Do Brna vlakem objížďkou. SŽDC na několik měsíců zavře hlavní koridor u Blanska
Cestující mezi Prahou a Brnem čeká v roce 2021 a 2022 velké omezení provozu, během kterého dojde k prodloužení jízdních
Cestující mezi Prahou a Brnem čeká v roce 2021 a 2022 velké omezení provozu, během kterého dojde k prodloužení jízdních dob o několik desítek minut a všechny dálkové vlaky se po letech vrátí na trasu přes Havlíčkův Brod.
Důvodem je chystaná modernizace koridoru v úseku mezi Brnem, Adamovem a Blanskem. Ten vede tak složitým terénem, že na několik měsíců zde bude muset být zaveden takzvaný nickolejný provoz. Detailnější příprava rekonstrukce už začala, zakázku na projekt v úseku Adamov – Blansko získalo sdružení Sudop Brno a Prodex za 111 milionů korun bez DPH, stejné sdružení vyhrálo i soutěž na projektování úseku z Brna-Maloměřic do Adamova za 98,5 milionů korun bez DPH.
„Počítá se také s nickolejným provozem jehož rozsah však nejsme nyní schopni specifikovat. Projekční práce stále probíhají se snahou minimalizovat rozsah těchto výluk,“ řekl mluvčí SŽDC Marekl Illiaš. Nickolejný provoz znamená, že v úseku nepovedou několik měsíců žádné koleje a koridor bude nutné objet. Podle Illiaše by měla samotná modernizace začít v roce 2021 a pokračovat až do roku 2023.
Na začátku měsíce proběhla první schůzka mezi SŽDC, projektanty a zástupci dopravců, kde už padly první konkrétnější termíny. Ty zatím nejsou jisté, bude záležet hlavně na získání stavebního povolení.
Podle informací od dopravců by mělo dojít k omezení na jednokolejný provoz od července do prosince 2021 mezi Adamovem a Blanskem, od ledna do května 2022 je pak předpokládán provoz po jedné koleji mezi Brnem-Maloměřicemi a Blanskem. Od června do října 2022 by pak měly vlaky přestat jezdit úplně. Od listopadu 2022 do března 2023 by měl být jednokolejný provoz z Brna do Blanska.
Během jednokolejného provozu se na trať vejdou nejspíše jen vlaky dálkové osobní dopravy, regionální ani nákladní neprojedou. Během nickolejného provoz by měly vlaky jezdit přes Havlíčkův Brod, kam během omezení na jednu kolej budou přesměrovány i nákladní vlaky. Na této trase chystá SŽDC zavedení takzvané postrkové služby, aby nákladní vlaky projely bez problémů tratí se značným převýšením.
Osobní doprava mezi Prahou a Brnem zaznamenává v posledních letech velký rozvoj, ke kterému přispěla částečně i modernizace D1 a obavy cestujících z uvíznutí v koloně. V roce 2021 by měla modernizace již skončit.
Devět kilometrů dlouhý úsek z Maloměřic do Adamova se klikatí podél řeky Svitavy, vlaky zde mohou jezdit maximálně rychlostí 80 km/h (90 pro vozidla s naklápěním). Úsek prošel naposledy velkou modernizací v druhé polovině devadesátých let. „Technický stav železničního svršku je s ohledem na směrové poměry a provozní zatížení na hranici životnosti, svrškový materiál je opotřebovaný a projevuje se špatná držebnost upevňovadel, což vyžaduje značné náklady na jeho údržbu. Zvyšuje se počet defektoskopických vad a únavových lomů. Kolejové lože je vlivem dynamických sil a spadem listí silně znečištěno, což má vliv na stability bezstykové koleje a kvalitu geometrické polohy koleje,“ popisují stav autoři záměru projektu.
Ten počítá i s tím, že modernizací projdou zastávky Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou, dojde k vybudování nástupišť a dalších prvků. Rychlost se má zvýšit nepatrně, stále zůstane pod 100 km/h. Jízdní doba se má zkrátit o půl minuty.