cargo

Do soutěže na dostavbu D4 se hlásí jen cizinci, zájem mají Australané, Turci či Izraelci

D4. Autor: MDČRD4. Autor: MDČR

Ministerstvo dopravy dnes zveřejnilo seznam konsorcií, která se přihlásila do soutěže na dostavbu dálnice D4 od Příbrami po Písek formou

Ministerstvo dopravy dnes zveřejnilo seznam konsorcií, která se přihlásila do soutěže na dostavbu dálnice D4 od Příbrami po Písek formou PPP, tedy soukromé investice. Seznam má sedm položek a je bez české účasti. Sdružení se rekrutují z celého světa, jsou na něm nicméně i matky (či sestry) tuzemských firem patřících pod nadnárodní koncerny, například Hochtief, Strabag nebo Vinci.

Ministerstvo dopravy chce do konce roku sedmičku zúžit na čtveřici, ze které následně vzejde vítěz. Ten jako koncesionář vyprojektuje, zafinancuje a postaví 32 nových kilometrů D4. Následně se o ně (a dalších 16 navazujících kilometrů, které jsou už dnes hotové) bude 25 let starat. „V roce 2020 by vítěz mohl začít stavět celý úsek najednou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ředitelství silnic a dálnic chce do roka získat všechny potřebné pozemky.

Ministerstvo bere D4 jako pilotní projekt PPP (Public Privat Partnership), při jeho zdárném průběhu by rádo tento způsob využilo i na dalších dálnicích. Má jít o doplňkový způsob financování infrastruktury na dobu, kdy vyschnou evropské fondy. „Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce alespoň 30 kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D6, D35 nebo středočeská D3,“ doplnil Ťok.

Pokud jde o dostavbu D4, z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod. Stát bude vítěznému konsorciu náklady splácet, odhady se pohybují kolem 25 miliard. Více o projektu na stránkách https://www.pppd4.cz/cs.

Účastníci zadávacího řízení na D4 (v pořadí dle data doručení žádostí o účast):

1.    HOCHTIEF PPP Solutions GmbH (Německo) + STRABAG AG (Rakousko)
2.    PAN-MEDITERRANEAN ENGINEERING COMPANY LTD (Izrael)
3.    DIF Infra 5 Participations 1 B.V (Nizozemsko) + Acciona Concessiones S.L. (Španělsko) + John Laing Investments Ltd. (Velká Británie)
4.    IC Içtaş Inşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Turecko) + ASTALDI S.p.A. (Itálie) + Intertoll Infrastructure Developments B.V (Nizozemsko) + BBGI PPP Investments S.à.r.l. (Lucembursko) + TIIC 2, S.C.A., SICAR (Lucembursko)
5.    VINCI Highways SAS (Francie) + VINCI Concessiones SAS (Francie) + Meridiam Investments SAS (Francie)
6.    PORR Beteiligungen und Management GmbH (Rakousko) + Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (Austrálie) + Obrascon Huarte Lain, S.A. (Španělsko) + Egis Projects S.A. (Francie)
7.    FCC Concessiones, S.L. (Španělsko)

Tagy D4 dálnice Ministerstvo dopravy PPP
10 komentářů