Logistika Nákladní doprava Vodní doprava Zprávy

Do Čech míří po Labi další dodávka pivních tanků, jedou na německou výjimku

Remorkér Beskydy pomáhá lodi s pivními tanky. Pramen: ŘVC ČR
Remorkér Beskydy pomáhá lodi s pivními tanky. Pramen: ŘVC ČR

Rejdařství EVD-Sped. za pomoci státního remorkéru Beskydy přepravuje z Německa do Čech další část nových pivních tanků pro plzeňský pivovar. Soulodí Praha a Praha 2 má vyplout v pondělí z Hřenska v 7:00 směr Ústí nad Labem. Přeprava tanků má přitom zpoždění, komplikací jsou podle šéfa rejdařství Lukáše Hradského především nové německé předpisy.

První čtyři obří tanky o průměru 6,5 metru dorazily z Německa v dubnu. Po vodě dojely do Lovosic, odkud putovaly do Plzně po silnici. Další část zásilky ale uvízla v Akenu, dál se německé lodě nedostaly. Firma EVD-Sped. nyní dostala od německého plavebního úřadu WSA povolení přepravu z Akenu dokončit.

Podle Hradského stojí za problémy změna německých předpisů, ke které došlo loni v listopadu. Německé úřady zmenšily povolený mrtvý úhel, který může mít kapitán na Labi před lodí s nadměrným nákladem ze 450 metrů na 250 metrů. „Na Rýně je to přitom 350 metrů. Na Labi to Němci kontrolují, aby to vozily jejich lodě, které mají upravenou kormidelnu, což je úprava v ceně sedmi milionů na plavidlo,“ říká Hradský. Německé lodě ale mají větší ponory a podle Hradského nedokáží plnit na Labi objednávky včas. Radary a kamery jako náhrada výhledu nejsou uznávány.

„Paradoxně běžné plavidlo za tmy může jet, i když nic nevidí. Ale s nadměrným nákladem, kdy díky kameře vidí perfektně, jet nesmí. Nakonec se dá jet na zvláštní povolení od WSA, musí nás ale vléci další plavidlo a do poslední chvíle jsme nevěděli, zda nám povolení vydají. Je to šaráda, zákazníka to stojí stovky tisíc navíc a místo v březnu dostane druhou část tanků nyní v červnu,“ uvedl Hradský. V Hamburku přitom čekají poslední čtyři tanky, u kterých je termín přepravy nejistý.

„Nejsmutnější na tom je, že měsíce žádáme ministerstvo dopravy, aby se postavilo za český průmysl a jednalo tak, aby se tyto nadměrné přepravy daly realizovat českými loděmi. Ale za tři měsíce neudělalo ministerstvo doslova vůbec nic,“ doplnil Hradský.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

Teď (cca 14:35) to proplulo Ústím (pod Větruší).

Szantus

V ČR se touto pivovarnickou technologií zabývá Savichem group ( Pacovské strojírny a.s. ,ZVU strojírny a.s /Hradec Králové), otázka zda ta velikost tanků nebyla již nad jejich možnosti a samozřejmě určitě hraje roli i cena. Parametry tanku jsou: výška 24 metrů, v průměru má 6,4 metru a váží 33,5 tuny. Objem tanku je 5 100 hl ( t.j. přes milion půllitrů piva v každém tanku !)

Pavel

Německá lobby v praxi! Už Světlík vysvětloval na Žofíně před 10 lety, že neexistence D-O-L a lobbování Hamburgských přístavů nejen ve Sněmovně ho nutí odmítat až 80% zakázek, které sice vyrobí, ale k zákazníkovi po souši nedopraví. Praktická ukázka, jak se střílíme do vlastních rukou a nohou a jak nás nadále Svět a Evropa spokojeně obeplouvá 28 km od Lipna…

jozka

Lipno s tim ma jakou souvislost?

Lemmy

28 km od Lipna bude Dunaj, kde pan Pavel vidí obrovské obchodní příležitosti.
Teda má to háček – je třeba vyhodit pár set miliard z cizího na postavení D-O-L, aby tam on mohl pár milionů vydělat. To se myslím dost vyplatí, zejména jemu.

jozka

To ale porad neni odpoved, co tam dela to Lipno, ktere nema s DOL nic spolecneho.

Lemmy

No 30 km jižně od Lipna teče Dunaj, na který bychom se DOLem mohli napojit. Tak to aspoň chápu já… 🙂

jozka

Jak bychom se mohli DOLem napojit pres Lipno na Dunaj, kdyz DOL je k Lipnu nejbliz tusim nekde v Koline, coz je cca 160km?

