Dopravci: Jízdenky v osobní dopravě kvůli změně sazby DPH zdraží

Automat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAutomat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Majitel RegioJetu Radim Jančura řekl, že zdražování veřejné dopravy zastaví přesun cestujících z aut do vlaků.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Ceny jízdného zdraží. Výše příjmů zůstanou pro dopravce stejné, ale zvýší se daň, což se promítne do finální ceny jízdenky a dopadne na cestující,“ uvedl Moravec. Podle něj však změna daně lidi od cestování hromadnou dopravou neodradí.

To jako vážně? Po Covidu, zdražení pohonných hmot, miliardy za stupidní slevy, přístupu ČD a některých krajů, reverzními prioritami SŽ atd. je ještě možné někoho odradit? Hromadnou dopravou už dávno jezdí pouze ti, co si nemůžou dovolit auto.

fin

Když už jsme u tématu daní, neškodí si připomenout základní pravdu, kterou si však velmi málo lidí uvědomuje, že daně jsou příspěvky členů společnosti na chod společnosti.

Martin Prager

Ano, tak to zjednodušeně řečeno je. Problém asi není v existenci daní, ale v tom, jak s daňovými příjmy stát hospodaří.

jal

„Jančura. Dodal, že zdražováním jízdného ubydou cestující, což ve finále zaplatí veřejné rozpočty formou navýšených dotací na objednávané autobusové a vlakové spoje.“
On neví, že tohle se teď řeší rušením spojů a linek, ne navyšováním peněz do dopravy?

Vašek

Ať pan Jančura nemá strach. Zdraží dálnice, daň na PHM, ono se to srovná.

NightmareFreddy

Nejsem příznivcem této vlády, ale zrovna v tomto případě vymlouvat zdražování na toto je více než úsměvné. Mám jízdenku za 110 Kč. 100 Kč je cena dopravce, 10 Kč je DPH. DPH nyní bude 12 Kč, takže celkem zaplatím 112 Kč. V porovnáním se zdražováním o desítky procent v poslední době je toto jako kapka v moři.

NightmareFreddy

Respektive předpokládám, že dopravci takto křičí, protože ty ceny zvednou mnohem více, tak aby se měli na koho vymluvit.

medvěd

To je řevu inflace 15%, zdražení 2% ! Reálně je to nic proti inflaci. Tzn. všichni dotujeme ze svého ….. současnou ……… dobu. Bohužel lidem dochází keš a finanční žraloci se těší na …… lacinou kořist – domy, byty, firmy = přerozdělení majetku !

bakiy

Tak mě do auta z veřejné dopravy nahání to, že autobus, místo toho, aby mi zastavil 5 minut chůze od baráku ve vsi, tak mi zastaví 15 minut chůze na silnici za vsí. Že mi jízdenka do města zdraží z 27 Kč na 28 Kč kvůli změně DPH, to na to vliv mít opravdu nebude… Opravdu to pan Jančura tím výrokem myslel vážně?

Jan Sůra

Než si budete brát Jančuru v případě linky Praha – Liberec do úst, zeptejte se někoho, kdo jezdil pravidelně na této trase i přes jeho vstupem. A úplně nejlepší bude, když mu to ukážete, jak se podniká v autobusové dopravě.

Jan Sůra

Rozhodně není. Ale taky rozhodně není zamindrákovaná nula, která nic nedokázala.

malý bobeš

Byly doby (před Jančurou), kdy ČSAD jezdilo z Liberce do Prahy za 80 + 10 místenka (která nešla sehnat) + 10 za každé větší zavazadlo. Jezdily rezavé Karosy a na pátek se kupovaly jízdenky minimálně týden dopředu; pak už nebyly. Dnes jezdí RJ ve špičkách po 30 minutách za 109 korun. To vám přijde špatné?

Jan Sůra

Je tam asi pět let FlixBus, pane odborníku.

Petr

S tím zoufalcem se záporným charismatem v podobě ministra dopravy se snad ani nic jiného čekat nedá.. Zatímco moderní západní země jako Německo a další jdou cestou výhodných jízdenek, u nás to ten zoufalec označí za populismus…..Ale nejde o 2 procenta na DPH, pokud jízdné zdraží, jde max o 2 procenta, což nic hrozného není. Jde o celkový koncept přístupu k veřejné dopravě.

Petr David

Přesné.

xyz

Nutno dodat, že výchozím bodem v Německu bylo naopak velmi vysoké jízdné, v případě regionální dopravy až přemrštěně vysoké.

