Deutsche Bahn začala nasazovat jednotky Stadler Kiss na další vlaky kategorie IC

Jednotka Stadler Kiss pro vlaky IC Stuttgart - Curych. Foto: Deutsche BahnJednotka Stadler Kiss pro vlaky IC Stuttgart - Curych. Foto: Deutsche Bahn

Dopravce od nasazení jednotek po Westbahn čeká větší spolehlivost a kapacitu.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

DB kupuje ojetiny… kam ten svět spěje! Co pak zbude na nás !

Vojtech

Důvody nákupu jsou mi známy, jen postřeh nad nevirtualni realitou

Gajda

Tak oni ví, že to zvýší spolehlivost, ale že by to nakoupili jako nový, to ne, to se kupuje jinde…

oja

Proč by to nutně museli kupovat nové? Určitě byly za výhodnou cenu a když jsou ve výborném stavu a ve třetině své životnosti, proč ne? (Pokud se nepletu, tak Westbahn začala jezdit před 11 lety a tehdy měla nové soupravy, čili tyto jsou právě tak staré, část asi i novější)

Jarda V.

Tak nějak očekávám že bude vypadat „Vysočina“ po vyhlášení výsledků soutěže. 2,5h do Brna bude relativně na pohodu stejně tak jak s tím jezdí REX po Německu nebo WestBahn že Salzburku do Vídně.

oja

Souhlas. On to není vyloženě dálkový vlak, spíš právě na „zastávkové rychlíky“, kde málokdo sedí déle než ty 2,5 hodiny.

Michal82

ano, ale budou žluté nebo tyrkytové.

Jiri Hamrik

Za 30 let až je bude DB vyřazovat, tak budou jezdit v ČR, když život vlaku v Německu končí tak v ČR začíná.

oja

Zjevně jste v ČR vlakem jel naposled před 30 lety. Mimochodem, předělávat 30 let starou jednotku na jinou napájecí soustavu by bylo dost neefektivní.

Juraj

Opravte mě kdyžtak: tyto jednotky mají nástup v úrovni 550 mm (rakouský standard), ovšem většina spolkových zemí v SRN má standard 780 mm.
Znamená to, že DB musí pečlivě řešit, kam to mohou nasadit, nebo je na to nějaký trik?

Kubrt

Když dáte do googlu „KISS DB bahnsteig hohe“ vyjede fotka, kde muž nastupuje v Berlíně – a vypadá to, že jde do sklepa. Naštěstí dveře se „předsouvají“ jen minimálně.

Juraj

👍 Hustý! U nás se používá rampa z nástupiště směrem nahoru, v Německu směrem dolů.
https://www.barrierefrei-unterwegs.de/antwort-der-regierung-zum-bahnsteighoehenkonzept/

Karel IV.

A nebouchají se při tom do hlavy o horní rám dveří? Snížení o 23 cm je už poměrně dost (a černožlutá nálepka je stejně tvrdá jako její podklad).

Alibaba

Podle této stránky a mapky na ní mají na jihu více nástupišť 550 mm nad TK.
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnsteigh%C3%B6he_(Deutschland)

PepaM

Je na to trik – neřeší se to. V Německu je tenhle problém docela častý, řeší se maximálně někde hlášením pro cestující upozorňujícím na výškový rozdíl.

Geralt

Prostě záporná vysokopodlažnost, žádná věda.

Y.K.

Bude tu někdo prudit, že DB nakupují ojeté šroty z Rakouska? 🙂

Kubrt

V takovémto případě se uplatňuje fráze „starší, ale osvědčená a oblíbená vozidla“.

Dave

Nejsou 40 let staré, takže šroty těžko

Jiří Kocurek

To nebyly ani ty 628 z 90. let. Tak se vytáhl rok výroby prototypu a stáří později vyrobených se vztáhlo k němu, aby se mohlo nadávat.

Stejnou „logikou“: Škoda 99E z roku 1995 je 42 roků starý šrot, protože prototyp vyjel v roce 1980.

oja

Ona vozidla se spalovacím motorem „stárnou“ přeci jen rychleji než s elektrickým, nebo přesněji řečeno jsou dříve zralá do šrotu.
Však si srovnejte životnost městských autobusů s tramvajemi (a zdaleka se nemusíme bavit jen o T3 ve střední a východní Evropě, viz Lisabon nebo ve Vídni ty nedávno vyřazené).

