Dopravci Železnice Železniční průmysl

Do Česka přijíždí další čínský vlak pro Leo Express, veze i další ojetiny pro Arrivu

Jednotka Leo Express Sirius v Bad Schandau.
Jednotka Leo Express Sirius v Bad Schandau.

Oficiálně nákladní vlak, ale z velké části téměř osobní vlak, dnes zamířil z Německa do Česka. Společnost DB Cargo Czechia veze už druhou jednotku od čínského výrobce CRRC na testování na zkušebním okruhu ve Velimi. Leo Express, u kterého má schválení jezdit, ji pojmenoval už dříve Sirius.

Součástí 500 metrů dlouhého vlaku jsou i další vysloužilé jednotky řady 845 po Deutsche Bahn. Ty si v Praze převezme Arriva. Podle dostupných informací ale nejsou ve stavu, kdy by je bylo možné okamžitě zařadit do provozu, vlak má omezenou rychlost na 70 km/h. Oproti první soupravě, která je v Česku od září, není další jednotka polepena reklamou na Leo Express. Do Evropy se dostala po lodi do Brém.

Leo Express tento týden uvedl, že očekává rychlý průběh schvalování a nasazení nových jednotek v příštím roce. „Po dokončení schvalovacího procesu bude možno jednotky nasadit v Česku, na Slovensku a také v Polsku. Leo Express vlak vyvinul ve spolupráci s jejich největším světovým výrobcem a je autorem a vlastníkem konceptu a designu jednotek Sirius,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. Výzkumný ústav železniční, kterému okruh patří,  už dříve uvedl, že čínské soupravy prochází stejným schvalovacím procesem, jako jiné jednotky.

Leo Express má v jízdním řádu několik spojů, u kterých počítá se startem v červnu letošního roku, na které chce tyto soupravy nejspíše použít. Jde například o spojení z Prahy do Plzně či Děčína nebo z Prahy do Bratislavy přes Přerov.

Vlak je dlouhý 111,2 metru, jednotka je dvousystémová (25 kV/3kV). Pojme 300 osob, maximální rychlost je 160 km/h. Skládá se ze šesti částí, jeden podvozek slouží vždy dvěma sousedním skříním. Vlak je vybaven systémem ETCS. Karosérie je hliníková. Leo Express má objednány tři jednotky, na dalších 30 jednotek má opci. Pokud by ji uplatnil, celková hodnota kontraktu je přes pět miliard korun.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
John

Jasně, zaserme si to tu vraky 845, provozované diletanty, a tvařme se, že je vše ok a že jsme si ještě nikdy nežili lépe 🤦‍♂

Vlastimil Kocurek

Takže každá společnost, která má už dosloužené vozy a veze je do šrotu, tak nakonec přehodí výhybku a pošle je do České republiky. A ta Arriva to jsou v tom mistři, u nás království šrotu, jak vlaků tak autobusů, dělají z nás úplně idioty.

Chytrý za 2

Třeba to posléze postaví kladenské ocelárny na nohy.

...

Mají ty 845 klimatizaci nebo mají je alespoň po rekonstrukci?

Lovosičan

Včera R 1148 (Prágl – Tanvald, odj 15: 20) opět 3x Ležadlový vozeň ČSD. Vypadá legračně ten bodrý pán.
https://img.ihned.cz/attachment.php/350/53222350/czu7TrakgDm42QvqSVRih3wbpoJtAn8H/Foto-Daniel_Adamka.jpg

Miloň

Dovolím si vložit prohlášení tohoto pána(tlučhuby):
„Na všechny linky nasadíme motorové vozy, které už dnes znají cestující z našich dálkových expresů z Prahy do Nitry. Budou mít nový interiér, velmi pohodlné a široké sedačky, Wifi připojení k internetu, zásuvky pro drobnou elektroniku a samozřejmostí bude i prodej občerstvení od stevarda nebo pitná voda pro všechny cestující zdarma,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Přemek

