lot
Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita

Diesel už nechce ani pětina řidičů, ukazuje průzkum. Podíl na trhu klesá ke čtvrtině

Čerpací stanice Benzina. Foto: Benzina
Čerpací stanice Benzina. Foto: Benzina

Odklon zákazníků od aut s naftovým motorem pokračuje. U registrací nových vozidel podíl klesl už pod třicet procent, do budoucna lze čekat ještě větší pokles. Ukazuje to poslední průzkum poradenské společnosti EY mezi řidiči v zemích Visegrádské čtyřky.

Na dotaz, zda by si koupili auto s dieselovým pohonem, odpovědělo v Česku ano jen 18 % řidičů, ještě loni to bylo 25 %. Pokles je patrný nejen v průzkumech, ale i v reálných prodejích: v dubnu klesl podíl naftových motorů na českém trhu s novými vozy na 26,70 %. Ještě před třemi lety byl podíl aut se vznětovým motorem přes 42 %.

Po aféře Dieselgate upadla nafta v nemilost, řada automobilek některé modely přestala úplně s pohonem na diesel nabízet. Stále velká nabídka je ale na trhu ojetin.

Podle průzkumu celkově roste zájem o alternativní pohony, více jsou jim nakloněni muži než ženy. Větší zájem oproti minulému roku mají čeští řidiči také o auta na benzinový pohon (43 % vs. 40 %).

Česko patří podle aktuálních statistik k zemím s nejnižším podílem elektromobilů. Podle průzkumu by o elektromobil mělo zájem až 63 % řidičů, ale pouze s dotací. Oproti loňsku jde o nepatrný pokles.

„Obecně zájem českých a slovenských řidičů o elektromobily souvisí především s nižšími provozními náklady a menší emisní zátěží. Tu v průzkumu zmiňovaly především ženy a řidiči do 29 let. Je zřejmé, že ve všech zemích je poměrně vysoké povědomí a akceptace elektromobilů jako relevantní alternativy spalovacích motorů,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy ve společnosti EY.

Každého druhého respondenta od koupě elektromobilu odrazuje vyšší pořizovací cena. Význam této bariéry oproti loňsku ještě vzrostl (48 % vs. 38 %). Druhým nejvíce odrazujícím faktorem je vzdálenost možného dojezdu na jedno dobití. Respondenty by ke koupi nejvíce motivovalo, kdyby stát dotoval nákupní cenu vozidla a rozšířil sítě dobíjecích stanic.

Už čtvrtý ročník průzkum EY v zemích Visegrádské čtyřky ukázal i značně odlišné nákupní preference při nákupu vozidel. Například třetina českých řidičů si dokáže představit nákup automobilu na internetu, nejčastěji by si jej pořídili na webu autorizovaného prodejce, ti polští naopak preferují webové stránky automobilky.

Nejčastějším cílem pro nákup nového i ojetého vozu je stále klasická autorizovaná prodejna. Ojetý vůz by si čtvrtina respondentů pořídila od rodiny, známého nebo obchodního partnera. „Zájemci o ojetý vůz už tradičně deklarují, že autobazary pro ně nejsou při nákupu primárním zdrojem – přesto přes ně jde více než třetina všech objemů. V tomto ohledu mají nejvíce co dohánět autorizovaní dealeři, kde chce nakupovat každý třetí český řidič, ale ve skutečnosti zde nakoupí jen každý desátý,“ říká Zdeněk Dušek, senior manažer oddělení podnikového poradenství se zaměřením na automobilový průmysl EY v ČR.

Trend nákupu vozidla přes internet stále roste. Zatímco loni by si dokázalo takový způsob nákupu představit jen 29 % českých řidičů, letos už to byla celá třetina. Respondentům by při nákupu online více než v loňském roce chyběla možnost si vůz osobně prohlédnout (53 % vs. 46 %), naopak testovací jízda by jim chyběla výrazně méně (23 % vs. 34 %).

Téměř polovina českých a slovenských zájemců o nový vůz by nejpravděpodobněji nakupovala na webových stránkách autorizovaného prodejce, více než třetině řidičů je jedno, kde by to bylo.  „Respondenti ve Visegrádské čtyřce mají od možností nákupu vozu na internetu vysoká očekávání, která automobilky jen s obtížemi naplňují a tím tak vyklízí pole novým hráčům v odvětví,“ dodal Knap.

Čtvrtý ročník průzkumu mezi českými řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v březnu a dubnu 2019 za účelem zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názorů zákazníků na některá možná inovační řešení automobilového průmyslu. Do hlavního průzkumu bylo zařazeno 509 respondentů z České republiky, 500 respondentů ze Slovenska, 510 respondentů z Polska a 500 z Maďarska, kde průzkum proběhl závěrem roku 2018. Podmínkami pro zařazení do průzkumu bylo vlastnictví řidičského průkazu, pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Až fanatické tažení proti dieselům přichází a rozšiřuje se z Německa, kde se mnoho věcí prochází vývojem zvaným „ode zdi ke zdi“, a to od politky až po technické záležitosti. Dieselové motory ovšem zdaleka neřekly poslední slovo, a pokud VW dieselové motory zavrhuje jako neperspektivní, nedělá dobře. Upnout se na elektroauta je nejen velmi riskantní krok, ale ve svém důsledku může znamenat pro životní prostředí mnohem vyšší zátěž, než diesely. Před pár dny pěl chválu německý ředitel Škoda Auto na citigo na výlučně elektrický pohon. S fantastickým dojezdem, považte, celých 260 km! :-), a s neméně fantastickou pořizovací cenou. Dát… Číst vice »

Pepe

Třeba o proti tomu že USA Ford Renger na 100km vezme pohodovou jízdou 18litru nafty což hodně.

Pepe

Mám diesel od 18let již mi je 33let a měnit za benzín kvůli emisí atd nechci ale dnešní době začíná vládnout benzín ale lidi od dieselu utéct kvůli kravine.. Další věc benzín bude dražší než nafta a už kvůli tomu že dost lidí uteče na banzina.. Dnes DPF má i benzín a budu automobilky dávat kvůli EU.

Alexandr Mikulka

Co takhle si nejprve uspořádat myšlenky a až pak psát?

Martin d

Vzdycky jsem mel benzin , a teprve nedavno jsem objevil 2.0 Tdi CR 103kw v obycejne 4×4 oktavce a zacinam litovat, ze jsem nesel do Nafty driv. Lidi maji nadelano v kalhotech , ze jim odejde dpf , vstriky atd. Ale pokud pouzivaj normalni palivo a nejsou lajdaci na servis tak je jim odmenou o kus lepsi pocit z jizdy , hlavne na dalsi vzdalenosti . Spotreba je uz jen takova tresnicka, ale inaftak se umi poradne nabumbat 🙂

Pepe

Se boji dieslu proč stejně jsou horší věci než diesel..

Railanalytik

Podle toho či lidé dělají (statistika prodejů) a ne to co si pouze myslí (průzkum EY) to vypadá, že při meziročně klesajícím trhu v ČR nominální stav prodejů benzinu je konstantní a mění se poměr mezi dieselem a “jinými” pohony v neprospěch dieselů.

PetrB

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/mercedes-benz-daimler-spalovaci-motor-uhlikova-stopa.A190515_083607_eko-doprava_div

Lucky

Diesely v Česku chce málo lidí to je jen proto, že věří všemu co se píše všude kolem a dává v televizi. V Německu je už situace úplně opačná než před rokem lidé tam kupují diesely zase ve velkém. VW má nárůst za druhé čtvrtletí o 3000ks jen pasattu co chtějí Němci v naftě. Stačilo zrušit zákazy vjezdu do měst soudem jako proti ústavní.

Lucky

Ano německé noviny a rozhovor s představitelem VW který o tom informoval a sám prohlásil, že tohle nikdo nečekal.

železničář v důchodu

„Stačilo zrušit zákazy vjezdu do měst soudem jako proti ústavní.“
Což ovšem platí jen do doby, než to někde zkusí znovu a chytřeji …

Von der Tann

3 ze 4 aut u nás kupují firemní zákazníci. A předpokládám dost podstatná část využívá operativní leasing.
Jelikož leasingovky mají naděláno v kalhotech, že diesel za 3-4-5 let neprodají, uplatňují rizikozuschlag na kalkulaci zůstatkové hodnoty. A tím tlačí zákazníky do benzínu, kde si myslí, že všichni budou toužit po ojetých benzínových autech, o tom to je..

