lot
Cestovní ruch Doprava ve městě Vodní doprava Zprávy

Do Brna se po rekonstrukci vrátila historická loď Dallas, dostane nové jméno

Loď Dallas po rekonstrukci. Pramen: DPMB
Loď Dallas po rekonstrukci. Pramen: DPMB

Zpět do Brna se dnes vrátila po patnáctiměsíční rekonstrukci historická loď Dallas z roku 1955. Od loňského února procházela generální opravou v dílnách firmy Jesko CZ v obci Hlavečník na Pardubicku. Dokončovací práce nyní provedou zaměstnanci Dopravního podniku města Brna. „S cestujícími loď vypluje v červenci,“ uvedl mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

Podnik se rozhodl pro velkou rekonstrukci Dallasu předloni. Loď, která až do roku 1992 nesla jméno Moskva, je mimo provoz už od roku 2011. V dílnách se dočkala například výměny dřevěné paluby za ocelovou plynotěsnou, opravy vodotěsných přepážek, dnové a boční obšívky, žebrování, elektroinstalace nebo požárně-bezpečnostního systému.

Právě kolem pojmenování lodi panuje nejistota, neboť podnik už jeden Dallas na vodě má. Původně proto ohlásil návrat ke jménu Moskva, posléze ale vypsal anketu. Její výsledky nejsou dosud známé, rozhoduje se mezi třemi jmény: Moskva, Morava a Bratislava. Nový název by měl být oznámen ještě tento týden.

Brněnský dopravní podnik má flotilu šesti funkčních lodí plus zatím nefunkční (pořád ještě) Dallas. Díky znovuzařazení Dallasu do provozu má v sezoně vzrůst počet spojů na Brněnské přehradě, plavidlo má zároveň sloužit jako připomínka dopravní historie, podobně jako si podnik připomíná minulost historickými tramvajemi, trolejbusy a autobusy.

Lodě Dopravního podniku města Brna přepravily loni od půlky dubna do konce srpna 245 tisíc lidí, což je o 10 tisíc více než v předloňském roce.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tuzemák

To je ten parník u kterého museli zpevnit trup? Tak jistě že jedině ledoborec Lenin. 🙂

Jiří Kocurek

Jednoznačně Rudy Kovanda 😀

gogo

Brňáci, ukažte Pražákům svou třídu a pojmenujte ten kolos Boris Jefimovič Němcov.

Dáda

Moc dlóhé…

Bob

Nestačil by Boryš?

Marty-t2

Já bych tu loď pojmenoval raději po nějaké významné osobnosti spojené s Moskvou – takový Boris Němcov nezní špatně… Sice může někdo namítat, že by se Brno opět opisovalo podle Prahy. Možná by to zvedlo vlnu oficiálních ruských protestů v Moskvě, ale proč když to kdo zadal jeho vraždu v roce 2015 tamní současné vedení dosud nerozluštilo nebo zatím rozluštit nechtělo…

petr 5

Mimochodem, onen dnes oslavovaný Němcov patřil za Jelcina ( dej mu pán Bůh hodně vodky) mezi přední ruské oligarchy. Jen jaksi se nechtěl podřídit novému vládci říše, tak se dal k opozici. Že se u toho navenek přebarvil na demokrata, to známe i od nás. Bohužel, PPP (pan pražský primátor) mu to sezobal i s návnadou.

Luděk

Jako plavidlo které je přihlášené za kulturní památku by měl být návrat k původnímu jménu jediný logický.

náhodný kolemjdoucí

Jméno Moskva nemusí samo o sobě znamenat nic špatného. Jde spíš o to, jak loď ke svému jménu přišla. Vzhledem k tomu, že šlo o název vnucený když ne přímo okupační mocností, tak aspoň tehdejší stranickou linií, se mi návrat k původnímu jménu pranic nelíbí. Kdyby tak loď byla pojmenována jindy, aťsi.
Tu kocábku můžeme klidně pojmenovat Berlín a je to OK. Ale kdyby byla o patnáct let starší a Berlín by byl původní název, taky by nepřipadal v úvahu.

Luděk

Akorát že v roce 1955 rusové rozhodně nebyli okupanti ale spojenci. Jenže to se změnilo 1968

Kubrt

1955 spojenci… Spojenci jsou si rovni – vztah ČSR a SSSR rovný nebyl. OK, nebyla tu Sovětská armáda, neproběhlo takové drancování (pardon, reparace) jako na území sovětské okupační zóny Německa, ale už od (minimálně) vyhlášení Košického vládního programu se snažili Sověti nasměrovat vývoj v ČSR směrem k vazalství k SSSR, samozřejmě zejména prostřednictví KSČ. Ta vyhrála podivné volby 1946, další volby na jaře 1948 už pro jistotu nepřipustila. KSČ a SSSR měly v 50. letech podporu a sympatie značné části obyvatelstva, ale rovný a spojenecký vztah to nebyl; i českoslovenští komunisté se těch sovětských báli a poslouchali je.

