Doprava ve městě Trolejbusy

Do Zlína se vrátil první kloubový trolejbus Škoda-Sanos, projde renovací

Trolejbus Škoda - Sanos ve Zlíně. Foto: DSZO
Trolejbus Škoda - Sanos ve Zlíně. Foto: DSZO

Zaměstnanci údržby Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) začali s renovací dalšího historického vozidla. Pustili se do oprav kloubového trolejbusu Škoda-Sanos, který jezdil ve Zlíně a Otrokovicích v 80. a 90. letech minulého století.

O opravě informoval dopravce v tiskové zprávě. Trolejbus je v majetku Technického muzea Brno, do zlínského depa přijel po silnici na plošině podvalníku. V minulosti prošlo rukama místních údržbářů už pět jiných historických vozidel MHD. Po opravě se vrátí opět do Brna.

Kloubový trolejbus rozpojíme a budeme v rámci první půlmilionové zakázky dávat do pořádku jeho druhý díl. Budeme pracovat na plášti i interiéru, provařovat nosníky apod. Předpokládá se, že na to navážou další opravy celého vozu. Muzeum chce do nich investovat během 4–5 let asi 2,5 milionu korun,“ uvedl vedoucí údržby vozidel DSZO Antonín Červenka.

Konkrétně tento trolejbus, než byl předán Technickému muzeu, vozil v letech 1983–1994 cestující ve Zlíně a Otrokovicích. Ještě prototyp nově vyráběného jugoslávsko-československého kloubového trolejbusu z roku 1982 začal jezdit v tehdejším Gottwaldově s evidenčním číslem 70, které se po pozdějším přečíslování změnilo na 301. Byl to první kloubový trolejbus tohoto typu, který vozil cestující v tehdejším Československu. Následně se tyto vozy objevily ještě v Bratislavě, Ostravě a Prešově. Ve Zlíně jich bylo postupně v provozu 31. Poslední byl vyřazen koncem roku 2000.

Článkový trolejbus Škoda-Sanos je dnes velmi cenným muzeálním vozidlem MHD a je významně spojen též s novodobou historií Zlína. V Česku nyní existuje již jen jediný další historický vůz tohoto typu – vlastní jej Pardubický spolek historie železniční dopravy a jde opět o vůz, který jezdil ve Zlíně a Otrokovicích (ev. č. 78/329).

U příležitosti zahájení oprav vozu 301 obnovuje DSZO prodej již dříve vydané monografie „Kloubové trolejbusy Škoda-Sanos 1982–2002“. Publikaci lze zakoupit za 50 Kč na pracovišti předprodeje jízdenek v sídle DSZO v ulici Podvesná XVII.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej
Host
Ondřej

Ještě jedna zajímavost – tuším že kolem roku 1988 byl jeden ze Sanosů zkušebně vybaven audiosystémem hlášení dalších zastávek. Řidič měl vepředu audio kazetový přehrávač, kterým pouštěl a zastahoval přehrávání kazety, s předem namluveným hlášení dalších zastávek. Reproduktory to mělo umístěné nad dveřmi v krytech mechanismu otevírání dveří.

Ondřej
Host
Ondřej

V tomhle původním laku byl nádherný.
Mimo to má velice zajímavou minulost proč, jak, kde, a na základě jaké autobusu byl vlastně vyroben (hledala se alternativa za drahé klouboké trolejbusy Ikarus 280).
Pokud neznáte, doporučuji si o tom přečíst víc na wiki a jiných serverech.

Každopádně jako původní Zlíňák, je velká škoda že dopravní podnik si nenechal aspoň jeden historický kus, který nakonec je do dnes v Pardubicích, kde nikdy Sanos nejezdil.

