Dodávky elektřiny pro českou železnici uhájil Tykač. Rekuperace by stačila pro okresní město

Bobinka a Elinka. Pramen: ČDBobinka a Elinka. Pramen: ČD

Powertica vedle dodávek také vykupuje a následně na trhu umisťuje elektřinu, která vzniká rekuperací při brzdění vlaků.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kont

„vygeneruje přibližně 60 000 MWh, což odpovídá spotřebě 20 000 tisíc domácností“

Nechtělo by tam doplnit nějaký časový údaj? Jako je mi jasný, že je asi myšleno roční spotřeba, ale…

lokotomy

„že v roce 2025 se takto vygeneruje přibližně 60 000 MWh, což odpovídá spotřebě 20 000 tisíc domácností“
Co Vám tam chybí?

Jiný Petr

No, mě tam spíše něco přebývá. Výraz „20 000 tisíc domácností““ totiž znamená 20 milionu domácností. To by znamenalo, že rekuperace na české dráze pokryje spotřebu nejen všech domácností v ČR? ale i v SR a Polsku dohromady 🙂

Tomáš Záruba

Spotřeba 1,22 TWh, rekuperace 60 GWh = 0,06 TWh, což je 5 %.
Není to nějak podezřele málo…?

Lukáš Chytil

Není, je spousta míst na SŽ, kde se rekuperovat nesmí.

Tonda Sehnal

Za celou směnu se mi ještě nikdy nepodařilo vyrekuperovat více než 30%. A to jen u zastávkových vlaků na střídavé soustavě a dobré adheze. Na stejnosměru je to do 10%.
U dálkových vlaků rovněž, při důsledné rekuperaci do 20% spotřebované energie.
U moderních mašin je rekuperace vyšším výkonem na DC soustavě dílem spíše náhody, než pravidla. Částo už při proudu 800A se maří v odporníku. Rekuperaci přes 1 kA vidím tak jednou za měsíc a vždy na 30 sec.
Takže paušál za síť 5% se mi sice může zdát také málo ale nemyslím, že se to výrazně vzdaluje realitě.

Tomáš Záruba

No na ND se umí i o dost víc. V osobce bude taky problém, že 362 nerekuperuje.

lokotomy

Taky mi to prislo, ale asi to tak bude. Protoze kdyz se nad tim zamyslim, tak mym BEV na ceste do prace a zpet spotrebuju nejakych 8kWh cisteho, coz muze byt tak 9,5 hruba spotreba – 1,5 rekuperace, urcite ne vic. Takze zrekuperovano 15% spotrebovane energie, pricemz v tom klicovou roli hraji vyskove metry na ceste, vlaky pres takove kopce nejezdi. Na dalnicich se nerekuperuje takrka vubec, na okreskach pri brzdeni do obci nebo zatacek to taky udela sotva par procent celkove spotreby, cestou z mirneho kopce usetrite tim, ze mene slapete na plyn, ne rekuperaci. No a rychliky i… Číst vice »

Apollo 17

No hlavní je to,že rekuperovat umí jen novější stroje (Ešusy, Pantery, Vectrony, Traxxy) . Všechny starší nerekuperují, protože neumí dodávat napětí s garantovaným napětín a frekvencí.
Laminátky,Esa, Peršingy,Banány, Hrbaté, Plecháče, nemůžou rekuperovat. Trafo a diodový usměrňovač, nebo prosté stejnosměrné motory nestačí.

lokotomy

Souhlas, jen jsem napsal, že i když se rekuperuje „hodně“, není to na průměrné trase nebo v dlouhodobém průměru žádné závratné číslo. Že ne všechno rekuperovat umí nebo smí, to ještě snižuje. Netuším, jaká část vozidel na českých kolejích to neumí, či přesněji jaký ta vozidla mají podíl na spotřebě elektřiny. Předpokládám, že v osobní dopravě už rekuperuje téměř všechno, v nákladní krom pár nových lokomotiv téměř nic.

Jaroslav Tyle

Ještě upozorním na fakt, že těch 60 GWh je u hnacích vozidel, které mají aktivní měření spotřeby. U vozidel, které rekuperovat umí, ale nemají aktivní měření spotřeby, se rekuperovaná energie schovává v koeficientech ztrát nebo bilančního dorovnání. Objem rekuperace je tedy každopádně o něco vyšší než 5%.

Tomáš Záruba

Děkuji, tohle zní jako naprosto pravděpodobné vysvětlení.

Radek

Rekuperace umí taky pokrývat vlastní spotřebu, což třeba u jednotek může být i topení, klmatizace, to taky něco udělá…

Jan

Pokládat jakoukoli energii i z brzdění za zelenou, když na rozjetí mají energii z čistě z uhelných elektráren Chvaletice a Počerady (https://powertica.com/energie/) je tzv. „greenwashing“. Nemám důvod jezdit s ČD když využívají k pohonu ničení planety. Už aby zavedly dan z CO2, cena el. energie z uhlí dost zdraží. To se projeví i na provozním výsledku ČD.

lokotomy

Radeji jezdit spalovacim autem, ktere si na nic nehraje a planetu na prepraveny osobokilometr nici nasobne vice, ze? No, rikat tomu zelena elektrina je opravdu prehnane, ale recyklovana je.
Elektrarny v CR narozdil od aut a domacnosti za emise CO2 davno plati, rika se tomu emisni povolenky. Pravda, zatim jich spoustu dostavaji zdarma.

