Dobíjecí infrastruktura pro elektroauta se letos rozšířila až o stovky stanic

Dobíjení elektromobilu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDobíjení elektromobilu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle dopravních expertů je hustota dobíjecí infrastruktury v ČR vzhledem k množství registrovaných elektroaut dostačující, v rámci Evropy patří k průměru.

Odebírat
Upozornit na
guest
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaPe

Mohl bych mít otázku k ilustrační fotografii? Ja se u tohohle řeší případný odtah? Lze to odpojit nějak?
Vzhledem k tomu, že vím, odkud fotka pochází, tak vidím, že auto parkuje v protisměru, za což lze uložit pokut, případně vozidlo odtáhnout.

v.sp

Zrovna to parkování v protisměru by se mělo povolit – ten kabel prostě nedosáhne dost daleko a někdy to jinak nejde.

Jinak ten kabel by měl jít odpojit na straně nabíječky (povolanou osobou, tady přes PRE).

MaPe

Děkuji za odpověď.

Jinak tedy parkování v protisměru rozhodně nepovolovat. Kupodivu to má svoje důvody, proč je to zakázáno. Kabel nekabel, tak musím jet nabíjet jinam…

Mysel

Duvody to nema v realu zadne. Je s podivem, ze se pred lety takovy nesmysl do zakona dostal.

MaPe

To že ten důvod nechápete neznamená, že je něco s podivem, či dokonce nesmysl. Je to kvůli rozhledu a na ilustrační fotografii se jedná o Jugoslávskou ulici, kdy při vyjíždění vjedete polovinou auta přímo na protisměrnou kolej. V zaparkované řadě tam neuvidí tramvaj, natož třeba cyklistu.

Tomāš

Apokalypsa za 3… 2… 1…

Petr

Vzhledem k budování jaderné elektrárny,posílení elektrické sítě a budování paroplynových elektráren čekají energetiku ohromné investice! Elektřina do roku 2035 zdraží 2x a možná i více.Pořizovat něco co má velký odběr elektřiny jako elektroauto nebo TČ je nesmysl.

none

Auto je naopak dobrá věc. Od jara do podzimu jezdíš zadarmo.

SYN

No ale jen do vzdálenosti poloviny dojezdu od domova ne? Nebo vám nějak umožní výkon vaší solárky čerpat i u stojanu někde úplně jinde??

abc

Za chvíli tohle šílenství skončí a budete mít doma šrot. Až vám odejde baterka, můžete si koupit za milion novou. A až to začne někde hořet, tak vás hasiči budou milovat.

Jirka 2

To je jako připravovat se na to, že Vám odejde po 15 letech celej motor v autě a koupíte pak od dealera fungl novej. To se prostě nestane.

abc

Ale stane se to po 15 letech, a ne po 15 měsících.

SYN

A jakože po 15ti měsících nemáte záruku?? Který že výrobce??

none

Máš i v dalších oborech podobné znalosti a zkušenosti?

Jan

nevědět o něčem zhola nic a psát… že Vás to baví…

abc

Já jsem dodal konkrétní argumenty, ty ne.

Abu Daniel

OK, tak konkrétně. Na baterii je výrobcem poskytována záruka od 8-mi let (někdo 10 let). Životnost akumulátoru ve většině případů přesahuje životnost auta. I pokud se rozbije, tak je možné ji u většiny aut vyměnit. Např. baterie VW group se skládá z jednotlivých článků (ty největší jich mají 12-13). Jeden ten článek se dá sehnat kolem 800-1000 EUR. Ještě jsem neviděl že by se rozbily všechny. U Tesly se články nemění, mění se celý akumulátor, ten větší se pohybuje kolem 230 000 Kč i s prací. Pořád jsme hodně daleko od milionu. Co se týče hoření, tak šance na požář… Číst vice »

Abu Daniel

Vidím že máte výborný přehled o cenách baterií…:))) A o jejich životnosti. Doporučuju Vám vyjadřovat se pouze k tématu o kterém něco víte. Nebudete potom za vola…

SYN

Když začne hořet spalovací, je to o trošku lepší, ale fakt jen o trošku. Z hlediska majitele je to prakticky fuk. A hoří obojí přibližně stejně často (zřídka). Baterka… hele a když u spalováku odejde motor, tak to není drahá oprava? Tady v práci kolega vyhodili 4 roky staré Clio kterýmu při samém popojíždění krátké kousky odešel motor a řekli jim oprava nějakejch 60kKč plus práce… tak to prodal na náhradní díly… Prostě když má smůlu, může mít drahou opravu u všeho. A když se vyzná, může mít (relativně) levně spravený spalovák, ale i baterku (i tam existují náhradní články… Číst vice »

Klabavátor

„Výsledkem je, že už osm měsíců v řadě překračují odběry v naší sítí hranici jedné megawatthodiny (MWh)“.
Tomu věřím, to leckterá domácnost překračuje také.