R2R2

S koncem 2. svetove valky zacla okupace, ne tak okata jako v 68., ale zacla, prisel SMERS, prisli poradci, prisel desetileti trvajici sovetsky vliv. „Docasna“ pritomnost vojsk byla jen „nepatrnym“ bonusem, neco jako kdyz date pod padajici strechu podperu.

Dáda

změna nastala už 48, už tehdy u nás fungovala jen loutková „vláda“ pod taktotvkou „poradců“.

petr 5

Moskva byla před komunisty, Mnichov před Hitlerem a Paříž před Napoleonem. Škoda zbytečného remcání. A ten Dallas, to byla pocta tam zavražděnému Kennedymu, nebo jen jednomu trapnému seriálu? Ze strany tehdejšího vedení Brna asi to druhé, že?

dopravopat

Hlavne by mala dostať meno, ktoré sa už nebude musieť meniť. Nech si ju pomenujú „škopek“ a hotovo. 🙂

blonďák

Nebo Starobahno.

IBM

Kdyby byli Brňáci kabrňáci, tak ji nazvou Praha…

Lukáš

Praha se už plavila.. tak co dál?

Divočák

Co Špilas ? S tim eŠ na začátku by se daly dělat grafické divy.. / něco jako v Praze nejstarší parník Vyšehrad /

Rudolf Tuček

Rtu

Rudolf Tuček

Současný Vyšehrad se dřív jmenoval Děvín. Původní Vyšehrad je to torzo u železničního mostu.

Bob

Kdepak. Ten neoznačený vrak „(A)void Floating Gallery“ je bývalý parník Hradčany. Původní parník Vyšehrad z roku 1866 dosloužil roku 1953 a dál o něm nejsou zprávy – kdesi jsem našel zmínku, že byl v roce 1981 sešrotován.

Nováček

Kdo měl za komárů sebevědomí, dal si nápis Dallas na lesní chatu nebo klobouk. Kdo ho má dnes, unese Moskvu na lodi. Moskva tu byla před Leninem i Putinem a dáli Pán Bůh, bude i dál.

Bob

Navrhoval bych název „Admirál Kuzněcov“. Prý je teď volný.

Liposh

Přej prošla rekonstrukcí, ale kde je Můstek, resp. stanoviště kapitána?

Bob

Většinou Můstek bývá tam, kde se kříží dvě trasy metra, ale to v Brně asi fungovat nebude.

Luděk

Třeba kvůli přepravě a manipulaci?

Nováček

Dallas z padesátých let u nás? Vždyť i ten design úplně křičí po tom původním názvu. Neřeknu Gottwald, Zápotocký, Stalin etc. Toto by ale naši pozdní komunistobijci snad mohli překousnout. Což?

Kubrt

To není otázka komunistobijectvi, ale toho, že (i) současné Rusko k nám směruje své imperiální choutky, které treba me dost vadi.

Nováček

Čemuž rozhodně je nejlépe čelit současným odmítáním všeho ruského. Nikdy nezapomenu, jak jsem si dovybavil knihovnu ruskými klasiky, kteří byli pár let po roce 89′ vyhozeni ze školní knihovny nejmenované železniční průmyslovky do stoupy z podobně uvědomělých důvodů. Doufám, že nepijete brandy Napoleon?!

Kubrt

Nepiju, nechutná. Kdyby chutnalo, pil bych. Kdyby u nás Francie chtěla budovat svou zónu vlivu, prosazovat své vidění světa a své hodnoty, bylo by mi to přece jen výrazně méně proti srsti, než vliv (nejen) současných vládců Ruska, než jejich hodnoty a vidění světa.
Osobně nemám na loď Moskva vyhraněný názor, chápu argumenty pro i proti.

Nováček

Víte, co je nejlepší? Zatímco někteří z nás tady ještě za sto let budou řešit své malé komplexy z cizího velkého tímto „statečným“ způsobem, v tom ošklivém Rusku se nejrůznější Prahy a možná dokonce i Brna budou mezitím plavit dál a nikomu to nepřijde divné ani to tam nikoho neohrozí. Připomíná mi to diskuzi z přelomu čtyřicátých a padesátých let v jednom fotografickém časopise. Nejvyspělejší předválečný fotografický průmysl světa – německý tam byl prohlášen za pokleslý a jen barnumskou reklamou vyhnaný ke svým úspěchům. Ve skutečnosti měl být samozřejmě špatný jako všechno německé. Uvědomělý fotograf pracoval jedině s výrobky našimi… Číst vice »

Kubrt

To nejsou komplexy z cizí velké země. Jediný komplex, který tady hraje roli, je ten ruský z toho, že už nešéfují takovému kusu světa jako kdysi – a nijak se netají tím, že by rádi zase hráli roli světové velmoci – a že by rádi diktovali i v ČR (o což se snaží). Děkuji, nechci. Příměr s německým foťákem není na místě – já nemám problém s ruskými výrobky, s ruskou kulturou, s korektními rusko-českými vztahy. Mám problém s tím, že Rusko by tu opět rádo zavádělo své pořádky, že se snaží rozbíjet EU a NATO.

