Die Länderbahn nasadí na čtyři měsíce mezi Most a Osek autobusy. Kvůli čtyřem týdnům výluky
(aktualizováno 16:05 o další informace Ústeckého kraje) Společnost Die Länderbahn CZ nevyjede v neděli na část linky U12 mezi Mostem
(aktualizováno 16:05 o další informace Ústeckého kraje) Společnost Die Länderbahn CZ nevyjede v neděli na část linky U12 mezi Mostem a Osekem s vlaky, jak původně plánovala. Po dohodě s Ústeckým krajem nasadí v tomto úseku autobusy. Ty mají jezdit až do poloviny dubna. Důvodem jsou podlel dopravce výluky na této trati, která chystá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ty ale zaberou podstatně kratší čas, než kdy bude jezdit náhradní autobusová doprava.
Výlukový jízdní řád dopravce zveřejnil na svých stránkách, platí až do 17. dubna. Jednatel Die Länderbahn CZ Michal Barták přesun do autobusů potvrdil. „Dohodli jsme se na tomto řešení s Ústeckým krajem. Nejde o opatření kvůli chybějícím soupravám či zaměstnancům,“ řekl Barták.
Z vyjádření SŽDC vyplývá, že výluka bude podstatně kratší než čtyři měsíce. „Výluka v úseku Most – Osek město je plánovaná v době od 24. – 27. 2. 2020, 9. – 12. 3. 2020 a poté od 22. 3. do 17. 4. 2020,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj dopravce po dohodě s krajem volí náhradní autobusovou dopravu na delší období. „Mimo kolejovou výluku ve dnech uvedených výše nebude po SŽDC. požadovat kompenzaci za náhradní autobusovou dopravu. Mimo uvedené dny by trať měla být sjízdná, předpokládáme i provoz linky z Mostu na Moldavu. Náhradní autobusová doprava je tedy v období, kdy trať bude sjízdná, způsobena ze strany dopravce, nikoliv SŽDC,“ dodal Illiaš.
Podle mluvčího Ústeckého kraje Martina Volfa dopravce při plánování náhradní autobusové dopravy vycházel z informace vzešlé z výlukových porad konaných na podzim 2019. Původně měla výluka v Louce u Litvínova probíhat už od změny grafikovnu. „Aby k datu zahájení výluky byl schopen zajišťovat dopravní výkony z rozsahu dle platné závazkové smlouvy, začal se zasmluvněním výkonů postižených náhradní autobusovou dopravou a to včetně posilových výkonů. Tomuto stavu také přizpůsobil plán dalšího výcviku provozního personálu,“ vysvětlil Volf. To, že by na trase mohly vlaky jezdit, se dopravce i kraj dozvěděl až před čtrnácti dny.
„Ústecký kraj vnímá zavedení náhradní autobusové dopravy jako prvek, který vede ke snížení komfortu železniční dopravy, a proto bude s dopravcem hledat řešení takové, aby v co nejbližší možné době, avšak s ohledem na zasmluvnění náhradní autobusové dopravy, pokrytí provozní potřeby personálem, úpravu dat v informačních systémech a vlastní informování prostřednictvím provozního personálu dopravce ve vlacích a prodejních místech, došlo k navrácení běžného vlakového provozu, pokud to vlivem výlukové činnosti nebude skutečně vyloučeno,“ dodal Volf. Podle něj není autobusová doprava spojena s domnělým nedostatkem vozidel. „Vozidla má dopravce zajištěna v Německu a během dnešního a zítřejšího dne bude probíhat jejich převoz do oblasti Loun,“ dodal Volf.
Podle vyjádření SŽDC budou probíhat ještě v průběhu celého roku výluky v úseku Litvínov – Louka u Litvínova – Osek – Oldřichov u Duchcova. Důvodem je elektrizace úseku do Litvínova a aktivace zabezpečovacího zařízení.
Die Länderbahn CZ převezme od neděle provozní soubor Lounsko. Podle smlouvy má DLB ročně odjezdit nejméně 1,025 milionů kilometrů, nejvýše pak 1,537 milionu. Základní cena je 126,38 Kč za kilometr. V průměru pak má jít o 1,281 milionu kilometrů ročně. DLB nabídla v poptávkovém řízení nejvýhodnější podmínky ze všech oslovených dopravců. Vystřídá tak od prosince České dráhy. Jde o provoz linek U12 (Osek – Most – Louny – Rakovník), U14 (Jirkov – Chomutov – Žatec – Lužná u Rakovníka) a T7 (Chomutov – Vejprty). Kontrakt je na deset let.
DLB bude jezdit s osmi modernizovanými vlaky RegioSprinter, které se uvolní v síti Vogtlandbahn z důvodu výměny vozidel. Vozidla poskytují až 70 míst k sezení, nízkopodlažní nástup/výstup, včetně nízkopodlažní části vozidla (celá střední část mezi nástupními dveřmi), velká panoramatická okna, WC, zařízení na snižování teploty, systém vytápění a audiovizuální informační systém. České dráhy dosud na těchto tratích jezdí s regionovami.
(aktualizováno o vyjádření Ústeckého kraje)