lot
Autobusy Doprava ve městě Elektrobusy Trolejbusy

Do budějovické MHD se kvůli viru možná vrátí koženková sedadla

Trolejbus v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trolejbus v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V Budějovicích se zřejmě chystá velký návrat koženky.

Dopravní podnik Českých Budějovic prodal v dubnu 80 500 jízdenek, meziročně o 73 procent méně. Za první pololetí skončil v provozním zisku sedm milionů Kč, proti loňsku o milion vyšším. Podnik přišel na jaře o část příjmů, ale protože MHD jezdila podle prázdninových řádů, ušetřila městská firma jiné náklady. Kvůli dezinfekci spjaté s koronavirem podnik zvažuje, že do vozů vrátí koženkové sedačky, jež se lépe čistí. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Všechny zaměstnance vybavil podnik rouškami, dezinfekcí či jednorázovými rukavicemi. Revizoři dělají bezkontaktní kontroly, jízdenky neberou do ruky. „Bezkontaktně jsou lidé odbavováni i v zákaznických centrech,“ uvedl náměstek primátora Viktor Lavička (ANO).

Dolejš chce kvůli lepší hygieně zdvojnásobit částku na úklid vozů. Ročně jsou to teď tři miliony Kč. Na jaře stouply tyto náklady o dva miliony. Firma pravidelně dezinfikuje dotykové plochy jako madla.

„Zvažujeme, že vrátíme do vozů koženkové sedačky, protože ty otřete. Je to asi nejsnazší cesta, jak udržet lepší hygienu. Když (normální) sedačku namočíte, bude tři dny schnout, a takovou kapacitu nemáme,“ řekl ředitel.

Odboráři a někteří řidiči podle něj tlačí na vedení podniku, aby stejně jako na jaře zakázal nástup a výstup předními dveřmi. Dolejš to zatím odmítá. „Stojíme před tím ochránit víc řidiče – a já si myslím, že je tím víc neochráníme, mají sklo – a znepříjemnit to cestujícím,“ řekl Dolejš. Zaměstnancům koupí podnik nanoroušky i respirátory za stovky tisíc Kč.

Kupónů se za duben prodalo 3 900, loni v dubnu 12 000 kusů. Jízdenek prodal podnik v březnu 160 000, v dubnu 80 500. Běžně se jich za měsíc prodá 300 000 kusů. Podnik měl na jaře výpadky příjmů 15 milionů Kč, ale díky prázdninovému provozu spojů, nižším cenám nafty i opatřením po personálním auditu, kdy firma zastavila nábor do některých pozic, ztráty vykryla. Letošní rok zakončí zřejmě v zisku před zdaněním 1,2 milionu.

V březnu přišel podnik o 30 procent cestujících, v dubnu o polovinu. „Úbytek byl masivní. Zajímavé je, že některé dopravní podniky se na čísla předchozího roku už nedostaly. Nám se to velmi rychle povedlo. České Budějovice do veřejné dopravy hodně investují, takže když skončil nouzový stav, skoro automaticky se nám lidé vrátili,“ řekl ředitel.

Loni podnik přepravil rekordních 67,4 milionu cestujících. Tržby z jízdného meziročně klesly asi o dva miliony na 117 milionů, zisk po zdanění klesl o necelé tři miliony na 10,2 milionu Kč.

Dopravní podnik zajišťuje přepravu v krajském městě a v 15 okolních obcích. Vozový park čítá 85 autobusů, 57 trolejbusů a 11 elektrobusů, které jezdí na 16 autobusových, osmi trolejbusových a třech elektrobusových linkách.

ČTK

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Sedadla stačí postříkat rozprašovačem s alkoholem. Nevím, nad čím tam přemýšlejí. Za minutu jsou suchá a dezinfikovaná.

Miloň

V Itálii se do regionálních vlaků dává koženka dodnes, takže on to zase takový přežitek asi nebude.
např.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/I/FS_ETR-103.php
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/I/FS_ATR-220.php

Poudy

Zajímavé také je že jsou Buďky v zisku a to i dnes, to se také nepodaří každému.

Poudy

Koženky jsou určitě lepší než ty hadry plné bordela. Nevím jak vy, ale já si v metru v Praze většinou ani nesedám, není to proto že bych měl mladé nohy ale právě kvůli sedadlům na kterých je vidět i několik fleku různé barvy a stáří na každém kusu. Na B a A to vidět moc není díky použitému vzoru, ale na C je to opravdu k zblití, to už mám raději ty dřevěné lavice z tramvají Š15.

Vlastimil Kocurek

tak nejsou to hadry, ale plast.

Jarmil

Látka, která se dobře čistí existuje v Olomouckém kraji, kde ji využívají ARRIVA, FTL, nově i Vojtila…

Nebo MHD Český Těšín…

Je to látka firmy Lantal…

https://www.cs-dopravak.cz/2018-11-18-mstsk-autobusy-scania-pro-esk-tn/

Miropiro

Rozhodně. Loni jsem totéž navrhoval DPMB.

Zbyněk

A co si takhle zaměstnat na úklid vlastní lidi? Nebylo by to levnější a efektivnější?

Bob

To by byla spousta komplikací… zákoník práce, kolektivní smlouvy, mzdové tarify…

Radek Janata

Externí firmy si na úklid najímají i zcela soukromé firmy. Nehledejte v tom žádný tunel. Je prostě ve výsledku levnější najmout si někoho na managování těch ukrajinských uklízeček, než to dělat osobně.

-TR-

Správný krok. Koženka není dobrý materiál do vlaků, ale do MHD ano.

Jiří 24

Raději tvrdý plast s dírami, než koženku.

M H

Tvrdý plast v zimě studí, koženka ne.

thegrid

klidně si používejte hřebíky za zádel, ale mě prosím nechte hygienickou a měkkou kožnku

-TR-

Ani nápad. V Ústí už zjistili, že plastové sedačky byly chybou.

Petr

Proč se asi jedničce ve vlacích, říkalo „bleška“, hadr se prostě hůř čistí. Ale třeba se konečně vyvine nějaká samočistící tkanina na sedadla. 🙂

Pezos

Má zkušenost z nejmenovaného města: po výměně sedadel za koženku se v podstatě úplně přestaly čistit (kromě přetření hadrem) a jsou tam černé fleky zažrané špíny, za které by se nemuselo stydět ani kopřivové Béčko ČD:

Lada

Což není problém koženky, ale přístupu „nejmenovaného města“

Pravdepodobnost

A jak by to asi vypadalo kdyby se takhle necistila ta chlupata petriho myska.

Peeetr

Jóóó koženka, konečně návrat k nekompromisní komunistické kvalitě.

Bob

Určitě lepší než ty dnešní vyšeptalý hadry.

Jakub K

Roušky za několik stovek tisíc? 🤔

Radek Janata

Nikoliv roušky, ale NANOROUŠKY i RESPIRÁTORY za stovky tisíc Kč. Třeba takový FFP2 respirátor stojí 20-40 Kč podle kvality. Ale stále je to jednorázová věc, další den byste si měl vzít nový. Takže za sto tisíc vybavíte 400 zaměstnanců na 6-12 dní.