lot
Infrastruktura Silnice

Děti Země: Stát zastavil přípravu D52. Chtěli jsme poznat jejich argumenty, vysvětluje ŘSD

Vizualizace dálnice D52 u obce Bavory. Foto: ŘSD
Vizualizace dálnice D52 u obce Bavory. Foto: ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic podá v říjnu novou žádost o výjimku na úseku, kde běží spor už přes třináct let.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle Dětí Země zastavilo přípravy části dálnice D52 z Brna do Mikulova. Ministerstvo životního prostředí totiž na konci srpna zastavilo na základě žádosti ŘSD řízení o povolení výjimky ke škodlivému zásahu do biotopů 29 zvláště chráněných druhů živočichů v trase dálnice D52 z Pohořelic do Nové Vsi. Podle ŘSD ale příprava ve skutečnosti běží dál.

Děti Země považují postup ŘSD za překvapivý i proto, že povolovací proces na tomto úseku běží už třináct a půl roku. Zúčastněné spolky už třikrát dosáhly soudního zrušení výjimky, neboť podle nich ministerstvo rozhodovalo nezákonně.

„Krajský soud v Brně letos v červenci zrušil třetí pokus o povolení výjimky, takže jsme očekávali, že po více než třinácti letech probíhajícího řízení rozhodnou úřady konečně v souladu se zákonem. Je proto pro nás velkou záhadou, proč to investor nakonec vzdal a co tedy bude,“ kroutí hlavou předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala vysvětluje postup tím, že chtěli zjistit argumenty Dětí Země. „Jde o historické řízení. Rozhodli jsme se, že ho necháme doprocesovat, i když nemá žádný přímý dopad na aktuální přípravu dálnice D52,“ řekl Fiala. Podle něj mezitím došlo ke změně zákona. „Proces doběhl až do soudního přezkumu zejména proto, abychom poznaly argumenty nevládních organizací a názor soudu a mohli to využít při novém řízení a v jiných obdobných řízeních na D52,“ vysvětlil Fiala.

Soud zrušil třetí potvrzující rozhodnutí MŽP z března 2019 ze dvou důvodů. Jednak došlo k rozporu mezi výrokem rozhodnutí a jeho odůvodněním, přičemž ministerstvo stejnou chybu udělalo i v předchozím svém rozhodnutí z března 2017, které soud zrušil v únoru 2019.

Mezi žalobci v minulosti byly organizace Ekologický právní servis a Voda z Tetčic. Děti Země považují výsledek soudu za prohru ŘSD.

Nejblíže stavbě je obchvat Mikulova

ŘSD u dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici délky 23,1 km od vydání stanoviska EIA v květnu 2005 po patnácti letech přípravy získalo jen územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova délky téměř 3,9 km, jeho zákonnost od dubna 2020 řeší Krajský soud v Ostravě, který zkoumá i zákonnost Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a Územního plánu Mikulova. Rozsudek lze očekávat do konce roku.

Podle Fialy přípravy dál běží. V létě byla dokončena aktualizace DÚR pro tuto stavbu. „O novou výjimku, o kterou se vedl letitý spor, budeme žádat v říjnu letošního roku. Pochopitelně jako na celé D52 počítáme i nadále s pokračováním sporu. Investor tak rozhodně nerezignoval na pokračování přípravy jakékoliv části D52. Zpětvzetí této žádosti ani rozsudek přípravu dálnice D52 nekomplikuje a ani nezdržuje,“ dodal.

Podle něj je stavba D52 v úseku od nádrže Nové Mlýny ke státní hranici připravena prakticky ke stavebnímu povolení. „Bohužel jsme a budeme ve vleku souvisejících správních řízení a soudních sporů o podklady nebo vlastní rozhodnutí,“ tvrdí Fiala.

Nejdále v přípravě je stavba obchvatu Mikulova, kde bude ŘSD na podzim žádat o stavební povolení a v roce 2022 chce začít stavět. Kompletní přehled jednotlivých úseků a stavu příprav je na stránkách ŘSD.

Odebírat
Upozornit na
guest
84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laik

ŘSD má máslo na hlavě. Je to neschopná organizace. 13 let!

franzJosej

od nastupu Kroupy a Matla. 17 let

Démon

ŘSD zatím předvádí (již několik let) jak to svést na ty druhé. Místo diskuze vše prosazují úřední silou.

Alexandr Mikulka

Ti to mají snad v genomu. Já rozhodně nejsem příznivců ekoteroristů jako je Patrik ale molochům jako ŘSD, kteří jedou přes mrtvoly a rozhodně nevybírají nejlepší řešení, to patří. Bohužel pak trpí i lidé kolem zdržovaných staveb.

Petr

Nevím jak ŘSD, ale já považuju za nejlepší způsob jak poznat argumenty protistrany diskusi…

Jakub

A jak se diskutuje se soudem prosím?

Ondra

Protistrana není soud.

súdružka Kolesárová

Neverim, ze v Nemecku, Rakousku, Polsku podobne ekologicke magory nemaji. Ale evidentne se s jejich pripominkami dokazi lepe vyporadat nez my, ponevadz stavi… Takze bych neplakal nad „nerozumnosti“ Deti Zeme, Vody z Tetcic apod., ale zametl bych si pred prahem statnich instituci a lidmi zodpovednymi za tvorbu legislativy

rtep

Súdružko, ono to je ale jinak. Možná ve jmenovaných zemích mají schopné pracovníky, kteří podobné stavby připravují a ti moc dobře vědí, že ochrana životního prostředí musí mít přednost před jakoukoli stavbou. Čeští úředníci si vezmou jen do kapes něco málo obálek a doufají, že „se to nějak snad udělá“. Děti Země mohou zasahovat pouze tam, kde naprosto a dlouhodobě selhal stát a jeho neschopní úředníci, kde nějaký pomatenec načmáral tužkou do mapy dálnici, aniž se pokusil zjistit, kudy ta dálnice vede. Děkujme Dětem Země a dalším takovým organizacím, že se snaží držet aspoň trochu na uzdě zvůli různých developerů,… Číst vice »

Nekdo

ovšem zapšklému Pepovi z Tetčic fakt neděkujeme. Tento zamindrákovaný dědula si pouze potřebuje schladit žáhu. Kdyby bylo ŘSD co k čemu, tak mu zaplatí koks, prostitutky a dovolenou na Maledivách a byl by klid…

Jan Matoušek

Možná si ŘSD řeklo, že na tu oblast z vysoka …, protože z toho mají jen žaludeční vředy a za ušetřené peníze zkusí opravit silniční mosty v Libereckém a Ústeckém kraji.

Nekdo

Jak jako obchvat Mikulova? Ten uz davno maji, akorat mistni kreteni si kolej nej postavili kus mesta. Nejen, ze nezaslouzi zadny dalsi obchvat, ale za trest by jim mel veskery tranzit jet pres namesti….

Marek

zcela správně

Vít U.

Vy myslíte ten „obchvat“ se dvěma kruhovými objezdy, který vede mezi centrem města a nádražím? No tak ten je pro vedení dálnice naprosto ideální. Škoda, že tam ti „kreténi“ postavili za Franze Josefa to nádraží a kostel, co?

Olda

No…, když se postavil současný „obchvat“ Mikulova, tak se mi zdá, že zástava byla opravdu téměř mizivá a kruháče tam taky nebyly.

Tomáš Gottschalk

Na tom obchvatu je nějaká věc zatížená zástavním právem?

Vít U.

„Téměř mizivá“ znamená, že budovy kolem ulic Nádražní a Republikánské obrany tam už samozřejmě dávno stály, stejně jako budovy kolem nádraží, jak byste tam proboha chtěli vést dálnici?

KarelF

To už tu někde bylo ? Jen si vzpomenout jooo severojižní magistrála v Praze pěkně přes Václavák kolem muzea.

Peeetr

Na druhou stranu musím ocenit ekologické teroristy, že zase dobře chrání moravské továrny před přílišným denním ujížděním dělníků, skladníků a řemeslníků do Rakouska.
Bohužel Vídeň je příliš přerostlé velkoměsto na tak malou zemičku, a potřebuje stále nasávat mladou otrockou sílu ze zahraničí.

Miloslav

Moje prababicka tam taky na konci 19. století pracovala 😉

Panda

Aniž bych se chtěl zastávat izolacionismu Petra, tak v té době nebyly rozdíly v platech tak velké…

K.S.

Vídeň přerostlá není, je to naprosto normální evropské město. Ty „Moravské“ továrny v Mikulově patří taky některé Rakušákům. Nehledě na to není důvod chránit něco co při obecné výkonnosti ekonomiky srovnatelné s průměrem EU platí velmi podprůměrné mzdy. Alternativní vysvětlení je že tu výkonnost na průměr EU táhne pár zahraničních provozů a zbytek je těžce na chvostě. (Ale nejsem ekonom a nemám ani podrobná data) Nehledě na to Mikulov, ale i Valtice, Břeclav a celé pohraničí má jako přirozenou spádovou oblast Vídeň, ne Brno. Mikulov a Břeclav jsou staré hraniční hrady které do spojení s Rakouskem fungovaly jako města (Břeclav… Číst vice »

franzJosej

Nikolsburg Lundenburg Znaim nebyly cesky mesta

Jan Dobiáš

Byla to města na českém území a třeba Poštorná na jih od Břeclavi byla Česká navzdory agresivním snahám o germanizaci.

KarelF

Mohu poprosit když už se dáváte odkaz můžete jej dát správně. mapy. cz/s/monagafozu je blbě takto je to správně mapy.cz/s/monagafozu když to dáte blbě tak se to nikomu neotevře takže s vámi ani nebude diskutovat, protože bez urážky nemyslím si, že si všichni všimnou kde je chyba. jinak nechápu co má za smysl tam tu mezeru dát. díky.

Démon

Namísto toho, aby si našinec řekl o více peněz, nechá si je dát v zahraničí.

Tonda Sehnal

Kdo zaplatí cenu průtahů za tak dlouhou dobu? Taky Děti Země?
Pokud ne, je cosi shnilého ve státě našem…
Nemělo by být standardem cokoliv blokovat a nemít za to pražádnou odpovědnost! Jako občana mě už nebaví platit něčí rozmary a zahánění nudy.

Tomas

tomu se rika demokracie …

Gloglo

Tomu se neříká demokracie, ale právní stát

Miloslav

Není to třeba tak že na vině je stát, když takovou stavbu neumí připravit?

Panda

Přesně tak, v tomhle případě ministerstvo hned několikrát jednalo protizákonně…

Marek

v celém ČR kdo nic neumí dělá pro stát, tak to také vypadá ,podobným tempem obnovovat Německo po druhé světové válce tak je dodnes hromady sutin

Tom Matoo

Bohuzel je to tak. Stale resime stavebni zakon (spravne), ale zapominame, ze sebelepsi zakon nic nevyresi se soucasnym personalnim obsazenim statni spravy. A to ani preneseni stavebniho rizeni z mistnich stavebnich uradu. Staci se podivat jak „dobre“ resi odvolani proti uzemnim rozhodnutim krajske urady. Lhuta na vyrizeni rok a vice neni zadna vyjimka..

Jakub

Tak jděte příkladem, pracujte pro stát! Ať to má kvalitu

Tom Matoo

Myslim, ze nasemu statu jsem prospesnejsi kdyz zustanu u toho co delam. A co konkretniho mate k tomu co jsem napsal? Myslite snad, ze nase statni sprava funguje jak ma? Neznam zadnou soukromou firmu, kde by zamestnanci brali jako samozrejmost, ze si v pracovni dobe vyridi nakupy a kadernika. Kde v patek ve 2 hodiny je uz jenom vratny atd…

rtep

Platíte pouze to, že někdo není schopen a ochoten pořádně stavby připravit, že ten někdo se neřídí zákony a doufá, že mu jeho prasárny vůči přírodě i vůči lidem nějak projdou.

Alexandr Mikulka

To, cos napsal, si vytiskni a nech zarámovat. A až ti budou bourat barák, denně si to čti.

KarelF

A proč ti blokovači pokud je něco špatně jen formálně nepřijdou a neřeknou milé řsd když nám zaplatíte tolik a tolik vyjde vás to za práci levněji než kdekoliv jinde a my vám dáme opravený a formálně správný projekt který Vás vyjde třebas o 50 mil. Kč dráž, ale budete to mít OK. řsd bude in a cool, protože to bude rychleji. Nebude to výpalné ani nic jiného blokovači odvedou práci za kterou dostanou zaplaceno i třebas za cenu kterou naúčtují řsd právníci. Všichni pak vydělají. politici spokojeni dostavěná dálnice, rozpočet spokojen vybírá se mýtné, stavební firmy postaví a zinkasují… Číst vice »

Kodl

Never ending story… Docela bych si i troufnul tvrdit, že nebude hotová ani do konce roku 2029…

Petr

29 zvláště chráněných druhů živočichů? Kdy provedli naposledy smradi země průzkum terénu v dané lokalitě? Děje se tak každoročně nebo se tam ten hňup jednou prošel a teď z toho těží? Doufám, že budeš mít jednou odvahu a ukázat xicht třeba v Přerově, FM ale i tady ty smrade ze země…

Aleš

Ukázat ksicht v tom stavu naposledy, tak jste to myslel?😀

Tomáš Gottschalk

Proč je na stavbu dálnice ve stopě stávající silnice potřeba VÝJIMKA ze zákona? To přece není žádný nestandardní stav! Na výjimku není právní nárok a pak to končí takovýmhle šaškecem.

petr 5

Moraváci by konečne mohli vzít do rukou vidle a s Pohrobky Země si to jednou pro vždy vyřešit. Pokud škodili na D8 nebo D11, bylo jim to buřt, ale teď je to za humny.

Slosor

To není nic nového, na Moravě škodí už dlouho a ve větším rozsahu. Škodili ve FM, škodí u Přerova, na D49, D55. Teď navíc vyhlašují, že budou škodit hlavně na Moravě a do Čech nebudou zasahovat. Aby vám to nebylo líto, v Čechách zase máte mnohem víc vlastních škodičů z řad NIMBYstů a obcí. Mimochodem, podle čeho soudíte, že to bylo Moravákům jedno? Jsem z MSK a jedno mi to nebylo, díra v D8 byla ostudou celé republiky, i když mě osobně logicky až tak nepálila.

Kalanis

Souhlas. Já jsem z druhého konce republiky a třeba bordel s obchvatem Frýdku-Místku mi také vadí. Nebo prodloužená Rudná.

AFP

Pane Kalanis problém Rudné v OV byl v tom že místní chtěli protihlukové stěny. Kdyby je dostali hned mohla ta Rudná už dávno fungovat.

Leinad

Hlukové stěny se musí stavět jenom tam, kde je místní nechtějí. (železnice u Uval)

AFP

Pane Petře Moraváci by ty vidle měli vzít na neschopné úředníky kteří nejsou s to dělat pořádně svou práci.

Kamui

Stát postupoval nezákonně. Stát tvoří zákony. Proč stát nezměnil za těch 13 let zákon tak, aby to co bylo nezákonné bylo již zákonné?

Vůbec tady vidím promarněnou příležitost. Byl tady nouzový stav, tak proč tyhle problémové stavby nebyly prohlášeny za nouzové, čímž by tihle blokovači měli po ptákách?

Radim Cenek

Zákon se za těch třináct let samozřejmě změnil, dokonce několikrát. Ale rozběhnutá řízení vždy pokračují podle zákona, který platil v době jejich zahájení – to je právní zásada, která se změnit nedá.

Kamui

Všechno jde, i změnit ústavu, kdyby se opravdu chtělo.

Petr

Dobrá poznámka. A nebylo by v tom případě lepší problematické řízení ukončit a začít nové podle nového (lepšího ;-)) zákona?

Alexandr Mikulka

A o čem asi je tenhle článek?

Cikcak

Dovedu pochopit argumentaci ekologů, co ale pochopit neumím, proč chybí určitý nadhled. Proč je většina veřejnosti (předpokládám), které stavba nevadí brána jako rukojmí? Proč to vždy končí (a zpravidla u staveb zásadních) u soudu a trvá to desetiletí. Jsou v projektech opravdu tak fatální chyby, že je nemožné řešit je u stolu dohodou?
Konkrétně v případě D52 trasa dálnice vede prakticky ve stopě stávající frekventované komunikace. Co v území dálnice tak fatálně mění? V případě D3 je to přáním (trasa kolem Benešova) a tady to vadí?
Je to únavné a frustrující.

Jakub P

Máte pocit, že ŘSD je ochotno s kýmkoliv o čemkoliv jednat a snažit se najít přijatelný kompromis? Jim je jedno, že se potřebný stavby zdrží o desítky let, hlavně když to silou a přes rezignaci všech dotčených prosadí pokud možno přesně v té podobě, v jaké to na první pokus nakreslili. Bez ohledu na to, že se mezitím třeba výrazně změní okolnosti. Něco jako přiznat, že by mohla existovat lepší varianta než ta jejich prastará první verze je pod jejich úroveň. A taky by možná nebyly takový provize od advokátních kanceláří, který je zastupujou.

Cikcak

Nemám žádný pocit, kromě té frustrace, o ŘSD nic nevím. Ptám se jako občan (a volič), který je na chvostu dění a při cestě do Vídně (nejenom tam) nasává smrad spálené nafty v kolonách. Jak ekologické….. Po shlédnutí videa nemám pocit, že by bylo něco zásadně špatně.
V čem by v tomto případě měl kompromis spočívat? Trasa kolem Břeclavi?

Jakub

Mate pocit ze DZ Tetcice Firbas a jiní nabízejí nějaký rozumný kompromis k D52? Jen tu dálnici prostě nechtějí, to je celé. Není to o posunu trasy v polích apod. Nabízejí projít dálnicí Natura v Břeclavi na pokračovat na Reintal. No a překvapivě má ČR s AT smlouvu z 2009 na Mikulov. Takže bez kompromisu. Zdržujeme co to jde a zákony to umožňují
Nová řízení poběží ve lhůtách nové 416 takže rozumný přístup s přijatelným časem soudů a všech pro vydání rozhodnutí.

Vladimír

Co je to kompromis? Při schválených ZUR, státní koncepci dálniční sítě se dá prakticky na jednou již dané trase jen jednat o kompenzačních opatřeních. Ale o ty většinou vůbec nejde – „dálnici tady prostě nechceme“ :D43, D49, D55, D1 Přerov atd. Tak jaký je zde prostor ke kompromisu?

Vít Jůza

Kompromis je, když obě strany pověří své vyjednavače (tzv. kompromisáře) a zaváží se řídit výsledkem jejich jednání.

Tom Matoo

Jenze problem je, kdyz trasa je dana ZUR kraje kde se dotycni mohli vyjadrit. Dale uzemnim planem toho mista, kde se mohli vyjadrit. A pri samotne stavbe je jejich jediny pozadavek, ze dalnice tudy ne. To se pak kompromis hleda fakt tezko. A pak ty odvolani vypadaji tak, ze se resi podjatost primatora (nesmysl primator je mistni sprava a stavebni urad statni sprava), forma vyjadreni spravcu siti (porad stejna X let) a podobne kraviny, kde jde dobre videt jak odvolatelum jde o kompromis. A vse je bohuzel korunovano neschopnosti uradu, ale bohuzel i soudu se s podobnymi vecmi rychle vyporadat.

David

Možná pro vás bude velkým překvapením, že Děti Země a Voda z Tetčic blokují i obchvat Břeclavi, kudy původně navrhovali alternativní trasu D52, byť nenapojenou na rakouskou dálniční síť.

Marek

a na to jsi přišl kde???

K.S.

Nezlobte se, ale tam o DZ nic není. Obchvat Břeclavi blokuje tolik věcí naráz že to až hezké není, DZ to opozdily max. o 5 let, řeší se tak 30 let. Naopak kompenzační opatření jsou již hotová a už by měla být i plně vyhodnocena letos. Co to ale blokovalo nebo i teď blokuje tak jsou šmeliny s pozemky a v současnosti i spor s Lichtensteiny, což je důsledek politiky státu (A nelegálního postupu po válce) a to knížata asi ty pozemky ještě pustí. Další věc je že ten obchvat se ví už teď že nebude stačit a bude se… Číst vice »

KarelF

Po jaké válce stát postupoval nelegálně ?

MlB

Troufám si tvrdit, že o to významné většině našich „ekologů“ ve skutečnosti jde především: o ten pocit moci a významnosti, kterého se jim v jejich běžném životě nikdy nedostalo a nedostane.

Dalibor

Přesně tak. Mohu uvést příklad který osovbně znám – terorista z Tetčic si takhle leští svý ego a kompenzuje si svý zkrachvalecký mindráky.

Vojtíšek

Má slova ….

AFP

Tak o tom žádná pane MIB. Kdyby jim v tom neasistovala neschopnost šlendrián a arogance že strany státu, tak by si tyto obskurní kreatury ani neškrtli.

KarelF

Věřte, že škrtli vždy by si něco našli a když ne na dálnici nebo železnici tak někde jinde. Třebas plynovod, vodovod a podobné.

Standa

To mě zajima taky jestli jsou projektanti tak tupý a líný že to vše odflaknou s pocitem že to nějak projde? a nebo jsou děti země a podobný organizace placený západem aby jsme neměli kvalitní infrastrukturu a nebyly tak konkurenceschopni a byly závislí na dotacích a nějaký pseudošéfonzo z Bruselu rozhodoval o naší budoucnosti…. To druhý se mi zda pravděpodobnější.. Dotace zz EU jsou zaprodane peníze

Slosor

Že to západ nepraktikuje v Polsku, nebo v Maďarsku. S těmito zeměmi je západ navíc v ještě větším ideologickém sporu.

Peeetr

Jenže Polsko a Maďarsko už začínají označovat za diktatury, i proto že se tam tam nedají ovlivňovat věci tolik neziskovkami a Polsko vyházelo navíc staré zdržující soudce.

K.S.

Protože za to západ nemůže. ČR má v hodnoceních státní správy, její efektivity atd. celkem mizerné a to soustavně. Fakt je rozdíl udělat jedno kolečko za půl roku a nebo za rok a půl.

Alexandr Mikulka

To psali na Sputnik News?

AFP

Pane Stando projektanti udělají jen to co dostanou zadáno. Problém je v neefektivní státní správě a samosprávě která se mnohdy neumí domluvit sama mezi sebou natož s dotčenými občany.

Dalibor

protože máme demokratrickou společnost, kdy ten co nejvíc řve, nevíc získá a ti, co drží hubu, mají smolíka.

Peeetr

To ale není primárním znakem demokratické společnosti, nýbrž společnosti ovládané médii a politickou korektností.

Paja

Primárním být nemusí, ale důležitým ano. Demokracie má svoje výhody a svoje nevýhody, mezi které bohužel patří značná zranitelnost od lidí, kteří jednají v nedobré víře. Protože je těžké je oddělit od těch, kteří jednají v dobré víře.

Peeetr

Demokracie – vláda lidu – poslouchání hlasu většiny, ti co jim demokracie nevyhovuje se naopak snaží manipulovat stav společnosti a přesvědčovat zvolené politiky, že se mají zaměřovat a upředňostňovat hlasy nejvíce kvičících menšin.

Rodney

Demokracie není jen prostá vláda většiny. Vláda většiny na úkor menšin je diktatura. Demokracie naproti tomu je o tom, že většina respektuje i názory menšin a je snaha najít kompromis 😉 ale to se v ČR jaksi nenosí.

K.S.

Ne, to popisujete republiku 😀 Demokracie je z definice diktatura většiny, ale problém je v tom že jaksi máme republiku. 😀

Petr

Tak třeba na D11 se ŘSD s DZ dohodlo, takže to není tak, jak říkáte. Rozumím postoji ŘSD, že se dohodne s tím, kdo hledá kompromis. Pokud mám trasu zakreslenou v ZUR, nebo dokonce mám územní rozhodnutí, tak požadavek na vedení trasy jinudy není snaha o vyjednávání.

Jakub

Jenže to byla bouda a výměna jedné stavby za PR Patrika… Vše co bylo v dohodě ta projektová dokumentace už měla zapracované. Chyba, která vzbudila dojem že se dá vyjednávat. Nedá.