Lemmy

Přes Lipno by se nic nenapojovalo, to byl jen básnický obrat, ukazující, že „zásadní“ vodní cesta je od ČR na dosah ruky.

jozka

Aha, takze blabol bez opory v realite.

Jiří Kocurek

Že si Němci postavili průplav Dunaj – Mohan – Rýn a po „obrovském úspěchu“ (10.000 TEU za rok) se ukazuje, že to je finanční propadák, protože přepravy tam stále klesají, kontejnery jezdí vlakem. Takže v roce 2012 už to bylo jenom 1300 TEU za rok. To je 3.5 TEU denně, nebo také 2 kamiony denně. Celkově přepravy klesly z 8.5 na 6 mil. tun ročně. A to je ekvivalent 7 vlaků za den. Po kolejích kolem Labe toho projede 20x víc. Ale za to, že v Labi není voda, za rozvodněnou Odru a za nesplavnou Moravu může Němec. Američan. Sovět.… Číst vice »

Nekdo

Okamůra! Já to věděl… ale jen tak napůl, za tu druhou polovinu může samozřejmě Kalúsok!

Pavel

O 28 km nás míjí dopravní kanál, kvůli kterému vyrábí/jsou schopni po vyrobení dodávat/ celky s vysokou přidanou hodnotou Němci a většina jihozápadní Evropy – a ne ČR. Roční objem sypkých hmot a kontejnerů v tu chvíli nehraje zásadní roli, protože obří turbíny, části rafinerií a pod. uživí i kvanta lokálních subdodavatelů a služeb.

jozka

To jako, ze Lipno je dopravni cesta, skrzeva kterou bysme se byli schopni napojit na Dunaj?

Kandelábr

No to je šílenost, prokopat Šumavu… Tam jsme byli rádi, když se povedlo udělat plavební kanály (metr a půl široké) na dřevo a i to trvalo řadu let.

jozka

Budmez spravedlivi. Sirka 3.5 – 4 metry.

Coz nic nemeni na faktu, ze Pavel by mel zintenzivnit medikaci.

K.S.

Ááále, jenom je tam Dunaj a navrhuje se pravidelně, asi jednou za deset let, přečerpávačka mezi Aschachem a Lipnem, jinak asi nijak.

Nekdo

Voda je ponekud lepe tvarovatelna, nezli lode, neracil-li jste si jeste vsimnout…

Zbyněk

Snížením mrtvého úhlu a neudržbou řeky porušuje německá strana úmluvu z roku 1929. Na to by si někdo musel posvítit. Ale je vidět, že vymahatelnost práva je miniální a německá strana si může dělat co chce, přitom v té úmluvě je napsáno něco ve smyslu, že by přeprávám z Čech a do Čech neměli bránit. Je to jasné porušení úmluvy a německá strana by měla rejdaři proplatit všechny prostoje a peníze vydané navíc.

K.S.

Tak do toho začněte rýpat, kde není žalobce není soudce. A myslím že když do toho rýpnete správně, tak na konci bude befel pro vládu aby to napravila, jinak bude zle.

Karel Jezbera

Logisticky zajímavá operace, ale aby se tady někdo zamyslel nad tím hlavním, to ne.

Proč ČR jako pivní velmoc musí dovážet pivní technologie ze zahraničí? To se nenajde jediná česká firma, která by vyráběla vybavení pro pivovary? A přebytky naopak vyvážet.

roman

Třeba proto že máme otevřený trh a nabídka zahraničního výrobce vyhovovala nejvíc potřebám plzeňského pivovaru

Frantisek

Pak ovšem musí zvážit rizika a nebrečet, že stát to a tamhleto.

roman

stát je tady od toho aby zajistil dopravní infrastrukturu a vše co kolem souvisí takže požadavky pivovaru jsou oprávněné

jozka

Tohle je pomerne zajimava predstava. Vlecku do kazdeho zamecnictvi. Kanal ke kazdemu reznikovi. Silnice do kazde truhlarny.

Jiří Kocurek

Tak silnice do truhlárny byla zcela normální věc před vynálezem internetu. Před vynálezem automobilu. Před vynálezem železnice. Před stavbou Karlova mostu. Pravda v té době to byla dozajista silnice nezpevněná.
Totiž ony silnice jsou mnohem starší než vynález automobilu. Mnohým to nechodází, ani když sledují Asterixe a Oblélixe.

jozka

To asi nikd nezpochybnuje. Jen mi predstava, ze si nekde postavim truhlarnu, pak navstivim nektere z ramen statu a reknu mu „udelej mi tam silnici, je to tva povinnost“ prijde lehce komicka. Takhle to nefunguje nikde na svete.

K.S.

