Dluhy rostou, rating zůstává. ČD obhájily hodnocení v investičním pásmu, chystají další dluhopisy
České dráhy se aktuálně nacházejí uprostřed vlny investic do nových vozidel. Během následujících deseti let chtějí investovat 160 miliard.
České dráhy obdržely v těchto dnech od agentury Moody‘s dobrou zprávu. Agentura potvrdila rating v investičním pásmu na úrovni Baa2, tedy dva stupně od spekulativního pásma. Rating má stabilní výhled. Oznámil to dnes mluvčí ČD Filip Medelský.
České dráhy se na stupeň Baa2 dostaly v roce 2016, v letech 2014 a 2015 byly na okraji spekulativního pásma s ratingem Baa3. Rating má vliv na to, na jaké úroky se mohou České dráhy s dluhy téměř 73 miliard korun dostat. Další emise dluhopisů má přijít kolem poloviny letošního roku.
„Mám radost, že se nám podařilo rating udržet na hodnotě Baa2, tedy v investičním pásmu, a to i v době, kdy masivně investujeme do vozového parku a na část těchto investic si musíme půjčovat u bank a investorů, což zvyšuje objem našeho dluhu. Díky investicím ale úměrně roste i náš provozní zisk, což je pro udržení ratingu klíčové,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
Moody’s podle něj ocenila silné strategické postavení Českých drah na tuzemském železničním trhu v dálkové i regionální dopravě. Jedním z ostře sledovaných ukazatelů je poměr dluhu vůči EBITDA, který se Českým drahám navzdory rostoucímu celkovému zadlužení podařilo loni snížit.
Ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) loni vzrostl z 11 miliard na 16,1 miliardy korun. Celkový dluh se zvýšil z 68,4 miliardy na 72,8 miliardy korun. Poměr dluhu k EBITDA tak loni klesl ze 6,2 na 4,5, což znamená, že ke splacení dluhu by skupina České dráhy potřebovala 4,5 „ebitdy“. Během covidu měly dráhy tento ukazatel i kolem osmičky.
České dráhy se aktuálně nacházejí uprostřed vlny investic do nových vozidel. Během následujících deseti let chtějí investovat 160 miliard, což se neobejde bez dalších dluhů. Emisi dalších dluhopisů chystají už na polovinu letošního roku. Podle Krapince bude emise co do objemu „určitě menší“ než poslední emise z podzimu 2022 ve výši 500 milionů eur.
„Na nové vlaky si samozřejmě budeme muset půjčit, protože vlastní zdroje v takovém objemu přirozeně nebudou k dispozici. Ale považuji za klíčové, že půjčené prostředky využíváme a budeme využívat výhradně na investice do dlouhodobého majetku, který nám bude generovat dodatečný zisk, čímž bude zachováno dobré finanční zdraví. Jiným způsobem se rozvoj kvality služeb i s ohledem na historický dluh ani řešit nedá,“ doplnil Krapinec.
České dráhy loni vydělaly rekordních 3,8 miliardy korun. Do zisku se dostala i osobní doprava, výrazně pomohl prodej pozemků. Podle Krapince by měla být skupina Českých drah schopná někdy od roku 2027 nebo 2028 začít dluh snižovat. Krapinec to uvedl v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.