SYN

„Kromě toho jezdí na tuzemských silnicích další desítky tisíc hybridních vozů.“ Tak doufám že do toho počtu počítají i mild-hybridy které nabíječky nepotřebují vůbec…

Vojtěch

To berete kde? PHEV měly dlouhou dobu vyšší podíl než BEV. To jak často se nabíjí je věc druhá.

David

Ty cisla jen ukazuji, ze jakykoliv verejny nabijeni nema moc smysl a EV je hlavne pro ty, co muzou nabijet doma za nejakych 5kc/kWh a nebo ze solaru.

Porad cekam, ze nekdo z provozovatelu utrhne a nebude mit takovy ceny, zvlast na tech rychlonabijeckach, ale porad nic. Treba Lidl by ten trh mohl trochu nabourat a byt Tank-Ono EV nabijecek.

Ceny 8CZK za pomalou kWh a 11-12 za kWh o rychlosti cca 50kW vidim ted asi jako nejvetsi prekazku rozsireni EV mimo s barakem a garazi.

none

Kdybys prodával elektriku, snažil by ses o co nejmenší výdělek?

David

U benzinu a nafty konkurence tak nejak funguje … hlavne, ze skoro vsichni maji stojany za dotace.

MajsterN

Benzin/nafta jsou globální komodity. Kromě teda daně, která je v ČR vyšší (najdeme i státy bez daně, nebo s dotací na palivo pro podporu mobility).

Elektřina v Česku je takové podpultové zboží. Ceny plynu, LNG, jsou standardní jako cena ropy, ale výroba a distribuce v Česku v globálním kontextu předražená.

8-12 korun je pak výsledek drahého vstupu (stejně tak datacentra a jiné provozy, kde je k dispozici „upravená“ elektřina, mají podobné ceny).

Jindřich

Tank Ono jede na vyšší obrat s menší marži, tak co je lepší.

Air Traveller

no jo, jenze tohle muzes realizovat tam, kde ti velikost poptavky ten obrat vygeneruje.

je stav elektromobility v cr v takovem stavu, aby kdyz si das minimalni marzi, tak to utahnes na mnozstvi? (nevim, tohle je regulerni otazka)

Jindřich

Zatím asi ne. Ale to je pořád stejný problém, nejsou dobíjecí místa, protože nejsou elektroauta, protože nejsou dobíjecí místa …

SYN

3000 (veřejných, další jsou ve firmách a doma) není zrovna málo… rozhodně ne na to aby někdo odmítal elektroauto „protože není kde nabít“…

Jan Sova

V epicentru všeho dění by to asi šlo… Zbytek jede jiným vlakem….

gerstjan

No, podívejte. To máte tak – ČEZ letos ze stanic o instalovaném výkonu 85 MW prodal 6,2 GWh, tzn. doba využití je cca 73 hodin, tj. cca 1,7 %. Budu grant a budu předpokládat, že ČEZ má někde stojany, co záměrně nedodávají současně maximální výkon, takže počítejme, že na těch 85 MW má jen 42 MW rezervace výkonu z VN (zjednodušuju a zanedbám to, že některé stanice mohou být napájeny z VVN). Dle cenového rozhodnutí ERÚ je měsíční cena za rezervovanou kapacitu na VN (beru tu nejnižší) 204 tis. Kč/MW. Takže ČEZ zaplatil místně příslušným distribučkám 42*204000*6=51,4 mil. Kč jen… Číst vice »

Jan Sova

Tvorbocena ČEZu u koncových nabíječek není moc vzdálená tvorboceně ČD v jejich základním supertarifu….

Abu Daniel

Ano, problém jsou distribuční poplatky a nízká ulitizace stanic (kolem 2%). U utilizace 10% by ceny mohli být nižší a přitom by ČEZ vydělával…

Vojtěch

V ČR máme jedny z nejvyšších nákupních cen elektřiny v EU, což je částečně i nízkým podílíme OZE. Pokud s tím chcete pohnout, přesvědčte ostatní ať nevolí populisty.

SYN

Jakože OZE vyrábějí levně elektřinu?? Najednou (na rozdíl od jaderných) se pořizovací náklady nepočítají??

Abu Daniel

Ano, OZE i s pořizovacími náklady jsou aktuálně nejlevnější zdroj energie. V Německu jsou aukce kolem 50 EUR/MWh. Když postavíte zdroj co to bude prodávat levněji, tak máte u mně milion. A nemyslim že máte starou elektrárnu a počítáte jenom variábly. Bavíme se o novém zdroji na zelené louce.