VTT

Jaký je rozdíl mezi Kissem a Flirtem krom počtu pater? Když Flirt je tramvaj, tak aby Kiss náhodou nebyl taky.

oja

Myslím že počet pater je ten hlavní rozdíl 🙂 Ano, KISS je primárně příměstská jednotka, byť se vyrábí i v dálkové verzi.
Ono jde ale hlavně o uspořádání interiéru – jak hustě a jak jsou rozmístěné sedačky, to je pro (ne)pohodlí na dlouhých cestách zásadní.
Nicméně, kdo chce psa bít, hůl si najde…

Moe Szyslak

Stadler Kiss DB jezdí i na nočním IC 94/95 Wienerwald na trase Wien Hbf – Linz – Passau – Nürnberg – Bamberg – Jena Paradies – Halle(Saale) – Leipzig – Berlin Südkreuz – Berlin Hbf – Neustrelitz – Warnemünde a zpět.

Michal82

Dobrá štreka na sedačku

Robert Pražák

Málo kdo jede celou trasu. Pamatuju z 80. let Os 5009 z Prahy Střed – Bohumín. Chtěl bych vidět borce, který by to projel celé.

Kubrt

No, já bych to tak nevylučoval. Ještě v 80. letech bylo těch 16 Kčs rychlíkového příplatku pro někoho ne úplně bagatelní částka. Např důchodce, nespěchající, jedoucí jednou za rok na návštěvu.

ojan

Téměř všechny noční vlaky mají řazené i vozy k sezení a řada lidí na nich jezdí i dlouhé štreky. Často prostě šetří, já posledně musel, protože mi rezervační systém z neznámého důvodu místenku jinam než na sedadlo neprodal.
Navíc není takový rozdíl, jet na sedačce 6 hodin ve dne nebo v noci.
Noční „courák“ je pořád lepší, než v 11 večer dorazit do Prahy a muset tam nějak přečkat noc do odjezdu prvního ranního vlaku.

Nacelnik

Kdyz koncil Excelsior, projel jsem si Cheb – Košice taky na sedačku a šlo to… 🙂

oja

Je nicméně dost rozdíl, jestli to jsou kupé nebo velkoprostor. V kupé, kde se dá zhasnout a je tam minimální pohyb lidí, je ta noc na sedačce bez problémů. Velkoprostor s ostrým světlem je něco úplně jiného. I bez ohledu na světlo a procházející cestující se tam dá jakž takž spát asi jen když je vlak poloprázdný a člověk si na čtyřce může natáhnout nohy na sedadlo naproti.

xyz

Zejména v létě, kdy je problém nějakou sedačku vůbec „urvat“ (a to i v situaci, kdy jsem si ji vícekrát chtěl den předem zarezervovat přes internet).

Jan

Ale jenom proto, aby se dostaly do Vídně na údržbu.

Dave

Ještě noční vlak. Dobrá šílenost

veli.k

Kéž by alespoň takto vypadal občerstvovací koutek v InterPanterech…

Anonymní alkoholik

Kéž by alespoň takhle vypadal celý interpanter… 😀

Jiří Kocurek

Kéž by je někdo koupil do ČR! 😀

Dantex

Když to zákazník zaplatí, dopravce ho koupí.

Jiří Kocurek

To bylo spíš takové pošťouchnutí směrem k nákupu ojetých Stadler RS1 a GTW, na kterými se mnozí zaklínali ojetostí vozidla, až patří k nejmladším v ČR.

M19

Nevšiml jsem si, že by se mě někdo ptal, zda hodlám zaplatit kávovar na benzínce, automat na bagety kdekoliv a stejně ho tam mají. Nic víc v podstatě stejně na té fotce není.

ojan

V tomhle případě ne, má to jednosystémové motory na 15kV, 16,7Hz, tedy standard německy mluvících zemí, v ČR nepoužitelné.
Kdyby to v ČR bylo provozuschopné, poptávka by určitě byla. Určitě byly výrazně levnější než nové jednotky.

Michal82

Jak složité a drahé by tedy bylo je přestavět na stejnosměrné tak aby mohly třeba na Pha Ostrava ?

Twix

KISS na 3 kV existuje (jednosystémový), akorát začíná jezdit ve Slovinsku. Akorát to bude asi už nějaký novější model než toto.

Jiří Kocurek

To by bylo docela krátkozraké, než to schválíte, bude střídavina z Přerova do Hranic … ve výstavbě.

oja

Tak určitě by to šlo, Leo kdysi tvrdil, že přestavět jeho stejnosměrné vlaky na český dvousystém by nebyl problém, ale výhodnost takového nákupu z druhé ruky už by to dost kalilo. Jednak kvůli těm nákladům na přestavbu a druhak (především?) protože by ta přestavba trvala. To je myslím velmi podstatný důvod pro nákup ojetých vozidel, že je lze nasadit velmi rychle po podpisu smlouvy.

Ex ČD

Motory určitě neee. Důležitá je ta elektrika okolo, motorům je úplně jedno, jaký je zdroj.