Tzn. taky je potřeba zohlednit, jaký že je nejen cílový, ale i výchozí bod.

Ostatně ten cílový bod v podobě 12% DPH na jízdné je i tak střídmý. Ještě vcelku nedávno bylo v 15% sazbě.

A přístup k veřejné dopravě není zdaleka jen o existenci tzv. výhodných jízdenek (v případě Německa mimochodem platných jen v regionální dopravě), ale i o četnosti veřejné dopravy (což také závisí na veřejných rozpočtech), její rychlosti atd.

PetrH

Ona taky MHD v Berlíně se nepostavila za jízdné jako v Praze, ale asi za 5-6x vyšší…

Petr David

„Nutno dodat, že výchozím bodem v Německu bylo naopak velmi vysoké jízdné, v případě regionální dopravy až přemrštěně vysoké.“

Tak to by chtělo nějaké srovnání-příjmy, ostatní výdaje obyvatel….

Petr David

Omluva, reagoval jsem na xyz.

xyz

A např. srovnání s cenou PHM, tedy alternativou přímých nákladů za provoz auta, že.

Mimochodem z těch západních zemí např. Francie nic moc co do četnosti spojů na regionálních tratích (pakliže vůbec jsou v provozu). A výhodné jízdenky platné pro kterýkoliv spoj (což i kdyby, tak leda v regionální dopravě)? Taky si nejsem jist, jestli tam něco takového existuje.

Když tedy má být řeč o těch tzv. západních zemích.

Petr David

To jako, že srovnáváte cenu paliva s kompletní cenou za službu? Takže se jezdí na kanystru s benzínem?
Jinak řeč byla o celkovém konceptu veřejné dopravy. Ten je, dle mého názoru daný naší závislostí na výrobě aut.

xyz

O. K., lze srovnat i komplexní náklad na auto s kompletní cenou za přepravu.

I když pozor, aby do té kompletní ceny za přepravu někdo nechtěl spolu s jízdným započítávat právě i ty úhrady z veřejných rozpočtů na její financování.

Petr David

Jenomže ta kompletní cena započítává i externality. Nezapomeňte, že doprava zadlužuje přes životní prostředí budoucí generace.

PetrH

I vzhledem k platům je zejména MHD v západních městech mnohem dražší (pro rezidenty). Vlastně i ve východních, Varšava, Bratislava…

Jak jsme asi tak zvládali platit za roční lítačku v Praze nominálně víc před 20 lety? Normálně, prostě nebylo tolik na rozhazování.

Mimochodem, těch aut je v ulicích tolik i proto, že lidi mají díky populistickému rozdávání peněz dost, ale země jede na dluh, vnitřní i vnější.

Petr David

Silnice jsou přeplněné v celé Evropě/světě. Znamená to, že se populisticky rozdávalo všude?

PetrH

V ČR je víc aut na 1000 obyvatel než mají mnohé země západní Evropy.
A mnoho lidí překvapí, za co všechno se tam platí a tady to mají zadarmo…

Petr David

Poprosím o zdroje.

Mysel

MHD v Berline ani v Praze se nestavela za jizdne. To nikdy nepokryvalo ani naklady na provoz.

PetrH

Je ale rozdíl, jestli doplácíte z rozpočtu na provozní náklady 4 miliardy jako za Béma, kdy bylo jízdné vyšší nebo 20 miliard jako teď. Pak se nemůžete ve druhém případě divit, že peníze na investice prostě nejsou. Nejde všechno na dluh nebo z dotací, jak jste zvyklí. Ani větší a bohatší Vídeň nedotuje provozní náklady MHD tolik co Praha. A to ještě obce mají pořád dost peněz díky změnám koeficientu RUD. Nejdřív si to proloboval Stan v koalici s topkou, pak se jim zvýšil koeficient po snížení daní. Taky proto mají na dotování MHD, dluhy ve státním rozpočtu nikomu nevadí.… Číst vice »

noerf

Státní bankrot nebude. Jednak máme ještě relativně nízké zadlužení, za druhé významnou část dluhů vlastní obyvatelé ČR prostřednictvím penzijních a dluhopisových fondů.
Jinak souhlasím s tím, že je v ČR zbytečně moc dotována veřejná doprava oproti hodnotě tržeb z jízdného. V případě Prahy bych viděl ideální, aby tržby z jízdného tvořily alespoň 50 % nákladů, dnes netvoří ani 20 %.

