Do Laosu dorazila normální železnice. Pomohli soudruzi z Číny
Výstavba trati skrze Laos od hranic s Čínou k hranicím s Thajskem začala v prosinci 2016.
Laoská lidově demokratická republika se po pěti letech náročného budování dostává na světovou železniční mapu. Do hlavního města Vientiane u hranic s Thajskem přijel první osobní vlak z Číny po nové, více než 400 kilometrů dlouhé trati. Informují o tom čínská média.
Elektrickou jednotku Lane Xang vyrobila čínská skupina CRRC, provozovat ji bude společný čínsko-laoský dopravce Laos-China Railway. Vlak nyní čeká zkušební provoz, od prosince by měl začít vozit cestující. Tvoří jej devět vozů, do kterých se vejde 720 sedících cestujících. Maximální rychlost je 160 km/h.
Výstavba trati skrze Laos od hranic s Čínou k hranicím s Thajskem začala v prosinci 2016. Trať má standardní evropský (a čínský) rozchod 1435 mm; její součástí je i hraniční tunel Přátelství. Definitivně hotovo má být letos v prosinci. Budování je součástí čínské politicko-obchodní strategie Pás a stezka.
V obou zemích vládnou komunistické strany, politici přitom mluví o velkém sblížení díky železnici. „Symbolizuje čínsko-laoský vztah jako vztah dobrých sousedů, dobrých přátel, dobrých soudruhů a dobrých partnerů,“ píší čínská média.
Jediné železniční spojení vnitrozemského Laosu se světem představoval dosud krátký úsek tratě z Thajska do pohraniční stanice Thanalang. Trať má metrový rozchod a končí hned za hranicemi po překonání mostu přes řeku Mekong. Úsek byl zprovozněn v roce 2008.
Čína, která železniční projekty z větší části financuje, má ale na poloostrově Zadní Indie mnohem velkolepější plány. Plánovaná síť ve zdejších státech čítá přes 5 000 kilometrů tratí. Svým dílem financí musejí nicméně přispět i dotyčné země, což u chudého Laosu vede k obavám o přílišné zadlužení.
„Náklady na železnici přispěly k výraznému nárůstu laoských dluhů vůči Číně. To vede k obavám, že by Laos mohl spadnout do čínské dluhové pasti,“ píše se na Wikipedii.