Doba bateriová. Chorvatský Končar dodal první akutrolejovou jednotkou
Nová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPP

Chorvati plánují nasazení BEMU jednotek na další tratě.
Chorvati plánují nasazení BEMU jednotek na další tratě.
Vím, že design je hodně subjektivní věc, ale PROBOHA!
Na příměstské linky mi přijdou na trojdílnou jednotku troje dveře málo. V tomhle je Škodovka i proti elektrickým Pesám RJ napřed.
Končar produkuje tuto jednotku jak s jedním párem dvěří na článek, tak s dvěma páry. Stejně tak Pesa umí obě verze, je to jen otázka, co si zákazník objedná.
Přesně, linka do Bjelovaru není příměstská, na příměstu mají verzi se dvěma páry dveří. Ostatně i Škoda umí InterPantera s jedněmi dveřmi 🙂
Má to Jakobsovy podvozky, a tedy i kratší články oproti panteru. Jedny dveře na článek mají i leckteré Talenty nebo Flirty.
BEMU jako dobrý, ale nemůžu se zbavit dojmu, že čelo je inspirovano příznakem JHMD (rozumněj hasisbedynka).
Na druhou stranu, kdo bude tesknit po JHMD a stihnout koupacku u Jadranu, má to 2 v 1 😁.
I to EVN mi připadá nějaké podivné.
Já tam teda žádnou podobnost s hašišbednou nevidím. Každopádně tenhle design od Končaru je starší, než hašišbedna 🙂
Ano, přijde mi že Končar tyto „pořád stejné“ jednotky vyrábí už „sto let“ v elektrické i motorové verzi, ale i při tom řídkém provozu pořád nenahradili stará vozidla, na fotce ze Záhřebu je patrná motorová Macosa z 80. let. Ale moc to nesleduju a nevím jestli třeba ty motorové Crotrainy pořád ještě vyrábí.
Hlavně mi přijde, že to Končar vyvíjí a vyrábí jen pro HŽPP, škodovka se dostala aspoň na Slovensko a do Pobaltí, Končar snad ani do sousedního Slovinska.
Nějaké tramvaje do Litvy
Do lotyšské Liepaji, v Litvě tramvaje nejsou. A jako třetí provoz (po Záhřebu samozřejmě) je teď odebírá opět chorvatský Osijek.
Jeden kus exportovali do Bosny 🙂
Nevím, jestli se zkoušeli prodat i někde jinde.
Souhlas, i když zrovna Slovinci po chorvatských vozidlech nikdy moc nepokukovali. Maďaři ani Srbové ostatně taky ne, tak to z těch blízkých trhů zbývá jen Bosna (a jen Federace), kde skončil i prototyp Crotrainu, i když nevím jestli tohle Končar od začátku zamýšlel 🙂
Ono je obecně divné, že se ani moc nehlásí do výběrek.
V elektrické trakci už je většina vlaků v Chorvatsku nová, za to v motorové je to o mnoho horší, jednotek vyrobených po roce je tak 15. Na většině výkonu jezdí jednotky 7121 a 7122. Na některých trati díky špatné infrastruktuře jezdí autobusy.
Díky za info, někdy bych se tam měl podívat 🙂 Když jsem se ještě v Záhřebu občas vyskytoval (před covidem), vídal jsem tam i motorovou lokomotivu se třemi „bymáky“, to předpokládám že jezdí také dodnes.