Do průmyslové zóny trolejbusem. Brno chystá další novou trať
Trolejbus Škoda 32Tr v Brně. Foto: DPMB

Nová trať má nahradit v oblasti Černovické terasy provoz autobusů.
Nová trať má nahradit v oblasti Černovické terasy provoz autobusů.
To brzo. Vždyť to tam takhle je už 15 let.
Ale zase lepší pozdě nežli později.
No furt lepší než RSd, to zase odložilo muk cernovicke terasy
Tu přípojku, kterou před 10 rokama svatosvatě slibovali při hádkách o Amazon? 🙂
Jj
V článku jsou možná nepřesnosti. Spojkou do vozovny se asi rozumí trať po ulici Švédské valy. Naopak „manipulační trať ze slatinské vozovny (ulice Krejčího, Bedřichovická, Hviezdoslavova)“ bude spojka do smyčky Slatina sídliště pro optimalizaci ranní a odpolední poptávky vždy jedním a druhým směrem (současné přejezdy autobusů linky 77 na linku 33 a obráceně). Podle textu nová smyčka nejspíš Mikulčická nevznikne, asi půjde o úpravu stávající smyčky Slatina sídliště na konci ulice Mikulčické.
Je to napsáno přesně tak, jak je to v dokumentaci EIA.
Věřím. To ale neznamená, že je to tak správně.
Hm, pak se nedivím, že na takových detailech se sveze nějaká ta obstrukce. Když se dá najít takový zástupný důvod. Veřejná správa si o ni přímo říká.
Bohužel stále nechápu, proč Brno nakupuje drahé parciální trolejbusy, když je hodlá provozovat jen na zcela zadrátovaných tratích. Jedina nevýluková linka trolejbusu bez drátů je nyní 30ka do Soběšic, která tam byla bez dlouhých diskuzí zavedena, neboť tam bydlí ministr ŽP s hromadou dětí.
Děti dospějí, vylétnou z hnízda, a třeba se přestěhují do jiných částí Brna. Tam bude taky třeba poslat trolejbusy…
Třeba proto, že při velikosti Brna a zanedbanosti zdejší infrastruktury se nějaké výluky s odklony mimo dráty konají prakticky nepřetržitě?
Párkrát jsem na toto téma s DP komunikoval a pochopil jsem, že nákupy parciálů jsou v podstatě přípravou na jejich provoz mimo dráty, jen je DP taková zpomalená úřední hydra, co na rozjetí parciální linky potřebuje ještě kooperaci dvou dalších takových velkobyrokratů (DÚ a MMB) a než se zvládne dopracovat k rozšíření tohoto typu provozu, bude již minimálně první generace parciálních vozidel odvezena na vrakáč. Nicméně ten záměr vozy kupovat + existence linky 30 v současné podobě mi dává jistou naději, že se třeba rozšíření parciálů ještě dožiju (do smrti v průměrném věku dožití mám ještě kolem 40 let k… Číst vice »
Mám obavy, že smyčka na Hlavním nádraží nebude kapacitně stíhat. Zvláště, pokud i linka 76 bude v parciálech.
Podle mě budou spoje jezdící za dnešní 77 nadále končit na Úzké, tam se využije ten parciál.
Pak je otázka proč drátují tu spojku na přejezdy ke slatinskému sídlišti pro špičkové spoje, to by taky zvládly na baterku. Nebo zrovna tyto spoje budou na hlavas normálními trolejbusy.
Nejspíš to bude kombinovaná vozba. Klouby na kurzech, co končí v Areálu Slatině a parciály na kurzech, co pokračují do Slatinky, nebo do Logistického areálu (- Letiště).
A nebo po dostavbě konečně začnou opravovat mosty přes dráhu na Olomoucké /podle kraje havarijní stav/ a parciální přes těžební budou přejíždět do Slatiny
Pokud zadrátují Krejčího, Bedřichovickou a Hviezdoslavovu, tak už bude celá východní větev 96 pod trolejemi. Tomu brněnskému systému noční dopravy fakticky založenému na 22 „půllinkách“ rozseknutých velkým přestupním uzlem v centru města, kde se víceméně obměňují všichni cestující ve vozidle, by nemuselo nijak výrazně ublížit nějaké vhodné vzájemné prohození jednotlivých větví mezi sebou podle dostupnosti trolejového vedení, díky kterému by se dalo výhledově poskládat pár linek obsluhovaných parciálními trolejbusy. I u nočních linek se do budoucna skrývá velký potenciál v tom získat efektivnější způsob dopravy než autobusy jezdící pod dráty…
… pomalé průjezdy přes křížení opravdu nejsou vhodné do noční dopravy.
Původně byla jezdily v brně v noci šaliny doplněné dvěma autobusovými linkami. Jedním z argumentů pro přechod na komplet busy byla neefektivita provozu měníren pro jednotky vozidel a možnost jejich údržby…
Současný čistě autobusový noční provoz se s výhodou používá pro provádění různých revizí měníren, a různých dalších prací na napájecí síti a trolejovém vedení. Takže jako vždycky by to bylo něco za něco.
Noční autobusová doprava bude vždy rychlejší než trolejbusová, obzvlášť když vezmeme v úvahu jakým stylem řidiči v noci po Brně jezdí, 80 na povolené 50 žádný problém a sotva stíhají jízdní řád. Trolejbus v tomto ohledu bude hodně limitovat trolejové vedení v obloucích a přes výhybky, kde je potřeba opravdu dost zpomalit, což bus rozhodně nemusí a navíc mají všechny trolejbusy max rychlost 65km/h, zatímco všechny městské busy 80-85km/h
To jste jel nočním rozjezdem naposled asi hodně dávno. Z pubertálních let opravdu pamatuju jízdy, kdy byl jediný rychlostní limit výkon té které Karosy, přehledné zatáčky se řezaly protisměrem a když dveře nevydržely nápor opírajících se těl, vlály pištící jednotky cestujících částečně vně vozidla. Přiznám se, že mi ta „horská dráha za dvacku“ chybí, dnes je spíš standardem brblat si na padesátce 35-40 a nulová snaha zpoždění stáhnout, i když si vůz veze +5 i víc. Netuším, jde-li o důsledek častějších kontrol ze strany police či DP, nebo si řidiči s vozy už tolik nevěří, a nebo je jim to… Číst vice »
Tak to rozhodně není pravda, na N95, kterou jezdím do Chrlic se fakt jezdí rychle, je to fakt pár měsíců zpátky jsem si ze zajímavost zapnul GPSku (Waze) a kolem Makra jel ten bus 85, po Hněvkovského obdobně, to nekecám a rozhodně nešlo o ojedinělý případ.
N90/91 z centra na KrPole bude o něčem jiném, když tam jsou zastávky co 400-500m, nebo N99 která se kroutí po trati dvanáctky na technopark
Zajímavé, díky za rozšíření obzorů. Já to zpomalení pozoroval na své dříve pravidelné relaci N99 centrum – Vinohrady – Líšeň, tam to bylo postupem času fakt znát, na rovinkách se dříve kalilo „co bus dal“, v posledních letech častěji vyhlídková jízda nehledě na zpoždění. Aktuálně je „moje relace“ víceméně celá trasa N97 a tam se taky většinou kocháme nočním Brnem než že by se nějak mazalo a padalo ze dveří, i když tam je příležitostí k celkem bezpečnému adrenalinu hromada. Ale pravda je, že těžko soudit globálně, když třeba Vámi zmiňovanou N95 na Chrlice (nebo vlastně cokoli jižním směrem) jsem… Číst vice »
Přes Jundrov se taky nejezdí zrovna krokem
Mám z toho smíšené pocity. Na jednu stranu jsem rád, že se trolejbusová síť rozvíjí a na rozdíl od Prahy jdou na to správným směrem, ale už teď se děsím toho, jak to po montérské stránce bude vypadat – zpomalování před výhybkami, prudké a nesmyslné obloučky, zkřivené výhybky a kříže a tak dále.
Je jisté, že se montáž trolejbusové infrastruktury nepovede?
Vzhledem k brněnské pověsti je velmi pravděpodobná verze prasečina.
Podle brněnské pověsti je v Brně drak. No, on je to krokodýl… Nesmíte věřit všemu. Pověsti jsou takovou starší formou hoaxu. 😉
Ona je pověst a pověst. A legendou opravdu není, že si brněnští vrchňáci dlouhodobě budují pověst největších prasat v republice.
Krásná ukázka relativizace. Pověst je prostě pověst. A míchat dvě nesouvisející věci dohromady je krásnou ukázkou demagogie. Ten co je stejný, jen chce sám ke korytu… 😉
Pokud to bude dělat dpmb jako vždycky…
Viděl jste Tomkovo náměstí? To se zaručeně nepovedlo.
Myslej to dobře, dopadne to jako vždycky…
Jak píše i zbytek, pokud se nezmění dodavatel (rozumějte interní dráteníci DPMB), hraničí pravděpodobnost zprasení s jistotou. Nerozumím naprosto tomu, proč trolejbusová velmoc ČR provozuje celkem moderní vozidla na ostudné infrastruktuře jako z 80. let minulého století a už vůbec ne tomu, proč takovou infrastrukturu dále generuje, místo aby ji postupně eliminovala.
Zatímco mi si tu píšeme internetový moudra, tak zkušenej fachman v kombinéze DPMB říká mladýmu kolegovi “Dívej se pořádně, já tady věčně nebudu!”
Bylo by fajn, kdyby trolejbusy jedoucí ze Slatina, sídliště na Areál Slatina nejezdily manipulačně, na tento úsek zapnuly panely 78. Třeba vybrané spoje, co budou rovnou pokračovat jako 77 do centra. Může to trochu ulevit lince 31, která kolikrát přijede za Šlapanic skoro plná.
Konkrétní doložitelný příklad?
25/26 před 30 rokama
A která část tam byla ta manipulační? Před 30 lety se dostavilo sídliště Vinohrady a tedy vznikl důvod pro zavedení trolejbusů.
Zjednodušeně se dá říct, že čistě manipulační byl původně celý úsek od křižovatky Svatoplukova x Rokytova přes Tomkovo náměstí, Provazníkovu, Kotlářskou, Úvoz po Mendlovo náměstí.
Prapůvodně se od Nového Lískovce/Bohunic jezdilo linkově jenom na Mendlák, časem se některé linky prodloužily až na Komenského náměstí. V další „fázi“ došlo k linkovému využití úseku po Drobného pro linku Janáčkovo divadlo – Štefánikova čtvrť. V celé dnešní trase z Osady na Mendlák se linkově jezdí až od roku 1994.
29/37
29 byla výluková linka, jedoucí po většině tras provozovaných. Již nejezdí. Skončila spolu s důvody proč vznikla. 37 byla prodloužena po tlaku místních, přes původní odpor z magistrátu i DPMB, ještě něco co by ospravedlňovalo to vždycky? 😉
Přesně tak, už dnes by mohla linka 77 ráno končit až ve Slatině sídliště (odkud pak pokračuje jako 33 na hlavní nádraží) a odpoledne obráceně. Režijní průjezd Areál Slatina – Slatina sídliště po trase linky 78 by se mohl využít a vytvořit i chybějící propojení Černovické terasy se Slatinou.
A kolik lidí by tím jezdilo? Ani s tím přestupem to nejsou velké davy. Ostatně, kudy byste si představoval tu trasu? Linka 78 na zastávku Slatina sídliště nejede. Jen na Slatina, rozcestí, což je velmi málo využívaná zastávka.
Linka 77 by ráno končila na sídlišti. Jízdy prázdných vozů po trasách jiných linek (v tomto případě dokonce v určité části dne v pravidelném intervalu) jsou mrháním veřejnými penězi.