Do Tater rychleji. Fico na kolečkových bruslích otevřel nejdelší slovenský tunel

Tunel Višňové se stavěl téměř 30 let.
Na Slovensku uvedli do provozu nový úsek tamní dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Součástí je i 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové, který je nejdelším v zemi. Otevřít se jej podařilo až téměř tři desítky let po zahájení stavby. Přinese velké zkrácení jízdních dob při cestách do Tater.
Když začali s ražbou průzkumné štoly tunelu, psal se 22. květen roku 1998 a v zemi vládl Vladimír Mečiar. Na otevření si museli Slováci počkat celkem 10 076 dní. Za tu dobu se ve slovenských vládách vystřídalo 13 ministrů dopravy.
„Je to neuvěřitelná přehlídka všech možných chyb a špatných politických a manažerských rozhodnutí. Do toho všeho se přimíchala i smůla, nepřízeň přírody i obří problémy se zhotoviteli,“ uvedl k délce stavby ministr Jozef Ráž.
Ražba průzkumné štoly skončila v roce 2002. Projekt pak několik let stál. Až v roce 2009 byl spuštěn PPP projekt na výstavbu tunelu. Stihl se vybrat zhotovitel, po změně vlády však došlo ke zrušení projektu a novému vypsání tendru.
K dalšímu podpisu smlouvy došlo v roce 2014, a to s italsko-slovenským konsorciem Salini Impregilo-Dúha. Hotovo mělo být do konce roku 2019. Nekvalita práce byla podle Ráže obrovská, spory se zhotovitelem se řeší u soudů dodnes. Smlouva s italsko-slovenským konsorciem se podepisovala v době, kdy vládu vedl Robert Fico. Dnes, opět jako premiér, tunel otevřel projížďkou na kolečkových bruslích.
„Začátkem roku 2019 došla státu trpělivost. Tehdejší ministr dopravy Érsek s tehdejším premiérem Pellegrinim vyhodili zhotovitele ze stavby. Celá se pak zasmluvnila znovu, přičemž se rozdělila na dvě samostatné části. O stavební část se postarala Skanska, o technologickou PPA Control,“ popsal Ráž.
Původní zhotovitel stavbu navzdory svým tvrzením předal nedokončenou. Ve stěnách byly trhliny, někde bylo méně betonu než mělo být, musely se dělat statické posudky a místo dodělávek se dělaly opravy tzv. hotových věcí. Smluvní termín 2023 se pak s nečekanými objevy dále posouval.
Ráž tvrdí, že když na podzim roku 2023 nastoupil do funkce, v tunelu pracovalo asi 10 lidí, kteří nevěřili, že je možné stavbu někdy dokončit. Vyřešit se muselo mnoho problémů, například tektonický zlom či financování. Rozdělení projektu na dvě části považuje ministr za nešťastné, neboť zhotovitel technologické části původně nemohl na stavbu. To se nakonec podařilo změnit a oba pracovali současně.
Hotovo mělo být až na konci února 2026, urychlení prací vyšlo na 1,3 milionu eur, což je v přepočtu 31,6 milionu Kč.
13,5 kilometru dlouhý úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala je zároveň obchvatem Žiliny a přináší výrazné zkrácení jízdní doby mezi Žilinou a Martinem. Při cestě do Tater ušetří nejméně čtvrt hodiny času, řidiči se vyhnou problematické trase pod Strečnem.
Kromě tunelu dlouhého 7,5 kilometru zahrnuje úsek také osm mostů, přičemž nejvyšší pilíř dosahuje výšky 42 metrů. Úsek je součástí dálničního spojení Bratislavy a Košic.
Nový úsek je standardně zpoplatněný, maximální povolená rychlost v tunelu je 100 km/h.