Vojtěch

Pořizovací náklady se počítají. Stále jsou levnější (včetně externalit). Jaderná energie je ze všech zelených nejdražší, ale také nejspolehlivější.

v.sp

To domácí nabíjení se vyplácí především v čase nízkého tarifu, při levném spotu, či kombinaci obého. Ale z těch veřejných nabíječek jen naprosté minimum umí různé ceny v různou dobu (ať už pevné, či dynamické).

MP22

V jednom podcastu sem slyšel technického ředitele pro elektromobilitu (nebo nějak tak) povídat o tom, že vytížení těch nabíječek zatím není většinou ani 1%, na nejlepších místech v Česku pár nižších procent a tudíž jsou tam obrovské investice na málo obratu, tak to nahánějí marží… Je to sice blbá cesta a někdo bude dřív nebo později ten, co tohle rozbije ale asi je na to opravdu potřeba víc EV, protože teď je ta infra holt hodně napřed.

MP22

*ředitele PRE

David

Ty nabíječky třebas v tom Lidlu vytížení od pohledu jsou a mají silné pokrytí. Navíc to není jejich hlavní business. Pokud někdo nabourá brutální přirážky za rychlejší nabíjení, tak čekám, že to budou supermarkety.

MP22

No ani nevím jaké má PRE služby, jestli ty nejsou zlé a proto tak malé využití u nich nebo jestli se to týká vesměs všech až na ty nabíječku u supermarketů… Já se v tom moc neorientuji, ale neměl Lidl nějakou dobu nabíjení úplně zdarma?

Tom

Problém s PRE je hlavně v tom, že si účtuje peníze za dobu nabíjení od 3. hodiny na pomalých nabíječkách. Za tu dobu ale auto nedobijete (zvlášť když tam jsou auta 2).

gerstjan

IMO jsou ty nabíječky vnořené v jiném odběru jedinou cestou k relativně nižším cenám, protože je nemusí kostit ta rezervace kapacity do doby rozšíření levnějších a trvanlivějších aplikací pro statické aplikace (třeba Na – PBA akumulátory)

Y.K.

Bohužel je napřed jen centralizovaná soustava nabíječek, naopak dost zoufalá je lokální, která jediná má šanci být hnacím motorem e-mobility. Tedy že lidi sednou ráno / po práci do plně nabitého auta a nejezdí nikam nabíjet). Lidi s vlastním domem do toho jít můžou, ale jinak je to ve městech nula nula nic.

SYN

No, ve městech není úplně neobvyklé garážové stání, tam jsou nabíječky též celkem bez problému možné (pomalé, ale to „přes noc“ nevadí)…

Y.K.

Možné to v garážích je, ale spotřit u arkovacího stání nabíječku je pořád spíše neobvyklé. A to ani nemusí být jedna na jedno místo, zase tak často se to nabíjet nemusí.

Jarda

pořád ty ceny tak nějak jsou maximálně na úrovní paliva, což bude problém e chvíli, pokud se zavede nějaká náhrada spotřební daně, nabíjení doma je jen bonus, který to srazí na polovinu resp. spíše třetinu, pokud se budeme bavit o aktuální ceně, tak 4 Kč/kWh vč. distro, daní a poze je reálná cena

JacobSGC

Cenová politika veřejných rychlonabíječek je tak moc mimo, že se tam všichni snaží nabíjet jen nezbytně nutnou dobu. Normální nabíjení pak dělají doma nebo na pomalých veřejných nabječkách. Proto je tam tak malá vytíženost. Naproti tomu u Tesla Superchargerech je dnes cena rychlonabíjení mimo špičku někdy i nižší než u těch veřejných pomalých nabíječkách a nepřekvapivě, ty superchargery jsou pak vytížené dost. Takže stačí aby cena rychlonabíjení byla pod 10Kč/kWh a budou tam mít plno hned.

David

To je přesně ono, jsem uplbe v pohodě s tim si nabít z veřejný, pokud bude cena – třeba v dobách EV špiček a pomáhat tak stabilizovat síť, ale, že mě tam někdo napáli 17-20czk/kWh ještě si muset hlídat každou minutu.

none

Bylo by pěkné nabíjet v srpnu v sobotu v poledne a ještě za to dostat zaplaceno 🙂

Jan Sova

To je jako byste po ČD chtěl, aby zlevnila IN-100, když se s ní zdaleka nedá jet po celé ČR.

Abu Daniel

Tesla má teď celkem slušný ceny. Na Vestci v noci 6.60 Kč. Jako neni to žádná hitparáda, ale za tu rychlost slušný.

Vojtěch

Ale k tomu je potřeba nabíjet Teslou, ne? To je pro mě a další naprosté no-go. Navíc ani ta rychlost už není vyšší než etaloni konkurence.