Do Ostravy aerolinky nechtějí ani s dotacemi. Kraj prodloužil soutěž

Nádraží Ostrava Airport, foto: Moravskoslezský krajNádraží Ostrava Airport, foto: Moravskoslezský kraj

Moravskoslezský kraj zatím marně hledá dopravce, který by za jeho peníze rozlétal vytoužené linky z Ostravy do Helsinek a Amsterdamu.

Moravskoslezský kraj zatím marně hledá dopravce, který by za jeho peníze rozlétal vytoužené linky z Ostravy do Helsinek a Amsterdamu.

Soutěž na dopravce pro letiště míří k fiasku: do konce července, kdy byl původní termín pro podání nabídek, se nikdo nepřihlásil. Kraj proto tendr prodloužil o další měsíc. Pokud se znovu nikdo nepřihlásí, soutěž zruší. Hodnota zakázky je 585 milionů korun na čtyři roky.

Mluvčí Moravskoslezského kraje Petra Špornová potvrdila serveru Zdopravy.cz, že do původního termínu se nikdo nepřihlásil. „Lhůta byla prodloužena zejména z toho důvodu, aby bylo poskytnuto potenciálním uchazečům více času pro zpracování nabídek. V celoevropském období dovolených a v hlavní letecké sezóně se 55denní lhůta uklázala jako nedostatečná, a proto se zadavatel rozhodl tuto lhůtu o 30 dnů prodloužit,“ vysvětluje Špornová.

Kraj pod novým vedením přišel v čele s radním pro dopravu Jakubem Unuckou (ODS) s novým plánem, že na provoz nebude jen částečně přispívat, ale rovnou si objedná lety jako základní dopravní obslužnost. Podobně kraje platí provoz autobusů či vlaků. Helsinki si kraj vybral kvůli finským investorům v regionu, zejména IT společnosti Tieto, linka do Amsterdamu měla Ostravě zajistit spojení s velkým evropským hubem.

Podle zadávací dokumentace má vítězný dopravce zajišťovat lety od konce září letošního roku až do konce září roku 2021, nejméně čtyřikrát týdně.

V Česku by šlo o první případ, kdy by kraj šel u letecké dopravy cestou, že by novou linku platil úplně a nesl i riziko tržeb. Běžný je model, že regiony dotují dopravce například slevami nebo marketingovou podporou.

Nezájem dopravců o takovou linku souvisí podle oslovených leteckých expertů s tím, že by za dotace nebylo letadlo dostatečně vytížené a v jiných trasách na komerční riziko z Ostravy nevidí smysl. „Je s podivem, jak krátký čas nechává kraj uchazečům mezi podáním nabídky a zahájením provozu. Běžně se na celém světě plánují nové linky nejméně půl rok dopředu, často i rok. V Ostravě jim na to dávají dva měsíce,“ podotkl jeden z oslovených expertů, který si přál zůstat v anonymitě.

Podle krajské mluvčí Petry Špornové je zatím předčasné řešit, zda se bude v případě zrušení soutěže podobný tendr vypisovat znovu. „Až situace nastane, budeme ji řešit,“ dodala.

Kraj jako majitel ostravského letiště už dříve zaspal s jeho rozvojem. Mezitím mu hranicemi vyrostla podstatně úspěšnější konkurence, letiště v polských Katovicích. Ostrava v podstatě jen paběrkuje: pravidelné lety tu kromě ČSA má jen několikrát týdně Ryanair do Londýna a Milána, loni kraj začal dotovat linku SmartWings do Dubaje, která ale přes léto nelétá. Zatímco letecká doprava Evropě roste, Ostravě cestující loni ubyli

Podle studií proveditelnosti na kolejové napojení ostravského letiště, které z veřejných prostředků spolykalo přes tři čtvrtě miliardy korun, mělo loni letiště projít 1,5 milionu cestujících. Ve skutečnosti odbavilo zhruba čtvrt milionu cestujících. Odhady, na základě kterých projekt železnice ze Studénky na letiště dostal evropské peníze, tak byly v podstatě vylhané.