Brumla

Já bych přemýšlel úplně jinak. Proč vůbec musí být dph na mhd a jinou hromadnou dopravu? Proč by vůbec měla být dph na jídlo? Nebo max 5%? Proč? Kdyby se nerozkrádal státní majetek nebo nevyplýtvaly peníze nekompetentními jelity, tak přeci být dph být nemusí, ne? Třeba v Singapuru nemají dph vůbec. V řadě EU států mají nižší sazby jen 2-6%. Proč to nejde u nás? Není to ze stejného důvodu, proč jsou u nás méně kvalitní potraviny a přitom jsou dražší? Lidi možná říkají, že to tak nechtějí, ale ve volbách volí ty, kteří jim zdražují. Ti co volili 5… Číst vice »

Zapa

A koho tam chcete zvolit, abysme se nedostali časem ještě do větších sr…k, než jsme teď?

MaT

Elektřinu a plyn zdražila vláda? Aha… A já myslel, že s tím začal Putin…

Brumla

@MaT jakože Putin nám zdražil naši vlastní elektřinu, kterou sami vyrobíme a odevzdáme na německou spotovou burzu a pak si ji kupujeme zpět? Plyn – proč nemáme dlouhodobou smlouvu jako Německo, Rakousko, Maďarsko? Jim plyn nezdražil. Naši dlouhodobé smlouvy odmítli, kupují na myslím holandské burze (nevím 100% kde je umístěna) a na burze západní byznysmeni zdražili. Kde přesně to zdražil Putin? Válku do toho nepleťte, zdražování začalo už před válkou.

Šejdr

Maďarsku plyn nezdražil? Co nebo kdo vás nutí takhle stupidně lhát?

Brumla

@Šejdr Slyšel jste už prosím o internetu? Zkoušel jste hledat? Nebo jenom opakujete, co Vám řekli v televizi? Zkuste například odkaz níže, ale možností zdrojů je víc.

https://ekonomickydenik.cz/drahe-cesko-ceny-elektriny-a-plynu-na-konci-lonskeho-roku-patrily-k-nejvyssim-v-evrope/

Luboš Beneš

Taky levného benzínu mají maďaři plno….

Jan Sůra

Těch lží v jednom příspěvku je na můj vkus až příliš, takže pozdravujte v dezinformačních skupinách, ale tohle byl váš poslední příspěvek.

Jméno.m

Dobrá ubohost. Holt jste chlapák, že jo.

gerstjan

Prosímvás, vy máte výrobnu a elektřinu na burzu odevzdáváte? Kdo vám to nařídil?

Normálně se elektřina přes burzu prodává. A víte, proč to tak výrobci nebo obchodníci dělají? Protože narozdíl od dvoustranných kontraktů téměř nemusí řešit riziko protistrany.

Luboš Beneš

Ono volit Anofert, který to vede k autoritářskému režimu není žádná výhra. Rozhazovat miliardy umí každý, ale vyrovnaný rozpočet ANO i přes konjunkturu a enormní příjmy nedokázalo. Dnešní inflaci založil Babiš, že Fiala rok a půl spí je jiná věc. O tom co dělá ČNB je další diskuse.

xyz

Jo, např. ve Švýcarsku je na potraviny jen 2,5% DPH, a proto tam jsou potraviny… i tak drahé. 🙂 Ne, vážně – někde se ty daně vybrat musejí, ba co víc – ekonomická teorie praví, že právě zdanění tzv. nezbytného zboží znamená nejnižší tzv. ztrátu mrtvé váhy než při zdanění zbytnějšího zboží. Mimochodem elektřina a plyn byly v 21% sazbě „odjakživa“, vyjma těch dvou měsíců na sklonku roku 2021 (tzn. ještě před vpádem Ruska na Ukrajinu!). Tzn. zdražení elektřiny/plynu nesouvisí s DPH. A mimochodem i to osvobození na ty 2 měsíce bylo o tom, že prodejci elektřiny prodali lidem většinou… Číst vice »

cestující

zrovna Jančura má co komentovat, příklad: vlak Praha-Brno 9. 5., 5:45, třída standard – špinavé sedačky a opěrky hlavy nešly posouvat, neuklizeno, stolek pod oknem mi zůstal v ruce při vysunutí, vedro v kupé, nešlo regulovat teplotu… začíná šetřit na čem může, kvalita jako u ČD

Šalina na Špilas

Jančurovi brzy zbude pouze pověst, tu má u veřejnosti výbronou a kupodivu ji zatím neztrácí.

jal

Jednou získané pověst přetrvává. I když už je vše jinak. To je ve všech oblastech činností.
Je to stejné i v politice.

