Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Do soutěže na dostavbu D4 se hlásí jen cizinci, zájem mají Australané, Turci či Izraelci

D4. Autor: MDČR
D4. Autor: MDČR

Ministerstvo dopravy dnes zveřejnilo seznam konsorcií, která se přihlásila do soutěže na dostavbu dálnice D4 od Příbrami po Písek formou PPP, tedy soukromé investice. Seznam má sedm položek a je bez české účasti. Sdružení se rekrutují z celého světa, jsou na něm nicméně i matky (či sestry) tuzemských firem patřících pod nadnárodní koncerny, například Hochtief, Strabag nebo Vinci.

Ministerstvo dopravy chce do konce roku sedmičku zúžit na čtveřici, ze které následně vzejde vítěz. Ten jako koncesionář vyprojektuje, zafinancuje a postaví 32 nových kilometrů D4. Následně se o ně (a dalších 16 navazujících kilometrů, které jsou už dnes hotové) bude 25 let starat. „V roce 2020 by vítěz mohl začít stavět celý úsek najednou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ředitelství silnic a dálnic chce do roka získat všechny potřebné pozemky.

Ministerstvo bere D4 jako pilotní projekt PPP (Public Privat Partnership), při jeho zdárném průběhu by rádo tento způsob využilo i na dalších dálnicích. Má jít o doplňkový způsob financování infrastruktury na dobu, kdy vyschnou evropské fondy. „Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce alespoň 30 kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D6, D35 nebo středočeská D3,“ doplnil Ťok.

Pokud jde o dostavbu D4, z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod. Stát bude vítěznému konsorciu náklady splácet, odhady se pohybují kolem 25 miliard. Více o projektu na stránkách https://www.pppd4.cz/cs.

Účastníci zadávacího řízení na D4 (v pořadí dle data doručení žádostí o účast):

1.    HOCHTIEF PPP Solutions GmbH (Německo) + STRABAG AG (Rakousko)
2.    PAN-MEDITERRANEAN ENGINEERING COMPANY LTD (Izrael)
3.    DIF Infra 5 Participations 1 B.V (Nizozemsko) + Acciona Concessiones S.L. (Španělsko) + John Laing Investments Ltd. (Velká Británie)
4.    IC Içtaş Inşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Turecko) + ASTALDI S.p.A. (Itálie) + Intertoll Infrastructure Developments B.V (Nizozemsko) + BBGI PPP Investments S.à.r.l. (Lucembursko) + TIIC 2, S.C.A., SICAR (Lucembursko)
5.    VINCI Highways SAS (Francie) + VINCI Concessiones SAS (Francie) + Meridiam Investments SAS (Francie)
6.    PORR Beteiligungen und Management GmbH (Rakousko) + Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (Austrálie) + Obrascon Huarte Lain, S.A. (Španělsko) + Egis Projects S.A. (Francie)
7.    FCC Concessiones, S.L. (Španělsko)

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ať to staví třeba Mongolové, ale ať se tam konečně něco děje. Zatímco středočeská I/3 je v pohodě. Jsou tam dlouhé úseky s třemi pruhy, mimoúrovňové křižovatky, tak tady ta D4 mezi úseky dálnice je peklo – úzká, předjíždět se tam nedá, když někdo odbočuje vlevo z hlavní, tak to tam zablokuje a vznikají nebezpečné situace, vede to přes několik obcí. Příšerná křižovatka u Letů, u který nikdy nepochopím, proč tam neudělali provizorně kruhák….

  • Tahle vláda vybere řadově 380 mld. víc než za krize a na investicich dala o 6 mld. víc. Jak jsme mohli dřive stavět bez evropských peněz.Proste vláda jen kecá a nemaká!!!

    • Ale maká, ale ne na rozvoji české infrastruktury, ale na svém znovuzvolení. Do sociální aféry se cpou peníze horem dolem, téměř jako by český masiv plaval na ropě a v Krkonoších se právě našlo naleziště diamantů. Co myslíte, že přesvědčí bývalého volče KSČM a ČSSD, aby hodil hlas ANO, zvýšení platů ve veřejném sféře, důchodů, či jiných sociálních dávek (to není překlep, v dnešním systému je starobní důchod sociální dávka jako jakákoliv jiná) nebo dostavěná dálnice?

  • A zase jedna předvolební agitka současné vládní garnitury. Fakticky se nestalo vůbec nic, jde jenom o nějaký předběžný seznam, se kterým budou dále pracovat, zužovat a teprve s vítězem budou muset dohodnout konkrétní podmínky a pak možná někdy začít stavět. Ale opět se o tom píše a vypadá to, jako že ťuk ťuk usilovně maká a posouvá věci dopředu, zatímco realita je stále stejná – vše se odsouvá na neurčito. Kdyby ta zpráva byla o tom, že tento týden podepsali smlouvu se zhotovitelem a v říjnu začínají stavět, to už by bylo možné považovat za ukázku odvedené práce. Ne nějaký kus papíru, který se může během roku 3x změnit.

    • Ono těžko současná vládní garnitura předloží výsledky, ač konjunktura je historická v českých zemích, tak těch natažených spotřebních ručiček je toliko k uspokojení, že na investice nezbývá a ty se paradoxně ztenčujou a jsou nižší než za krizových let, proto jsou předkládané sny na neurčito a víra, že se volič v tom neorientuje, navíc jsou volby. Klasická prostřední fáze populistických vlád, která má před sebou ještě pár let existence.

  • Je mi úplně jedno, kdo to postaví a kolik na tom vydělá. Hlavně aby to už konečně bylo. Samozřejmě v normované kvalitě, smluvním termínu a ceně.

    • Což se v ČR touto formou (= PPP) ovšem zatím nikdy nepovedlo …

      • PPP navíc není nic jiného, než jen další forma zadlužování státu, která není na první pohled vidět…

        • Na druhou stranu se touto formou řeší kvalita na dalších 20 let. A ne jako Eurovia, která postaví a za rok se dálnice vlní.

Newsletter

Partneři


Výběr editora