Asi mu tu někdo nakukal ten nebetyčný nesmysl – „slibem neurazíš“. Nesplněné sliby jsou v civilizované části světa přitom stopkou v dalším jednání o kontraktu – nedůvěryhodný partner. Jen si ten civilizovaný svět nepředstavujte západně o d nás…

John

▲Přemek
Omyl, na západ od nás by to žádnému dopravci neprošlo. To jen u nás je možné nemožné.

kubiqcz

Tady je průjezd jednotky i obrazem od T. Pelecha: https://youtu.be/jZPfy2OBiUM

LiborV

Z celého článku vnímám nejzřetelněji poučení Arrivy o nespolehlivosti jednotek 845. Je velmi pravděpodobné, že dopravce dospěl k poznání, že bude muset držet více záložních souprav než s kolika původně počítal. A rozhodl se to řešit dalšími ojetými jednotkami. Je fajn, že problémy se spolehluvostí řeší.

Jarek

Ty soupravy jsou nespolehlivé proto, že se měly všechny modernizovat a repasovat (což se nestihlo). Bez toho je nasadit je opravdu riziko, což se naplno ukázalo.
Ovšem v království šukafonů a regiošuků je každý ojetý motorák z Německa přínosem, takže klidně ať je zrekonstuujou všechny…

Axel

U nás ve Zlínském kraji ty ojetiny z Německa nahradily RegioNovy, a vlaky typu 854, a 460. Hlavně ty 2 poslední typy v každodenních jízdách byl otřes (=stáří interieru hádám,že přesáhlo Kristova léta).

MajsterN

Ja driv do prace v UH dokonce jezdil hvezdnou sestavou Os4332 810-010-010 (2015-2016, ale v provozu to bylo jeste letos). Genialni retro, vse v puvodnim provedeni. To bylo peklo, v zime doslova. Zpatky Os4315 842. Sedeni tam mi prislo na nic, tak jsem vzdycky jezdil s tim Bdtn, kde zmenili potah tech sedacek 1x za dvacet let, pridali svetlo na zachod, praskajici rozhlas a tim ukoncili modernizaci. No, dalo se to vydrzet. Vsichni vime, jak to na te trati vzdycky vypadalo, ja tam stravil detstvi. Zvlast driv nez bylo vubec zavedene Rx. Jediny seriozni Os vlak co pamatuju byl regioshark… Číst vice »

MajsterN

A to rikam jako nekdo, kdo kdysi jednou jako maly Majster koukal v nejakem tom 854 na trat u strojvudce a ve Vlarskem Prusmyku rucne zabrzdoval vagon po vagonu… a desne si to uzival. Ale doba se posunula.

Axel

Možná se pletu, ale ten RegioShark jel brzo ráno DO Zlína a v noci ZE Zlína – čili jezdil takový 3/4 kruh. Nepochopil jsem úplně smysl toho vlaku. Zejména v zimě, protože, když by člověk chtěl jet z Uh. Brodu do Zlína, tak v zimě brzo ráno nebo v pozdě bylo mnohem pohodlnější jet autem (a nemrznout cestou z/na nádraží).

Filemon44

Já nevím, školy nemám,ale nemělo se to provozně ladit už před zahájením dopravy????

Axel

Filemon 44: no, jasně. A proto ať Arriva platí smluvní pokuty jak mourovatá za ty školácké chyby z prvních dní.

Zrzek

854 byly rekonstruovany kolem roku 2000. Jde taky o to jak se kdo o ně stará a co vozí za substrát. 842 k nám na trať 070 přišly jako nové a bylo zajímavé sledovat jak interiér trpí na fixi a nože. Další je úklid. Najme se nejlevnější firma ta platí almužnu tak si dovede každý představit jak úklid probíhá.

Petr

že by 854 byly staré je velký blábol, a jednotky 460 zčásti nahradili Elefanty. A Ten německej šrot se ani s jednotkou 460 nedá srovnat!!!

Stanislav

Souhlasím že v království šukafonů a regiošuků je každý ojetý motorák z Německa přínosem, ale je nutno mít velkou zálohu.