Vlečku do každého zámečnictví v Brně, Ostravě a pod. lze, ale potřebujeme novou třídu vozů…

Lemmy

Co česká firma, správně by se to mělo vyrobit přímo v Plzni, aby Plzeňáci nepodporovali nikoho jiného. To v Plzni nemá nikdo svářečku a kus nerezu?

Jiří Kocurek

Vyvážet? Naše pivo! Totak, aby ho pil někdo jiný! Plzeň má zůstat v Plzni pro Plzeňáky, ikdyby měl pivovar zkrachovat!

Lemmy

Tak to zase ne. Pivo se naopak musí o sto šest vyvážet, tak to soudruh merkantilista nahoře myslel.

Kubrt

ČR je dlouhodobě čistým vývozcem pipovarských technologií.
Nicméně – naštěstí už firmy nemusejí fungovat pod kuratelou RVHP a za své peníze si můžou kupovat vybavení, jaké uznají za vhodné.

hospodský povaleč

S tím „za své peníze“ bych byl opatrnější: ve skutečnosti totiž ty „jejich peníze“ zaplatí zase jen pivaři (tedy fakticky i skoro všichni Češi)!

Roman

Ale ano jsou to jejich peníze. Vy jste vaše peníze směnil za jejich produkt

Lemmy

Rozšiřování výrobních kapacit v Plzni souvisí s posilováním exportu, tolik Plzně se u nás nevypije…

K.S.

Jestli jste jednou za peníze dostal pivo, jsou peníze pivovaru a vaše je pivo, nemůžete mít peníze i pivo.

Nekdo

Na svobodnem trhu si vybrali pro ne nejvyhodnejsi reseni. Jestli je Vam lito po zivotr v zadratovanem lagru, zkuste se prestehovat do KLDR.

Webster

Zná někdo celou trasu kudy to jelo? Našel jsem, že minulá zásilka byla od firmy Ziemann z Bürgstadtu, který je na Mohanu. Jedinou možnost jak to dostat lodí do Lovosic vidím přes Rýn – Rotterdam – mořem do Hamburku a pak po Labi. To mi přijde hrozně daleko.

Vyzda

Když můžou vozit lokomotivy do Maďarska po Labi a vychází to o dost levněji tak proč ne….

mikulda

A co Mittellandkanal?

Martin V.

To těžko, jestli mají v průměru 6,5 m, k tomu řekněme 0,5 m tloušťka dna lodi, to je dohromady 7 metrů. Na MLK by se vešli, ale ve městě Münster na DEK mají několik mostů s podjezdnou výškou jen kolem 4,5 m, které stále čekají na rekonstrukci. https://www.elwis.de/DE/Service/Daten-und-Fakten/Technische-Daten/DEK-Sued.pdf?__blob=publicationFile&v=8 To by museli přidat hodně balastu, aby se tam protáhli. Zjara tu byly články o přepravě kaska do Nizozemí, a právě kvůli těmto mostům ho museli vydatně zatopit vodou. Ale možná byli šikovní a protáhli to tamtudy.

Jiří Kocurek
Martin V.

A proč se tedy náklad zdržel v Německu od dubna až do června? V článku se píše „Další část zásilky ale uvízla v Akenu, dál se německé lodě nedostaly… Německé lodě ale mají větší ponory.“

Chápu to správně, že i když vybudujeme plavební stupeň Děčín, tak se lodě sice dostanou z Ústí přes Děčín do Drážďan, ale pak stejně budou drhnout o dno v úseku Elster – Wittenberg – Roßlau – Aken, kde je Labe srovnatelně mělké jako mezi Ústím a Děčínem? To bychom si teda moc nepomohli.

Peeetr

Samozřejmě protože bylo rekordní sucho. A plavební stupeň by nám pomohl jak v rámci vodní dopravy v rámci Česka, tak v rámci získání síly při vyjednávání s arogantními Němci, kteří nás jak je ukázáno i v článku neustále nějak sabotují.

Leden

Jak konkrétně by stupeň Děčín pomohl v rámci vodní dopravy v ČR? Že by se její podíl z 0,0023 zvýšil na 0,0024? Nojo, chudákovi Hradskému se nacionalisticky ubližuje, protože nemá na novou kormidelnu a změna předpisu byla arogantní sabotáž namířená jasně proti němu…

Zbyněk

Ano, to se ubližuje. Jestliže nová kormidelna nebyla do loňska potřeba a nyní je, tak je to diskriminace ze strany německých úřadů a Český stát by měl vymáhat platnost úmluv, které i dnes platí. Také se může jednat o lobbing německých drah, jelikož Labská vodní cesta je pro ně konkurernční a doprava by se mohla zlevnit a nemohli by k nám dovážet nejdráž v Evropě. Jelikož největší bojovnící proti stupňi v Děčíně byla ekoložka, coby zaměstnanec správce žel. infrastuktury, tak proti megalomanské rychlostní trati, což liniová stavba a má mnohem horší dopady než nějaký jez. Jako má stát vlastní aerolinky,… Číst vice »

jozka

Stat ma aerolinky?