Oldřich Sládek

Především kolejová doprava v elektrické trakci dávno platí EU ETS1 v ceně trakční elektřiny a proto také (mimo jiné) dostává nákladní železniční doprava v současné době takovou ránu. Od roku 2021 se nám zdražila silovka o 70%, a nafta mezirocne mezitím zlevnila… A to nepočítám s tím, že by se emisní povolenky EU ETS2 někdy zavedly I pro diesely na silnicích.

Vše je postavené na hlavu. Pan Jan je úplně mimo.

lokotomy

Souhlas, vše je postavené na hlavu.
Uhlíková daň na silnicích by měla být zavedena už v příštím nebo přespříštím roce, v některých státech (Rakousko, Německo, nevím kdo dál) funguje už roky. Jenže její politicky populisticky stanovená maximální výše je směšná, jak vůči emisním povolenkám pro elektrárny (a tedy pro železnici), tak vůči způsobeným škodám. V Rakousku je už teď národní daň vyšší, dělá tuším cca. 4Kč na litr nafty – to na konkurenceschopnosti nákladní železniční dopravy nic nezmění.

Adam Ř

doplním, že aby auta za emise platily stejně jako průmysl, musela by se k ceně benzínu přidat povolenka za zbruba 8 kč/litr

vlachjan

Lze odhadnout, o jaké množství rekuperované energie se přichází na stejnosměrné části soustavy?

M 474 003

SS měnírny umí také vracet energii do sítě. Technologie je poměrně složitá, ale realizovatelná.

JGR

jsem se na to právě chtěl zeptat, ale je realizována někde u nás?

Flek

SŽ má přepis já rekuperací elektrickými jednotkami pod 3kv.

Zdendik

Ještě složitější je napájecí stanice na 25 kV AC jednotné fáze s rekuperací. To znamená z třífázové soustavy 110 kV symetricky přes stejnosměr na jednofázově 25 kV~ a stejnou cestou obráceně. Pokud vím, tato TN vznikla při přepínání Nedakonice-Říkovice a docela by mne zajímalo, jestli se v tomto trendu bude pokračovat. Údajně je této technologie zatím poskrovnu. Ale tlak na symetrický odběr ze sítě VVN bude asi značný.

petr

Já myslím, že tohle je dobře spočítané. Pro mě je spíš překvapením, že se rekuperuje na střídavé síti. Ještě když jsem chodil do školy (což je tak 25 let), tak to nebývalo (přitom je to tak jednoduché, transformátor i tyrystorový usměrňovač jsou obousměrné o motoru nemluvě). Prý tu elektriku nikdo nechce (naopak by dráha musela platit za její dodávku). Měnírny byly vybavené zpětným relé, takže když k nám prý přijely mašiny z maďarka (kde se rekuperovalo), tak vyhazovaly měnírny (teda než je upravili, což asi muselo být brzo). U stejnosměru se naopak rekuperovalo, ale jen pokud si tu elektriku někdo… Číst vice »

Jan Tichavský

V metru se rekuperuje už dobrých 15 let. V tramvajové síti taky delší dobu a mimochodem v Praze T6 skončily mimo jiné proto, že rekuperovat neumí.

Ferda

Dobrých skoro 25 let spíš, ne? Nebo to nepřišlo s novými soupravami na C?

lokotomy

Jen v metru je velmi nepravdepodobne, ze by se rekuperovalo vice elektriny, nez kolik se tam spotrebovava, tedy ze by se neco muselo vracet do AC site. U prazskych tramvaji totez.

lokotomy

Pred 25 lety cela elekricka soustava visela na uhelnych a jadernych elektrarnach, ktere dodavaly konstantni vykon a muselo to byt dost na pokryti veskere spotreby, ve spicce se k tomu pridalo trochu hydro. Takze rekuperovane MW v tom asi opravdu spis delaly paseku. Tu dnes delaji OZE, predevsim velmi volatilni FV a sit si s tim musi poradit, rekuperace vracena do site je kapka v mori.
No a prave ta FV produkuje DC, ktery se musi zmenit na AC, aby mohl nejen do site, ale i do domacnosti, tak proc by to neslo ve velkem v menirnach?

N.N.

A má smysl dělat velké rekonstrukce měníren na stejnosměru, když se má nahrazovat střídavinou?
… už aby to bylo, ztráty v troleji na stejnosměru jsou dost velké.

Zdendik

Problém stejný jako u fotovoltaik. Momentálně se začne brzdit a nikde po ruce není souprava, co by to spotřebovala. Řeší se to akumulací, ale už dnes jsou poznatky, že to sice pomáhá stabilizovat síť, ale horší je to s ekonomikou. A protlačit vyšší platby za přidružené služby ( distribuci) a tím tu akumulaci zaplatit, je politický problém a nikomu se do toho nechce.

David

Škoda, že ty skanzen mašiny nemají baterku, na rekuperaci by to třeba i stačilo.

lokotomy

Proc baterku, kdyz muzou rekuperovat do dratu?