Lomb

Jestliže ministerstvo neprovádí žádné kontroly, tak se nemůže divit. Alespoň občas se projet by stačilo.

a8n

Proč by ministerstvo mělo provádět kontroly (jiné než dodržování pravidel slev) na komerční lince?

Kebab

Jak jinak. Ale zlevnění nafty prakticky na polovinu krizové ceny se neprojeví nijak.

Jiří Kocurek

Což ale nemá na R8 ani na komerční spoje Praha – Ostrava/Brno vůbec žádný vliv.

Páv

Změna DPH je to poslední co má vliv na cenu (zdražení) jízdenek… Nevím, proč to vůbec dopravci zmiňují…

Knížecí rada

Umím-li dobře počítat, jízdenka za 100 Kč čistě daňově podraží na 101,82 Kč, takže na 102. Jestli ale Regiojet zdraží o 30 % (jako jízdenky do Rijeky kupované první den předprodeje 2023 v porovnání s prvním dnem předprodeje v roce 2022 na stejné termíny v srpnu), tak „se přesun cestujících z aut do vlaků zastaví“.

Václav

Jojo, on pan Jančura má obecně sklony k přehánění. A taky velký talent vytvářet, a následně si potvrzovat vlastní „pravdy“…

Xena

Jízdenka mi podražila u ČD už v pátek, asi o 18%. Paní v okýnku se divila, že pro mě nemají žádnou akci.
Jak se promítnou do nákladů Leošovi 2%, když na ešopu nabízí jízdenku z Prahy do Karviné 24 hodin před odjezdem za 429kč a 23hodin před odjezdem za 999kč?

David

No hlavně že nám zůstane daňová výjimka na víno, rozuměj levnej krabicák z dovozu a že zůstanou minimální odvody vysokopříjmových OSVČ ajťáků.

Lumiere

S vínem bude ještě sranda, až vinaři vystřízliví z oslav. Vláda totiž udělala jednu změnu – víno už nebude možné zahrnovat do nákladů vykazovaných jako marketingové dary. Takže nejspíš skončí statisícové nákupy v dosavadním stylu: Chceme červené víno s hezkou etiketou v ceně 450 Kč za láhev, 3000 lahví, termín dodání na začátek adventu.

Jiří Kocurek

Já bych ty OSVČ zaměstnal ve státním sektoru za minimální mzdu, aby platili pořádné daně.

Jiří Kocurek

PS: pozor sarkamus

Skippy

Priste pridej slovo „Bazinga“.

Rene

A jaký má váš příspěvek spojitost s dopravou a cenou jízdeného ve vlaku? Všude jinde už vás blokují, tak chodíte „diskutovat“ sem?

Manky

S prvním se nedá nesouhlasit, ale jakmile OSVČ začne mít vyšší příjmy, tak opravdu neplatí minimální zálohy. Navíc, když většina IT využívá paušál, a tam se fakt optimalizuje špatně.

Mysel

Valna vetsina IT jsou predevsim zamestnanci. Takze spojovat iracionalni nenavist k OSVC s podobne iracionalni nenavisti k IT je takova „trosku“ umela konstrukce.

Marana_CZE

Taková jedovatá myšlenka, zvlášť pro milovníky ODS, případně dalších pravicových breček. Proč má být na jízdence MHD, zaplacené už jednou z našich daních další daň na víc? Nebylo by lepší tu daň zrušit a dávat podnikům méně peněz tedy?

Y.K.

To by ale stát nic nezískal na nedotovaných spojích.

Obecně tam často chybí myšlenková spojitost mezi příjmy státu a výdaji státu (třeba ty tahanice že OSVČ se veze a platí málo, ale státní úředník plně placený z daní je skvělý přispěvatel do systému).

Marana_CZE

Ano to já chápu, já říkám, zrušit daň z jízdného a o to úměrně snížit vyplacené náhrady dopravcům. V případě, že jízdné vybírá sám stát, tak je situace ještě absurdnější, kdy peníze jdou sem tam, úplně zbytečně.

xyz

ČD by pořád byly plátcem DPH, takže peníze z DPH by pořád nějakým směrem v jejich případě šly, i kdyby „jen“ kvůli nároku na odpočet DPH v případě nákladů, když už ne kvůli povinnosti odvést DPH v případě výnosů (kterými mimochodem nejsou jen tržby z jízdného, ale i různé pronájmy spadající do 21% sazby, tzn. i při osvobození jízdného od DPH by ČD nějaké DPH tzv. na výstupu měly).

xyz

Pozn. totéž samozřejmě platí i pro jiné dopravce než ČD + spadají do toho (tzn. povinnosti odvést DPH) i prodeje (tzn. ne jen pronájmy) majetku.

