Do vlády míří novela, která ve výjimečných případech upřednostní nákladní vlaky před osobními
O zařazení vlaků do kategorie „mimořádné vlaky v obecném zájmu“ má rozhodovat ministr.
Ministerstvo dopravy dokončilo práce na změně režimu vyhlášky 173/1995 o dopravním řádu drah, která má přinést zásadní změnu v řízení provozu v případě mimořádných nákladních vlaků například pro přepravu uhlí. Dojde ke změně stanovení režimu, jak se bude postupovat při identifikaci a upřednostnění přeprav energetických surovin jako vlaků v obecném zájmu.
Důvodem legislativní změny je situace po napadení Ukrajiny Ruskem a energetická krize. Stejné opatření už platí v Německu. Zatímco dosud platí na železnici v přidělování kapacity zejména přes den přednost pro osobní vlaky, po změně vyhlášky se to může změnit.
Redakce deníku Zdopravy.cz má návrh k dispozici. Opatření má sloužit ke snížení kritického nedostatku strategických zásob energetických surovin pro potřeby obyvatelstva a národního hospodářství.
Ministerstvo dopravy v předkládací zprávě přiznává, že propustnost české železnice je nedostatečná. Podle novelizace by se v dopravním řádu drah dostaly vlaky s energetickými surovinami v pořadí přidělování kapacity před expresní vlaky a rychlíky.
„Lze předpokládat, že potřeba přepravy energetických surovin vznikne náhle a nebude možné ji plánovat s předstihem, odpovídající délce standardního procesu přípravy jízdního řádu. Cílem opatření je v rámci stanovených pravidel pro operativní řízení provozu postupovat tak, aby byla v případě potřeby zajištěna priorita vlaků přepravujících energetické suroviny jako mimořádných vlaků v obecném zájmu, a tím byl zabezpečen nepřetržitý provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a další nezbytné infrastruktury důležité pro energetický systém,“ vysvětluje ministerstvo. Obdobnou prioritu budou mít i vyrovnávkové vlaky zajišťující přepravu prázdných nákladních vozů zpět do místa nakládky.
Přednostní přepravu mimořádných vlaků v obecném zájmu zajistí ministr dopravy ve spolupráci se Správou železnic, státní organizací. Identifikace konkrétních přepravních potřeb bude v pravomoci ministra dopravy na základě požadavků ministra průmyslu a obchodu.