regio-vlak

Do Železné Rudy elektrickým vlakem. Hotovo bude do pěti let, slibuje SŽ

Součástí nabídkového řízení budou i osobní vlaky z Klatov do Železné Rudy. Na snímku vlaky s lokomotivami 754 v čele. Foto: České dráhySoučástí nabídkového řízení budou i osobní vlaky z Klatov do Železné Rudy. Na snímku vlaky s lokomotivami 754 v čele. Foto: České dráhy

Stavební povolení má být v polovině roku 2026.

Správa železnic (SŽ) připravuje elektrifikaci trati Klatovy – Železná Ruda za více než jednu miliardu korun. Hotová má být do pěti let. Ještě více bude stát následná modernizace železnice z Plzně do Klatov, která už je elektrifikovaná. Trať Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda je významnou vytíženou trasou, řekl dnes ČTK náměstek generálního ředitele SŽ Mojmír Nejezchleb.

Trať Plzeň – Železná Ruda je až k německým hranicím jednokolejná. Měří 97 kilometrů, elektrifikovaný úsek z Plzně do Klatov 48 kilometrů.

Máme hotový záměr projektu (elektrifikace Klatovy – Železná Ruda) a budeme pokračovat dalším stupněm dokumentace. Uvedení do provozu je horizont 2029. Půjde o stavbu za více než jednu miliardu,“ řekl Nejezchleb. Trakce bude procházet také 1750 metrů dlouhým Špičáckým tunelem. „Je to předmětem diskusí, nebude to úplně jednoduché,“ dodal. Tunel před Železnou Rudou byl otevřený v roce 1877.

Stavební povolení by mohlo být vydáno zhruba v polovině roku 2026. „Termíny na elektrizaci jsou poměrně ostré,“ řekl náměstek.

Zkapacitnění tratě Plzeň – Klatovy

Úsek z Plzně do Klatov, který přijde na řadu až po výstavbě trakce na trati Klatovy – Železná Ruda, je elektrifikovaný, ale SŽ chystá jeho modernizaci, která umožní jeho větší propustnost a rychlost vlaků. „Budeme tam dělat úpravy, zkapacitnění a systém ETCS (jednotný evropský automatický zabezpečovač). Půjde o investice za jednotky miliard korun, optimistickým horizontem je rok 2032,“ uvedl náměstek.

Elektrická trakce na celé trati pomůže podle něj zejména pravidelným rychlíkům z Prahy na Šumavu. „A navíc by se trať zatraktivnila i jako příměstská železnice od Plzně. Zkrátily by se jízdní doby a vešlo by se tam víc vlaků,“ uvedl.

Zatím se neví, zda budou tyto stavby financované z EU. „Zdroje nejsou úplně jasné, ale evropských prostředků na to asi už moc nebude,“ řekl náměstek. Na elektrizace železnice by se ale daly využít peníze z emisních povolenek.

SŽ v pondělí zahájila celkovou rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy v Klatovech. Práce potrvají dva roky a budou stát 340 milionů korun. Obnova odbavovací haly i obou křídel 65 let starého objektu zajistí podle státní firmy účelnější využití vnitřních prostor i nové komerční jednotky. Díky výtahům bude bezbariérový přístup na všechna tři nástupiště. V lednu začne kraj před nádražím stavět přestupní terminál za dalších 170 milionů Kč.

Tagy 183 Klatovy - Železná Ruda Klatovy - Železná Ruda Trať 183 Plzeň - Klatovy
147 komentářů