Protože např záloha 100% je při počtu 10 kusů deset kdežto kdyby jich jezdilo 100, tak deset záložních je jen záloha 10%.
Arriva má v provozu málo vozů (provozuje málo vlaků), tak musí mít velkou procentuální zálohu, větší procento než např. ČD, aby byla stejně spolehlivá.

libor

je to tak, někdy si říkám, škoda, že nejezdí daný dopravce celý kraj nebo nějaký velký soubor. Prostě vypsat pořádný tendr, včas a udělat to pořádně, tím by i částečně odpadl bordel s jízdným… Např. jako PLz.kraj pro autobusovou dopravu od příštího roku (června 20).

Axel

@libor… jako že by víc regionálních vlaků ve Zlínském kraji jezdilo ty vlaky od Arrivy (typ 845 a typ Lint)? To nevím. Ono hodně záleží na ceně. Věřím, že kdyby Arriva získala skoro všechny regionální linky, tak začala šponovat cenu. Tohle rozdělení linek (tipuji 3/5 ČD, 2/5 Arriva) je OK. A to se Zlínskému kraji povedlo, že Arriva srazila cenu o 1/3 oproti ČD. Protože tím Zlínský kraj umodřil vedení ČD, které chtěl zejména za RegioSharky (Kojetín-KM-Hulín-BpH-…), které původně chtělo velkou pálku za jejich provoz. Taky se mi líbí kompromis na lince Vizovice-Zlín-Otrokovice. Mě se to rozdělení regionálních vlaků mezi… Číst vice »

Jiří G

Někomu líbí, někomu ne. Před 15.12.jsem mrkl na aplikaci Můj vlak a viděl jsem kde se vlak nachází a jeho případné zpoždéní, dnes to musím hledat v Grappu. Myslím, že cestující na lince Otrokovice-Zlín- Vizovice určitě nejsou nadšeni s království 814-tek, když řada 844 byla odejita. Ale jo, pouze čtyři roky, pak má být fungl nová trať do Vizovic, aspoň tomu na kraji věří. Byla tu napsána nespokojenost s 810 v pravidelném provozu, co by za to lidé v pátek ráno dali při cestě ze Vsetína do Lidče, když jela NAD.

Vendulka75

Ty bys měl dělat krajského zastupitele pro dopravu místo toho pana ing,který už hledí jak puk,copak si to natáhl do kraje.A ty školácké chyby budou pokračovat,tomu věř.Ještě nemrzne, to bude další zkouška,po motorové stránce a technické stránce špatný stav,to co vidíš ,sedačky,kastlu a wifi, jen vlak nedělá.To se jim ještě ČD klaní a nechává je zbrojit a tahá jim vakuové WC ,jinak by byli úplně v pikách.Soupravy (a šroty) mají propůjčené,takže vlastně mají jen pár lidí!!!!!!

Petr

Ty soupravy jsou nespolehlivé od jak živa, proto je němci vyřadili z provozu, ale výhodnější je najít blbce který je koupí než je sešrotovat, Modernizovat je na to, aby byly spolehlivé, by bylo nákladnější než vyrobit nové!!!

Vlastimil Kocurek

Ať je dají do šrotu.

Obtloustlý Travolta

Vida. Bulháři filtrovaní OAMPem budou mít s čím jezdit.

Jarek

Ale jdi, vždyť ty jsi taky Bulhar, tak se nepovyšuj nad krajany.
Oni aspoň fírujou, to je odpovědnější práce než na jakou ses po sto letech u dráhy vypracoval ty.
Ale štvaní ti jde…

Vladimír

Kde vlak dnes nocuje?

Martin V.