Nováček

Je vidět, že toho o historii a politice nevíte mnoho. Ale možná jste se jako kluk kdysi alespoň pral. Pak snad víte, že i vítěz si poraženého umí vážit a respektuje jej, pokud tento bojoval statečně. Zde mě napadají v té naší diskusi například Finové. Trapného žalovaní, okopávání kotníků, případně plivanců zpoza zad velkého kamaráda nebo paní učitelky si za nás naopak nevážil nikdo. A to je přesně naše současná i minulá politika ve vztahu k velmocem. Sundávání pomníků, neustálé přejmenovávání ulic a náměstí, nikým nežádaná servilita a naopak nasazování na spojence minulé. Naši současní ochránci nás nakonec kopnou tam… Číst vice »

Zdenda

To neni o odmitani vseho ruskeho, z takovych praktik se snazi obvinovat kremlofilove svoje odpurce. Jde o to, ze pojmenovani lodi je, at se nam to libi ci ne, politicky akt. V soucasne dobe, je politika Kremlu, stejne tak jak tomu bylo casto v minulost, veskrze hanebna, bylo by (znovu-)pouziti jmena „Moskva“ pritakanim soucasne politicke garniture Ruska. Nevim, co je na tom tezkeho pochopit.

Nováček

Co je na tom těžkého pochopit? Že je to úplná marginálie, hloupost, věc historie. Jediný, kdo do toho znovu vnáší politiku, jsou politici samotní, kteří nemají téma, úspěch nebo oboje, případně pak ještě bojovníci minulých válek, ti o kterých tak trefně píše Chesterton. Znovu opakuji. Nikdo soudný tady neprosazuje vrácení názvu Závody V.I. Lenina apod. Proč by ale historická výletní kocábka nemohla nést své původní, nikterak neurážejicí jméno, to mně opravdu hlava nebere. Víte, jak dlouho v tom Rusku ta Moskva už stojí?

Kubrt

Takže sídla (v abecedním pořadí) Braunau, Cannes, Hirošima, Lidice, Mnichov, Monako, Moskva, Osvětim, Osvětimany, Peking, St. Moritz, Vatikán – vám všechna připadají stejně významově a symbolicky neutrální, jako třeba Boskovice? Asi to je vůči Moskvě, Osvětimi a Lidicím nefér, že je svět nevnímá jen jako obyčejná sídla, ale zkrátka dějiny jim přisoudili nějakou souvislost a tu už jim nikdo neodpáře.

Nováček

Co mi to podsouváte? Tomu se říká manipulace. Jistěže není Berlín jako Lidice a Moskva jako Hirošima. Toto je ovšem právě důkaz té současné ruské obsese. Strašení. Agenty s ricinem počínaje a prokremelským pozadím každého názorového oponenta konče. Opravdu si připadáte tím nekonečně zuboženým Ruskem ohrožen? To máte tedy pramálo důvěry ve vlastní armádu i spojence! Možná by to ovšem chtělo něco onačejšího než hraní slovních her na minulé války. Jste alespoň u dobrovolných záloh?

Kubrt

Eh, nepochopil jste – á propos – jak by do té konstrukce zapadalo Cannes? Jde mi o pouhý fakt, že ta sídla mají nějaký symbolický význam, nehodnotím, zda takový či makový.

Nováček

To už je vážně jak za minulého režimu. To mělo vše také symbolický význam. Dokonce i to, co náhodou nemělo. Ach jo.

most

V době vzniku dostala loď jméno s odkazem na velkého východního bratra, pozdějšího okupanta, stejně jako podobně motivované jméno dostalo mnoho dalších objektů či předmětů. Tak jako se např. stanice metra už nejmenuje Moskevská, Kosmonautů, Družby, atd. není důvod trvat ani na původním jménu této lodi. Na světě je řada jiných měst, se kterými máme třeba i častěji co do činění.

Liposh

Přejmenovat loď dvakrát nosí smůlu. S přihlédnutím k tomu bych tu Moskvu dal ( a hlasoval jsem pro ni 😉) A kdo chce, může si to jméno používat jako memento.

Nováček

Rozhodně! Máte úplnou pravdu. Navíc je to obvykle nejkratší cesta k brzkému dalšímu přejmenovávání.

Bob

Pražský parník Vyšehrad už má páté jméno, a sluší mu možná nejvíc ze všech, která vystřídal.

Jiří Kocurek

Jedny a ty samé „necky“. V roce 2010 šly do šrotu, protože legislativa požaduje dvojité dno i obšívku. A to ty „necky“ neměly.
Seawise Giant (1979–1991)
Happy Giant (1991)
Jahre Viking (1991–2004)
Knock Nevis (2004–2009)
Mont (2009–2010)