opak zde netvrdil, teď už je takové tvrzení nepříliš důvěryhodné, zejména vzhledem k celkovému kontextu. Z toho lze dovodit, že to bylo důvodné očekávat.

ABC

„Sám napsal, že byl informován, že neměl nastupovat do prvního vlaku v okamžiku, kdy už mu ujel přípoj“

…. jenže to byl informován až když z toho prvního vlaku vystoupil, že. Nepíše že byl informován v okamžiku pokusu o koupi jízdenky že další a poslední přípoj už zaručeně nestihne. Takže víte houno, jenom rádoby učeně plácáte.

ABC

PS: nehledě na možnost že tu jízdenku měl koupenou už dlouho předem

M19

Což nemá vliv na na nic z toho, co jsem napsal, jen spekulujete a nevíte nic.

M19

A ani nepíše, že nebyl. A za okolností, které mu sdělily pokladní, by tomu tak bylo. To, že si z toho jiní vyvodí, že teda nemají jezdit vůbec, či to aplikují na jejich domněnky, jak to tedy bylo, je zpráva jen a jen o nich.
Věcné argumenty nemáte, věcně oponovat neumíte. Jen překrucovat a používat argumentační fauly. Takže jen urážíte a prudíte.

ABC

zato Vy jste nám to skutečně věcně vysvetlil. Zaměstnanec ČD, tipnu si?

M19

Nejsem a nikdy nebyl. Věcné připomínky nemáte, jen nějaké ty osobní invektivy.

Desper

1 – jako Vojta, řešení reklamací bude zajímavé
2 – teoreticky funkční na tratích kde fungují dva dopravci objednávkové dopravy. Ale u místenkových vlaků RJ,LE,SC to je problém

M19

Stačí se mrknout na stránky Cendisu, jsou tam i kompletní přepravní podmínky a rezervace mimojiné…. https://www.oneticket.cz/jak-to-funguje

Desper

Co když budu chtít jízdenku vrátit, protože vlak má zpoždění a využiji místo toho autobus?
A nevidím tam ceny těch rezervací

M19

Prakticky stejně jako, kdybyste jel na jízdenku jednoho dopravce. Můžete si to přečíst a z toho textu pochopit sám, už jen prudíte. Proč by tam měli být ceny, když to bude v provozu až od prosince, zatím se to vlaků RJ,LE,SC s rezervací netýká…

Vojta

O to nejde, já nechci vratku poměrné části, já chci se dostat do cílové destinace za domluvenou cenu. ČD k tomuto nabízí, že (pokud neumí nabídnout jinou alternativní cestu, jak dosáhnout destinace v daný den), tak zařídí a zaplatí jiný způsob dopravy, nejčastěji taxi. A toto v SPP Cendisu nikde nevidím – tam mi vrátí (časem) poměrnou část jízdného a dělej si pozdě večer na nějakém nádraží v neznámém městě, co uznáš za vhodné.

M19

Tak se podívejte pořádně. https://www.oneticket.cz/jak-to-funguje zcela dole citace: Mimořádné události
OneTicket vám pomůže dostat se do cíle cesty, i pokud to bude vyžadovat přesměrování po jiné trase nebo náhradní dopravu.
Přepravní podmínky: https://www.oneticket.cz/files/SJT_SPPO_01062020.pdf zároveň platí přepravní podmínky dopravců, když bude váš poslední dopravce Regiojet, je to co by Vám poskytly ČD zcela irelevantní. Napřed si ten web celý pozorně přečtěte.

Vojta

Neurčitý marketingový kec na stránce „jak to funguje“ bych neřešil. V SPP toto řešeno je nepřehlednm odkazem na EU nařízení a píše se tam o srovnatelných podmínkác přepravy, z čehož soudím, že taxi se to netýká.

M19

Co byste řešil či neřešil, je čistě vaše věc. Informace tam je, i když jste tvrdil opak. Jaké jsou srovnatelné podmínky u ČD, pojedete-li vlakem ČD? Jen prudíte, to je evidentní.