Zbyněk

Ano, má v nich 50% podíl.

Nekdo

No ma. Ovsem cinsky stat…

bohyn

V kterých?

Zbyněk

Opravuji stát nemá aerolinie, ale má pár strojů jako takových. Přiznávám, že ta informace je vlastně zastaralá, ovšem na vodě, když nepočítám složky IZS, tak nic nemá.

Martin V.

Má remorkér Beskydy (na titulní fotce tohoto článku) prostřednictvím ŘVC. http://www.rvccr.cz/pristavy-a-sluzby/remorker-beskydy

Zbyněk

Remorkér Beskydy ovšem neslouží k dopravě nákladů, osob, je to technická památka a pouze složí k pomocným manevrům osottních plavidel, není to levná záležitost. Zatím nemám informace, že by remorkér sloužil ještě k něčemu jinému.

Martin V.

No já mám právě obavu, že nás i po výstavbě plavebního stupně Děčín (proti němuž osobně nic zásadního nemám, pokud se citlivě zakomponuje do údolí Labe) budou Němci dál arogantně sabotovat. Stačí jim najít na Labi nějaké přírodně cenné břehové biotopy a můžou ekologií argumentovat do nekonečna. Zvrátí zvýšení ponoru na Labi o nějakých 15-30 cm ekonomickou udržitelnost plavby? Vodní cesty, kde to dneska frčí (Rýn nebo od Magdeburgu MLK a ESK) jsou s ponorem někde úplně jinde. A pokud se naše lodě nedostanou spolehlivě až do Magdeburgu, tak můžou vozit akorát štěrkopísky z Polabí do betonárek TBG Metrostav a… Číst vice »

K.S.

Ten stupeň ale musíte udělat chytře a ne tak hovadsky jak se navrhuje.

Zbyněk

Jde jen o to, že tento „čtvrtý úsek“ po povodních roku 2002 nikdo nevyčistil a Labe se postupně zanáší a tvoří se nové mělčiny.

Frantisek

Tak čistit, nebo stupeň v Děčíně a čistit (protože ten zanesení dna nezabrání)? 🙂

realista

No, on by „plavební stupeň“ v Děčíně asi pomohl i omezit zanášení koryta Elbe v Německu, protože mnoho toho nánosu by zůstalo právě už před tím děčínským jezem – a o to víc starostí bychom pak měli my a ne Němci (ale proč jim tím pro jejich krásné modré oči nepřispět, že) …

Zbyněk

Tak jak ten jez navžený (např. jedna plavební komora, ta může být při poruše zavřená i půl roku) , je to k ničemu ,vyřešil by pouze úžinu Höger a finanční zájmy nekoho, kdo bude provozovat elektrárnu. Nyní by pomohlo hlavně vyčistit dno po povodních a původní koncentrační hráze nad Děčínem do Ústí vyčistit od zavážek, které tam byly vytvořeny péčí Povodí Labe, ty koncentrační hráze tam historicky byly, ekologové říkají že ne, ale dokladají to ortofotomapy z r. 1938. Velmi zjednodušeně, koncentrační hráze zpomalují odtok vody a nadlepšují při průjezdu plavidla jeho ovladatelnost a rychlost protože šroub vlasně nasaje vodu… Číst vice »

jozka

Otazkou je, nakolik je k plavbe vhodna reka, u niz rozhodi prutok elektrarna.

Zbyněk

Na Rýně jich 23, ovšem Rýn napájí Alpy. Určitě je v zájmu všech, aby doprava do Čech byla kapacitní cenově přijatelná. Nezapomeňte, že zámořská loď která přijede rovonou přeloží do lodi do Čech a ta neplatí za použití vodní cesty plus pohoné hmoty jsou osvobozeny od daní, což se u dopravy silniční a železniční říci nedá.

K.S.

Ty elektrárny ale mají hltnost 100-300 kubických metrů. Aby to neudělalo nic tak by zdrže jezů musely být značné. To nejsou.

Martin V.

No a Němcům samotným to takto vyhovuje? Vždyť si tím odstřihli Drážďany od své celostátní sítě vodních cest, která jinak funguje velmi dobře (podobně jako v Beneluxu) a do které neustále masivně investují. Pokud ani rejdaři z Drážďan nedonutili správce Labe ho za posledních 18 let vyčistit, tak nevěřím tomu, že my ho k tomu donutíme.

Zbyněk

Elstermündung do Saalemündung je situace s ponorem nejhoší.