Já jsem zmíněný vlak viděl pár minut před 20:30 přijíždět do Prahy od Roztok, když jsem čekal v Podhoří na přívoz. Bylo to sice po tmě a detaily jsem neviděl, ale na začátku byly tři posprejované jednotky 845 v červném laku DB, pak asi dva stříbrné osobní vozy s málo okny (nejspíš nějaká stará lehátka nebo lůžka), pak černý Sirius a nějaké další vozy s krátkými kontejnery a s mezerami mezi nimi. Takže buď může teď být odstaven někde v Praze, nebo ve Velimi, co já vím? Kde má vlastně Arriva své zázemí?

Lukáš F.

Nepište lidem, kde vlaky zůstávají přes noc, pak je akorát půjde někdo posprejovat.

KarelF

Nemáte snad smysl pro moderní umění. Ty arrivácké stejně víc asi neposprejujete než už jsou jak psal někdo výše.

Martin V.

Jak je vidět na videu od Tomáše Pelecha (odkaz nahoře), první dvě 845 mají tak vyšisovaný lak (nejspíš po odstraňování předešlých graffiti), že jim to neuškodí a třetí jednotka už je tak plná, že více se na ni nevejde. A Sirius s doprovodnými vozy (už bez 845) pokračoval přes Úvaly ještě za tmy dál, takové lákadlo asi nikde bez dozoru stát nenechají. Kontejnerová dvojčata v soupravě jsou nějaká nízkoložná (plošina pod úrovní nárazníků), to je britská konstrukce do jejich minimalistického průjezdného profilu?

Josef Petrák

Stříbrné osobní vozy má RailVolution speciálně připravené pro tyto speciální přepravy. Ostatně na ně se specializuje: https://www.railadventure.de/de/bahnindustrie/

Petr

RailAdventure to je. Railvolution je časopis.

KarelF

Arriva má zázemí na vlečce Pražské Teplárenské (možná to je už čezu) v Malešicích bývalá hala na rozmrazování uhlí.

Novotny

Proc Arrivaprivazi srot. Kdyz uz tak at koupi nove vlaky rovnou.

TomikV

Asi na ně nemá.

Cestující

Šrotace v D vyjde dráž než zde.

KarelF

🙂 🙂 🙂 arriva nemá na nové vlaky tak to jste pobavil státní firma která se chlubí miliardovými obraty v éčkách 🙂 🙂 🙂 Spíš proč by nám něco kupovali když jsme pro němce druhořadými občany eu.

Jarek

Bodejť bychom nebyli. Zdalipak máte uklizeno na zahradě a čímpak topíte?

AAA

zaplatil si je objedvanatel?

Kubrt

Objednatelé je nechtěli, nezaplatili a i kdyby, není nebyl na to čas. Pláčete na špatném hrobě, reklamujte to na patřičných krajských úřadech a na MD.

Xapadlo

Objednatelé si velmi často zaplatili vlaky 810 + regionova. Pokud bych si měl vybrat, beru raději tento německý šrot než šukafon

Dushan

Pokud s tím zajistí požadovanou úroveň služby, proč ne. Pokud nesplní, sankce je neminou. Je to jejich riziko.

Daniel Novák

Obojí je šrot.

Daniel Mach

Asi je to způsobem uzavírání smluv. Pokud mají smlouvu na tři nebo čtyři roky, tak nic nového nekoupí. Pokud by se uzavíraly smlouvy na deset let s obcí třeba na dalších pět let v případě, že se smlouva bude plnit, tak bychom se něčeho nového dočkali. Na druhou stranu asi není reálné dostat sem tak maximálně polské výrobky. Takže pokud by se jednotky repasovaly, zas tak mizernaá kvalita to nebude. Na Liberecku slíbila Arriva původně Desira až příští rok. Ale jezdí převážně už od neděle, i když v barvách DB a s cedulemi psanými ručně, takže repase asi budou probíhat… Číst vice »

Stanislav

A kolik ojetých aut dovážíme do ČR. Bohužel ale je to realita.

František

Proč bohužel? Dokud se dají udržovat a mohou poměrně spolehlivě sloužit, je zbytečné je hned vyhazovat. Že jsme z velké části mentálně nastaveni na konzumní způsob žití, je jiná věc. Nemusíme mít přece všechno pořád nové.

libor

yesyesyes, mám 20let starou ojetinu (auto) dovezenou z D, aktuálně s 360tis.km a jak si panečku vrní…letos na STK : 0 závad. Že je něco starší a ojeté hned neznamená, že je to tak zásadně horší….