Mudr

..no nechteji dizl,,protoze nerozumi vubec autum ,jsou zmateni,,ctou novinky a podobny nesmysly,dizl geit je nejvetsi blbost tisicileti,,hon na carodejnice…jen velice malo technicky gramotnych si dovede vyvodit jaky je dizl objev,,bez ktereho by nic nikdy nefungovalo,,aspon v teto podobe..Problem je to,,ze drtiva vetsina automobilek neumi vubec dizl vyrobit tak,,aby fungoval jako dizly v mercedesech a audi(potazmo octavia),,ktere naklepali milion bez otravnych a likvidacnich oprav..kdyby se takoveto dizly vyrabeli dal,,klidne euro 3,,nebyla by nadvyroba zbytku sveta co dizl neumeli neumi a umet nikdy nebudou,,nebylo by tolik zbytecne vyrobenych aut,,potazmo zaneradeneho ovzdusi z nadvyroby .Aut by byla tretina..Neni treba vubec nesmyslne vyrab3t zhovadilosti… Číst vice »

Tomáš

Kupovat si Elektromobil u nás kvůli šetření životního prostředí… V Česku s tím malým výskytem dobíjecích stanic opravdu nesmysl. Opravdu snížíte emise tím, když vám dojde šťáva na cestě, a „elektřinu“ vám doveze dobíjecí vozidlo s naftovým 3.litrovým motorem :D.. To už je možná lepší koupit si auto s LPG (upřímně nevím jakej dopad má LPG na životní prostředí), nejlevnější provozní náklady. Já Teda mám diesel 1.9 a jsem spokojenej, žádný problémy s motorem a nějaký emise nebo dražší pojistka o pár korun mě opravdu netrápí. Pořád se o tom mele, ale diesel bude vždycky. Možná se ve většině státu… Číst vice »

ketchup1970

LPG je zkapalněný plyn, z čehož vyplývá , že neexistují pevné částice při spalování, stejně jako je ekologický i CNG a LNG. A v tom je jejich ekologie nad naftou i benzínem.

hedonism.bot

Ohledně dieselgate v DE nejdřív byla panika, ale osobně mám pocit, že už to opadlo – auto si tu soukromé osoby většinou pořizují na Finanzierung a to tak, že po třech letech napůl splacené vrátí a obratem odjíždí s novým modelem, což je za situace, kdy náklady na opravy převyšují splátky za nové asi jediné efektivní – tím pádem se tu už moc vysloveně starých aut netočí – míněno u průměrného pracujícího, Němci také mají velkou kulturu dojíždění, kdy je běžné denně dojíždět 40-70km do práce. Koneckonců na vrcholu dieselgate tu všichni výrobci nabízeli zvýhodněný výkup „starých“ dieselů a výhodný… Číst vice »

Souprava

My s dieslovym Dusterem taky. K SUV patri jedine diesel…

Eskimo Joe

No ano, ve výkonové kategorii, kam spadá renaultí 1.5 dCi, to je fakt velkej rozdíl. S tím se daj i pařezy trhat 😀

Mexo

Das auto,jenom VW,jenom diesel

Ivan

Článek je opravdu zavádějící… Podle mne není hlavní důvod dieselgate. Stačí si porovnat cenu auta benzín vs. diesel, k tomu přidat náročnější servis dieselů, nutnost adblue, cenu pojištění a je zřejmé, že se diesel jen čistě ekonomicky vyplatí až po velkém ročním nájezdu kilometrů. (teď se mi to už počítat nechce). Proto je diesel v úpadku.

Jarek

Nebývala historicky nafta o pár korun na litr dál od benzínu než je dnes?

Standa

Bývala. Ještě předloni

Raddie

Já jsem se svým naftovým Golfem Variant naprosto spokojený 🙂

Ondros

No vidis, ja mel taky diesel od vw a uz nikdy vic. Po vyleceni detskych nemoci uz nedam na bezinova TSI dopustit 🙂

Radim

Benzínovéotory tsfi jsou špatně navržené, žerou olej jak zběsile a kazí se

Martin d

Jeste reknete ze tim velebenym je 1.2 ci 1.4 a vtip bude dokonaly 🙂

náhodný kolemjdoucí

Já bych za klesajícím počtem registrací dieselů viděl něco jiného: zatímco Němec se dieselu zbaví hlavně z filosofických důvodů, Čehún si nový diesel nekoupí proto, že si může koupit téměř nepoužitý z Německa 🙂
A u elektromobilu má pořizovací cena i ten vliv, že se cenový rozdíl na ceně paliva nemůže vrátit – z ekonomického hlediska tedy (zatím) nedává smysl a kupuje se z vznešenějších důvodů, než jsou prachy. Ekonomicky je nejlepší jezdit na CNG – rozdíl se rychle zaplatí a po čase si auto samo „ušetří“ na náhradní díly (tedy samozřejmě pokud auto nestojí v garáži).

asdf

A co LPG ? Pokud vím,tak v Itálii velmi používaná varianta pohonů. Docela bych zde uvítal odborný článek k různým pohonům. CNG, LPG, Hybrid, elektrika, klasické pohony atd. Určitě by z toho vyplynula zajímavá diskuze.

ketchup1970

Mám MB- C klasse 200 r.v. 2012 diesel a Citroën Berlingo na práci 1.4 CNG. Mohu srovnávat..ekonomicky zatím není zas tak velká výhoda CNG. Jenomže jezdím soukromě dálky s dieselem a pracobvně blízko s pickupem. Spotřeba 5,5 až 6kg/100km při cenách 24-27Kč/kg CNG a spotřeba dlouhodobě 4,8-5,0 l/km a cena 32-33 Kč/l
Proti CNG – zákazy ( i fyzikálně nesmyslné – CNG stoupá vzhůru tudíž větrá se dobře) do garáží, revize soustavy před STK ale pro slušná síť stanic.

off

Tohle je ale učebnicová ukázka manipulativní interpretace dat 🙂 „Zatímco loni by si dokázalo takový způsob nákupu představit jen 29 % českých řidičů, letos už to byla celá třetina. „

Vlaďka

Jistě – dejte mi suchá data a já vám udělám výsledky na přání… Statistika nikdy neřeší příčinu. Třeba zdražení provozu dieslů jaksi uměle zvrchu, nebo umělé protlačování elektroaut. A taky se nezabívá tím, proč zrovna lidé do 30ti let jsou proti dieslům (nepotřebují je, nemají životní zkušenosti, atd. ). Ale vždy průzkumy strhnou svým hlásáním ovečky na stranu „většinového“ názoru.

Aleš

Já jsem nikdy to zaujetí dieselem nechápal, takže mě to ani tolik nepřekvapuje…

Robert-Antonio

Třeba proto, že najít MPV na benzín je hledání jehly v kupce sena. O elektrice nebo hybridu ani nemluvě.

Eskimo Joe

No nevím. Třeba v mém rozhodování hrála dieselgate nulovou roli. Od dieselu mě odradily dvě věci: čím dál větší komplikovanost (při trendu odrbat co se dá, aby to zároveň bylo co nejlevnější) a rostoucí restrikce (v Německu hraničící až s možností plného zákazu).

adam

Jestli je v Německu několik desítek měst, kam do centra a na pěší zónu nesmí 20 let starý diesel, tak to je tedy skutečně terno „hraničící s možností plného zákazu“. Hlavně pro Čechy, kteří kupují v bazarech dvacet let staré Opelnice, co Němci vyhodili. Ale je tu i jeden samočistící regulátor: takoví lidé stejně nikdy do Německa nepojedou, natož ne do centra velkých měst, nejvýše tak do hypermarketu do Drážďan. Protože neumí německy – Německu se pouze posmívají a závidí.

Eskimo Joe

Z dikce vašeho příspěvku předpokládám, že německy hovoříte jako rodilý mluvčí, tedy nebudete mít problém s porozuměním odkazovaného textu: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/fahrverbote/dieselfahrverbot-faq/

adam

Milý pane Joe, jsem rád, že umíte německy. Teď se ještě naučte, co to znamená Euro 1-5 a co patří do Euro 6. Do Euro 1-5 spadají víceméně všechny diesely, starší než 5 let. Představte si tedy třeba Liazku, Karosu, Pragu V3S až … dokonce ještě loňské Subaru a možná také některé Nissany či Dacie. Nicméně všechny serióznější značky už dávno vyrábějí motory kvalitnější, splňující Euro 6. A taková auta, jak jste jistě porozuměl z textu, omezena nejsou – bodejď, vždyt jich je plné Německo. Proč by si Německo zakazovalo to, co teď samo vyrábí. Jde naopak o to, aby… Číst vice »

Eskimo Joe

Milý pane adame, jste evidentně člověk znalý a proto jistě víte, že už dnes platí zákaz pro EURO 3 a níže. S použitím jednoduché matematiky si tedy jistě umíte odvodit, že ony „rostoucí restrikce“ se týkají skupin EURO 4 a 5 a jak se v odkazu dočtete, dost možná i starších verzí normy EURO 6. Tedy jak naprosto přesně říkáte, dvacetiletých Opelnic, Karos a Pragovek V3S, kterých je jistě v Německu plno. Gratuluji Vám k vlastnictví německého auta s extra nádrží na močku a jen doufám, že Váš dálniční trhač již splňuje normu EURO 6d a budoucí legislativa se k… Číst vice »

adam

Vycházím z odkazu, který jste sám sdílel. Děkuji za starost, jakou máte s mými vozy. Rád bych Vám to opětoval, ale zdá se, že ve Vašem segmentu asi nebudu umět správně poradit. Pa.

