Doprava má nový rozpočet, vláda škrtla tři miliardy korun na údržbu, objem peněz na investice zůstal
Přes 46 miliard na dopravní stavby má přitéct z Evropské unie.
S celkem 127,6 miliardami korun bude letos hospodařit Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Návrh rozpočtu SFDI dnes schválila vláda. Vychází z konstrukce sestavené předchozí vládou, došlo k jeho snížení o zhruba tři miliardy korun proti původní verzi.
Ty má stát ušetřit na opravách a údržbách silnic a železnic. Ministerstvo dopravy zdůraznilo, že rozpočet je proinvestiční. Při sestavování rozpočtu se ale ukázalo, že na řadu plánovaných akcí Správy železnic nejsou v rozpočtu peníze a proto došlo k odsunutí některých staveb na pozdější dobu.
Na stavby nových kilometrů dálnic, obchvatů měst a modernizaci železničních tratí má mít Státní fond dopravní infrastruktury celkem 127,6 miliardy korun. Z toho je pro letošní rok alokováno z evropských zdrojů 46 miliard. Návrh rozpočtu SFDI schválila vláda, k projednání putuje do Poslanecké sněmovny.
„Objem investic na dopravní stavby jsme zachovali. Díky tomu zahájíme v letošním roce celkem 50 kilometrů staveb nových dálnic jako je další část jihočeské D3, karlovarské D6, chomutovské D7 nebo pokračování dálnice D55. Stavět se začnou také desítky kilometrů staveb na silnicích I. třídy, což jsou většinou obchvaty měst. Stavět se také začne součást železničního spojení na pražské letiště Václava Havla, tedy modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ministerstvo tvrdí, že se i škrty v údržbě nic nemění na tom zajistit provozuschopnost infrastruktury. „Správci jednotlivých dopravních módů tyto úspory odsouhlasili s tím, že v rámci svých organizací zajistí hospodárnější přístup při plánování a realizaci těchto prací,“ uvedlo ministerstvo.
Více peněz do silnic než do železnic
Z celkového rozpočtu 127,6 miliardy korun má mít Ředitelství silnic a dálnic na budování dálniční sítě, stavby silnic I. třídy a údržbu celkem 59,1 miliardy korun. Správa železnic bude mít podle návrhu k dispozici 53,4 miliardy korun na modernizaci železničních tratí, opravu nádraží či budov, budování zabezpečení ETCS nebo na bezpečnější železniční přejezdy. Pro Ředitelství vodných cest se počítá s rozpočtem 1,6 miliardy korun. V rozpočtu SFDI na rok jsou také na financování silnic II. a III. tříd v samostatné působnosti krajů alokovány celkem 4 miliardy korun ročně.
SFDI dále počítá ve svém rozpočtu také se zapojením finančních prostředků v rámci Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF), a to ve výši 11 miliard korun Kč a další téměř 2 miliardy Kč v roce 2023.