Do Eurotunelu míří další konkurence. Gemini Trains si vybraly rychlovlaky od Siemensu, propojí se s Uberem

Siemens Velaro Novo pro Gemini Trains. Foto: Siemens MobilitySiemens Velaro Novo pro Gemini Trains. Foto: Siemens Mobility

O vstup na trh vlaků z Londýna do kontinentální Evropy mají zájem už tři dopravci.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirikcerny66

Mě by třeba zajímalo, jaká je kapacita toho tunelu, kolik by dostali tras, když hlavní náplní toho tunelu je přeprava kamionů a os. aut i s posádkami do země, která má skoro 70 mil. obyvatel.

richard

Jsem Brit. Vaše poznámka mě překvapuje. Vozidla pro silniční dopravu projíždějí jiným otvorem tunelu. Na osobních železničních tratích a na trati HS1 je spousta volné kapacity. Domnívám se, že hlavní problém s kapacitou je na francouzské straně, kolem Lille.

Alibaba

Jakým jiným otvorem?

Jsou tam dva železniční tunely každý pro jeden směr jízdy a jeden tunel silniční. Vlaky co převáží auta používají stejné koleje jako vlaky dálkové dopravy.

richard

Omlouvám se, máte samozřejmě pravdu, už stárnu. V Británii se ale nikdy neřeklo, že hlavním účelem tunelu je nákladní doprava nebo kyvadlová doprava pro automobily; a nadbytečná kapacita je skutečná. Provozovatel tunelu Getlink to přiznal. A co se týče HS1 (od ústí tunelu do St. Pancras), nedávno odcházející generální ředitel uvedl, že funguje na 45 % kapacity – a to i přesto, že jezdí pravidelné vnitrostátní rychlovlaky do Canterbury a pobřežních měst.

Alibaba

Rozporoval jsem hlavně technickou část vašeho příspěvku.
Co se týče kapacity a účelu tunelu s vámi klidně můžu souhlasit. Ale i z vašeho vyjádředí nepřímo vyplývá, že samotný tunel mezi obratišti pro nakládání a vykládání aut je hodně vytížený (netvrdím, že na 100%). A účel tunelu je přeprava osob a nákladu, firma Getlink by teda měla vědět, co ji vlastně víc vynáší, jestli Shuttle vlaky nebo nákladní vlaky nevo vlaky pro osobní dopravu, a podle toho navrhnout grafikon.

richard

Možná by vás mohla zajímat tato podrobná analýza. Autor, Jon Worth, je plně nezávislý autor, působící v Berlíně, ale důvěřují mu seriózní britské deníky, jako například „Financial Times“. Ve skutečnosti nevidí žádné problémy s kapacitou v okolí Lille, takže si to možná taky vymyslel (nebo to bylo opraveno). https://jonworth.eu/the-future-of-long-distance-train-services-through-the-channel-tunnel/

Alibaba

Dík za zajímavý odkaz.
Na první pohled jsem se podíval na kapacitu v tunelu. Jde tam o to, jestli zvednou kapacitu z 10 na 15 vlaků za hodinu jedním směrem (předpokládám, že to bude chtít posoudit hlavně z hlediska bezpečnosti v tunelu). Takže když se to podaří, tak v navazujících úsecích problémy s kapacitou moc nejsou.

Jirka

Nemyslím, že hlavní náplní Eurotunelu jsou vlaky s kamiony. Drtivá většina kamionú překonává La Manche trajekty. Má to dvě výhody cenu a možnost spojit přejezd průlivu s přestávkou pro řidiče.

Otakar

Upřesním: To má i ten vlak, i na něm řidiči mohou využít přerušení denní doby odpočinku najetím a sjetím z něj. Dokonce použijí stejnou funkci trajekt/vlak v tachografu. Jen je dražší. Sice rychlejší, ale dražší.

jkjk

V roce 2024 to bylo 64 % trajekty vs 36 % tunelem. Tedy většina ano, ale ne zas tak drtivá.

Addams

Ridicum jiste poslouzi pauza i na 2 hodiny, ale predepsane pauzy mezi jizdami maji tusim 6 nebo 8 hodin, co nejede ani nejpomalejsi trajekt. Takhle je to jenom „delsi pauza na svacinu“.

jkjk

Oproti současnému stavu se tam celkem bez problémů vejde dvojnásobek vlaků.

Berhof

To logo Uberu doplnila do náhledového obrázku redakce? Nechce se mi věřit, že by něco takového vypustil přímo Siemens…

Addams

Siemens dodava soupravu a SW. Barvu a napisy na ni urcuje zakaznik.

Kozor24

Uber druhý největší zloději po boltu 🤮

Kozor24

Tak minusaři podívejte se na reportáž od reporteru čt černá jízda o tom jak utíkají miliardy a pak se tady vyjádřete
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/225452801240028/

David

Uber může za to, že jeho dodavatelé se rozhodnou nedanit? Aha…

Kozor24

Vážně jste napsal takovou blbost.
Uber a bolt od začátku hážou finanční správě klacky pod nohy protože jim to vyhovuje.
Kurva tady jde o miliardy. Ale jasně je to v pohodě protože socky chtějí jezdit za malo

Punkz

Jak ten Kolín chtějí řešit ohledně hraničních kontrol. Dnes jsou UK pohraničníci přímo v Amstru/Bruselu/Lille ale rozšiřovat tenhle systém až do Kolína a dál by bylo hodně nepraktické.

Praktik

Kontrolou v PPS, jako všude jinde na světě?

mgr.pavel

PPS je na vstup do EU, UK hraniční kontroly jsou na vstup do UK. Jako nikde jinde na světě.

Praktik

Nerozumím řeči vašeho kmene. Na každém železničním přechodu na světě je buď jedna pohraniční přechodová stanice přímo na hranici (Železná Ruda – to zde z fyzikálních důvodů nejde), nebo dvě, na každý straně hranice jedna. To jestli je stát v EU nebo ne na to nemá, žádný vliv. Tedy vlak si mohou Britští pasováci zkontrolovat ve své PPS, nebo jak bych u rychlovlaku čekal za jízdy. U nás se tak kontrolovala EC dávno před vstupem do EU a všechno fungovalo.

Alibaba

Jenže v případě ChanelTunelu to takhle s PPS nefunguje. Tam je kontrola před nástupem do vlaku. Takže by museli kontrolovat cestující už v Kolíně, a o to tady jde.
Asi se to dá změnit, za cenu, že tahle kontrola proběhne při stání vlaku třeba v Lille nebo Bruselu. A pak se ten vlak bude dát použít teoreticky pro vnitroEU dopravu (např. Kolín – Brusel), o což je taky zájem.

Juraj

Eurostar má na cesty Brusel-Lille kompromis, že na to je/byl vyhrazen jeden konkrétní vůz a hlídal se pohyb cestujících. Je to pakárna, ale v tomto modelu odbavení to moc jinak nešlo.

Alibaba

Asi byl, vyhledavač tuto možnost ve vlacích do Británie už nedává.

Motolak

Kontrolou probíhající během jízdy vlaku, kdy by vyložili celníky před vjezdem do tunelu ve stanici určené pouze pro výstup

Gogo

Netrvají náhodou Angličané na tom že se hraniční kontrola musí dělat ještě před nástupem?

Danny

Ano, stejně jako Francouzi kontrolují v Londýně vstup do EU/Schengenu.

Danny

Nejsem si úplně jistý, ale tím že v Amsterdamu nebo Rotterdamu nemáte zvláštní zabezpečené nástupiště jako v Paříži/ Bruselu nebo po Londýně, mám za to že cestující z NL musí v BXL vystoupit a projít kontrolou tam. To samé bude asi pro cestující z Kolína. Já jel vždy jen z původních zabezpečených stanic ještě před rozšířením do Amsteru, tak za to nedám ruku do ohně, ale myslím, že mi to takto někdo říkal.

Danny

Tak jsem na to teď koukal a i v Rotterdamu a Amsteru už zabezpečená nástupiště mají.

Juraj

Minimálně na Amsterdam Centraal zcela určitě vyhrazené nástupiště je.

richard

Jsem Brit a vaše otázka je velmi relevantní a vzbuzuje ve mně podezření, že všechny ty řeči o nových službách jsou jen řeči. Jsou to dva oddělené problémy, hraniční kontroly a bezpečnostní kontroly. Právě jsem se vrátil z cesty Gotthard Base tunelem, který je delší než Channel tunel , a samozřejmě tam žádné bezpečnostní kontroly neprobíhají. Obávám se, že naše ostrovní mentalita všechny tyto plány sabotuje.

Addams

Svycarsko i Italie jsou cleny Schengenu, tudiz tam nikdo nic nekontroluje, ac nejaka bezpecnostni kontrola (proti terorismu) by mozna byla na miste.

richard

Před týdnem jsem jel vlakem EuroCity Curych – Milán a byli jsme předem varováni, že italská pohraniční policie bude v Chiassu provádět kontroly. Do vlaku sice nastoupili, ale alespoň v mém vagónu nikoho nekontrolovali. Podařilo se jim jen vytvořit tříminutové zpoždění, které se v době, kdy jsme dorazili do Milána, postupně změnilo na dvanáctiminutové. V opačném směru kontroly neprobíhaly. Nejsou zde žádné bezpečnostní kontroly zavazadel, to je můj hlavní argument.

Addams

Soucasti bezpecnostnich kontrol UK v nadrazich EU je i zabraneni vstupu neopravnenych osob do prostoru s vlakovou soupravou.
V minulosti byly pripady pokusu o emigraci do UK v ruznych dutinach a jinych mistech vlakovych souprav.