Eskimo Joe

Přesně, jste prostě dobrej, můžete si jít radostí poh… 🙂

MrMarkus

Jen malá poznámka k hybridu, je to pěkná technika do města, kde díky časté rekuperaci jsou baterie hybridu plné a spalovací motor může jet v rozumných otáčkách a velmi nízkými emisemi (do moderních hybridů s atmosférou se už také dávají filtry pevných částic). Není to ale řešení pro dálnice, samozřejmě nevím, kde ten nájezd děláte, třeba je můj komentář bezpředmětný. Na dálnici je situace špatná, hybrid si tam nedobije baterie, veškerá energie ze spalovacího motoru je spotřebovaná na pohyb. Velkobjemová atmosféra je pro dálnice dostačující pohledem komfortu, ale je třeba si připlatit a navíc takový hybrid už má zase vyšší… Číst vice »

XY YX

Milý adame,
zjistite si prosím vás něco o motoru R6M a jeho součanému nástupci 1.7 Blue dCi.., ale musíte pátrat již v roce 2012..
Jste znalostně absolutně „mimo“ a je cítit zaujatost. Děkuji.

adam

Dobrý den, pane XY-YX.
myslím, že se shodneme, že je dobře, že Renault má od loňska motor, co splňuje Euro 6. A co dělal Renault před sedmi lety je mi, promiňte, úplně jedno. Tato značka nikdy nebyla tím, co bych si přál. V této věci rád zůstanu z Vašeho pohledu „absolutně mimo.“ Také si nekupujeme Paykan či Záporožec.
Děkuji panu MrMarkus za zkušenosti a názory na hybrid.
Pěkný den.

MrMarkus

Jsme na tom podobně, půjdu s novým autem také do benzinu. Jen dodám, že totéž co v Německých městech hrozí i Praze. Viz třeba nedávné vyjádření „Do centra by tak nemohla přibližně polovina vozidel, například žádná naftová auta.“ náměstska primátora Petra Hlubučka (STAN). Uvažování Prahy je takové, že zákaz EURO 4 nestačí, oni chtějí větší restrikce. Více zde: https://zpravy.aktualne.cz/regiony/praha/nizkoemisni-zony-a-myto-jsou-v-praze-znovu-ve-hre-udelame-pr/r~a1ec1eb8400111e98a200cc47ab5f122/

mira

vzdyt nova diesel auta bez problemu euro6 splnuji 😉

Eskimo Joe

Vtip je ale v tom, co si ti zelení idioti vymyslí za rok, dva, tři…

Y.K.

Vy asi nebydlíte u frekventované silnice v Praze, co?

Eskimo Joe

Ne, stejně jak nebydlím u přistávací dráhy letiště, vedle seřaďovacího nádraží nebo nad skladem vyhořelého jaderného paliva. Smím se prosím také zeptat? Byla tam dříve ta frekventovaná silnice nebo Vy?

Standa

Nad sklad vyhořelého jaderného paliva si s klidem postavím nejen barák, ale i zasadím pár řádek brambor….
Ten kilometr skály , betonu a speciálních kontejnerů je více než dostatečná izolace.
A třeba to jednou budu pronajímat jako léčebné radonové lázně…

železničář v důchodu

„Byla tam dříve ta frekventovaná silnice nebo Vy?“
Ptáte se hodně hloupě, protože velmi pravděpodobně nebyla, resp. nebyla tak frekventovaná, jako je nyní – a třeba ještě i před cca 25 roky bylo pořád ještě také dost těžko možno i jen předpokládat, že tam někdy takový provoz bude.

Eskimo Joe

Vážený železniční důchodče, pokud jste před cca 25 lety netušil, že na magistrále (Argentinské, Evropské, Milady Horákové etc etc) bude i po těch 25 letech hustý provoz, kravál a nedýchatelný vzduch, tak jste tak trochu něco mezi idealistou a čmelákem. Zhruba v té době jsem dělal řidičák a na tehdejší Argentinskou a Karlák / Resslovku asi nikdy nezapomenu. Jiné to bylo tak možná v dobách, kdy byl ještě lecjaký železniční důchodce švarným junákem. A ano, kdo by tehdá čekal třeba jen přistání Apolla na Měsíci, že.