Ondra L.

845 se vyrabely v letech 1986-89, to zas tak stare nejsou, aby se nedaly dobre modernizovat, jen skoda, ze jsou vysokopodlazni. Jen se trochu obavam, jak to bude v turisticke sezone vypadat v oblasti ceskeho raje, nedele odpoledne i v rezii CD bylo casto kriticky, tak doufam, ze arriva pocita se zdvojovanim souprav

Hubert

Novej grafikon se blíží v přítomností mužů žen, obecenstvo zas přihlíží, jak jen bude vydařen. U zpráv všichni zuby cení český národ zlost maje, větší zloby fakt už není, co vymejšlejí kraje. Které individum v krajích tohle všecko zpískalo? v budoucích tarifech tamních, prase by se vyznalo. Nechtějí kraje uznávat Té Er deset, režíjku odbory se musej hádat, když maj s nimi besídku. Nové podmínky nastaly, hejtmani chystaj léčku, arriva Leo zaspaly, jak opilec v byméčku. Tamní kraje naši vlasti postrádaj snad rozumu, halekaj s pivem štamgasti, na lavičce Konzumu. Každej hejtman ve svým kraji dělá si fakt co jen… Číst vice »

Kkarel

Pěkné.

AAA

a až bude jednotný státní tarif to zas bude řevu že je drahý

Stanislav

Ano. A bude to oprávněná kritika. Když nebude snaha ministerstva udělat zajímavý tarif a přilákat (motivovat) lidi pro přechod od individuální dopravy (auta) do hromadné dopravy. A jelikož jsou silnice plné, tak je třeba preferovat vlaky před autobusy. A jelikož silnice zabírají více půdy než koleje o stejné přepravní kapacitě, tak je třeba preferovat vlaky před autobusy. Když to jde.

František

Samozřejmě, pokud bude. Je něco špatného na tom chtít přehledný a dostupný tarif veřejné dopravy? Ono jde o to, zda to má sloužit co nejširšímu obecenstvu k přepravě anebo úzkým skupinám k zábavě. Vzhledem k tomu, že je železnice vhodná zejména pro větší objemy přeprav, volil bych první možnost s tím, že malá část souprav může vždy sloužit i té druhé, za patřičný obnos. Opačný postup, který je uplatňován dnes, vidím jako snahu přesvědčit lid, že jezdit a vozit mají především po silnicích, dráha je něco výlučného, a kde se nenajde dost útraty z rozmařilosti, má se rušit. To je… Číst vice »

Jackub

To muselo dát práce a přitom taková blbost! 😁

David

Tyhle rýmovánky, to je jak z Dikobrazu 50. let. Tipuju, že to ještě pamatujete.

Pipa95

Obávám se, že letos v červnu nasazení jednotek nestihne, příští rok možná..

Ondra

První jednotka má testy skoro hotové

eLKá

Tak nevím. Vy tvrdíte, že testy skoro hotové, jiný tu tvrdí, že se vlastně ani nezačalo, LE se k tématu nevyjadruje… Co platí, to ví Bůh a VÚŽ a ti nesmějí ani naznačovat…

Petr

Ať je to jak je to, letos v červnu fakt jezdit nebudou 😀

AAA

Nevyjedou!

KarelF

To je jak ta otázka která je platná i dnes 21.12.2019 co jste dostali letos k vánocům. Chytne se skoro každý :).

pébéchá

No nevím. Na okruhu jsou termíny zkoušek vyprodaný dva roky dopředu a od větších firem, než je paštikář. Na něj tam zrovna čekali.

Martin

A bude i v tomto vlaku možnost si při provádění defekace odsunout dveře a udělat si kafe?

David

Jejda! To je vtipné. Jak moc bolelo to vymyslet?

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO