Díky inovované strojní sestavě jsou nyní opravy výtluků mikrovlnnou technologií ještě rychlejší a tišší

Od dřívější verze se nová sestava liší především ve dvou věcech: v počtu pecí a odhlučnění elektrocentrály.
Údržbové a stavební práce na českých silnicích probíhají stále častěji v průběhu noci. Tento postup je mnohem efektivnější, protože se při něm zkrátí délka oprav a dopravních omezení a zvýší se bezpečnost řidičů i samotných silničářů. Noční práce však mají dva rizikové aspekty: pokud odhlédneme od toho technologického, který se týká zvláště složitějších dopravních staveb, je zde ten legislativní. Údržbu vozovek v okolí měst a obcí totiž často
nepovolí hygienici kvůli nadměrnému hluku.
Řešením je využití inovované sestavy „mikrovlnného cestáře“ FT-3, která je doplněná dvěma pecemi pro ohřev asfaltové směsi. Oproti svému předchůdci s jednou pecí tyto stroje zefektivňují práci své posádce, která tak může opravovat výtluky ještě rychleji. A zároveň snižují hluk, emise a teplo, kterému je vystavená nejen obsluha, ale i okolí opravované vozovky.
„Na českých silnicích jsme opravili již více než 12 000 výtluků. Díky tomu získáváme stále nové zkušenosti z terénu, které nám pomáhají vycházet vstříc uživatelům našich strojů a přizpůsobovat se některým přísnějším normám v české legislativě. Výsledkem práce našich vývojářů je
inovovaný „mikrovlnný cestář“ FT-3, který jsme doplnili o druhou mikrovlnnou pec a doladili u něj celou řadu technických detailů. Nová sestava tak dále zvyšuje efektivitu oprav a zkracuje dobu práce na silnici a s tím spojená dopravní omezení. Zároveň u ní došlo ke snížení akustických emisí, a je tak ještě lépe uzpůsobená pro noční opravy než její předcházející verze. A to i v husté zástavbě,“ komentuje Jiří Rušikvas, zakladatel a majitel společnosti FUTTEC, která vyvinula mikrovlnnou technologii pro opravu výtluků na asfaltových silnicích.
Nová sestava „mikrovlnného cestáře“ FT-3 je stejně jako její předchůdkyně určená k preventivní neinvazivní údržbě asfaltových vozovek – tedy celoroční a bezespáré opravě výtluků do velikosti přibližně 80 x 80 cm. Celý systém se nově skládá ze dvou mikrovlnných pecí s vyjímatelným zásobníkem pro ohřev asfaltové směsi a z dalšího příslušenství: mj. ručně vedeného mikrovlnného zářiče s elektrickým pohonem určeného na ohřev asfaltových vrstev v ploše poruchy, ocelového přepravního kontejneru, vratných pytlů se speciální asfaltovou směsí, odhlučněné elektrocentrály, 150litrové nádrže na vodu pro chlazení směsi při hutnění či z hutnicí desky.
„Všechny komponenty máme ve voze umístěny tak, jak jdou jednotlivé kroky opravy za sebou – tedy od přípravy výtluku přes opravu až po zprovoznění komunikace. Od dřívější verze se nová sestava liší především ve dvou věcech: v počtu pecí a odhlučnění elektrocentrály. Díky
dvěma pecím probíhá ohřev asfaltové směsí rychleji a je tak možné v co nejkratší době zaplnit i větší a hlubší výtluky. Generátor v odděleném prostoru je pak optimalizovaný pro snížení hluku a vibrací. Ani v noci proto neobtěžuje posádku nebo obyvatele akustickými emisemi. Zajímavostí je, že je vůz napojený na servisní a poruchovou diagnostiku, která minimalizuje odstávky,“ vysvětluje Aleš Košťál, výrobní a provozní ředitel
společnosti FUTTEC.
Společnost FUTTEC však neinovuje pouze své produktové portfolio, ale rovněž obchodní model. Dříve bylo možné si její stavební stroje pouze zapůjčit, případně si opravy objednat přímo u firmy (jako v případě spolupráce s většinou správců komunikací). Nyní je možné si
novou sestavu přímo zakoupit s tím, že majitel licence nadále zajišťuje pro nového vlastníka stroje kompletní servis a samozřejmě pokračuje
v dalším vývoji. První společností, která tak učinila, je firma INPROS PRAHA. „Pražské silnice opravujeme mikrovlnnou technologií FUTTEC již několik let a máme s ní jen ty nejlepší zkušenosti. Jakmile jsme zjistili, že firma vyvíjí nový, ještě efektivnější typ stroje, a navíc ho nabízí k prodeji, ihned jsme se rozhodli zařadit ho do naší flotily. Celý proces oprav tak nyní můžeme doplnit o neinvazivní a trvanlivou údržbu vozovek. A navíc víme, že případný servis „mikrovlnného cestáře“ zůstává v těch nejlepších rukou,“ dodává Tomáš Přitasil, statutární ředitel společnosti INPROS PRAHA.