posily_do_teamu

Dojede i vybitý. Scania a DHL testují elektrický tahač s dieselovým generátorem energie

EREV - elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem. Foto: ScaniaEREV - elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem. Foto: Scania

Výrobce chce nabídnout univerzální řešení do doby, kdy bude u silnic dostatek nabíječek.

Švédský výrobce nákladních vozů Scania vyvinul spolu s logistickou společností DHL elektrické vozidlo s palivovým prodlužovačem dojezdu.

Podle Scanie může představovat řešení pro dobu, kdy se plně elektrické nákladní automobily teprve postupně rozšiřují a buduje se nabíjecí infrastruktura. Umožňuje tak přejít na bateriovou elektrickou silniční přepravu bez čekání na dokončení sítě nabíjecích stanic.

Vozidlo s označením Extended Range Electric Vehicle (EREV, tj. elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem) bude od února 2025 nasazeno německou divizí poštovní a přepravní služby na přepravu balíků v Berlíně.

Překážek je dost

Elektromobilitu u nákladních aut zatím komplikuje řada překážek. Kromě nedostatku nabíjecích míst mezi ně patří vysoké náklady na zajištění dostatečné nabíjecí kapacity v depech během sezonních špiček nebo nápor na síť a vysoké spotové ceny elektřiny například v chladných zimních dnech.

EREV by měl během testování umožnit DHL využívat pro 80–90 % přepravy obnovitelnou elektrickou energii a zároveň překonat zmíněné překážky.

Na místo jedné z baterií plně elektrického vozidla, která není u většiny přepravních tras nezbytně nutná, bude umístěn palivový generátor, což omezí dojezd na baterie, ale poskytne naopak záložní energii pro uvedené situace.

Vozidlo má možný dojezd 650 až 800 kilometrů (na základě poznatků z testu v Berlíně) a palivo lze v případě potřeby doplnit na jakékoli běžné čerpací stanici. U nejmodernějších stoprocentně elektrických nákladních automobilů Scania s podobným maximálním zatížením je to 550 kilometrů.

Metrans otestoval další elektrotahač. Kontejnery vozila Scania, na nabití zvládla 430 km

Vozidlo představuje citlivé a praktické řešení, které může krátkodobě znamenat okamžitý příspěvek ke snížení emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Toto snížení by se mělo proporcionálně odrážet v cenách poplatků za silniční přepravu a v plánu emisí vozidel EU,“ uvedl generální ředitel DHL Group Tobias Meyer.

Generální ředitel Scanie Christian Levin dodal, že pro efektivní přechod na klimatickou neutralitu je nutné, aby tvůrci předpisů taková řešení akceptovali a zároveň dramaticky navyšovali investice do veřejné infrastruktury a dalších nezbytností.

Generátor může mít omezovač

Nákladní vůz EREV je 10,5 metru dlouhý s maximálním zatížením 40 metrických tun a pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (špička 295 kW). Energii dodává baterie o kapacitě 416 kWh a benzinový generátor o výkonu 120 kW. Pomocí generátoru ve vozidle – nejprve poháněného benzinem a později naftou/HVO – se dojezd zvětšil až na 800 kilometrů.

Vozidla EREV mohou být vybavena softwarem, který omezuje používání palivového generátoru, což umožňuje omezení emisí CO2 na konkrétní nastavenou úroveň. Jeho maximální rychlost je 89 km/h a kapacita nákladového prostoru přibližně 1 000 balíčků (objem výměnné nástavby). Vozidlo může také táhnout přívěs s další výměnnou nástavbou.

Vozidlo bude nasazeno na „páteřní“ přepravu z balíkového centra Ludwigsfelde (mimo Berlín) do dalších balíkových center v oblasti.

Tagy DHL elektrotahač Německo Scania
42 komentářů