Dopravci mají na ETCS dostat až 9 miliard korun, ministerstvo obhajuje dotace na 70 let stará vozidla

Bardotka "šestka" společnosti KŽC Doprava. Pramen: KŽC DopravaBardotka "šestka" společnosti KŽC Doprava. Pramen: KŽC Doprava

Většinu nákladů si musí i přes dotace zaplatit dopravci sami. Šéf ŽESNAD.cz kritizuje rozdělování peněz na příliš stará vozidla.

Celkem devět miliard korun by mohli do roku 2027 čerpat železniční dopravci na vybavení svých vozidel zabezpečovačem ETCS. Jeho používání bude od roku 2025 povinné na vybraných tratích.  Částka ale zdaleka nepokryje veškeré náklady. Ministerstvo zatím ani nezvažuje, že by omezilo stáří vozidel, na která půjde dotace čerpat.

Dotace nejsou zatím ještě jisté, probíhá notifikace programu v Evropské komisi, řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Vzhledem k deklarované podpoře železnice nelze ale očekávat zásadnější problémy se schvalováním.

Jisté je, že pokud nedojde k zásadnímu zlevnění technologie, dotace dopravcům zdaleka nepokryjí náklady. Stávající podmínky znamenají úhradu 85 % způsobilých výdajů, ale maximálně 6,75 milionu korun na vozidlo. Vzhledem k tomu, že ceny za instalaci mobilních jednotek do vozidel již běžně přesahují 15 milionů korun za kus, musí dopravce doplatit většinu nákladů.

Státní fond dopravní infrastruktury v závěru loňského roku rozdělil více než miliardu korun na vybavení vozidel technologií ETCS. V seznamu příjemců je třetím největším společnost KŽC Doprava. Ta se zaměřuje hlavně na provoz retro vozů v rámci smluv, které si dopravce vybojoval v Praze či u některých krajů bez soutěže. Peníze dostane jak na ETCS do motorových vozů přezdívaných Kredenc z 50. let minulého století, tak mírně novější „bardotky“.

Dotace na tak stará vozidla jsou zrůdnost, říká šéf ŽESNAD.cz

Informace o dotaci na ETCS do 70 let starých vozidel vzbudila v oboru značný rozruch. „Dávat při současných cenách, nedostatku zdrojů a kapacit na instalaci mobilních jednotek ETCS do těchto vozidel je zrůdné,“ řekl Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.cz. Naráží tak na nedostatek kapacit jak u montážních firem, tak u výrobců. Řada soutěží na instalaci ETCS se musela opakovat, protože se nikdo nepřihlásil.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky jsou pravidla dotačního programu nastavena tak, že kritérium stáří vozidel je zohledňováno. V případě nedostatku finančních prostředků se v rámci konkrétní dotační výzvy upřednostňují novější vozidla před vozidly staršími.

„Z hlediska možností podat žádost však stáří vozidel nijak neomezujeme, neboť respektujeme obchodní rozhodnutí dopravce, kdy se mu za daných okolností vyplatí do vybavení vozidla systémem ETCS investovat. V případech vybraných historických vozidel provozovaných např. na zvláštních historických linkách je jejich vybavení z našeho pohledu i obecně žádoucí, aby bylo možné tyto linky zajistit i po zavedení výhradního provozu na daných tratích. ČR v tomto ostatně není ojedinělá, neboť vybavení vybraných historických vozidel systémem ETCS se připravuje nebo realizuje i v jiných evropských zemích,“ uvedl Jemelka.

Tagy ETCS Ministerstvo dopravy
190 komentářů