Kuba

ODS se chová už spíš levicově než pravicově.

adamgolias

ods se chová jak umí. strana plná nýmandů a teoretiků od starostů na vesnici až po bendu s fialou , nebo zakuklených mafiánů typu čermák , buřič , ….
odborník do takové směsky rádoby samozvaných vládců nepůjde .
pred volbami jeci ze zvedat dane je fuj , pak se chovaji hure nez ano. dopravu neumi podporit jinak nez parkovanim zdarma.

Luboš Beneš

A kde máte nějakou stranu s odborníky? Už léta se rozhlížím a nic nevidím. Holt i demokracie má nějaké nevýhody.

Pavel

Založte vlastní stranu a ukažte se. Takových kritiků jsem už slyšel a když se dostali k tomu, že měli něco řídit, tak to bylo ještě horší.

Kubrt

K panu Jančurovi: korunový pohyb ceny jízdenky není něco, co by zvrátilo výsledek rozhodovacího procesu o volbě způsobu dopravy. Těch faktorů je více, krom toho, haléřové kalkulace nákladů nikdo z cestujících neprovádí.

Zapa

Je důležité to na někoho svést, když bude ta možnost.

Roman Svacina

Chápu to správně že se tady řeší „zdražení“ o 2 procenta?

jonáš

Samopzřejmě, protože do ceny jízdenky se to promítne aspoň desíti procentama 😀

Roman Svacina

Důvod ke zdražení se vždy najde. To je pravda

Václav

Ano, zvlášť u soukromníka typu RegioJet… 😏

Pavel

Já podnikat, tak taky hledám příležitost, jak si zvednout marži. Člověk snad podniká proto, aby se měl dobře, ne?

Igor

Ještě, že jsem před týdnem koupil roční jízdenku za 8000, za 160 korun by už něco koupit šlo.

Beny

Tak byste si holt za ten rok dál o 4 piva míň, no 🤷

adamgolias

hmm , někdo dětem koupí igelitovou bundu na tržnici místo kvalitni v obchode , nekdo si odpusti teplou veceri .. zvlastni jak tu bagatelizujete ,,jen 2%,, . 2 tady , 2 tam , a za mesic je to o 500 vice . ne kazdy ma plat 50000 a zije sam . jsou lide , ktere plati napr podnikatele jako nejaky senator valenta z upice dvora kr a trutnova . ti si moc vyskakovat nemohou. preji vam vsem , at nikdy nemate dilema zda koupit rohliku 10 nebo 5 .

xyz

Pořád nižší sazba než letitých 14 – 15 %, co se veřejné dopravy týše.

P. S. při snížení sazby z 15 na 10 % zlevnila veřejná doprava o kolik? 🙂

Fliczek

Většina dopravců TEHDY reagovala tak, že nebudou zdražovat jízdné, případně nebudou zdražovat o tolik, kolik původně chtěli. 🙂

Pavel Kopeček

Nechápu změna DPH o 2% cenu zdraží? A cena nafty na pětiletém minimu a silná koruna dokonce na desetiletém minimu nebude mít žádný pozitivní vliv.

babilon

Jízdenka zdraží z 50 na 51 Kč a lidi hned utečou do aut.

jouda

Tak 2 % jsou to od posledního zdražení, které že to proběhlo naposledy kdy? 🙂

percula

U nás letos i jdyz skrytě, ale bylo.

adamgolias

minuly mesic . takze od ledna je rozdil v jizde na 3km rozdil vc vysmivanych 2% 7kč. ( jizde pid za 14 kc , nyni za 20 kc po zdrazeni o 2%protoze se zaokrouhluje nahoru o dalsi korunu. rozdil sedm korun ) krat 2 – protoze i zpet krat 4 protoze rodina a denne je rozdil pres 50kč . . za 10 dnu 500kč . kde je vezmou poctivy , v ods neorganizovani zamestnanci ? pojedou najednou autem . treba .

Kubrt

On někdo jezdí v PID denně za jednotlivé jízdenky? Sorry jako, úplně blbý příklad.

Václav

V Jančurově světě fabulací zjevně ano… 😏😂