Dohoda ministrů: Na export a import se nebude vztahovat povinnost minimální mzdy
Ministři dopravy zemí Evropské unie se na dlouhém jednání v noci na dnešek pokoušeli vyřešit problém pravidel pro mezinárodní kamionovou
Ministři dopravy zemí Evropské unie se na dlouhém jednání v noci na dnešek pokoušeli vyřešit problém pravidel pro mezinárodní kamionovou dopravu. Výsledkem je kompromis, který prosazovalo Rakousko jako předsednická země unie i český ministr Dan Ťok.
Podle něj by dopravci nemuseli dodržovat v mezinárodní dopravě mzdová a pracovněprávní pravidla podle země, kudy zrovna jejich stroje projíždějí. Jinak řečeno, na mezinárodní kamionovou dopravu by se nevztahovala směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí.
Pro české dopravce je kompromis přijatelný, i když jde jen o první krok v dlouhém procesu. „Pokud se dohodnou i europoslanci, je reálné, že v trialogu bude nalezeno finální řešení. Jinak zde budeme mít 27 různých národních aplikací směrnice o vysílání pracovníků s odlišnými výpočty minimálních mezd a dalšími pravidly. To by byla pro jednotný dopravní trh neúnosná situace,“ uvedl generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
Podle včerejší dohody by se směrnice vůbec nevztahovala na export a import, tedy takzvané bilaterální přepravy, a na tranzit. Naopak by platila pro kabotáž, tedy přepravy z bodu A do bodu B na území cizího státu. Kabotáž by bylo možné provádět za stejných podmínek jako dnes, kdy jsou povoleny tři operace v sedmi dnech po provedení bilaterální přepravy. Nově bylo stanoveno období přestávky mezi kabotáží, a to pěti dní. Směrnice se bude vztahovat i na třetizemní přepravy, tedy z jedné cizí země do druhé. Ty často provádějí takzvaní nomádi z východních zemí unie, kteří pendlují v západní Evropě dlouhé měsíce, což místní považují za nekalou konkurenci.
Pravidla zároveň řidičům umožní trávit dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě v kabině vozidla, pravidelný týdenní odpočinek ale budou muset trávit mimo vozidlo. Práce řidiče zároveň musí být ze strany dopravce organizována tak, aby se mohl každé tři nebo čtyři týdny vrátit domů. Kompromis také určuje termín pro vybavení vozidel inteligentním tachografem na konec roku 2024.
Čeští dopravci za tuto podobu dohody lobbovali s tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se nezapočítávají české diety.
Nová dohoda má odstranit zmatky, když některé členské státy sahají k vlastní úpravě. Povinnost minimální mzdy zavedlo například Německo a Francie, zatím se ale striktně nevyžaduje a čeští dopravci ji vesměs ignorují. Řešení bude muset schválit i Evropský parlament a Komise.