Kubrt
Host
Kubrt

Ta formulace „hledala se alternativa za drahé klouboké trolejbusy Ikarus 280“ je velmi zavádějící. V té době – kolem roku 1980 – se trolejbusy Ikarus 280 nevyráběly. Jediné, které tehdy existovaly, bylo asi 80 kusů, které si vlastními silami vyrobil budapešťský dopravní podnik tak, že do nových karoserií Ikarus 280 zabudoval elektrické výzbroje ze svých vyřazovaných trolejbusů ZiU 5. Tehdy nikdo v RVHP kloubové trolejbusy nevyráběl, ale poptávka po nich byla. Škoda Ostrov je vyrábět chtěla, ale neměla vyvinutou karoserii (dobíhala výroba 9Tr, rozbíhala se – s velkými problémy – výroba 14Tr, prototyp 15Tr ještě ani neexistoval). Tak se hledaly… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

No poptávka po něčem kapacitnějším asi vážně byla. Já, když jsem v té době viděl naše trolejbusy jezdit v Kyjevě na Kreščatiku jako scepky, tak jsem na to valil bulvy… To asi nikde krom SSSR nejezdilo, protože by se to nevytočilo (a neodpovídalo normám).

Twix
Host
Twix

Zajímavé informace. Dá se říct, že mj. nedostupnost kloubových trolejbusů v RVHP stála za nepříznivým vývojem trolejbusových sítí v NDR (kde dodnes přežilo jen Eberswalde), nebo to časově neodpovídá?

Kubrt
Host
Kubrt

Všechny DDR trolejbusove provozy byly male, většina jich vznikla jako doplněk tramvajove sítě a většina se po výstavbě už výrazně nerozvijela. Na přelomu 60. a 70. let se trolejbusy skoro všude, včetně NDR, považovaly za neperspektivni. Tou dobou už se v NDR trolejbusy už 10 let nevyrabely a dovazely se Škody 8 a 9 Tr.V roce 1970 byl dovoz ukončen. Pokud by byl zájem, aspoň škody 9 Tr nebo ZiU 9 by nebyl problém dodat. Ale zájem nebyl a část provozů kolem roku 1975 skončila. Ty co prezily se pak v 80. letech dočkaly i těch Ikarusu ( a 14… Číst vice »

Zdeněk Hynek
Host
Zdeněk Hynek

Reaguji jen na poslední odstavec: Je opravdu škoda, že si Zlín tento výjimečný trolejbus jako muzejní vozidlo nenechal, sice máme Tr9, ale nejsem si jistý, zda tento kus ve Zlíně opravdu jezdil, navíc takové trolejbusy měli v půlce světa. Srovnání, byť možná není úplně na místě, třeba s museem Wiener Linien, kde je u každého vozidla uvedeno od kdy do kdy, u některých i kde, jezdilo, je docela tristní. Přitom takový „artefakt“, jako trolejbus možná patří k městu víc, než auto Hanzelky a Zikmunda nebo atrapa Baťova letadla. Celé to ukazuje vztah politických reprezentací města a později i kraje, které… Číst vice »

Jůra
Host
Jůra

Výborné zprávy pro Gottwaldov!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To si nechte k hokeji nebo k fotbalu. A pak se můžou socialisti hnědí pobít s rudýma socialistama, zda to náměstí má být Hitlerovo či Stalinovo, když se mu 300 let před tím říkalo jménem zakladatele města.

Jůra
Host
Jůra

pardon, nechal jsem se unést… 🙁

Dalibor
Host
Dalibor

300let opravdu??

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To bylo jen jako ukázka, žádné konkrétní náměstí jsem na mysli neměl.

Martin V.
Host
Martin V.

Možná se to může někoho dotknout, ale k tomuto trolejbusu to tak nějak patří. 🙂 Je to soudobé.

O.K.
Host
O.K.

Zahajloval byste si také, kdyby šlo o autobus z roku dejme tomu 1944?

Martin V.
Host
Martin V.

To rozhodně ne. Ale říct, že zmíněný autobus přijel na Adolf-Hitler-Platz, trolejbus 9 Tr na náměstí Rudé armády a současný trolejbus na Moravské náměstí (a přitom všechny tři stojí v řadě za sebou), to by mi problém nečinilo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A.H. Platz je Svoboďák. Když totiž A.H. přijel, tak se mu Moravák zdál malý. Muselo se to předělat.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce