Letecké společnosti Letectví

Obrazem: Do Prahy přiletěl poprvé A350 China Airlines, vezl delegaci předsedy Senátu na Tchaj-wan

Airbus A350-900 společnosti China Airlines v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / FlyrRosta.com
Airbus A350-900 společnosti China Airlines v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / FlyrRosta.com
Vládní Airbus A319 by na Tchaj-wan nedolétl bez mezipřistání, proto Senát najal letoun tamějších státních aerolinek.

Do Prahy míří poprvé Airbus A350 tchajwanského dopravce China Airlines. Nejde o pravidelnou linku, ale objednaný let Senátem. Poveze jeho šéfa Miloše Vystrčila a delegaci se zhruba 90 účastníky z řad podnikatelů a dalších politiků.

Letadlo přiletí z Frankfurtu, kde včera přistálo po letu pravidelné linky z Tchaj-Peje. Do Prahy letí pod číslem letu CI7954. Letadlo A350-900 registrace B-18910 bylo vyrobené v říjnu 2017.  Letadlo přistálo v Praze ve 12:49. Odletělo po půl čtvrté, let bylo možné sledovat na Flightradar24.com.  Let trval 13 hodin, vyhnul se zcela čínskému vzdušnému prostoru a proto neletěl nejkratší trasou.

Jde teprve o třetího dopravce, který se v Praze představí s Airbusem A350. Loni si najaly letoun Smartwings od Ethiopian Airways pro několik letů na Krétu, na počátku roku se několikrát tento typ letadla objevil v Praze na lince Qatar Airways do Dauhá.

Senát si pronajal letoun tchaj-wanského dopravce, protože vládní Airbus A319 by musel letět s mezipřistáním. „Je to vyloženě z praktických důvodů. Vládní letka velmi dobře spolupracovala, ale ukázalo se, že musíme v případě použití vládní letky mezipřistát. To je buď v Indii, Thajsku, nebo na Filipínách, a to jsou všechno rizikové oblasti,“ řekl na počátku srpna v České televizi Vystrčil.

Proti cestě šéfa Senátu je zejména prezident Miloš Zeman, podle něhož to ohrozí vztahy s Čínou, která Tchaj-wan považuje za svou vzbouřeneckou provincii.

Tchaj-wan řeší přejmenování státních aerolinek

I kvůli vyhroceným vztahům řeší na Tchaj-wanu přejmenování aerolinek, aby aby bylo patrné, odkud dopravce je. Tchajwanští poslanci již schválili návrh na přejmenování dopravce. Podle návrhu má nové jméno ulehčit na mezinárodním trhu zjištění, že jde o tchajwanského dopravce. China Airlines jsou státní.

O změně jména se na Tchaj-wanu mluví od dubna letošního roku. Poslanci podmiňují změnu jména i tím, že dopravce nesmí přijít o svá stávající letecká práva. Tamější politici začali změnu jména řešit poté, co země vyslala speciály China Airlines se zdravotní pomocí do několika států, kde byli zmateni, zda jde o materiál od čínské či tchajwanské vlády. Stávající jméno vychází ze stávajícího úředního názvu Tchaj-wanu: Čínská republika.

Oficiální nový název pro aerolinky zatím nikde nepadl, mluví se například o Taiwan Airlines. China Airlines vznikly v roce 1959, patří pod alianci SkyTeam. Ve své síti má celkem 160 destinací po celém světě. Na Tchaj-wanu je největším dopravcem, v zemi působí ještě EVA Air a také nově založené aerolinky Starlux.

Odebírat
Upozornit na
guest
79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Přátelé, tohle je diskusní fórum o dopravě a ne o politice! Tou se zabývají jiná fóra, na nich se můžete vyřádit dle libosti. A-350 je úžasné letadlo, je moc dobře, že se nyní po dlouhé době ukázalo v Praze, a můžeme jen litovat, že ho nejspíš nikdy neuvidíme v českých barvách.

Petr Novák

Herr Vystrtzil, kdo tuhle akci bude platit? Já naprosto s Čínskou kapitálně-komunistickou stranou nesouhlasím a vadí mi jejich narůstající vliv u nás! Jenže teď díky téhle tzv. misi, zde přijde řada lidí o práci a USA nám nyní taky nepomůže.

Daniel Mach

Máte odhad, kolik lidí přijde o práci? Plácáte nesmysly.

Chronosphere

No,nesmysly….já plně podporuji tuhle cestu,ale je pravda, a to je to za Bé,že čínský komouš může ve své zlosti např.vyhlásit embargo na prodej českých automobilů,a těch bylo loni prodáno tuším něco kolem 300 000. Sice se vyrábějí v Číně,ale že by takový krok neměl dopady na Škodovku,asi nebude úplně nesmyslné.

Miroslav Heyduk

V 18 století se marně snažilo Britké impérium vlastnící 1/3 světa jako své kolonie…se snažilo proniknout na Čínský trh, koloniálně Čínu ovládnout a vojensky okupovat jako Indii a dostat se k levné Čínské pracovní síle…v té době Británie musela s Čínou obchodovat pouze ve stříbře jako rovný s rovným a nikoliv výměnným způsobem zboží za zboží jak Britové chtěli. Toto císařskéí obchodní nařízení obchodovat ve stříbře chránilo čínský obchod čínské císařství a nedovolilo proniknout britským cizákům do útrob Čínské ekonomiky. Británie tehdy ovládala celosvětový obchod a ½ kolonií všech podmaněných otrocky pracujících kolonií pro britské království. Na přelomu 18-19 století… Číst vice »

Od lesa

Jste komouš nebo agent čínských komoušů? Měl byste se nechat vyšetřit.
Taiwan neboli Čínskou republiku nikdo neokupuje, je to samostatná republika se svobodnými volbami a volenými zástupci, vlastní měnou a funkčním ekonomickým systémem.
Držím jim palce, aby je do budoucna uznalo maximum států a hlavně, aby nepodlehli s Čínské lidové republice, čímž by dopadli jako Hongkong nebo Macao, kde po předání území od těch „zrůd“ (jak píše soudruh Heyduk) se děje, co se děje.
A to ještě nevypršel smluvní závazek dvou systémů (je časově omezen)…

Petr Novák

Katalánsko mělo též svobodné volby a referendum! Představitelé Svobobného Katalánska dostali 10 let v base! Proč myslíte že Španělsko dodnes jako mnoho jiných zemí v naší Demokraturské svobodě neuznalo jako nezávislý stát americké Kosovo? Nebudu Vám na serveru věnovaném jinému tématu vysvětlovat Dějiny a současnost. Měl byste na sobě zapracovat a nebo neblábolit.
Dobrou.

Daniel Mach

Východ Ukrajiny žádné referendum neměl a na Krymu bylo referendum pod hlavněmi samopalů. A Rusáci to zabrali bez mrknutí oka stejně jako nás v roce 1968.

Jarka

Ty budeš velkej politolog!

Václav

Pan ma tady pravdu, jenom si spletl Taiwan s Hongkongen. Britanie skutecne ve velkem tlacila opium do Ciny a kdyz se to Cinanum nelibilo, tak jim vyhlasili v 19. stoleti valku. Toto jsou historicke fakta, ktere jsou dodnes videt v Hongkongu. Toto se udalo dlouho pred tim nez v Cine ovladli moc komuniste. Jinak je tento prispevek v tomto kontextu dost zavadejici, ale prvni odstavec je pravdivy az na ten Taiwan misto Hongkongu.

Y.K.

Taiwan? Okupační území Británie? To máte nějaké pomotané. Taiwan byl okupován Čínou, pak Japonskem a nakonec se ostrov stal územím pod vojenskou správou antikomunisty a čínského nacionalisty Čankaišeka.

Opiové války se vedly v Hong Kongu.

Y.K.

Dnes je to nezávislá země s demokraticky volenou vládou.

Daniel Mach

A jak ten vás blábol souvisí s letadlem z Tchaj-wanu?

RHood

Krásné letadlo, potvrzující um a schopnost Airbus. A vůbec mi nevadí, že ho provozuje tchajwanská letecká společnost (narážka na pana majitele a jeho vyjádření k A380 a leteckým spol. na Arabském poloostrově).

Nekdo

A ja Tajvancum moc fandim. Nechapu proc by si kvuli bolsevickym bojuvkam, ktere ilegalne okupuji uzemi jejich statu na pevnine meli menit nazev aerolinek. Bolsevik at se propadne do pekel a legitimni cinska vlada at konecne uspesne sjednoti Cinu.

rosenkranz

Netýkal se článek tolik kritizované návštěvy senátu v Tchaj-vanu? Komentář se zvrhl v diskusi rádoby odborníků přes leteckou dopravu.

Y.K.

É… Nespletl jste si web?

milan

Tohle nejsou Novinky.

Napůl Laik

(echo24.cz)
Letoun nebude mít na rozdíl od stroje vládní letky státní české znaky. „Mrzí mě to, ale myslím, že to jde nějakým způsobem napravit. Jakým, to si nechám jako překvapení,“ uvedl.

Tak asi to nakonec nevyšlo, ale to nevadí. Přeji hodně štěstí.

Milan Všímavý

To nechápu.
Přiletěl sem, poletí tam, pak přiletí sem, a poletí tam.
To u nás nemáme letadlo.
To jsme to dopracovali.

Ondra

Ano nemáme letadlo, které by doletělo bez mezipřístání do cílové destinace.

Od lesa

A taky nemáme letadlo, které by nespoluvlastnili čínští komouši (ČSA/CITIC).

Tomáš

Já si myslim, že by ten let zvládla OK-YBA.

Mýval

Ten se musel myslím vrátit majiteli.
Druhý problém s tím letadlem je, že kdyby letěl, tak by byla provozovatelem poloČínská aerolinka ČSA

Tomáš

Zatím je v Praze a myslím, že by se dalo dojednat to, že by si ji mohli pronajmout. Bohužel se má vrátit majiteli (Korean Air) a v budoucnu už ji neuvidíme. Ale teď když je v Praze tak by se to dalo dojednat.

Aleš

Přiletěl jen z Frankfurtu, ne z Taipei.

Petr Novák

Let zřejmě financoval pan Bakala jako CEO Aspen Institut Central Europe. Fakt čínský soudruhy nemám rád ale tenhle link je výživný:
https://www.aspeninstitutece.org/people/

Daniel Mach

Co sem pletete Bakalu? A nezapomněl jste na Sorose? Příště možná bude lepší v noci spát.

milan

Už se o tom leckde psalo, že mimo dolet hrála roli v případě jiného dopravce i nutnost karantény.

Poudy

Doufám že všem nedemokratickým trollům obývajícím tuhle republiku praskají žíly!

Václav

Doufam, ze na tom serveru neklesneme na uroven novinek a budeme se bavit o technickych aspektech teto cesty.

GPGP

Tak toho k povídání pak moc není, stačí slovo či věta : větší dolet, nebo let bez mezipristani 🙂

Poudy

Asi jsem se nechal unést, každopádně tady i kdybychom se bavili jen o politice, tak to bude narozdíl od novinek pořád kulturní prostředí a ne dobytčák.

GPGP

Přesně, když Zeman zlostí bouchl rukou do stolu, tak si jí zlomil…. Boží mlýny melou 🙂

Jana Dvorakova

co ty vis vo demokracii 😀

Poudy

Myslím že nějaký základ ze školy, plus 10 let občansky i duševně aktivního života po škole během kterých sem se nepřestal ani na chvíli vzdělávat. Takže vám můžu říct že vědět jak funguje správná demokracie je tak triviální že to bez problémů chápe i můj 12 letý synovec. Pokud vám připadá demokracie z nějakého pohledu nepochopitelná, tak doporučuji základní školu.

Vilda

Poudy-ty jsi demokratický troll nebo trotl?

Poudy

Já jsem prosím normální člověk, tudíž mám z této cesty radost tak velkou že jsem se nedokázal zadržet a plácat tu o politice. Omluvte mne prosím, ale jistě máte taky takovou radost jako já a tudíž na tom nevidíte nic špatného.

Jarka

Podporovat tuto misi totálnich kašparů může opět jen kašpar!

Od lesa

Jo, třeba několik desítek kašparů z parlamentů a vlád různých zemí světa.

Petr Novák

Máte náhubek? Demokracie si to žádá!

petrus

Skvělé kolikpak stojí pronájem tohoto letadla, velice jsem Vystrčilovi fandil když byl poslanec, co se stal šéfem je z něj namyšlený zlobivý fracek……Je dobré že jsme volavkou pro USA kde budou čekat na reakci číňanů, naskýrá se možnost že zablokují výrobu škodovek WW v Číně a Angela to pak zavře v Mladé Boleslavi a to bude prdel…..

Y.K.

Tohle ohýbání hřebetu je fakticky nechutné. USA jsou s Čínou v diplomatické válce i obchodní válce, nějaká „volavka“ ČR je zcela mimo a nezajímavá, jen ambasáda ČLR dělá svou zastrašovací práci, protože klasika komunistů – kdo nejde s náme jde proti nám. Něco jako tolerance názoru jiných je vůbec nezajímá, ale sami chtějí respekt světa a akceptaci jejich pohledu na geopolitiku..

Ondra

Vládní AIRBUS by se taky musel platit, nebo myslíte že létá zadarmo ? Navíc více paliva, mezipřistání – to jsou další poplatky.

Tom

Hlavně, že tam předseda senátu letí.
Dobrá zpráva pro Českou Republiku!

Jerry

Když chce na výlet ať si ho zaplatí a ne že mu to budem platit.

Tomas

blabol,

Aleš

Ty toha tak zaplatíš

Dan

Tak na tenhle „výlet“ rád ze svých daní přispěju. A že vás nebylo slyšet, když letěl Zeman několikrát do komunistické Číny taky z našich daní. Na rozdíl od bolševických slibů o stamiliardových investicích, které se nějak nekonaly, z téhle cesty asi bude větší přínos. A ta symbolika je vlastně ještě důležitější než byznys.

Růža

Závist

Od lesa

Tak proč platíš rozkrádání vlastní země a nevadí ti to?

Nekdo

Souhlasim. At ruskym trollum, bolsevikum a pohunkum cinske ambasady praskne zilka… My jsme svodobny stat!

Nekdo

Zajimave, kolika lidem vadi, ze jsme svobodny stat, touzi se vratit do vazalstvi bolsevikovi, tentokrate tomu cibskemu, tak minusuji jako vztekli. Atse dobre vede legitimnimu cinskemu statu pod veden legitimni demokraticke cinske vlady! A bolsevickym partyzanum, ilegalne okupujicim pevninskou cast jejich statu preji jenom to nejhorsi.

Václav

Bylo by realne, aby AČR mela jeden Airbus a330 mrtt, pripadne ho nejak rozumne sdilet v ramci NATO? Zadarmo by to urcite nebylo, ale toto letadlo by zvladlo prepravu rousek z Ciny, prepravu hasicu do Bejrutu, politickou cestu na Taiwan, a v neposledni rade je to vzdusny tanker, ktery by urcite nasel uplatneni pri misich NATO – ČR by se mohla chlubit, jak prispiva na obranu. Hodne lidi nadava na letoun CASA C-295. Ten letoun neni vubec spatny, napr. kolumbijska armada ho s uspechem pouziva v boji proti drogovym dealerum/ruznym guerrillam, ale je to male takticke prepravni letadlo. a330 mrtt… Číst vice »

SaulGoodman

To už je v podstatě realita. Nedávno jsme se připojili k programu Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet, což je sdružení šesti zemí, které budou společně provozovat celkem osm A330 MRTT. Jediný problém je, že si platíme pouze 100 hodin ročně (za 42 milionů), přičemž třeba malé Lucembursko 200, Německo pak 5500. A 100 hodin ročně možná postačí na vojenský cvičení, ale v případě operací typu přeprava roušek z Číny je to vážně málo.

Václav

Kdyz jsem dopsal prispevek, tak jsem si toho vsimnul. Samozrejme a330 mrtt neni idealni prepravni letadlo nakladu (747-8F, 777F, An124 jsou lepsi) ani lidi (a380, a350, 787, 777 v nejake dense konfiguraci poberou vice lidi na delsi vzdalenost), ale je to takovy univerzal, ktery vetsinu misi obstojne zvladne. Vsiml jsem si, ze RAF pouziva a330 mrtt pri cestach na Falklandy s mezipristanim v Dakaru nebo Kapverdskych ostrovech.

Alca

Vzhledem k tomu, že na Falklandy je to 12500km a zdejší letiště má ranvej 2500m, je zde často opravdu velký vítr a Voyagery vozí nejen pasažéry, ale také zásoby, tudíž jsou plné, mezipristani bývá nutnost.

SaulGoodman

Proč ne, nicméně opět to ukazuje, jak moc AČR chybí nějaké větší dopravní letadlo. Transport zdravotních pomůcek, hasiči do Bejrútu, teď tohle. Sice bych to nenazval leteckým muzeem jako červený svetr, ale bohužel to skutečně není moc flexibilní letka. A319 jsou na dálkové lety nepoužitelné, CASA jsou pak nepoužitelné v civilním odvětví v podstatě úplně, tím letět nějakou delší trasu musí být fakt zážitek. Myslím, že by se nějaké letadlo typu A330 opravdu neztratilo. Občas by se k tomu hodilo i vyloženě cargo letadlo, klidně civilní, nicméně to uznávám by asi bylo využíváno méně a jde to řešit přes NATO… Číst vice »

Luk

FYI má A319CJ dolet cca 11100km. ,)

Václav

Taky na to koukam, ale pokud dobre chapu, je to pouze pro 8 lidi. Pri 80 lidech ten dolet bude asi jiny…

Luk

Dolet vs. payload je jasný téma. Já jen že obecně označovat A319CJ za stroj pro max. střední tratě je trochu zavádějící.

Martin V.

Jasně, že takové letadlo někdy potřebujeme. Otázka ale zní: Jak často? Na to ostatně narážíte i v poslední větě. Kdysi byl plán pořídit pár kusů brazilského Embraeru KC-390 na němž se Aero Vodochody výrobně podílí. https://cs.wikipedia.org/wiki/Embraer_KC-390 Má to nějaký vývoj? Přeci jen oproti Case je to jiná liga.

SaulGoodman

Z toho Embraeru asi sešlo v nějakém střednědobém horizontu, protože se kupují další dvě CASA (myslím, že výrobce nabídl státu výhodně nějaké, co si neodebral jiný zákazník) a ty starší se snad budou modernizovat.

Zajímavý článek na toto téma mimochodem vyšel nedávno zde: https://www.armadninoviny.cz/covid-19-a-strategicka-letecka-preprava-ceske-republiky.html

Marťas

Nebo se mohli nechat dál létat IL-62M. Ty by doletěli bez mezipřistání.

Zdeněk

Jako recese dobrý..:-) Jen ještě vyřešit problémy s hlukovými normami, na dnešní dobu marnotratnou spotřebou paliva a náhradními díly.

Jan

To je nápad!
Air Koryo mohli mít kšeft… 😀

Gwann

Tak CASA je skvělé letadlo, máme díky němu aeromobilní kavalerii…teď už jen dopořídit ty koně pro AČR.

Martin V.

Ty koně samozřejmě máme a v letounu CASA se do Mongolska přepravují, jen nejsou armádní. 🙂 https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%AF%C5%88_P%C5%99evalsk%C3%A9ho

Václav

CASA je velmi dobre male takticke prepravni letadlo. Tzn. az budete potrebovat prepravit 50 vojaku na vzdalenost 1000km do dzungle, kde je 600m dlouha nezpevnena draha, tak CASA C-295 je na tuto misi idealni. Samozrejmne, pokud potrebujete prepravit 100t nakladu na vzdalenost 10 000km, kde je zpevnena draha o delce 3km, tak 777F nebo 747F bude jasna volba. Tedy C-295 je velmi dobre letadlo, pokud se spravne pouzije.

Lukáš F.

Proč A330, když existuje A321LR/XLR? Nicméně, zrovna v téhle době, kdy spousta komerčních letadel stojí na zemi bez využití, je charter pravděpodobně velice výhodný.

Jakub K

Že nakonec letí, tím čím letí, je v pořádku. Ale mezi přistání klidně mohlo být někde blýzkem jihovýchodě. Jen nechápu ty Filipíny …

Martin V.

U takto politicky citlivé cesty je každé mezipřistání riziko, nejen kvůli viru.

Troll

Blýzkem… 😂😂😂😂

Zdeněk

Vy být Čech?

Luk

Mezipřistání by nutně znamenalo crew rest, tedy PAX i crew na „noc“ na hotel.

Václav

Presne neznam pravidla, ale pokud by leteli 2+2 piloti, tak po mezipristani by se mohli vystridat a letet dal, nebo to takto nejde?

Ondra

A to jsou další a další peníze navíc.

Václav

To jsou urcite penize a cas navic, o tom zadna. Me jenom zajimalo, jesti je mozne mit 2+2 piloty a vyhnout se „PAX i crew na „noc“ na hotel“, jak tady zaznelo. Jinak si myslim, ze a350 od China airlines byla dobra volba. Mezipristani s takovym politicky citlivym „nakladem“ by mohlo byt o hubu.

Jarka

Misto blbých keců se nauč česky!